Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Theezakj

Eerste binnenkweek! Tips / hulp gevraagd

Recommended Posts

Dag allemaal:)

 

Sinds kort woon ik alleen dus op mn zolder met een kweekje begonnen:) Ik heb ook een setup in een hele kamer zegmaar, dus niet in een tentje ofzo. Het raam wat er was (loopt aan de zijkant van mn huis) is helemaal dichtgeplakt met veeel zakken en plakband (foto kan erop indien gevraagd:p ziet er wel grappig uit)

 

Ik ben eind september met een kameraad van me zaadjes gaan halen, een weekje ontkiemd en 7 oktober zijn ze in hun pot gegaan. In het begin had ik wat problemen met de lichtcyclus ivm geen timer hebben en school. Ik ben toen een timer gaan halen in de blokker, maar die werkte maar 1 dag xD toen de davin v12 schakelkast besteld en die werkt nu HEERLIJK. Voor de foto's moet je trouwens je hoofd naar links draaien, sorry hiervoor:p had de foto's idd eerst moeten draaien in paint ofzo haha

 

Schema

7 Oktober: in de pot gegaan, deze week had ik ook problemen met de lichtcyclus.

 

12 Oktober: werd de davin kast dan geleverd, sindsdien is de lichtcyclus perfect 18/6.

 

19 Oktober: Gele vlekken ontdekt (Zie foto beneden)

 

Algemene info

 

Ik kweek 5 og kush plantjes, geen autoflowers op universele potgrond. (zie foto)

 

cjUpddV.jpg Kwr704q.jpg

 

Ik gebruik een 600 Watt hps lamp die ik op 50-60 cm van de plantjes af heb hangen.

 

Ik geef de plantjes elke ochtend 1 liter water (200 ml elk) (op de foto die van ver is genomen zie je ook het water klaarstaan:)) met 5 ml groeimiddel (zie foto) ,, deze bewaar ik in een andere kamer waar een kotje zit (donker) samen met bloeimiddel en fosfor, maar die gebruik ik dus nog niet

 

OnVrUFn.jpg.

 

Ik ga elke avond met een klein schupje door de grond om te kijken of die nog wat vochtig is , als dat niet is doe ik er gewoon kraantjeswater bij(niet vlak onder de plant maar een beetje rond de planten om de grond vochtig te maken)

 

Vragen die ik heb

 

- Wat is de oorzaak dat de gele vlekken onstaan? (zie foto)

 

qMaw98n.jpg

 

- Hoelang moet ik mijn 18/6 uur cyclus aanhouden?(dus wanneer op bloei overstappen) (om 15.00 gaat het licht uit en in de avond om 21.00 gaat het licht weer aan)

 

- Wat moet ik tijdens dit process allemaal doen en wanneer? Want ik heb ondertussen wel al door dat het niet enkel de plantjes laten groeien is maar dat je ook vanalles moet doen, ik heb al termen gelezen zoals dieven en toppen om de toppen eronder te laten groeien ofzoiets?

 

Dit zijn tot nu toe mijn vragen denk ik, ik heb een mate van me een paar huizen verderop wonen die er ook een beetje van kent, maar natuurlijk niet zoals jullie:p Hij gaat me helpen met het oogsten etc op het einde, want bv waarom die gele plekken er zijn weet hij ook niet:p

 

Hopelijk was het een beetje duidelijk en word ik niet uitgemaakt als slechte kweker ofzo (ookal ben ik het wel, help me dan ipv me gaan uit te maken aub;)) Dit is mn eerste kweek, heb al wel wat geld geïnvesteerd en wil dus ook dat mn oogst lukt, daarom kom ik hierheen met mn vragen, zo leer ik ook bij!

 

Grtz!

Edited by Theezakj

Share this post


Link to post
Share on other sites

Universele potgrond is over het algemeen al rijk bemest.

De eerste 4 weken hoef je bij de watergift geen voedingssupplementen te voegen.

Naar mijn oordeel is dit een typisch geval van overbemesting.

Dus enkele weken (afgezuurd) kraanwater of gewoon mineraal water (bar le duc van de Aldi) geven en geen voeding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voorlopig even met rust laten en alleen water geven (spa blauw ) of bar le duc niet met bubbels want dat gaat niet goed.

18/6 aan houden tot jij denkt dat je ze niet groter wil hebben. (meeste soortjes groeien nog zachtes door in de bloei) Dit heeft allemaal met jouw ruimte te maken en wat jouw wensen zijn.

