Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vermicelli

Af- en aanzuiging kamer i.v.m. allergieën

Recommended Posts

Mensen! <_<

 

Dit keer geen afzuigsysteem voor de gezondheid van de planten, maar voor de gezondheid van mij. Ik heb zoveel allergieën dat ik mijn slaapkamer wil gaan ventileren.

Waar kan ik die vraag beter stellen dan hier, bij de groene luchtbehandelingsexperts!

 

Ik ben benieuwd wat jullie ideeen hierover zijn. Ik heb nog maar één keer in mijn leven een afzuigsysteempje aangelegd in mijn kleine hokje. Hier zijn vast mensen die hier veel beter in zijn, en betere ideeën hebben. Misschien is mijn idee wel achterlijk.

 

Mijn slaapkamer;

Slaapkamer.png

Het rode streepje is mijn raap met ventilatieschacht. Hier zou ik verse lucht kunnen aanzuigen en ook weer kunnen afvoeren.

 

Mijn idee;

Slaapkamer.png

De groene slang zuigt dmv een afzuiger lucht aan en laat deze vrij aan de andere kant van mijn slaapkamer.

Het kleine stukje blauw slang zuigt de lucht weer af.

 

Op deze manier gaat de verse lucht heel de kamer door om vervolgens continue ververst te worden. Aangezien ik allergisch ben voor gras- en boompollen, huisstofmuit en schimmels. Dus wanneer ik de verse lucht binnen krijg zou ik er een filter tussen moeten zetten om deze dingen te filteren. Het gaat dan voornamelijk over de pollen.

De afzuiger die de lucht aanzuigt moet natuurlijk voldoende capaciteit hebben, en bovendien stil zijn. Het staat namelijk in mijn kamer. De afzuiger welke de luchtafvoert heeft waarschijnlijk nog een betere capiciteit hebben? Hier ben ik niet in thuis.

 

Wat denken jullie van dit idee? Of zijn er betere, simpelere oplossingen? Elk soort commentaar is welkom! :lol:

 

:tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je last hebt van pollen moet je juist zo min mogelijk verversen.

Gewoon een pollenfilter voor je ventilatierooster, meer niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt ook in je raam een fan bouwen die lucht naar binnen blaast door een filter.

Je krijgt dan voortdurend verse lucht binnen en de oude lucht verdwijnt door de kieren van de binnendeur. Op die manier heb je continu overdruk in je kamer en kan er door kiertjes geen pollen of zo binnenkomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als je last hebt van pollen moet je juist zo min mogelijk verversen.

Gewoon een pollenfilter voor je ventilatierooster, meer niet.

 

Je kunt ook in je raam een fan bouwen die lucht naar binnen blaast door een filter.

Je krijgt dan voortdurend verse lucht binnen en de oude lucht verdwijnt door de kieren van de binnendeur. Op die manier heb je continu overdruk in je kamer en kan er door kiertjes geen pollen of zo binnenkomen.

 

Hmm. Een pollen filter met actieve inblaas dan? Zou dat wat zijn? Het gaat mij erom dan ik gewoon verse lucht in mijn slaapkamer heb.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een rooster zoals tegenwoordig toegepast worden is de verversing ruim voldoende, pollenfilter ervoor en klaar, actieve inblaas heb je nergens voor nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet hoe fijnmazig zo'n pollenfilter is maar ik gok dat actieve beluchting nodig is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk van niet, maar kan je gewoon berekenen als je de luchtweerstand van het pollenfilter weet.

Misschien weten ze het zo bij de firma van het ventilatierooster.

 

Maar ik heb ook redelijke hooikoorts, maar als je binnen met een filter gaat werken wordt het alleen maar erger op het moment dat je buiten komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een uitgebreide luchtreiniger (geen ionisator) met oa Hepa filter doet een boel goed voor een ruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou een CO2 gestuurde ventilatierooster aanschaffen. Ik weet dat Alusta een hele goede verkoopt. Deze heeft een filter voor pollen en stof. Het voordeel van deze ventilator is dat hij alleen ventileerd als er teveel CO2 in de ruimte is, dus als de kwaliteit van de lucht goed is, dan doet hij niets (en komen er dus ook geen stoffen binnen waarop jij reageerd). Deze zuigt lucht af uit de ruimte naar buiten en haalt dus lucht uit de ruimte waarin jij woont (via binnendeuren stroomt dat van de ene in de andere ruimte). Zo heb je ook geen last van koude lucht in de winter en warme lucht in de zomer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...