Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bronkeydain

Relais en klok gekocht

Recommended Posts

Hallo,

 

Ik ben dan eindelijk mijn eerste binnen kweekje begonnen met 250W HPS. Tentje draait al een week of twee en gaat prima. Nu schakel ik nog met de hand (stekker in uit) en heb ik inmiddels een talento 111 klok binnen, een ES220 relais, vd draad (moet nog ff lasdozen/klemmen kopen).

 

Na veel lezen op dit forum ben ik tot dit schema gekomen, zie foto. Kan iemand bevestigen of dit veilig is?

 

 

Ontwerpje.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, zojuist deze gezien, denk dat de mijne wel klopt:

http://www.wietforum.nl/Hulp-bij-het-aansl...ok-t102768.html

 

Ik vraag me alleen af of ik nog een zekering of aardlek schakelaar nodig heb? En waar mijn tent staat heb ik geen stopcontact dus ik haal de stroom van een 25m haspel. Ik weet dat draadlengte meer weerstand geeft. Het snoer van de haspel wordt iig totaal niet warm, ook niet na 18 uur draaien. Ik haal dus alles van een stroomgroep (16A gezekerd), de ventilatie en de vsa samen, is dat ok?

 

Gezien de reacties op andere electra draadjes zullen jullie dit domme vragen vinden waarvan de antwoorden op het forum aanwezig zijn... Toch zou ik het zeer op prijs stellen als iemand de vragen kan beantwoorden want voor mij is het allemaal niet zo voor de hand liggend, en toch wil ik het zelf doen, en goed doen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een haspel van gevlochten koperdraad -naar de diameter kan ik alleen maar raden- lijkt me niet ideaal. Zorg in ieder geval dat je haspel in zijn geheel is uitgerold: draad dat nog om de spoel gewikkeld zit, kan warm worden.

Drie-aderige YMVK-kabel met een koperen kern van 1.5 kwadraat of liever nog van 2.5 kwadraat zou mijn voorkeur genieten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Xtreme. Dat van het afrollen van die haspel wist ik niet (wel logisch eigenlijk) dus dat ga ik doen tot ik een betere oplossing heb.

 

Bedankt voor je reactie.

 

PS. Ik zag inmiddels ook al dat de aansluiting tussen de klok en het relais niet klopt in mijn schema.... Ik ga dit nog maar eens googlen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het schema aangepast. Volgens mij klopt de verbinding tussen de klok en het relais nu. Zou mooi zijn als iemand dat kan bevestigen.

 

Schema 2.0:

 

ontwerpje2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

;)

 

 

2 opmerkingen:

 

1. De fase moet op de punt van de lamp komen (volgens het schema op je vsa)

Maw. je zal een merkteken op je stekker en stopcontact moeten zetten.

 

(Hij zal het ook doen als dat niet het geval is, maar ik zou hem toch aansluiten zoals op het schema staat aangegeven.)

 

2. Als je nog een relais erbij koopt kun je ook een kachelkontact maken, door contact 5 van je schakel klok te benutten. :P

(ik weet niet precies wat die klok mag schakelen, mischien kun je de kachel ook rechtstreeks (dus zonder relais) op de klok aansluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok top BBB, bedankt!

 

De F en N van de lamp ga ik omdraaien. De merktekens op de contacten komen nog.

 

Ben ondertussen al aan het bouwen en zal vanmiddag een foto uploaden...

 

EDIT:

Kachel heb ik niet ingepland omdat ik deze vermoedelijk niet nodig heb (de boel staat op zolder waar het 's winters niet zo koud wordt). Misschien denk ik hier later anders over.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bijna klaar, alleen de lamp nog aansluiten en de stekkers/stopcontacten merken met F/N. Ik heb de boel getest en het werkt. Heb ik toch nog wat vraagjes...

 

1) Twee van die PVC buizen zitten behoorlijk vol met draad, kan dat kwaad?

 

2) Het relais werkt maar trilt/zoemt behoorlijk. Zeker als deze op de din-rail zit, dan gaat de hele plaat mee trillen en hoor je dat 1 verdieping lager. Als deze los hangt hoor je het haast niet.

Volgens google is dit:

a) Normaal

;) Slecht relais

c) Verkeerd aangesloten.

 

3) . Het relais hangt dus los. De vd draad houdt hem prima op zijn plek. Is dit ok of gaan de trillingen hun werk doen na verloop van tijd?

 

Foto:

schakelbord.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels is de boel klaar en heeft alles vannacht gedraaid met het nieuwe schakelbord. Vanmorgen alle draden en componenten gecontroleerd, alle draden voelden koud aan. Sommigen die klagen over een trillend relais zeggen dat het relais heel heet wordt. De mijne wordt warm, maar zeker niet heet. Ook ging op het ingesteld tijdstip de lamp uit. So far so good....

 

Ik zal straks weer een foto uploaden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

1) Twee van die PVC buizen zitten behoorlijk vol met draad, kan dat kwaad?

 

In een 5/8 inch buis mogen maximaal 3 * 2.5 mm2 draden (fase, nul en aarde) plus 2 * 1.5 mm2 draden (zwarte schakeldraad).

Dus drie 2.5 mm2 draden en twee 1.5 mm2 draden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...