Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
StoneTwisted

Variac (Voltregelaar)

Recommended Posts

Ik sta op het punt een Variac/voltregelaar aan te schaffen omdat ik de brom in mijn 1000m3 hogedrukafzuiger

weg wil hebben,...

 

Aantal watt van de afzuiger kan ik niet terug vinden (zit weg gebouwd) wel zit er

dit tussen de fase en nul van de afzuiger geplugd ,...

 

gallery_15034_4311_68316.jpg

 

ik vermoed de weerstand of omvormer :P ,.....kan deze straks blijven zitten en wordt de variac/VRGL gewoon tussen

de fase en nul draad gezet (voor die weerstand),..d.m.v. een stekker of komt de variac inplaats van dit wit ding ?

 

 

Nu heb ik de keuze uit een variac 2 ampère.

 

PukSupport.

gallery_15034_4311_26263.jpg

 

En een Voltregelaar 500watt,..staan geen ampère bij.

 

GrowcenterNoord.

gallery_15034_4311_10393.gif

 

 

 

 

Iemand een idee welke het best aansluit bij mijn afzuiger,...of weet je andere link

 

Hoop dat het te ontcijferen is ben behoorlijk stoned van de Hericules,... ;)

Indien nodig kan ik gegevens witte ding achterhalen.

 

Gr,..ST.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat witte ding geen sperfilter tegen frequentievervuiling van je vsa (opstartpiek)? Dat heeft toch niks met je afzuiging te maken? :D

Ik heb er zelf geen verstand van hoor :P , is gewoon een vraag :phone: .

 

Die 2 ampére Variac (=500watt B) )voldoet voor jouw afzuiger hoor :icecool .

 

De S-vent dimt ook bromloos. Ik heb zowel de Variac als de S-vent en beide even stil.

 

Groeten Beaker ;)

 

Edit: foto doet me denken aan de Wietforum Quizzzz B)

Edited by Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat witte ding is een condensator. bijna Quiz-waardig ;)

 

Die 500 Wat zal ongeveer 2 Amp zijn (500W delen door 230 V = 2,173 en nog wat) dus volgens mij voldoende voor je afzuiger, al weet ik niet exact wat jouw afzuiger aan stroom trekt.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, condensator. Ik vind het een mooi ding :P .

Maar heeft dat iets met de afzuiging te maken en moet hij dat laten zitten?

Ik heb er in ieder geval niet 1. Waar dient het voor? ;) B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor het incomplete antwoord. ;)

 

Ja dat moet blijven zitten.

Weet het niet helemaal goed uit te leggen volgens mij iets met faseverschuiving bij BV een 3-fasemotor gebruiken op een 1 fase-net.

Afhankelijk van het soort elektromotor heb je er wel of niet 1.

 

Misschien komt de echte uitleg ook nog wel, of iemand die het beter kan uitleggen of er meer vanaf weet en mij ongelijk geeft.

 

En de afzuiger moet je dan gewoon met de stekker in de variac stoppen, of de fase en nul gewoon aansluiten zoals het daarvoor ook was.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stom toevallig vandaag nog iemand aan de lijn gehad van puksupport ook voor een oplossing van het gebrom.

 

daar raadde die man me de svent aan in combinatie met 1000 kuub boxje zou die ECHT fluister stil zijn.

ze hebben 2 versies.

 

http://www.growshop-outlet.nl/klimaatbehee...o-regelaar-1.5a

 

 

http://www.growshop-outlet.nl/klimaatbehee...naloog-7-ampere

 

nou ben ikzelf echt een noob met stroom etc dus alles moet bij mij plug and play zijn B) :P

 

maar als ik zo vriendelijk mag zijn om je topic een beetje te vervuilen er antwoorden immers lui die verstand hebben van deze krengen.

 

welke van de 2 kan je dan het beste nemen? ik zelf gebruik hem voor een 1000kuub softbox..

