Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bani

Klein kweekkastje van een beginner, 2x 55W Tneon

Recommended Posts

Hoi leuk dat je hier kijkt :rofl

Ben nu een paar weekjes aan het lezen, en heb besloten zelf een paar plantjes te gaan groeien

Heb in enthousiasme waarschijnlijk eigenlijk te vlug allerlei dingen aangeschaft, let wel het is erg kleinschalig.

Er staan hier nu al wat zakken grond, stekken en zaai grond en een eco allmix zak. en ik heb lowryder 2 en northern light autoflower zaadjes :)

 

Ook heb ik het volgende besteld:

 

gallery_17162_13408_23578.jpg

en

gallery_17162_13408_12193.jpg

 

Ik wil een kast gaan maken van MDF.

Moet nog even wachten tot de lamp en afzuiging er is, dan kijk ik hoe groot mij kast gaat worden.

Maar het zal iets in deze richting zijn: 60cm x 55cm x 100cm

 

De lamp en afzuiging die als het goed is onderweg zijn zijn bijde wel erg goedkoop :lol:

Bij elkaar ben ik 60 kwijt voor het setje afzuiging, 60 voor het armatuur (2x55watt tneon), en dan nog 24 voor 2 boei en 2 groeilampen

Hopelijk is het nog een beetje veilig spul :wacko:

 

Waar ik vooral nog niet uit ben is de afzuiging, het setje doet: 185m³/h , 125mm fan..

Ondanks dat dat weinig voor stelt zal er misschien alsnog wel een dimmer/regelaar op de fan moeten vanwege mijn kleine kastje

Ook weet ik nog niet hoe de intake moet worden, nog even afwachten en nadenken.

 

Ben van plan het vanaf het begin van het eind hier bij te houden, misschien hebben andere beginners er uiteindelijk wat aan.. dat hoop ik altans :)

Tips en gedachtes altijd welkom

Have a good one :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik draai met de 2*75 watt uitvoering en dat gaat lekker hoor word niet heet of niks

ik heb een pc van als aktief intake en dat werkt als een trein

 

mdf wel goed schilderen he ivm de stoffen in het hout

 

je kan trouwens met de groei ook gewoon je afzuiger uit zetten als je aktief inblaast en pas aanzetten als het wat begint te ruiken scheelt je weer lawaai etc etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bani,

 

Veel suces met de bouw, en adviezen zul je vast genoeg krijgen in je topic als je dat nodig hebt. Maar waarschijnlijk ook ongevraagd :wacko:

 

Ga je ook nog wat aan refelctie op de wanden doen, en iets van isolatie?

 

en inderdaad de MDF goed behandelen, en vergeet dan de kopse kanten niet.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heren,

Bedankt, fijn om te horen allemaal :lol:

En bedankt voor de tip over het mdf

Ben niet perse commited aan mdf, vind het wel fijn en sterk spul denk dat ik het dan maar met lakverf wit ga verven

 

Zal een active intake nodig zijn?

Ik heb hier het volgende kinderlijke schetsje gemaakt best wel stoned :wacko:

Geeft een klein idee van het soort kastje

Afmetingen zijn nog niet helemaal zeker, de lamp verwacht ik morgen en het afzuigs(l)etje :blink: begin volgende week

 

Ik wil dus aan de binnenkant een fannetje hangen voor airflow in de kast

Probeer nu nog wat research te doen hoe groet mijn passive intake zou moeten worden beter groot dan te klein denk ik maar kan altijd stukje afplakken..

Alle adviezen welkom ook over hoe ik mijn filter moet monteren en de airflow moet regelen

 

Wil trouwens het geheel in en uitschakelen met een beveiligde stekkerdoos

Zal fotos plaatsen als het materiaal er is, misschien kan de bouw volgend weekend beginnen :rofl

Grts lekker chillen mooi weekend

 

gallery_17162_13408_41678.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

die fan lijkt me wel wat groot voor jou hokje

ik zou voor iets kleiners gaan ...

ik heb dezelfde onder 2x400 watt blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je onderaan aan meerdere kanten inlaatgaten maakt, en je zet je afzuiging boven, dan heb je al airflow genoeg in zo'n kastje.

