Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
LED_KROKET

Stekken probleem

Recommended Posts

hey, ik heb nieuwe stekken gekregen (Special Cheese) en ze staan nu in mijn GHE Aquafarms.. 2 per farm.

 

 

Hier de stats:

Temperatuur aan/uit: 27 graden, 19 graden

Luchtvochtigheid: +- 60%

Luchtinlaat: passief

Afzuiging: 1500 m3 op 30%

Lampen: 400 watt voorgroei HPI bulbs ze hangen op +-55 cm (eerste 2 dagen hingen ze op 80cm)

EC/PH: EC 1.3 en ph 5.9 (was 5.7 maar hij is omhoog geklommen) met wortelstimulator toegevoegd

druppelaars druppelen 2x per dag voor 10min.. ik voel regelmatig de startblokken en ze zijn vochtig.

 

Het probleem:

Blad voelt erg droog aan, ze zien er ook best licht uit kwa kleur. + op sommige blaadjes zie je soort van burn of verbruining

 

Extra info:

Ze hebben de eerste 2 dagen toen ik ze kreeg in een propagator gezeten op 90% lv, toen ze in het sytemen gingen hadden ze al ruim 10cm aan mooie spierwitte wortelmassa die onder elk blokje hing.

 

gallery_31097_15743_221700.jpg

 

gallery_31097_15743_267584.jpg

 

ik had eentje in een 11L pot met lightmix gezet en die heeft er ook last van..

gallery_31097_15743_517991.jpg

 

 

Hellup :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je na 2 dagen de steks laten afharden ,schuifjes open... Of gewoon de deksel eraf getrokken?

 

Daar kunnen ze een flinke opflikker krijgen ... Vooral de worteltjes...

 

Hoop dat het goed komt !

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee meteen deksel eraf maar er staat ook een luchtbevochtiger in de tent die vanaf dag 1 aan staat. Vorige ronde was amnesia haze en op exact hetzelfde manier gedaan, toen geen problemen gehad. :s

Share this post


Link to post
Share on other sites

het nieuwste blad ziet er ok uit. dat zegt wat de actuele conditie is.

 

tis even wennen , maar ze slaan zichtbaar aan.

 

als het nu niet in orde was hing het blad slap , zeker bij die lichtintensiteit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als die plantjes het van het nieuwe blad moeten gaan hebben.. klein beetje wat nog wat doet, rest sterft af dus waarom wortels aanmaken?

Helemaal in een hydro opstelling is dit een niet al te beste start maar als je niet zelf in je stekken voorziet, tsja dan moet je wat.

 

Denk veel te lage lv tik maar de stekken waren ook niet je van het, wortels zegt niet alles :)

Als de mamma's van mij te schraal staan net voor stekken dan trekken ze ook na wortelen nog rap geel weg wordt 10x zo erg bij lv schommelingen en bespuiten in de propagator

 

maareh

 

Zijn dat niet de korrels van de vorige keer en zoja hoe zijn de korrels behandeld dan en is de rest van de Aquafarmwel goed schoongemaakt?

 

Die korrels en bak mocht je echt wel, en weken in lage ph+ je systeem doorspoelen en doen met een cleaner, korrels uitkoken vd rest vd nasties (bakken in oven kan ook) en daarna weer opnieuw ph corrigeren van die dingen

 

Vrees dat daar je grootste probleem zit.

In die plastic pot kweek je veel te nat, op een light mix gaan ze gewoonlijk als een speer als je ze inwaterd en daarna dag of 3 met rust laat heb je wortels onderuit de gaten, ze volgen het water en zelfs een verlepte zoals op de foto is met 1 dag een donkergroener in de grote fanleaves, dag 2 ken je dat stekje niet meer terug (hier dan)

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee dat zijn nieuwe korrels.. hebben in ph 5.5 water getrokken eerst, daarna heb ik de systemen zonder plantjes erin met Aptus Systemcleaner gespoeld, vervolgens weer met alleen afgezuurd water.

 

Wat de lv betreft ja.. het was wel een enorm verschil van +90% naar 50-60.. hygrometer zegt laagst is 42% geweest zelfs en hoogst 73%.. schomelt nogal.

Ik heb natte doeken + luchtbevochtiger in de tent maar vanwege de afzuiger blijft de lv beetje constant op 60%. Nat sproeien met HPI lampen durf ik niet, ik probeer het wel te doen als de lampen uit gaan met gewoon water en heel klein beetje wortelstimulator erin.

 

ps. ik weet dat die 400watt'ers ideaal op 40cm moeten hangen, maar zal dat niet nog meer stress brengen als ik ze nu zal verlagen?