 

ze schelen nog geen 15 eurie en ik begrijp dat ik met de luxere uitvoering meer kan. maar hoe meer erop kan hoe meer eraan kapot kan gaan B) wel bij huize hempy iig ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem de s vent regelaar maar, deze is net zo goed als de variac alleen heeft als voordeel dat je een temperatuur kan instellen die jij wenst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

s Vent, omdat

 

1. Je de minimale en maximale toerental van je afzuiger kunt instellen.

2. Hoe snel hij op temperatuur schommelingen moet reageren.

3. Je hem ook op handmatig kan zetten,....bijv als je gaat knippen.

Edited by BBB

Share this post


Link to post
Share on other sites

4. het gebrom krijg je er gratis bij (bij deze : http://www.growshop-outlet.nl/klimaatbehee...naloog-7-ampere , die andere is wel ok kwa gebrom )

 

voordeel van een variac is dat je die echt laag kan dimmen, kan bij die 7a svent ook maar dan heb je gebrom, met die analoge svent kan ja denk ik niet onder de 50% dimmen en dan als ie over zen ingestelde temp gaat draait ie op 100% tot ie weer onder de ingestelde temperatuur gaat.

Edited by digi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dan,...First,...Thx To Yah All B)

 

@Beaker,...dank je ,...Variac de 500Watt dus ,..enne ben net zo benieuwd als jij :P

 

@djbroertje,..Condensator zou goed kunnen.

vermoede al dat hij er gewoon tussen moet blijven B) ,....ik zal er eens een duidelijkere foto van maken

zo dadelijk.

 

@hemprenaissance,..hetzelfde onderwerp toch,...No Problemos.

 

@The-Predator,...Ik gebruik nu zo'n smscom ventilator dimmer zonder temp sensor,..om de reden dat die voluit gaat en dat is

zelfs met 36 graden buiten nog niet nodig. wil de Variac net zo gebruiken als ik nu doe met de smscom ?,...zonder

sensor dus.

 

@BBB,...Ok thx,.bij punt 3 lijkt het net of de Variac niet handmatig is te bedienen,....toch wel mag ik hopen, alleen maar toch.

 

@Digi,....Thx voor je info.

 

 

Bedoeling is om handmatig 2x per dag de afzuiger in te stellen wanneer lampen aangaan en uit,....ik maak dus geen gebruik van sensor.

 

 

Oja, zoals Djbroertje al zei,..QuizLike,...wie o wie weet meer.

 

gallery_15034_4311_195923.jpg

 

Aan een kant van dat ronde ding komen de nul en fase uit en andere kant een typische kunststoffen draadeind van 3 cm of zo,..om ergens in te draaien schroefsgewijs.

Nog net te zien op foto.

 

 

;)

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bedoeling is om handmatig 2x per dag de afzuiger in te stellen wanneer lampen aangaan en uit,....ik maak dus geen gebruik van sensor.

 

Gaat niet werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jawel hoor BBB, ik heb de afzuiging 3 jaar lang op deze manier handmatig bediend met een Variac.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je kennelijk 3 jaar lang niks beter te doen gehad ;) :P

Share this post


Link to post
Share on other sites
;) haha, daar heb je dan wel weer gelijk in.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok BBB,....maar waarom zou het volgens jouw niet kunnen,...?

 

@Beaker,..ok,.....en nu nog het doorslag wetende antwoord,...hier wordt ik niet wijzer van :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry voor de verwarring Stone Twisted :D .

 

Het is heel goed te doen hoor; 2x handmatig je afzuiging regelen met de Variac.

Je moet dan altijd wel op die tijdstippen aanwezig zijn.

Als de lampen uit gaan, is het nog niet zo erg als je de afzuiging wat later zachter zet.

Het is wél heel belangrijk, dat je aanwezig bent als de lampen aan gaan, om de afzuiging weer harder te zetten.

 

Als ik niet zekers wist, of ik 's avonds op tijd terug zou zijn, zette ik de afzuiging 's ochtends niet zachter als de lampen uit gingen.

 

Het is dus goed te doen, maar je moet er wel iedere dag aan denken/plannen :wub: .

 

Groeten Beaker :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook je lampen op die manier schakelen. :lol:

Edited by BBB
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: in principe moet dat ook wel kunnen ja B) , maar dat luistert wel wat nauwer :D .

Met de afzuiging kun je je nog een keer een foutje permitteren. Met de lampen niet.

 

Edit: maar ff serieus: vind je het echt zo raar om de afzuiging met een variac te regelen? :wub:

Edited by Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites
Met de afzuiging kun je je nog een keer een foutje permitteren.

 

Nou dat is dus niet zo,........dat foutje kost je altijd opbrengst. :lol:

En dat foutje maak je elke dag,......want er is immers geen gemiddelde instelling, en dus ook nooit een juiste.

 

Stel je variac maar eens in, nadat de lampen 2 uur aan staan.

je zult zien dat je die 6 uur later er volledig naast zit.

