Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
cannacaine

Stekken van stekken knippen?

Recommended Posts

ik hoor heel vaak dat je geen stekken van een plant moet nemen die gegroeid is uit een stek.

iemand die me kan uitleggen waarom dit wel of niet kan .

hoorde al verhalen dat de stek die je er af zal halen de cyclus vaak niet afmaakt en na enkele weken bloei al afgebloeid is?

 

iemand ?

 

mvg canna

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de groeicyclus kun je net zoveel stekken maken als je zelf wil. Het maakt niet uit of het van een zaad- of stekplant is. Zodra een plant in de bloei zit, wordt het lastiger. Dan moet je als het ware de "stekken" gaan "reveggen" met 20 tot 24 uur licht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

super dat was precies het antwoord zoals ik het wilde :D

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het maakt niet uit of het van een zaad- of stekplant is.

Zolang het geen Auto of semi is niet nee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt helemaal heer Donner. Een autoflower heeft geen afzonderlijke groei- en bloeifase: ik vermoed dat dit komt doordat auto's niet afhankelijk zijn van fotoperiodiciteit. En inderdaad: autoflowers stekken is niet zo zinvol. Een enkele maal heb ik een "bladstek" aan de wortel gekregen. Er ontwikkelde zich een miniem budje -eigenlijk meer een paar haartjes- aan de bladstengel bij de aanzet van het blad.

Share this post


Link to post
Share on other sites

stekken kunnen genomen van planten die in groei staan en als ze in bloei zijn ni.

autoflowers niet stekken.

 

 

Greets :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht dat de kracht er na een aantal stekken wel uit zou gaan dan .

weer mooie broodje aap verhalen dus :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij begrijpt iedereen z'n vraag verkeerd, hij zegt "geen stekken van een plant moet nemen die gegroeid is uit een stek''

 

met andere woorden, dat je beter geen moeder kunt maken van een stek van stek van stek van stek van stek. snappie?

 

en ''ik dacht dat de kracht er na een aantal stekken wel uit zou gaan dan'' dat is volgens mij gewoon waar.

Edited by miami

Share this post


Link to post
Share on other sites
met andere woorden, dat je beter geen moeder kunt maken van een stek van stek van stek van stek van stek. snappie?

 

en ''ik dacht dat de kracht er na een aantal stekken wel uit zou gaan dan'' dat is volgens mij gewoon waar.

 

Zelfde 1 jarige plant 15jr in leven houden is maar weinigen gegeven en soms (helemaal met clone only's) kan het niet anders.

Doorstekken kan prima als je genetica ok is, heb nog niet veel verschil gemerkt met de s5 die hier nu al jaartje of wat meegaat en ik zat er ook mee in de maag of het wel goed zou komen maar ze leeft nog steeds en haar spruiten mjammie hoor :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ken iemand die had zijn moederplant meer dan 13 jaar...en nog steeds goede stekken.....wat je zegt als de genetica goed is :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie is het mogelijk om een cannabis indica- of cannabis sativaplant (dus geen ruderalis) tot in lengte van dagen te behouden, mits je de planten in het vegetatieve stadium houdt.

 

Echter, als een moederplant zich te veel gaat "verhouten", vormen er zich minder snel nieuwe scheuten.

 

Dan heb je twee mogelijkheden om de genetica te behouden:

 

- je kunt de verhoute "gesteltakken" van de moeder drastisch terugsnoeien en hopen dat er uit "slapende ogen" nieuwe "verlengenissen" (nieuwe jonge gesteltakken dus) gaan groeien;

 

- of van een "dochterstek" een nieuwe moeder maken.

 

Ik pas deze methode al 20 jaar toe bij een uitzonderlijk rijk vruchtdragende rode bes van het ras "Jonkheer van Tets". Nagenoeg elke tuinier in het dorp waar ik woon, heeft gestekte nakomelingen van onze Jonkheer van Tets.

Share this post


Link to post
Share on other sites

het enigste wat je wel hebt is als je een stek van een stek van een stek van een stek en ga zo maar door dat je wel degeneratie krijgt in je plant.

de kracht wordt zeker wel wat minder hoor.

maar dat duurt wel even voordat je daar echt last van krijgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik betwijfel dat echt. De genetica blijven immers identiek.

Degeneratie vond plaats in mijn geboortedorp. Daar woonden veel lieden van de Gereformeerde Gemeente Nederland: zogenaamde "gergemmers dan wel het zwarte kousenkerkje". Deze genetische monstruositeiten huwden met elkaar en huwen nog steeds met elkaar.

Het aantal mongolen en randdebielen overstijgt procentueel het landelijk gemiddelde ruimschoots.

Op vrij jonge leeftijd (15 jaar oud) heb ik mijn geboortedorp metterwoon verlaten en alle contacten met mijn familie verbroken.

Toen mijn grootvader had vernomen dat ik afgestudeerd was in het fiscaal- en bestuursrecht was de reactie van mijn vader: hoe groter de geest, hoe groter het beest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het klinkt tegenstrijdig ben het volkomen met je eens en denk er ook zo over maar....

Mijn eigen ervaring en bv Samhowdee die een haze al 25jaar heeft KLIK zegt toch ook dat de stek toch na al die jaren 10% aan kracht en opbrengst trug loopt.

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is hier dus ook het geval.

ze hebben hier een haze staan die ze al 20 jaar houden en iedere keer een nieuwe moeder van de stek maken.

denk dat ze nu op de 15e generatie zitten en de opbrengst is wel behoorlijk afgenomen hoor.

en ze weten na 20 jaar dezelfde plant te kweken denk ik wel hoe het moet maar ze krijgen gewoon geen goeie opbrengsten meer.

heb al tegen ze gezegd dat ze haar in het zaad moeten laten schieten om daar weer nieuwe moeders van te maken.

weet niet of dat het probleem oplost maar het lijkt me de moeite waard om te proberen want de smaak van de wiet die rr vanaf komt is echt bizarre oldschool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...