Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Raúl Reyes

Vragen over moderne belichtingsapparatuur.

Recommended Posts

Vragen over moderne belichtingsapparatuur.

 

Beste allemaal,

 

Ik heb een aantal vragen over de nieuwste belichtingssystemen. Ongemerkt zijn mijn lampen enorm verouderd! Ik kweek nu nog zoals ze dat 10 a 15 jaar geleden deden… :lol:

 

Ik heb nu 2 x 600 watt, CECLA (magnetisch) met spiegelkap greenpower.

 

Ik wil dit updaten, maar wel zeker weten wat ik doe, in 1 keer goed dus.

 

Ik heb niet heel veel verstand van lichttechniek en moet dus afgaan op wat ik zie en hoor.

 

De test van Wazzup vond ik zeer interessant! (Die met de EVSA test BAL, Leuchtek, Lumatek 600W)

 

 

 

Ik twijfel tussen 3 merken:

 

1) Lumatek

2) Dimlux

3) Gavita

 

Vergeet ik een topmerk dat misschien zelfs beter is?

 

Vraag 1:

 

Ik twijfel ook tussen een 230 volt systeem en een 400 volt systeem.

 

Wat zijn de voordelen van een 400 volt systeem tegenover een 230 voltsysteem??

 

Wat ik denk te weten:

 

Een 400 voltsysteem schakelt 230 om naar 400 volt en geeft zodoende altijd 400 volt. De lamp brand dus altijd optimaal. Bij een 230 voltsysteem ben je afhankelijk van het voltage van het lichtnet, mocht dat schommelen of 220 zijn, dan geeft je lamp geen optimaal licht.

 

Klopt dit? Zijn er meer voordelen? Meer lumen? Beter spectrum?

 

En: er zit blijkbaar een transformator in het 400 voltsysteem? Verbruikt deze transformator dan ook stroom? Dan zou het stroom verbruik dus boven de 600 watt kunnen liggen? Of is dat niet zo?

 

Vraag 2:

 

Het EVSA.

Professionele tuinderslampen hebben het EVSA direct aan de lamp (bulb) gekoppeld. Is het zo dat er verlies optreedt als je het EVSA buiten je hokje hangt, bijvoorbeeld met een stroomkabel van 2 meter? Zo ja, is dit een serieus verlies?

 

 

 

 

Vraag 3

 

Hoe zijn de ervaringen met DIMLUX? Ik denk namelijk dat mijn voorkeur daar naar uitgaat, omdat het dimlux systeem beetje bij beetje uit te bereiden is. Bijvoorbeeld Dimlux maxicontroller, Sensor relatieve luchtvochtigheid, temperatuursensor, camera planttemperatuur, en zelfs een opticlimate, ook al is dat laatste voor mij veel te veel van het goede.

 

Mocht het zo zijn dat bijvoorbeeld de Lumatek of Gavita veel beter zijn qua lumen of spectrum, dan valt de Dimlux natuurlijk af.

 

 

Vraag 4

 

Adjust A wing of Topshield?

 

Deze EVSA zou ik aan willen sluiten op een grote kap met spreader. Ik heb namelijk een geringe hoogte beschikbaar en ik heb gelezen dat met deze kappen een afstand van 25 centimeter heel goed mogelijk is!

 

Mijn voorkeur gaat op dit moment uit naar de nieuwste TOPSHIELD PRO XL1 REFLECTOR. Mede omdat er een ventilator op zit en ik wel geloof in de transparante spreader die toch licht doorlaat en warmte terugkaatst…

 

Iemand overtuigd dat dit niet de beste keuze is?

 

Vraag 5

 

De Bulb: Philips GreenPower 600w 400V EL Electronic. Dit lijkt me de beste keuze?

 

 

Ik hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen met jullie kennis en ervaringen, zodat ik volgende maand de knoop door kan hakken en mijn hokje kan upgraden!

 

Al vast bedankt!

 

Raúl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Raul,

 

Je hebt veel vragen, er zijn mensen die er meer verstand van hebben dan ik en ik ga geen antwoord geven op al je vragen. Slechts waar ik een onderbouwde mening over heb.

 

Vraag 1:

400 volt heeft een hogere efficiëntie. 400volt geeft een betere watt/umol verhouding. Dus als je kunt kiezen, zeker 400 volt doen.

 

Vraag 3:

Dimlux en Gavita kunnen beiden de beste 600watt (Philips 400volt) lamp aansturen. Hierin dus geen verschil. Dimlux heeft het voordeel dat hij tezamen met een maxi controller werkt en je meer mogelijkheden hebt met die sensoren die je opnoemt. Je kunt het dus allemaal iets meer automatisch finetunen. Eén controller kan meerdere lampen aansturen. Opmerking die ik wil maken is dat de Gavita 1000watt de Philips 1000watt DE lampen kan aansturen. Die heeft de hoogste umol/watt verhouding. DIe kun je ook dimmen van 600 watt naar 1150 watt. Als je hem dan op 1150 watt zet heb je net zo veel als 2x600 watt. Dan bescijnt hij 1.5x1.5m. Als je hok andere afmetingen heeft dan kun je misschien wel beter 600watt nemen voor betere lichtverdeling.