Hebben we het nog niet over de buiten temperatuur die 's avonds/winter daalt.

En de temperatuur van de aangezogen lucht.

 

Tuurlijk is er speling mogelijk, maar je wilt immers zo dicht mogelijk bij de ideale temp van 18gr - 28gr. zitten.

 

 

Dat gaat handmatig echt niet lukken.,.........alleen als je naast je variac blijft zitten. :wub:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je natuurlijk weer gelijk in, maar ik ben nog nooit teleurgesteld geweest over mijn rookwaar, maar ben ook maar een hobbykwekertje voor eigen gebruik :lol: .

Mijn volgende ronde ga ik voor het eerst helemaal met de S-vent draaien en ben benieuwd of ik verschil ga merken :wub: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn ventilator eigenlijk constant op dezelfde stand staan. Dan hebben de planten eigenlijk ook wel redelijk steeds dezelfde temperatuur. Met de lamp aan is het dan rond de 26 a 27 graden en met de lamp uit de temperatuur die het bij mij op zolder is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Beaker,...dat is dus precies hoe ik het al die tijd dus doe,....en wat BBB zegt klopt wel maar is in mijn hok niet aan de orde daar ik altijd de

juiste temp heb,...zelfs geen groter verschil dan 5 graden.

Wat BBB bedoeld is denk wel aan de orde in een groter hok waar hij meestal mee werkt maar niet bij 5 planten en 220 bij 120 en 220 hoog.

 

Tenminste mijn kweekresultaten liggen altijd tussen de 400 en 500 gr,...soms meer aan en met 5 planten hooguit,...wel sannieseeds dus verklaard een hoop :wub:

Enne ik ben altijd op die tijdstippen thuis en zo niet dan werk ik precies zoals Beaker al zei.

 

De 500watt Variac gaat er dus komen,...

 

Dank voor alle info.

 

 

Gr,..ST :lol:

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb mijn ventilator eigenlijk constant op dezelfde stand staan. Dan hebben de planten eigenlijk ook wel redelijk steeds dezelfde temperatuur. Met de lamp aan is het dan rond de 26 a 27 graden en met de lamp uit de temperatuur die het bij mij op zolder is.

 

 

Zolang die nacht temps niet onder de 18° zitten zit je goed ,...lliefst tussen de 21°(lamp uit) en 26° (lamp aan) zo,...5° max verschil.

Bij mij zitten ze altijd tussen de 20°en 25° graden,...in de zomer wat hoger 25°/30°

 

Denk dat locatie ,..ik zit tamelijk hoog,...of ruimte waar kast staat de bepalende factor zijn,...heb gewoon mazzel.

en een mixer die eventueel te koude buitenlucht mengt met warme binnenlucht is ook makkelijk te maken,...y stuk en klep erop

die je kan stellen.

 

Gr,..ST

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites
...

Wat BBB bedoeld is wel aan de orde in een groter hok waar hij meestal mee werkt maar niet bij 5 planten en 220 bij 120 en 220 hoog.

...

 

Dat bedoelde ik ook met onderstaande reply :D .

Ik zorg ook altijd voor de juiste temp. in de ruimte waar mijn tentjes en kastje staan, maar ben toch benieuwd of ik straks verschil ga merken aan de dames, als ik de S-vent gebruik :lol: .

Daar heb je natuurlijk weer gelijk in, maar ik ben nog nooit teleurgesteld geweest over mijn rookwaar, maar ben ook maar een hobbykwekertje voor eigen gebruik :wub: .

Mijn volgende ronde ga ik voor het eerst helemaal met de S-vent draaien en ben benieuwd of ik verschil ga merken B) .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik heb mijn ventilator eigenlijk constant op dezelfde stand staan.

Ik ook, alleen de afzuiging niet :wub:

 

 

Beaker & Twisted,....Jullie snappen het :lol:

Een kweek tent staat meestal in huis, en ook de lucht wordt "in" huis aangezogen.

Omdat je in huis meestal op de zelfde tijd, dezelfde temperatuur hebt (kamer thermostaat)

Is het met een variac nog wel onder controle te houden.

 

Als je echter van buitenaf begint aan te zuigen, dan zijn de schommelingen te groot.

Een fan controller is in zo'n geval dan ook constant bezig om je afzuiger harder/zachter te laten lopen.

 

 

En ja je gaat verschil merken als je een fancontroller gaat gebruiken, ...........vrijetijd !! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...