Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
newnewgrower

kant en klaar T5 verlichting

Recommended Posts

Ik ben opzoek naar de juiste verlichting voor mijn kast (die nog gebouwd moet worden) :lol:

 

Nu ben ik zelf niet zo een technisch wonder dus vroeg ik mij af of er niet gewoon complete armaturen zijn voor bijv 4 T5 buizen? Heb al op internet gezocht en ben erachter dat hps setjes veel makkelijker te vinden zijn dan complete T5 setjes. iemand die weet waar ze dat wel verkopen en verzenden na betaling met ideal? en mocht dit echt niet kunnen dan een goede site waar ik buizen en armaturen kan kopen die een kind van 5 nog aan elkaar kan klikken en kan bevestigen.

 

Ik ben van plan om 5 a 6 plantjes te zetten scrog in een kast van ong 100x100x200. Wat zou het beste gecombineerde wattage zijn dat ik hiervoor nodig zou hebben?

 

mvgr Newnewgrower

Edited by newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

T5 armaturen kunnen wel prijzig zijn. De T5HO lampen zijn al iets van 1,45m. En dan moet je nog zelf een aantal dingen inelkaar knutselen. Als je echt een plug en play setje wilt dan zou ik voor de Duo Fluor of T-Neon set gaan. Ik zou zelf 300W per m3 nemen. Dus dan zit je op 600W.

Share this post


Link to post
Share on other sites
T5 armaturen kunnen wel prijzig zijn. De T5HO lampen zijn al iets van 1,45m. En dan moet je nog zelf een aantal dingen inelkaar knutselen. Als je echt een plug en play setje wilt dan zou ik voor de Duo Fluor of T-Neon set gaan. Ik zou zelf 300W per m3 nemen. Dus dan zit je op 600W.

 

van Tneon wel gehoor maar fluor niet. en als ik dan al 600w verbruik zit kan ik toch beter gewoon een 400hps lamp nemen compleet. scheelt ook nog in de knip denk ik?

 

 

gr Newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh wacht ik zie het nu pas jij hebt 1m3 tot je beschikking (dacht dat je ruimte 2 meter breed was). Dan kan je net zo goed een 600W hps nemen. Nou ik begon erover omdat ik dacht dat je persé met TL'tjes wilt gaan kweken. Vandaar dus :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Google gewoon eens Tneon in dat hok ken je wel enkele setjes van 2x75 watt kwijt, maar dan ben je goedkoper en beter met een 400 of 600 waat HPS

 

stelregel is minimaal 400Watt/M²

400 is goed, 600 is beter 1000 is overkill

 

Enne vooral veel lezen hier, je bent niet de enigste noob dus op alle stomme vragne is al eens een of meerdere stomme antwoorden gegeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oh wacht ik zie het nu pas jij hebt 1m3 tot je beschikking (dacht dat je ruimte 2 meter breed was). Dan kan je net zo goed een 600W hps nemen. Nou ik begon erover omdat ik dacht dat je persé met TL'tjes wilt gaan kweken. Vandaar dus :lol:

 

Nee sorry. ik zal het even verduidelijken. Ik wil een zo laag mogenlijk wattage zodat ik m op de keuken groep kan aansluiten zonder dat de stop eruit gaat. De koelkast moet aanblijven (vanzelfsprekend) en de rest staat uit in de avond/nacht wanneer ik dan mijn lampen wil laten aanschakelen.

 

 

Gr

Edited by newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dan moet je met TL's aan de slag gaan. Dan verbruik je misschien rond de 300W alleen voor de lampen. Dan heb je nog de afzuiger + fancontroller, ventilator. En dat is wel de minimale opstelling lijkt me. Nou zullen die twee laatste dingen niet zoveel trekken maar ik zou het niet op je keuken groep aansluiten. Sommige keukens hebben meerdere groepen want zo een vaatwasser, kookplaat, koelkast etc zullen veel verbruiken.

 

Wat mij dan logisch lijkt is: of gebruikt een bestaande groep (elke kamer heeft vaak een eigen groep), plaatst je gewoon je hokkie in je slaapkamer ofzo. Je hebt al een aardlekschakelaar bij lekstroom zal deze zijn werk doen.

