Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

Doseren gedurende 10 dagen

Recommended Posts

Hi all, misschien domme vraag of misschien denk ik er te hard over na maar;

 

Als er op een fles staat; elke 2e waterbeurt meegeven, gedurende 10 dagen.

 

Betekend dat dan :

 

A: Als je 1x per dag water geeft, elke 2e dag geven over en tijdsbestek van 10 dagen, dus 5 waterbeurten,

 

of

 

B: Als je 1x per dag water geeft 10 doseringen mee geven dus kom je uit op 20 dagen ?

 

en C is voor mij niet van toepassing:

 

C: Als je 2 maal per dag watergeeft, alleen de 2 waterbeurt meegeven dus kom je precies op 10 beurten in 10 dagen...

 

Ik geef een plantje Ripen mee, eerst 5ml nu 6 ml maar ik geef 1 dag vers water, en de volgende dag Ripen. Moet ik dan in totaal 5x Ripen geven dan kom ik aan de 10 dagen, of moet ik 10 x Ripen geven waardoor ik uit kom op 21 dagen ??

 

Op de website staat iets heel anders dan op het label daar geven ze Ripende laatste 10 dagen van de oogst, maar wij willen graag nog 10-14 dagen spoelen vóór de oogst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Blue!

5 keer meegeven om de dag, plus 1 weekje spoelen. Dat heb ik ervan begrepen. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat je wilt, 5/6ml Ripen en daarna nog 14dgn water, veel succes.

 

Halve dosis in week 7 & 8 max 2 keer kan (ziet topics PH voor voorbeeld)

Geef je hele dosis dan profiteer je volop van 2 puntje hieronder

 

Ripen:

1. Gebruik Ripen om het rijpingsproces van uw planten te versnellen, vooral indien dit noodzakelijk is

2. Het geeft de plant een duidelijk teken, dat zij aan het eind van haar leven is.

 

Je geeft iets gedurende 10 dagen mee, dit betekent dat je gedurende die 10 dagen iedere keer dat je water geeft je de dosis van het middel toe voegt. Niet dat het, omdat je om de 2 dagen water geeft, je het gedurende een periode van 20 dagen dan mee zou moeten gaan geven of een andere rare rekensom :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Groene fingers ! Thanks ! I always like to overcomplicate the situation it seems :lol:

 

@Lostchild; ook jij bedankt voor je input. Dan heb ik Ripen dus verkeerd gebruikt, omdat ik het slechts om de dag gaf. Er stond elke 2e waterbeurt en ik geef maar 1x per dag water, dus vandaar mijn vraag.

 

Helaas staat er niet op de fles of in de handleiding dat je dit elke dag gedurende 10 dagen moest geven. Nu vraag ik me dus af of die hele Ripen nog wel nut heeft gehad ?

 

Het gaat om een plantje dat voor de helft prima in bloei staat zoals vorig jaar augustus, en de andere heeft ziet er uit alsof het plantje 2 maanden achterligt. Niet boven of onderkant, maar zeg maar de linker en rechterkant van de plant.

Het plantje met mega paarse stelen en witte bladern. Met foliarfeed en extra calccium is ze wel iets bij getrokken, maar rookbare wiet is daar nooit meer van te scoren.

 

Daarom heb ik ripen ingezet om de thc glands te forceren af te rijpen zodat ze kort gemaakt kan worden voor tinctuur, hasj of andere medicinale doeleinde..

 

Hoe averechts is mijn plant geweest om E2D Ripen te geven ip ED ? Krijgt ze nu nog het signaal om dood te gaan, of raakt ze alleen maar lichtelijk vergiftigd zonder einde leven signaal ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef maar 1x in de 2, soms zelfs 3 dagen water en dan ook nog voeding- alleen water dus hoe moet ik het dan gaan doen?

Nou eh.. de keren dat ik voeding zou geven geef ik Ripen en de dosis is maar net hoe harde tik ik ze wil geven.

 

Wat je nu gedaan hebt is gewoon volgens plan, 10 dagen lang Ripen mee geven.

