Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
moskoufiets

T5HO en warmte

Recommended Posts

Hallo mensen ik heb eens zitten denken (alweer :)). Ik heb hier een mooie ruimte die ik tot een mooie hok wil inrichten. Nu zit ik te twijfelen of ik nou met HPS of T5HO lampen aan de slag moet gaan.

 

Mijn oog is gevallen op de T5HO 80 watt van Philips. Deze zijn elk 1,44m lang en produceren rond de 700076000 lumens. Ik wil graag 15 (of misschien 25) van deze per vierkante meter hangen maar nu vraag ik me af of deze misschien even veel warmte zullen produceren als een 600 watt HPS lamp? De eVSA's zal ik buiten mijn hok plaatsen. Want de rede waarom ik eigenlijk geen HPS wil gebruiken is vanwege de warmte.

 

Alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn oog is gevallen op de T5HO 80 watt van Philips.

 

Ik wil graag 15 (of misschien 25) van deze per vierkante meter hangen maar nu vraag ik me af of deze misschien even veel warmte zullen produceren als een 600 watt HPS lamp?

 

De eVSA's zal ik buiten mijn hok plaatsen. Want de rede waarom ik eigenlijk geen HPS wil gebruiken is vanwege de warmte.

 

- goede keuze als je de ruimte evoor hebt

 

- 15 tot 25 stuks produceren indien niet in een tent nog aardig wat warmte (zie Torsti's topics), zie ook volgende punt

 

- de EVSA's plaats je zo dicht mogelijk bij de t5 buizen zelf, je wilt echt niet een dikke spaghettibos van 0.75 draden hebben, zelf een armatuur fixen is noodzakelijk

 

Denk dat voor jouw ruimte HPS (zie ook Gavita Pro line) een stuk geschikter is (lees makkelijker in te delen en te doen dan met t5).

Als je met t5 kweekt moet je na de bloeispurt de blauwe vd rode gaan wisselen en dat 50? keer.. geef het je te doen dat gedoe met 1.44mtr buizen, ik vindt het al heel wat met mijn 1.10mtr buizen x 8 (heb 432W aan t5 hangen in een 120W tent) dat het iedere keer goed gaat, je moet echt oppassen want een ploffende t5 wil je echt niet :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel voor je reactie. Ik heb hier een ruimte van 3 bij 2 meter, ik wil hem ook helemaal niet volledig benutten. Misschien zal 3 vierkante meter wel genoeg zijn, dus vandaar dat ik dan een eigen hok moet gaan timmeren. Ik las ook op een ander forum dat sommige mensen een ingevroren waterfles in hun hok doen om de temperatuur omlaag te halen, ik weet niet of iemand hier hiermee ervaring heeft en of het eigenlijk wel zin heeft.

 

Zelf een armatuur maken is geen probleem, ik heb al het een en andere uitgetekend en uitgemeten. Nu heb ik (alweer :)) een vraag over de reflector. Ik kan voor reflector een grote aluminium plaat gebruiken, of ik kan een aantal goedkope HPS hamerkapjes kopen en deze aan elkaar bevestigen door middel van een tussen plaat. Voor welke optie zou ik gaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn oog is gevallen op de T5HO 80 watt van Philips. Deze zijn elk 1,44m lang en produceren rond de 700076000 lumens. Ik wil graag 15 (of misschien 25) van deze per vierkante meter hangen

15-25 x 80 Watt per vierkante meter? Dat is een gigantische 1200 tot 2000 W/m2. Ook als je per meter of strekkende meter bedoelt is dat nog 800 tot 1333 W/m2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach, als het kan waarom niet GG :)

TL overkill is wel heel wat anders dan HPS :)

 

Ingevroren waterfles in reservoir werkt, anders nergens goed voor.

 

Je armatuur wil je zo OPEN mogelijk, daarmee vallen meteen grote platen en verknipte hamerslag kappen af en kom je terecht bij t5 reflectoren die op maat verkrijgbaar zijn via oa Zooplus.

 

Nogmaals.. check topics van Torsti, wordt je een flink stuk wijzer van :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je armatuur wil je zo OPEN mogelijk, daarmee vallen meteen grote platen en verknipte hamerslag kappen af en kom je terecht bij t5 reflectoren die op maat verkrijgbaar zijn via oa Zooplus.

platen kan je natuurlijk weer op maat maken aan je lampen en dan moet je die ff polijsten voor ebteer reflectie.... kortom kant en klaar, makkelijker, sneller goedkoper!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Moskoufiets,

dat is een strak plan!