Edited by LED_KROKET

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nat sproeien met HPI lampen durf ik niet, ik probeer het wel te doen als de lampen uit gaan met gewoon water en heel klein beetje wortelstimulator erin.

 

De planten nat sproeien met wortelstimulator?

Edited by miami

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de lampen 40cm hoger hangen. Het plantje gaat vanzelf groeien en geeft zelf aan wanneer de lampen lager kunnen. Als je de lampen hoger hangt is de hitte ook verder weg en dat is weer beter voor de rlv vlak boven de grond.

Ik begin met de 600W'ers op een dikke meter en dan kan ik lekker de hele tuin nat sproeien en ik heb nog nooit verbrande plekjes of zoiets gezien. Na een week begin ik pas met verlagen. De plantjes geven het zelf aan.

Ook heb ik de eerste twee weken maar de helft van de lampen aan.

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nat sproeien met HPI lampen durf ik niet, ik probeer het wel te doen als de lampen uit gaan met gewoon water en heel klein beetje wortelstimulator erin.

 

De planten nat sproeien met wortelstimulator?

 

Ja omdat ze als stek nog veel vocht via het blad opnemen had ik ooit gelezen dat je dan hele lage concentratie van wortelstimulator in je sproeiwater kon doen voor extra boost.. sinds dien doe ik dat. 1/5e van de normale dosis voor voedingswater zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, had er nog nooit van gehoord.

 

Dacht dat mischien daardoor je blad aangetast is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit is nu een schoolvoorbeeld van stekken die niet uitgehard zijn. ;)

en waarschijnlijk net iets te weinig wortel hebben, om de klap

op te vangen van lv hoog (tssn de 80&90%)

en dan plots een normale lv (tssn de 40&60%).

nu geen paniek. :) ;)

zoals vermeld komt het zeker goed.

alleen het gaat langer duren.

vermoedelijk een klein weekje.

mijn (lange) ervaring met stekken (eigen maak)

kan je ze zoals je zelf zegt, bladvoeding gebruiken.

stuurt het snelst bij. je moet het wel juist doen.

dit doe ik alsvolgd.

ik maak 1 liter sproei vloeistof met rizothonic & missing link van bio nova.

ik zuur niet af.

het geheim van bladvoeding (of wordt toch meestal over het hoofd gezien)

is het product dat de oppervlaktespanning van je blad verminderd.

gebruik je dat NIET,

dan zal je bladvoeding slecht tot niet kunnen worden opgenomen.

doe dit een week, en je zal vrij snel de plantjes stabiel krijgen.

LET OP! ;)

geef nu ZEKER geen minerale of andere voeding mee!!

dien nu enkel voeding op basis van sporen elementen.

dus je watergift aan de wortel bestaat (in mijn voorbeeld) uit rizothonic (canna) en missing link (bio nova)

na +-10 dagen zullen ze doorstarten.

GA NIET GAAN VOEDEN MET GEWONE VOEDING!!! :)

geloof mij, ze kunnen de voeding niet opnemen.

de plant is in stress.

plant in stress, dan sluiten de voedingsmondjes van de plant (wortelstelsel),

en hou je een medium over met veels te veel zouten erin.

en zo blijf je steeds achter de feiten aanhollen.

want je planten gaan dan wel groeien door de fotosynthese en co2,

maar kunnen de hoge EC (lees zuigspanning van je wortelstelsel) waardes,

niet aan.

dan krijg je in de groeifase meestal een schrale plant met lichtgroen blad.

dus weer enkele dagen achterstand.

wat ook zeeeeer belangrijk is, :)

is de worteltemp.

hou dit tssn de min 18° en 23°

dit doe je makkelijkst met een eenvoudige kabelwarmer.

alle hier mee moet je toch verder kunnen.

hydrogroet DV :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dodelijk advies in deze setup :)

Voeding op basis van sporen elementen hoort niet thuis in een Aquafarm, enige wat kan is een zo laag mogelijke EC aanhouden en de ph lekker laten lopen (max 6.2) en heel zuinig aan met alles via het blad omdat de plant in deze staat NIKS maar dan ook helemaal niks met die bladvoeding aan kan, alle mondjes zijn gesloten omdat het bij de wortels niet lekker zit :)

 

Rhizo en niets met de ph doen?