 

Opmerking die ik nog wil maken is dat in December Dimlux met nieuwe lampen uitkomt. Waarschijnlijk bied die nog meer voordelen dan de lampen die nu bestaan. Er komen in die nieuwe lijn verschillende 1000watters maar ook 600watters Kijk maar even:

 

Nieuwe lijn Dimlux

Edited by cityboxer

Share this post


Link to post
Share on other sites

230 EVSA trekt de spanning ook naar 230volt.

 

ligt er ook aan wat voor afmeting je hok heeft welke verlichting het beste is.

 

lumatek en gavita komen komen als ik het goed heb uit dezelfde fabriek(was vroeger 1 merk geloof ik)

 

Als je een hoog hok(+220) hebt zou ik een Gavita 1000Watt DE kopen.

 

Anders dimlux want die kan je nog boosten naar 670 of 690 geloof ik.

 

topshield nog weinig goeds over gehoord.

 

met adjust-a-wings heb ik wel mensen goeie resultaten zien halen.

 

Dus eindconclusie:

 

heb je veel hoogte koop 1 gevita 1000DE

heb je weinig hoogte 2XDimlux icm adjust-a-aings

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, als je voor 1000 watt gaat heeft de Philips 1000DE lamp de beste umol/watt verhouding tot nu toe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag 1:

 

Ik twijfel ook tussen een 230 volt systeem en een 400 volt systeem.

 

Wat zijn de voordelen van een 400 volt systeem tegenover een 230 voltsysteem??

Betere efficiëntie, meer par licht per verbruikte watt dus meer opbrengst per watt

 

Verbruikt deze transformator dan ook stroom?

Elke vsa of evsa verbruikt stroom (die cecla kun je een ei op bakken) Reken bij een moderne evsa op een watt of 30/35. Er zit geen omvormer in, maar dat terzijde.

 

Vraag 2:

 

Het EVSA.

Professionele tuinderslampen hebben het EVSA direct aan de lamp (bulb) gekoppeld. Is het zo dat er verlies optreedt als je het EVSA buiten je hokje hangt, bijvoorbeeld met een stroomkabel van 2 meter? Zo ja, is dit een serieus verlies?

Verlies in licht en opbrengst is niet te meten. De reden dat mensen de vsa van de reflector hebben gehaald is de hitte van de vsa. Een moderne evsa wordt nauwelijks warm en kan dus weer terug in je ruimte. Hierdoor heb je minder last van storingen (EMI)

 

Vraag 3

 

Mocht het zo zijn dat bijvoorbeeld de Lumatek of Gavita veel beter zijn qua lumen of spectrum, dan valt de Dimlux natuurlijk af.

Lummen zijn voor mensen, dat is dus niet zo van belang. De lamp/bulb maakt het spectrum, niet de evsa. 2 merken met dezelfde bulb en wattage komt dus ook hetzelfde licht uit. De dimlux 400volt kan wel het meeste boosten (tot 690watt) Die boost verbruikt natuurlijk ook weer meer stroom.

 

Vraag 4

 

Een geringe hoogte gaat ten koste van je uniformiteit. Beter investeren in hoger plafond :lol:

 

Vraag 5

 

De Bulb: Philips GreenPower 600w 400V EL Electronic. Dit lijkt me de beste keuze?

De greenpower 600watt 400volt el PLUS is net iets beter. De beste blijft de 1000watt greenpower maar dan gaat niet ivm je hoogte

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

el plus zit standaard niet in de gavita pro right?

 

moet binnenkort bulben vervangen, dus mis leuke optie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je goed zoekt vind je al een 600W 230V -> 400V setje EVSA met philips EL400 lamp en spiegelkapje voor rond de 140 euro dacht ik. Deze is dan niet te dimmen of te boosten.

Zal je zeker wel een verschil merken, u/mol is zeer goed van de 600W el400, is zelf nog beter dan een gebooste (660W) 230V versie.

En gebruikt toch gewoon 600 Watt, ong. 620 met de EVSA; een gebooste 660 230V zit rond de 700W.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enigste budget EVSA 400V set die ik ken is alleen geschikt voor normale 400V lampen niet voor de EL plus (electronic) lampen. Deze zijn dus om magnetische lampen aan te sturen niet de ultra hoogfrequente EL Plus. Veel mensen denken 400V is 400V maar dat is niet het geval.

 

Er is ooit een test gedaan met deze 400V ballast op het forum tegen een Gavita 400V, kan het zo 123 niet meer vinden.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen die gereageerd heeft: Heel erg bedankt dat jullie de moeite hebben genomen mij te helpen! Daar kom ik weer verder mee!

 

@ cityboxer:

 

Bedankt voor de antwoorden! Hier word ik wijzer van!

 

vraag 1:

Duidelijk antwoord! 400 volt systeem is heeft dus een hogere efficiëntie. (er van uit gaande dat er niet (veel) meer stroom verbruikt wordt bij een 220 volt systeem.

 

Vraag 3:

Ik denk dat ik voor 2 x 600 watt systemen ga, mijn hok is ongeveer 130 x 250, en niet te hoog, met een schuin aflopend dak!