Je zult er wel iets anders mee moeten doen dan alleen foam, want er mag in de donkerperiode absoluut geen licht binnen komen.

MDF is niks mis mee. Gewoon texen. Latex/witkalk op de wanden, meer is niet nodig. Rare stofjes komen pas vrij bij zeer hoge temperaturen, en die ga je met één t-neon niet meemaken.

Matwit dus, dat geeft een prima diffuse reflectie zonder dat je met folie hoeft te gaan knoeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Mensen bedankt weer, ik ben nog even aan het nadenken voor een verhoogde bodem met daaronder passive intake gaten.

De lamp is er al, afzuigsetje hopelijk begin volgende week

Goed om te weten frits, vond het wel lekker dat dat fannetje kant en klaar is met 3 standen, maar 18 CM is best groot ja.

Misschien gewoon PC fans.. Kan een van de intake gaten ook wel zo maken dat ik er altijd nog een PC fan voor zou kunnen plaatsen

Een bak latex heb ik nog staan trouwens :)

Updates volgen weer :rofl

 

Even een edit met een klein offtopic vraagje: ik wou maar een sannies startersetje halen, maar is mijn grond wel geschikt? "eco logic allmix Met perliet NPK12-14-24 EC1,5 en 10% wormenmest"

Ik zie meer over lightmix enz.. maar ik hoop dat deze grond wel bruikbaar is..

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraag omtrent de veiligheid..

Geen van de wandcontacten hier in dit oude huis heeft aarde.

Helpt het om een beveiligde stekkerdoos met zekering te gebruiken?

Op het armatuur staat nog speciaal er voor te zorgen dat hij geaard is

Wil het wel graag zo veilig mogelijk hebben en ben best een angsthaas, heb als kind al eens een tik van de stroom gehad, en hier naast mij is een brand geweest in een kwekerij.. :rofl

Comments hier over meer dan welkom

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo :D ,

Inmiddels is het afzuig setje er en zit de lamp in elkaar ;)

Even fotos met een deel van het materiaal wat ik hier al heb:

 

gallery_17162_13408_563352.jpg

gallery_17162_13408_1704775.jpg

gallery_17162_13408_1045788.jpg

 

Met de gang die ik er in heb zal ik zeker een hoop gaan leren door trail en error en dat maakt me niet uit.. maar bij het electrische verhaal is dat natuurlijk geen optie.

Vanwege het ontbreken van aarde in de stopcontacten hier erg graag comments over de veiligheid, en ook mijn vorige vraag over de beveiligde stekkerdoos bijv.

Ook zit er een afbeelding bij van hoe de fan is aangesloten.. weer niet waar de aarde kabel op moet, heb hem nog niet getest.

Ben echt een leek met electra :rofl

 

Als iemand er iets over op te merken heeft hoor ik het graag

Grts :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bani,

deze buisventilatoren zijn dubbel geisoleerd,

dat houdt in dat hier geen aarde aangesloten wordt.

Kijk op de stikker van de ventilator, hier zouden twee vierkantjes in elkaar te zien zijn.

 

De T-Neon:

De evsa´s hebben een interne beveiliging, aangeduidt door "tc". Een zogenoemde "Cut Off". Bij overschrijding van een bepaalde temperatuur gaan deze evsa´s uitschakelen.

Bij voorbeeld: De Philips HF-Performer II schakelt bij 75°C uit.

 

De ventilatie:

Een pc-ventilator op een oude telefoonoplader (9Volt) moet voldoende zijn. Een actieve inlaat hoeft normaal niet,

maar dat ligt aan de bijkomende factoren, zoels omgevingstemperatuur etc.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is fijn voor de gemoedsrust :) thanks

Heb een adapter waarmee het voltage instelbaar is, misschien zou dat ideaal zijn. Heb een donor PC met een aantal fans van hetzelfde type mochten ze nodig zijn

 

Zit nu aleen nog even te denken over de fan hij moet in de slaapkamer dus misschien moet er een behuizing om de fan heen komen.