 

Of je laat een extra groep aanleggen door een monteur (of een vriend). Maar ik weet niet hoeveel dat gaat kosten vandaar mijn eerste oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier verkopen ze Superplant T5 armaturen, maar ze zijn vrij prijzig en qua afmetingen niet ideaal voor jouw ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik zou voor het geld van die tl setjes een 600 hps kopen en van wat je over hebt iemand die verstand van zaken heeft een extra groepje aan laten leggen zoals al geopperd is in je andere topic door moskoufiets.

Makkelijker en uiteindelijk met extra groep ook veiliger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Puistertje: Tjah veiliger als de drones van Ivo kan het niet :lol:. Effe serieus, hij heeft geen geaarde stopcontacten en wilt graag geaarde stopcontacten. Enige manier is een extra groep aanleggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon ff op marktplaats kijken als je een t5 armatuurtje wilt kopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

t5 armaturen vind je ook gewoon in een elctrische groothandel.

het enige wat je in het oog moet houden is de juiste kleurcode :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ allemaal.

 

Bedankt voor de info! en inderdaad in dat andere topic ben ik tot mijn besluit gekomen om of een extra groep aan te leggen of een groep geaard maken! denk dat ik dan eerder de slaapkamer laat aarden en dan daar gewoon een 400w hps met vse en de hele mikmak op aansluit.

 

Maar als ik het dus goed begrijp kan ik die hps lamp met vsa gewoon op dat geaarde stopcontact? of Moet er nog een beveiliging voor? ik ben zelf altijd thuis (echt altijd) dus het is niet zo dat de kamer onbemand achtergelaten word ofzo.

 

kom overal davin schakelkasten tegen maar ik wil de kosten zoveel mogelijk drukken. En aangezien het maar 1 lamp is van 400 wat lijkt me dit niet teveel? de afzuiging kan ik altijd nog op een andere groep zetten mocht dit nodig zijn. Maar volgens mij verbruikt dit niet zoveel stroom. En slaat deze alleen aan als het te warm is.

 

 

 

Edit: geen aarldek volgens mij?

 

gallery_38504_16101_1624810.jpg

 

mvgr Newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan hem wel gewoon zomaar in de stopcontact stoppen maar dan blijft ie 24/7 aanstaan. Dus hij moet geschakeld worden, daarvoor heb je een timer en schakelkast nodig. Je moet wel de juiste halen. Zelf zou ik voor een gaan met 4 aansluitingen voor het geval je ooit gaat upgraden dan hoef je geen schakel kast te kopen. Die Davin zal je zeker nodig hebben. Zo duur zijn ze ook weer niet. DV-400 W SCHAKELKAST T.B.V.1 X 400 WATT GB zit een ingebouwde timer bij.

 

Jij hebt een oude kast zo te zien. Die werken met die oude zekeringen. Is ook gewoon te doen. Ik denk als jij je monteur gaat opbellen dat hij je een nieuwe kast wilt aansmeren. Dit doen ze vaak omdat dit veel geld kost. En laat je aub geen "slimme" meter aanpraten, ze zogenaamde digitale meters.

 

Je kan gewoon alles op een schone groep aansluiten. Je kan iets van 3680watt max per groep gebruiken. Zelf zou ik nooit over de 2000watt gaan per groep en maximaal 3 600watt lampen per groep. Jou lampje is 400watt, afzuiger zal wel ergens rond de 50watt zijn, de rest nog zal vast wel rond de 100 watt zijn. Je komt waarschijnlijk uit rond de 600watt voor je hele setup. Is prima te doen op een groep.

 

En jah deze hobby kost nou eenmaal geld. Voor mijn allereerste setup had ik rond de 800 euro betaald.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je kan hem wel gewoon zomaar in de stopcontact stoppen maar dan blijft ie 24/7 aanstaan. Dus hij moet geschakeld worden, daarvoor heb je een timer en schakelkast nodig. Je moet wel de juiste halen. Zelf zou ik voor een gaan met 4 aansluitingen voor het geval je ooit gaat upgraden dan hoef je geen schakel kast te kopen. Die Davin zal je zeker nodig hebben. Zo duur zijn ze ook weer niet. DV-400 W SCHAKELKAST T.B.V.1 X 400 WATT GB zit een ingebouwde timer bij.

