Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
redgi

spoelen

Recommended Posts

beste mensen,ik heb hier goed gezocht(denk ik toch),mijn vraag is of men met bio en met royal mix ook moet spoelen.

en spoelen met de mix er al in of zonder de royal mix,ik denk spoelen zonder de mix er in.

ik kijk uit naar jullie antwoorden. ;)

redgi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen op aarde = gewoon 7-14 dagen water geven zoals je altijd doet, maar dan zonder toevoegingen.

Een kweker die een beetje kwaliteit eindproduct wil doet dat na elke kweek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat bedoel jij met spoelen en met mix of zonder mix ? Zoals t r nu staat begrijp k dat je je bio wilt spoelen ? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet spoelen met dat spul,...ik zelf water alleen de grond in en laat dat een dag of 3 staan.

In het midden wat lichtmix voor de jonge wortels en de rest laten zoals het is.

 

En zeker niet spoelen met die bio-mix er al in,...dat zijn meer bodemlevenboosters dan voeding.

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoel je inwateren of bedoel je spoelen op het eind van de kweek? beetje verwarrend hoe je het uitdrukt ;-)

 

Als je bio kweekt en je plant moet nog 1 a 2 weken kan je ze gerust alleen water geven. dan zou de voeding uit het eindproduct moeten zijn.

Indien je bio kweekt heb je natuurlijk een grotere buffer in je aarde zitten. dan raad ik je aan om vroeger te gaan spoelen.

Ikzelf heb 4 weken gespoeld voor het eind van de kweek omdat ik ze wat overvoed had in het begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad beetje confusing, maar ik denk dat hij inwateren bedoeld. Spoelen om de EC wat lager te krijgen zodat de zaailingen niet gelijk verbranden, zoiets ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat bedoel jij met spoelen en met mix of zonder mix ? Zoals t r nu staat begrijp k dat je je bio wilt spoelen ? ;)

 

ja ik weet niet of bio ook moet gespoeld worden en dat met de royal mix erin of nog niet erin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niet spoelen met dat spul,...ik zelf water alleen de grond in en laat dat een dag of 3 staan.

In het midden wat lichtmix voor de jonge wortels en de rest laten zoals het is.

 

 

Lang geleden dat ik mezelf heb gequote,... :lol: ;)

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klinkt anders wel als een strak plan StoneTwisted.

Share this post


Link to post
Share on other sites

snap er nu nog niets van gewoon inwateren zoals stonetwisted zegt lijkt mij ook gewoon strak plan zie in je andere topic dat t gaat over batmix die gespoelt zou moeten worden?

zou k niet doen denk niet dat de aarde er beter van wordt aangezien je er dan een hoop uitspoelt.

 

Maar wat is bio...? behalve biologisch kweken zou k niet weten wat je bedoelt met je bio spoelen met of zonder royal mix

iig hou k t er op dat je niet je aarde hoeft door te spoelen en uit te wringen of zo iets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie uberhaupt het nut niet in van spoelen. Kom we kopen dure grondmix met allerlei additieven, en gaan eerste die trop eruit spoelen, want die voeding die geven we zelf wel. Zoiets ?

 

Inwateren oke, druppeltje dreft schijnt wonderen te doen voor de wateropname bij nieuwe aarde, maar gemiddeld neemt aarde zo'n 10% van het volume op in water had ik ergens gelezen. Cocos weet ik niet..

 

Spoelen lijkt mij alleen logisch als je op hydro zit en de boel wil verversen of als je in de laatste 2 weken van je oogst zit en de Stikstof (N) uit je planten wil spoelen met eventuele voedingsresten.

 

Maar goed, correct me if I'm wrong.. Spoelen is iets anders dan inwateren, en Batmix, Supermix, Goldmix etc moet je inwateren, en niet spoelen, ja toch ?

En als men met spoelen bedoeld de grond minder zuur te maken voor stek en zaailingen dan kun je beter een zak stekaarde kopen, mengen met de aarde en daar je nieuwe tere plantje in zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Op het eind spoelen met melasse oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Melasse, de een gebruikt het de hele kweek door, de ander alleen op het eind, en weer een ander tijdens de bloei. Ik gebruik het nu een kleine week, het is de bedoeling dat het bodemleven een beetje in de turbo gaat waardoor de plant die overactieve microstofjes beter opneemt, dacht ik te denken..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Buiten de mineralen & kalium bevat het ook fulvinezuren.De blackstrap melasse welteverstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb Fairtrade dikke zwarte melasse, net neet in een potje met een appelstroop geurtje... ;)

gallery_35305_15551_1154469.jpg

Voor de liefhebber; € 2,79 bij de Tuinen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen op het einde met een bio kweek is volgens velen al onnodig (een mythe, iets wat is overgenomen van met minerale/chemische voeding kweken) en bovendien onmogelijk (de organismen, schimmels, etc, waar de voeding in zit kun je er moeilijk 'uit' spoelen) - behalve met sommige vloeibare toevoegingen (BAC 'lijkt' me daar een goed voorbeeld van). In NL is het blijkbaar normaal, op ander plekken wordt je voor gek verklaard als je in de laatste weken waar de plant de voeding zo hard nodig heeft die gaat onthouden van voeding. :)

 

Zoals eerder gezegd kun je toch gewoon een lichtere mix gebruiken in het midden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...