Even denken of en hoe ik dat kan gaan doen

Updates zullen wel weer volgen :rofl

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

neem gewoon een 12 cm fan en laat die een tikje rustiger lopen thermaltakes zijn zo verhipte stil daar merk je niks van

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

De pc fans die ik heb zijn toevallig wel van thermaltake.. de diameter is 11 cm 1tje getest op 6v (zijn 12v fans) ze zijn wel behoorlijk oud

Maar ik heb zon adapter waarbij je het voltage kunt instellen, daarmee zal het mooi gaan misschien.. fan voor in de kast dan.

 

Verder weinig vorderingen heb wat kleine plaatjes waarmee ik een box wil gaan maken voor de fan en 2 soorten isolatie materiaal.

Ff 2 kleine plaatjes ervan:

hollomer.jpg

Geluidsisolatie.jpg

Moet nog even kijken hoe ik het ga doen wil het wel mooi klein maken

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey bani,

 

Mooi man, heb zelf een tneon 2x75 watt in e :wacko: en kastje van 40*80*80 cm 12mm multiplex en mat geverft gaat goed nacht is alleen beetje koud 18c dag te de 27 aan met een 100m3 fan zoals die van jou gaat gewoon goed zonder isolatie.. ziet er verder mooi uit, dat je maarmaar mooie dames mag krijgen

 

Greets g :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bani.

 

heb je die afzuiger al in combinatie met de filter aan gehad? ik ben namelijk benieuwd of hij een beetje stil is.

overweeg ook die combo te halen.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de replys hier zal ik ook iets moeten doen ter verwarming zat te denken aan een dubbele bodem met een verwarmingsmat er onder..

 

Marco ik zal morgen de fan even gaan testen, nog steeds niet gedaan ben zelf ook wel benieuwd zal het laten weten morgen

Vandaag langs de gamma geweest om te kijken voor 125mm flens maar hadden ze niet :rofl wel een paar ventilatie roosters meegenomen

Misschien maar online bestellen :wacko:

 

Hoop echt volgende weekend de kast in elkaar te gaan zetten.

Wil ook een sannies starterset halen aleen weet niet goed welke zaden ik moet kiezen gezien het een klein kastje gaat worden en ik eerst mn autoflower seeds wil gaan proberen :rofl

Sugar Punch wil ik eigenlijk maar volgens mij worden die best groot.. zal het dmv van een techniek als scrog wel kunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bani,

ik gebruik voor de 125 mm fans flenzen uit de sanitair-afdeling van de Gamma. Deze hebben een ongedierte-rooster aan de voorkant.

Deze zet ik dan gewoon met siliconen-kit en 4 schroeven vast op de plaat.

(Topic:http://www.wietforum.nl/Blowsterkes-nieuwe-kast-Deel-1-t76383.html)

gallery_5351_11110_57828.jpg

De alu-slang kan je hierop gewoon met een slangklem of tape vastzetten.

De vent zet ik ook gewoon met tape op de filter en op de slang vast.

 

Hoe wil je later draaien?

Ik heb de lampen in de nacht aanstaan. Overdag is het meestal wat warmer en de verwarming staat aan.

Hierdoor spar ik energie en hoef de planten niet te verwarmen.

Ook kweek ik meestal wat koeler als de meeste andere kwekers.

Nachttemperaturen van 17°C zijn bij mij niet zelden.

 

Om de afzuiger te dimmen gebruik een variac. Deze is in staat om deze kleine ventilatoren zonder problemen te dimmen.

De meesten standaard-dimmers zijn niet geschikt voor deze kleine ventilatoren en zorgen hierdoor voor een duidelijk hoorbare, brommende ventilator.

 

Kijk maar waar de planten bij mij staan, ook de opbouw van mijn inlaaten.

Het hoefd echt niet zo moeilijk te zijn.

Als het maar werkt. :wacko:

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier heb ik echt een hoop aan :rofl

Het probleem blijft echter.. zelfs als ik de lampen snachts laat draaien momenteel is het overdag op zn best een graadje of 13 denkik in de kamer waar de kast komt.

Als ik nog wat ventileer op die verdieping snel minder tis ook echt een oud huis dus.

Heb een biogreen verwarmingsmat gezien van 60x30, als ik deze op mijn dubbele bodem zou leggen heb ik nog ruimte om passive intake gaten ernaast te hebben en zouden de potten en het medium in ieder geval een beetje verwarmd moeten zijn.