 

Jij hebt een oude kast zo te zien. Die werken met die oude zekeringen. Is ook gewoon te doen. Ik denk als jij je monteur gaat opbellen dat hij je een nieuwe kast wilt aansmeren. Dit doen ze vaak omdat dit veel geld kost. En laat je aub geen "slimme" meter aanpraten, ze zogenaamde digitale meters.

 

Je kan gewoon alles op een schone groep aansluiten. Je kan iets van 3680watt max per groep gebruiken. Zelf zou ik nooit over de 2000watt gaan per groep en maximaal 3 600watt lampen per groep. Jou lampje is 400watt, afzuiger zal wel ergens rond de 50watt zijn, de rest nog zal vast wel rond de 100 watt zijn. Je komt waarschijnlijk uit rond de 600watt voor je hele setup. Is prima te doen op een groep.

 

En jah deze hobby kost nou eenmaal geld. Voor mijn allereerste setup had ik rond de 800 euro betaald.

 

 

(Even snel op de tel) hallo moskou

dezen groepen zijn niet geaard. Behalve de keuken. Zat er eerst aan te denken gewoon zon timer ding in het stopcontact. Of anders gewoon zelf. Aangezien ik ALTIJ thuis ben. wel in een geaard stopcontact! Dus dat is het eerste wat er moet gebeuren! Ik wil proberen qua ruimte helemaal klaar te zijn, up and running met max 500. Dit moet toch goed te doen zijn.

Als iemand nog goede tips heeft voor een goede complete set 400w 100x100x180/200 ik hoor het graag! Iigv bedankt voor de goede respons moskou !

 

Greetzzz newnewgrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

T5 armaturen kunnen wel prijzig zijn.

 

Ik overweeg zelf (geen handige harry) om ook zo'n kant en klare T5 armatuur aan te schaffen. Groot was mijn vreugde toen ik volgende lamp tegenkwam tegen best een aantrekkelijke prijs van €48:

http://www.aliexpress.com/item/high-power-high-quality-8-lamp-t5-hydroponic-grow-light/1715657868.html

Tot ik las hoeveel transportkosten hiermee gepaard gingen: €233, alles samen dus €282. Bummer...

 

Ik overweegde dan maar een Chinese aquariumlamp van 6x24W T5HO aan te schaffen. Die kan ik voor €100 in huis halen maar ik vraag me dan af of ik niet beter naar de growshop zou lopen om een Tneon setje te gaan halen van 2x75W, daarmee zou ik op 10360 lumen zitten tegenover de T5HO met 10500 lumen. Qua prijs zit dat hetzelfde, alleen vraag ik me af hoe dat zit met andere zaken zoals de temperatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.keechan.nl/shop/superplant-t5-192-watt.html

 

er zijn ook superplant armaturen te koop zoals BV in bovenstaande link.

 

Houd er wel rekening mee dat het erg warm wordt onder zo een dichte kap, Ik heb een BadaBoy T5 en deze heb ik ook aan moeten passen om de warmte weg te krijgen.

 

Check ook of er buizen worden meegeleverd, voor die prijs zitten deze er wellicht niet bij.

 

Succes met de zoektocht.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

T-Neon in het wattage/afmeting die jij wilt, of 400 Watt Hps. Of als je het aandurft 600 Watt Hps

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt indd geen aardlek schakelaar ,het is wel mogelijk dat je aarding hebt maar verwacht dat die niet door de zekering kast loopt

 

Als je op marktplaats /ebay even doorzoekt ga je complete zekering kasten voor een mooie prijs tegen komen

Kast kopen ,moet monteur enkel even langskomen om alles over te zetten en je aarding te trekken naar het stopcontact waar je het wilt hebben

 

Heb overlaatst nog een kastje gevonden voor nog geen 60 euro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de gamma heb ik er laats 4 gehaald voor 28 euro en 4 stekkers met draad voor 10tje, bij elkaar 38 euro gaat om 36 watt 123,cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@nick-p weet je zekers dat het geen t8 buizen zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gezien dat dit een oud topic is, wil ik het toch maar sluiten.

 

Begin een nieuw topic met de huidige vragen. Lijkt me handiger.

 

En ja ik denk ook dat het T8 buizen zijn.

 

:closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...