Als je 10dgn achter elkaar elke dag Ripen mee had gegeven (volle dosis) en je bent een dag of 3 verder zie je duidelijk resultaat :lol:

Nu zullen ze eerder afbloeien, houdt de wat verder in bloei zijnde kant in de gaten en ga nu geen voeding meer geven want daar heeft ze helemaal niks aan en laat haar 'afbloeien', spoel je ook nog mooi een aantal dagen voordat ze klaar is.

 

Je maakt het jezelf veel te moeilijk met 'ik heb niet letterlijk opgevolgd dus zal het wel niet goed zijn'.

Schema's en adviezen zijn altijd een leidraad, kan best dat jouw situatie zodanig afwijkt dat de vliegers niet op gaan en je zelf wat uit moet vinden wat 1 vd mooiste dingen van onze hobby is vindt ik nog steeds ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel voor de uitgebreide uitleg Lostchild.

 

Dus volgende keer als ik echt in nood zit 10 dagen ripen achter elkaar geven en 10 dagen spoelen voor een snelle oogst, ivm ziektes, beestjes of schimmel, óf 10 dagen EOD geven voor een versnelde afbloei ?

 

En nee, voeding is gestopt vanaf het moment dat ik Ripen ben gaan inzetten. Het enige dat ik nog wil doen nadat ik klaar ben met Ripen is eventueel dagelijks spoelen met melasse.

 

Ik weet het, het inzetten van melasse, suikerwater, cola of andere zaken is controversieel, de een zegt dat de wiet zoeter zal smaken, de ander zegt van niet, maar in feite komt het er op neer dat alleen het bodemleven er op reageert, en dat kan eventueel invloed hebben op de smaak. Toch ?

 

In elk geval begrijp ik het gebruik van de dosering nu iets beter, daarvoor mij dank Groene finger en Lostchild :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na Ripen volle mep heb je geen actief bodemleven meer waarin dingen vrijgemaakt kunnen worden, lading zwavel vindt bodemleven echt niet lekker :lol:

 

Hoe je Ripen inzet is aan jou, je kunt het inzetten zoals PH (en ik inmiddels soms ook) het doet om eea in overgangsweken te helpen of als finale afbloeier waarbij je verder niks meer erna gebruikt en ook maar heel kort spoelt nadien omdat je van Ripen niet heel veel merkt in eindprodukt zoals je wel met een reguliere voeding op die sterkte zal merken in je wietje.

 

Gebruik je het als finale afbloeier en flink spoelen erna dan is de kans op rot groter aanwezig bij dikke toppen, volgens mij die zwavel die dat veroorzaakt maar ik ben geen chemicus dus hoe het precies zit?

 

Dit was wel de reden voor mij om Ripen te gaan onderzoeken en anders in te gaan zetten. destructief spul en toepassen zoals in schema GHE staat aangegeven (met GHE lijn dus) of donders goed weten wat je doet met je plantjes (leerproces niks meer en niks minder) ;)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, dank u voor de leerzame educatie. :lol:

 

Zoals gezegd heb ik Ripen ingezet omdat ik nog steeds enerzijds topjes heb niet groter dan een stukje popcorn uit magentron, en anderzijds topjes die je ziet na 3 weken bloei. Dat wprdt dus echt nix meer.

 

Als ik op dat plantje moet wachten denk ik dat het Kerstmis gaat worden eer ze klaar is, vandaar de Ripen.

 

De rest van de plantjes (zonder Ripen) zijn in een stroomversnelling gegaan, met grappig plaatjes zoals een bolletje op een bolletje met pistels, de torentjes, alleen dat ene plantje is en blijft een zielig beteutert plantje dan ws alleen goed is voor wat ice, tinctuur, chocolaatjes of andere edibles..

 

En van alle 4 de plantjes heb ik geen enkel topje dat groter is dan mijn duim.. Like I said, a very very very bad year...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet door draaien tijdens de zomer helpt ook een boel :(

Verschil dag/acht temperatuur, soms ruim boven de 28C, te droog trekken potten zijn zo wat obstakels die je zomers meeste tegenkomt en waarom ik vanaf eind juni tot eind augustus de stekker eruit trek, altijd gezeik en gaat de ronde wel goed dan Jan Rot in de laatste week ;)

 

Snap heel goed waarom je Ripen hebt ingezet, wat ik zei is ook voor volgende keren :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...