Denk dat er in mijn geval daar niet onderuit te komen valt :wacko:

 

Ik zat toevallig te kijken naar SMScom dimmer, maar idd ik zie altijd variac aangeraden worden in de topics die ik erover heb gelezen.. weet dus niet echt of mijn fan een dimmer nodig is maar zal wel dus dan zal ik voor een variac gaan denkik mits het nodig blijkt (ga hem dus morgen ff testen)

Maar ik denk eigenlijk niet dat een fannetje als dit teveel herrie gaat maken zeker niet als er nog een boxje omheen komt straks.

 

Zal ook nog wel een x kijken bij de gamma trouwens

Zal hier mooie update geven met fotos als de bouw wat onderweg is :rofl

Bedankt

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Bani,

vergeet deze dimmer, deze werken niet.

Een kleine variac is net zo duur.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo ,

Duidelijk mocht er een dimmer komen gaat het een variac worden :rofl

Heb net de fan getest, en als ik hem op de vloer leg (vloerbedekking) blijft hij liggen terwijl hij aan staat, maar hij heeft wel een aardig mooie airflow power, maar met de filter er aan zal het zonder dimmer wel gaan denk ik.

Het geluid valt ook mee, zo open op de vloer liggend maakt hij ongeveer netzoveel herrie als een PC, echt beter kan ik het niet omschrijven en heb geen geluidsmeter. Maar het geluid valt zeker mee als ik er een kleine box om maak en die in de kast hang hoor je dat buiten de kast amper nog denk ik

Voor zover ik kan beoordelen ben ik wel content ermee :) het complete afzuig setje was 60 euro dus erg goedkoop

 

Misschien kan ik de kast op een andere plaats zetten waar het iet warmer is dan zal ik geen verwarmingsmat nodig zijn.

Aan weerszijden van de lamp wil ik 6CM vrij laten dat de lamp niet te dicht tegen de kast hangt

De binnenmaat van de kast is dan: 69x40CM

Het armatuur is 57x24CM

Iemand nog comments? wil volgende week het materiaal voor de kast halen

Nog ff genieten van het weekend :rofl

:wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo bani.

 

bedankt voor de test! ben zeer benieuwd naar de werking ervan. heb hem zelf afgelopen vrijdag besteld. was indd zo rond de 60 euro met vernzending inclusief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey geen probleem :rofl

Leuk dat je hem ook haalt hoop dat hij goed zal werken voor ons.

De gehele kast zit inmiddels in elkaar, aleen verwacht ik morgen nog enkele spullen waaronder flens sonodeck en easyrollers om het netjes af te maken.

 

Nog voor de zekerheid: verven met latex dus maar?! :wacko:

Verder nog even lichtdicht maken (plankje langs de opening bij de deur etc)

Sorry voor geen fotos btw, ik zal er morgen proberen te maken.

 

Btw ik heb ook een sannies starterset en zaad propagator erbij dus als het goed is heb ik nou ook al alles in huis voor de planten zelf

Binnenkort weer updates, hopelijk staat hij dit weekend helemaal gereed in de verf

Grts

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat schiet al een beetje op zo, goed bezig.

 

wat betreft de wandjes, witkalk is zeker niet beter en heeft nog andere nadelen, je komt altijd wit uit je hokje als je per ongeluk de wanden raakt. :wacko: En witkalk is erg lastig te verkrijgen, als je het al vind.

 

kijk anders even in mijn testje met de verschillende materialen, Refelectiemetingen in mijn ondertekening.

 

Ze verkopen bij de Action en de Zeeman (dacht ik) ook erg goedkoop spiegelfolie. Ik heb dat welliswaar niet getest, maar ik ben in de tussentijd een fan van gladde spiegelende oppervlaktes.

 

Succes met knutselen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er allemaal leuk uit bani! Over reflectie zou ik me niet al te druk maken trouwens, natuurlijk is het mooi mee genomen maar t-neon is gewoon niet zo erg effectief als het 'afstanden' moet overbruggen. Ga je nog scroggen oid?

 

Succes iig, ik blijf je projectje volgen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...