 

Een paar opmerkingen:

De bedrading van de EVSA mag bij een paar merken niet langer zijn als 1 m.

Bij een buislengte van 1,44 m zouden de EVSA´s dus bij de buizen moeten blijven.

 

Bij zo een oppervlak zou ik 3 m² gebruiken en rondom 50 cm ruimte vrij houden.

Deze ruimte heb je nodig om de buizen te vervangen.

 

Ook zou ik niet meer dan 24 buizen ( twee groepen á 12 buizen) gebruiken.

24 x 80 watt = 1200 watt op 3 m²

 

De reflectoren zuo ik niet zelf bouwen, deze zijn te koop bij Hornbach of

andere webwinkels.

 

Veel plezier met bouwen.

 

Groetels

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar Torsti, als je die dan diagonaal erin brengt dan zou het toch wel moeten lukken? Nu je er toch bent heb ik een vraagje aan jou. Ik zie reflectoren voor verschillende wattages. Wat is het verschil tussen deze reflectoren, is de een iets dikker als de ander? Of is het gewoon van het zelfde materiaal etc maar het verschil zit alleen in de lengte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

het verschil zit in de lengte, zoals ook bij de buizen zelf.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Moskoufiets,

ik heb moeite om de achterste buizen in mijn hok te vervangen

en het hok is maar 80 cm diep.

Om de buizen in de fitting te draaien zit ik met mijn hoofd al tegen de lamp aan en

dan moet je nog de buis voorzichtig met twee handen in de fittingen krijgen en voorzichtig erin draaien.

Een lamp, welke nog dieper is, zie ik niet zitten.

Vandaar ook de tip om ruimte aan de achterkant te houden,

dan kan je vanuit deze kant ook nog buizen plaatsen.

 

Het grote verschill tussen de reflectoren is gewoon de lengte.

Ik gebruik twee merken: Juweel en Arcadia.

 

Met de warmte van 24 x 80 watt T5-HO-buizen moet je ook heel goed rekening houden.

Ik maak gebruik van een 1000 kuub slak-vent om mijn 540 watt-hok op temperatuur te houden.

Deze draaid maar op circa 10% in de winter, maar ik hou voldoende overhead voor de zomer.

 

Groetjes

Torsti

Share this post


Link to post
Share on other sites
platen kan je natuurlijk weer op maat maken aan je lampen en dan moet je die ff polijsten voor ebteer reflectie.... kortom kant en klaar, makkelijker, sneller goedkoper!

 

En dan van alles aan extra kunstgrepen in je ruimte omdat de warmte onder de plaat armatuur blijft hangen, BadBoy geheel nog aanpassen idee zoals Dj heeft moeten doen :)

 

Ik ben maar wat blij dat mijn tentje maar 60 diep is, de achterste buis is al lastig vaak (vanavond mag ik weer wisselen ;) ) en een armatuur van tig buizen van 1.44 lijkt heel goed te handlen totdat ie eenmaal in elkaar zit en je er heel anders tegenaan kijkt :)

Met die dunne t5's en bevestiging van fittingen wil je er echt wel goed bij kunnnen, dat nalopen welke lamp nu niet goed in de fitting zit omdat 1 koppel niet aan springt is ook niet alles :)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja daarom ook mijn conclusie :)

 

@ LC, torsti, ik heb geen flauw idee hoe je de lamp opgehangen hebt. maar het volgende idee

je lamp helemaal omhoog hijsen, de voorkant laat je hoog hangen, en de achterkant laat je zakken. de lamp komt dan schuin te hangen. en dus meer naar je toe. lijkt mij dat je dan wat makkelijker bij de achterste lampen komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:)

niet dus

gewoon armatuur omhoog en armen eronder pakt beste uit, scheef hangen wil echt niet want je zit zo of in de plant of tegen de wand ergens, zo probeerde ik het in begin ook :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met t neon voorgroeien dan een 400 watt i.r. ophangen.

Smalle kap is dat warmte kan makkelijk weg.

Omruilen is makkelijker.

 

Edit:extrema gerookt.

Edited by Nighthaunter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...