Houd je ze liever aan de kleine kant ga je eerder om,zo niet dan later. Ook raad ik je aan wat info op te zoeken over het soortje wat je heb staan.

Een tip die je goed moet onthouden is : Je kunt dit het beste alleen af vertel aub niet teveel volk waar je mee bezig bent...

 

Succes met je kweekje !

 

 

Evanix ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaten onderin je kuip? is heel erg belangrijk met de inklinkende grond die je hebt.

 

Voeding hoeft nog lang niet en is de aarde ingewaterd voordat je de zaailingen erin zetten of beetje rondom elke zaailing toen?

Elke dag 200ml is best veel voor die kleintjes maar als de pot bij poten niet voldoende ingewaterd is dan is het veel te weinig en zou mede reden kunnen zijn van dat ze er zo bij staan.

Water meten gaat veel makkelijker met een lange sate prikker, is hij nat nadat je hem ingeprikt hebt, zit er aarde aan dan vochtig zat, droog en slechts korreltje of geen aarde.. water.

Met de grond die je hebt zeker op meerder plekken meten.

 

Vlekjes in blad is van de bemeste aarde, mogelijk ook wat water op blad gemorst ;)

 

Raam afgeplakt, waar komt verse lucht vandaan?

Op zolder.. kouder s'nachts flink afkoelen, verwarm je op een of andere manier bij?

Probeer een soort van hoekje te maken, nu heb je heel veel externe factoren die van invloed zijn.

 

Vraag me af hoe je het met afzuigen gaat doen, ga je de hele zolder filteren?

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk bedankt allemaal! ; D die vlekjes zullen dus binnenkort wel verdwijnen dan:) Verder weten alleen 2 mates van me hiervan, en daar blijft t ook bij ;) no worries ; D

 

Nog enige uitleg ivm hoe dat zit met toppen etc? Ik heb de sticky's allemaal wel gelezen maar geen flauw idee wanneer toppen moet, voor wat het precies dient, wat fimmen is , etc etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door te toppen kun je 2 tot 3 extra toppen krijgen. Dit is echter voor de wat gevorderde kweker ik raad je dan ook aan op dit forum een en ander te lezen.

Mocht je iets fout doen gaat dat gelijk ten koste van de opbrengst van de plant.

Heb je al gedacht aan een tentje/kast? je hebt een bak ruimte daar waar sommigen jaloers op zullen zijn. ik zou zeggen doe er wat mee.

Zo zou je elke plant in eigen pot kunnen kweken wat heel veel voordelen heeft. i.v.m ziektes e.d. Ook verlies je veel licht nu.

In afgesloten ruimte met reflecterende wanden levert je toch al gauw wat grammen meer op.

 

 

 

Hint/Tip: zoekmachine : Bouwdoos en fimmen/toppen.

 

Een eigen kast maken is erg leuk om te doen althans dat vind ik ;)

 

:whistling Automatische brandblussertjes zijn ook aan te raden zijn 20-25 euro. Ga je met een geruster hart te werk of te bed

 

Evanix

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, al zeker aan gedacht om een tentje te kopen, maar dat kost me ook weer gemakkelijk paar honderd euro's als ik het internet bekijk, wat je op de foto ziet (van ver genomen, dus niet de close up) is ook nog niet eens 1/3 van de hele "kweekkamer", ga daarom volgende oogst ook wel 5 plantjes bijzetten en ook omwisselen naar autoflowers ; D maar dat voor later.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toppen doe je dus een week voor je hem dus 12/12 wil zetten, Geef even 2 weken geen plantenvoeding meer, had ik dus ook in het begin. en heb ze uiteindelijk omzeep geholpen door de plantenvoeding. Pas wanneer ze dus echt groen gaan uitslaan (licht groen) Moet je weer voeding gaan geven. En niet met lamp aan kijken welk kleur blad je hebt want dan is het altijd een stuk lichter van kleur ;)

 

 

Voor de rest, succes met je dames!

 

Toppen doe je dus een week voor je hem dus 12/12 wil zetten, Geef even 2 weken geen plantenvoeding meer, had ik dus ook in het begin. en heb ze uiteindelijk omzeep geholpen door de plantenvoeding. Pas wanneer ze dus echt groen gaan uitslaan (licht groen) Moet je weer voeding gaan geven. En niet met lamp aan kijken welk kleur blad je hebt want dan is het altijd een stuk lichter van kleur :whistling

 

 

Voor de rest, succes met je dames!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag mensen:)

 

Hier ben ik weer, jammer genoeg, met meer vragen/problemen:s

 

Het geel op de bladeren is niet echt meer geworden (ben gestopt met groeimiddel te geven, puur water) , maar het is ook niet weggegaan. UcCzJqg.jpg

 

Verder is de plant ook wel gegroeid , en ziet er vanaf boven ook wel redelijk goed uit, maar onderin is alles slap en hangend.