Kenmerk van bladvoeding geven was voorzover ik weet ph rond de 5.7 (dat is ph in blad oid) en lauwwarm water, als ik rhizo zou geven dan zit ik op een ph van 10.7 (uit kraan 7.2), volgens mij had LED een ph die veel hoger is als die van mij :)

 

@LED

Wat nog kan als noodmaatregel (steken zijn nog mooi klein) is per stuk er een plastic zakje met wat gaatjes erin gemaakt overheen te zetten als een tentje maar dan moet je ze echt wel afharden nadien en ben je paar dagen bezig, weet niet of je zit te wachten op gevoelige planten gedurende de hele kweek want dat blijven ze helaas wel door deze start.

En ruil die HPI's om voor een paar MH of GreenPower of Gavita Enhanced, je wint er echt niks extra's mee behalve meer hitte en schade aan je huid en ogen-->

heb je zonnebril op en huid bedekt of een gesloten armatuur... ?

dat is echt wel verplicht bij werken met HPI.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dodelijk advies in deze setup

Voeding op basis van sporen elementen hoort niet thuis in een Aquafarm, enige wat kan is een zo laag mogelijke EC aanhouden en de phlekker laten lopen (max 6.2) en heel zuinig aan met alles via het blad omdat de plant in deze staat NIKS maar dan ook helemaal niks met die bladvoeding aan kan, alle mondjes zijn gesloten omdat het bij de wortels niet lekker zit

 

 

huuuuuu!!!! :)

ik weet weer waarom ik 2jaar geleden beslist heb om mijn kennis en ervaring niet meer te delen hiero op t’forum!

steeds als ik zo iets lees, dan denk ik van, :)

ken die gast nu niets leren van zijn eigen kweekervaring?

ken die gast nu echt geen enkele theorie zinnig omzetten in de praktijk?

toch lang genoeg bezig om met deze onzin niet te hoeven uit pakken?

of denken dat soort “kwekers” 1+1= elf???? ;)

godzijdank zijn er nog mede forum mensen die wel zinnige dingen zeggen, ;)

racker, meneer jansen, urban grower, oude ketser, krasi, carpe ….... sorry voor wie ik vergeet

er is zo veel ruis op het forum. shhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh

 

Wat nog kan als noodmaatregel (steken zijn nog mooi klein) is per stuk er een plastic zakje met wat gaatjes erin gemaakt overheen te zetten als een tentje maar dan moet je ze echt wel afharden nadien en ben je paar dagen bezig,

 

kijk en dat weet ie dan weer wel. :P

nog een paar jaartjes en dan zal het ooit wel lukken om het hele plaatje te zien. :)

 

weet niet of je zit te wachten op gevoelige planten gedurende de hele kweek want dat blijven ze helaas wel door deze start.

oei oei oei. :)

je bent echt de enige die ik ken die in de tijd ken kijke.

 

ehhh no fence lostman, ;)

je bent heus niet de enige die hier maar wat roept. ;)

sommige dingen die je predikt zijn juist,

andere dingen getuigen echt van geen enkel prakties technisch inzicht.

DV

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik ben niet altijd vriendelijk, straight to the point past mij veel beter helemaal als ik zo'n stuk lees.

Misschien spreek ik wanneer ik dit soort rampen zie wel alleen maar uit eigen ervaring, je wilt niet weten wat ik al voor de kiezen heb gehad sinds ik in tentjes kweek :)

Vraag me nog steeds af hoe jij nu sporenelementen inzet in een Aquafarm waar je water rondpompt, hij heeft pvd net nieuwe korrels weejewel :)

 

Grappig dat je al die zo vriendelijke mensen aanhaalt, vele ken ik en ze zijn alijd erg blij met mijn bijdragen omdat ik goed lees & kijk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

humm even een update:

 

Ik heb de lampen hoger gehangen +- 80cm.. en nu zie ik klein beetje verbetering, blad begint stukken donkerder te worden en ik zie het bladprobleem zich niet verder uitbreiden (even afkloppen).

Ik sproei ze met ph 6.2 water en niks erin regelmatig.. ik zie kleine nieuwe bladjes uit de stam komen bij de okseltjes van de vertakkingen, dus progress is onderweg :)

 

dat truukje met de boterhamzakjes is wel een goeie, ik ga het misschien nog proberen. Ik werk met een uv beschermende bril ja.. het is mijn eerste keer dat ik hpi gebruik, normaal werk ik met 600w hps.. maar die gaan uiteindelijk er ook in als het bloeitijd is. Omdat ik deze schatjes ook ga scroggen dacht ik voorgroei bulbs te kopen voor een snellere groei tijdens het rekken en strekken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi led,

hoe gaat ie :)

tijd voor een updatetje?

ze zouwen nu toch al bijgetrokken mott weze

hydrogroet DV. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

owjaa :)

 

ze zijn bijgetrokken op 1 na.. ze groeien nu als kool en alles gaat lekker :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...