Dimlux is goedkoper als gavita en ook nog eens uit te bereiden, wat dat betreft lijkt de keuze simpel…

Volgens de meneer van de GS is de topshield niet ontworpen voor 1000 watt, en schijnt de bulb enorm te zijn! De kunststof spreader zou zelfs schade kunnen oplopen.

Het 1000 watt verhaal klinkt mij op zich wel goed, het gaat alleen niet met mijn omstandigheden denk ik…

 

Nieuwe dimlux lijn in december….

Jammer, ik ben er in de 2e week van november al aan toe!.. Zou zonde zijn om een maand te wachten…

 

 

@Amecheesia

 

Ik had wel een goed gevoel bij de topshield, de kunststof spreader die toch wat licht doorlaat en de sterke ventilator die warmte wegblaast…

Misschien is adjust a wing ook goed of beter, ik ga denk ik wel voor de 2x 600 watt systemen.

 

 

 

@GreenToday:

 

Leuk dat je deze lampen benoemt! Ik heb ze in mijn handen gehad in een GS in Heerlen. De meneer deed er zelf een aan om te laten zien! We interessant, maar ik heb niet een hele hoge ruimte. Deze lampen zijn extra compact gemaakt om (als ze in de kas hangen) zo min mogelijk zonlicht tegen te houden zodat dat het gewas ook nog kan bereiken.

Ik denk dat ik liever voor een kap met een spreader ga.

 

Toch bedankt voor de info!

 

@ Racker:

 

Vraag 1

Wat zijn de voordelen van een 400 volt systeem tegenover een 230 voltsysteem??

Betere efficiëntie, meer par licht per verbruikte watt dus meer opbrengst per watt

 

Kijk, daar heb ik wat aan!

Vraag 2:

 

Het EVSA.

Professionele tuinderslampen hebben het EVSA direct aan de lamp (bulb) gekoppeld. Is het zo dat er verlies optreedt als je het EVSA buiten je hokje hangt, bijvoorbeeld met een stroomkabel van 2 meter? Zo ja, is dit een serieus verlies?

Verlies in licht en opbrengst is niet te meten. De reden dat mensen de vsa van de reflector hebben gehaald is de hitte van de vsa. Een moderne evsa wordt nauwelijks warm en kan dus weer terug in je ruimte. Hierdoor heb je minder last van storingen (EMI)

 

Ok, het is dus beter om de EVSA op bijvoorbeeld 75 cm van je bulb te hangen als om bijvoorbeeld 3 meter? Met bijvoorbeeld een moderne Dimlux 400 volt zou ik storingen kunnen krijgen als ik een snoer van 2,5 meter gebruik?

 

 

Verbruikt deze transformator dan ook stroom?

Elke vsa of evsa verbruikt stroom (die cecla kun je een ei op bakken) Reken bij een moderne evsa op een watt of 30/35. Er zit geen omvormer in, maar dat terzijde.

Als het systeem maar 35 watt verbruikt om ook nog 230 volt om te zetten naar 400, dan is dat zeer aanvaardbaar!

 

Vraag 3

 

Lummen zijn voor mensen, dat is dus niet zo van belang. De lamp/bulb maakt het spectrum, niet de evsa. 2 merken met dezelfde bulb en wattage komt dus ook hetzelfde licht uit. De dimlux 400volt kan wel het meeste boosten (tot 690watt) Die boost verbruikt natuurlijk ook weer meer stroom.

 

Even denken….

Dan is vooral de boostfunctie/ dimfunctie interessant dus…

Ik ga denk ik voor Dimlux, ook in aanschaf redelijk, zeker voor wat je er voor terugkrijgt!

 

Vraag 4

Een geringe hoogte gaat ten koste van je uniformiteit. Beter investeren in hoger plafond

 

Haha, ja, maar dat gaat nu even niet… roeien met de riemen die ik heb.

 

 

Vraag 5

 

De Bulb: Philips GreenPower 600w 400V EL Electronic. Dit lijkt me de beste keuze?

De greenpower 600watt 400volt el PLUS is net iets beter. De beste blijft de 1000watt greenpower maar dan gaat niet ivm je hoogte

 

 

Ok, de 600watt 400volt el PLUS dus. Die 1000 watt is iets om te onthouden, Wie weet…

 

 

@ Supernoob:

Ja, misschien is het weer een verbetering he…

 

 

@ Airmax

Ik dacht dat ik redelijk had gezocht…. Heb je een linkje>? . Zoals later hier gemeld, gaat het wel om een 400v systeem die een EL lamp kan aansturen, of alleen magnetisch?

 

Voor een beetje meer geld heb ik misschien iets dat een stuk beter is? Ik wil niet blijven vervangen, maar bedankt voor de tip! Dat zeker!

 

@ Limit:

Goede info!

Zoals ik hier boven al zei, het is wel belangrijk om te weten ja. Volgens mij is dat nou net het beleg op de boterham, de electronic lampen. Als ik toch iets ga vervangen, dan moet het wel gelijk goed! Anders blijf ik net zo lief met mijn cecla’s doordraaien…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...