 

 

AgUMG4r.jpg

 

vWEt8FF.jpg

 

Kan dit misschien overbewatering zijn? want ik geef wel toe dat ik (denk ik) veel water geef, ik geef elke morgen 200 ml water ongeveer aan elk plantje maar ook om de paar dagen liters water om de grond weer vochtig te maken (hij word echt snel heel droog).

 

enige commentaar/oplossingen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er wel behoorlijk slapjes uit, welke PH waarde geef je?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik krijg wel het idee dat er wat veel water gegeven wordt. als is dat wat moeilijk in te schatten met liters om de paar dagen.

je zou ook nog wat zeiltjes op de aarde kunnen leggen tegen uitdrogen. Nu lijkt het misschien zo dat de grond droog is, maar wat dieper kan er best nog veel water aanwezig zijn.

 

Zou je ook je foto's willen uploaden en plaatsen via een WF album, hier kun je lezen hoe dat moet. Dan blijven de foto's voor de toekomst ook zichtbaar.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ze zien er wel behoorlijk slapjes uit, welke PH waarde geef je?

 

Heeft ph met slapheid te maken? want ik pak gewoon regenwater elke morgen, 200 ml regenwater , alleen echter het "bevochtigen" om de paar dagen is met kraantjeswater. Volgende oogst ga ik zowiezo ook aantal meters kopen, ph meter, bemestingsmeter, LV meter etc. (hier word op dit moment dus niet heel fel opgelet, alleen regenwater, en overdag heb ik de deur openstaan, ventilator die lucht de deur uitblaasd en heb raam openstaan in het ander deel van mn zolder om lucht binnen te krijgen ( alleen overdag, snachts kan ik dit alles niet doen, dan zou er buiten licht zichtbaar zijn)

 

Misschien ook nog commentaar op de gele vlekken? ben nietmeer zeker of het van de overbemesting is( dat commentaar kreeg ik 1.5 weken geleden , sindsien geen groeimiddel meer en nog altijd geel nu).

 

Over de opmerking van foto's, ze staan er toch nog gewoon allemaal?:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Staan je foto's er over 5 jaar ook nog op dan?

 

Als je veel oudere topic's leest zijn vaak de foto's verdwenen en dat maakt vaak de rest niet meer duidelijk/interessant. Ook zijn topic's zonder plaatjes minder leuk om naar te kijken.

Het verdwijnen van de foto's kan dan komen door het verdwijnen van de site waar je van upload, of als de gebruiker er uiteindelijk voor kiest om wat voor reden dan ook zijn foto's te verwijderen.

Als je ze hier upload blijven je foto's ook voor de toekomst zichtbaar.

 

Als dus toch wat upload dan graag via een WF-album.

 

 

Lees ik het nu goed dat je zonder afzuiger en filter werkt? De toestand van je planten kan dan ook komen door te weinig verse lucht. Ook daar heb je een afzuiger en inlaat voor nodig.

 

Over het algemeen worden beschadigde of erg vergeelde bladeren niet meer groen, als de rest het ook maar niet krijgt.

 

En aan sommige blaadjes te zien hebben ze het ook erg warm.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees je goed, geen flauw idee hoe ik op die zolder kamer ongemerkt lucht moet afzuigen etc, maar het probleem dat de planten er slecht uitzien is al opgelost, heb de plantjes gedievt, nu zien ze er veeeel kaler uit:) de bovenkant zag er goed uit omdat daar het licht op viel, aan de onderste blaadjes kwam geen enkel licht meer. Ook de zieke blaadjes zijn er gewoon uitgehaald met het dieven:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat het slakroppen aan het worden waren lag inderdaad aan je water maar volgens mij ook aan de lamp er te dicht op (zonder afzuiging).

Eenmaal bladproblemen (op paar na) zullen ze zichtbaar blijven in je blad nadat probleem veroorzaker is aangepakt.

 

Frisse lucht aanvoer (zeker met lamp aan) is heel erg belangrijk eer ze goed willen gaan groeien, daarnaast zou er inmiddels wel eens een groot verschil in dag/nacht temperatuur kunnen zijn met huidige jaargetijde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...