Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

racker

Wamte van een lamp/kap

Recommended Posts

In het topic van Schenkie is er een discussie over wat nu meer stralingswarmte geeft, veel diepstralers hoog of gewone kappen laag.

 

Shoot.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
In het topic van Schenkie is er een discussie over wat nu meer stralingswarmte geeft, veel diepstralers hoog of gewone kappen laag.

 

Shoot.....

 

 

Ik heb altijd gewoon 400 watt 40cm erboven gehad en nooit last gehad van fluffy buds.

Die verstralers zullen wel heel veel lumen door de kast heen jagen maar stralingswarmte heb je toch echt van kappen laag!

Mahjah dat is mijn kijk erop!

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_10428_9781_14488.jpg

 

Ik bedoel het meer op deze manier, Tekening niet te letterlijk nemen aub. Hebben de linker of de rechter plantjes het warmer?

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat rechts het warmer heeft.

 

links 1 lamp 600 watt(1 kachel) rechts 2 lamp 600watt(2 kachels)

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een lamp heeft infrarood straling (directe straling).

Die kan je voelen door je hand onder je lamp te plaatsen.

Als je hand verder is van de lamp heb je er minder last van.

Dus liever hoge diepstralers als lage breedstralers.(ook beter voor uniform licht en klimaat)

Deze informatie is geen visie het is realiteit en gemeten. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@doc,

 

Geloof ik je op je woord doc, maar welke planten hebben het het warmst? links of rechts?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de twee tekeningen hetzelfde aantal watt verbruikt is het zeker de linker kant die het de planten moeilijker maakt. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hahaha, nee doc, alle 3 600watt zullen we zeggen.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo als je het nu hebt getekend denk ik niet dat het veel uit maakt aangezien

ze onder de linker lamp aan de buitenste kanten staan dus minder stralings warmte

hebben en rechts zijn de lampen hoger maar staan ze er directer onder.

In de praktijk heb je in beide gevallen meer planten er onder staan en dan denk

ik dat de stralings warmte onder rechts uniformer is dan onder links. Bij links zul

je zien dat de planten direct onder de lamp het warmer hebben als aan de buitenste

zeide waardoor ze een andere groeisnelheid en voedingsbehoefte hebben.

 

Dus denk dat ik wel snap wat doc bedoeld en dat rechts beter is om een uniform

veldje te creeren. En het daardoor ook makkelijker kweken word.

 

groet rodney

Share this post


Link to post
Share on other sites

@rodney,

 

ik ben het ook geheel met doc eens hoor, maar zoals jezelf al aangeeft is het niet logisch dat de instraling hoger is als je de lamp dichterbij hangt/ of je hangt meer lampen en dan hoger.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze alle drie 600w zijn denk ik dat de infrarood straling in tekening 1 en 2 bijna gelijk zullen zijn.

Ik weet dit niet zeker zonder meting.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als ze alle drie 600w zijn denk ik dat de infrarood straling in tekening 1 en 2 bijna gelijk zullen zijn.

Ik weet dit niet zeker zonder meting.

 

Denk dat Whazzup wel met het GOEDE antwoord komt ;) ;)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let op Schenkie je hebt verschillende soorten van warmte. ;)

We praten niet over de hitte afgifte van het complete systeem maar alleen over de infrarood straling.

Zoals je weet wordt infrarood straling minder als je afstand neemt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Doc,

 

Ik neem aan dat hitte afgifte ook minder word naarmate de kap hoger hangt ;) (merkbaar op de planten he)

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Denk dat Whazzup wel met het GOEDE antwoord komt ;) ;)

 

Gr schenkie

 

Die zit nu in z'n geheime lab het te onderzoeken :lol:

 

 

Ik denk dat het met vele factoren te maken heeft, waaronder het verschil in hoogte en afstand tussen de kappen onderling.

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de cirkels van het rechtervoorbeeld de zelfde oppervlakte hebben als van het linker is de stralings warmte 2 keer zo groot. Het maakt voor dit voorbeeld niet uit of we over stralings warmte of zichtbaar licht praten.

 

Al hangen de lampen 100x hoger en de cirkel blijft het zelfde zal de instraling gelijk blijven, uitgaande van een vacuum. De straling neemt alleen af als de cirkel groter wordt of als er minder vermogen wordt gebruikt (wattage).

 

Infrarode straling wordt bij een grotere afstand alleen minder als deze niet gebundeld is, maar dit is met zichtbaar licht exact hetzelfde.

 

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag ik dan ook stellen dat de infrarode straling evenredig af neemt met het aantal lumen ?

Dus hang ik mijn lamp hoger zodat er minder infrarode straling om de plant komt mijn lumen dan evenredig afnemen... ?

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, een echt topic over instraling ;)

dus als ik 1x 600watt lamp op warmte instraling meet met een breedstraler of diepstraler zou ik drasties verschil moeten meten op bijvoorbeeld 50cm?

en hang ik 2x diepstraler kort bij elkaar zou dat nog meer tot hogere instralingstemperaturen lijden dan dat ik ze verder uit elkaar hang?

 

hier ben ik het dus niet helemaal mee eens, als ik nu een CV radiator pak van een 50x50 cm, dat geeft op een bepaalde afstand stralingswarmte, nu neem ik er een van 300x50cm, dus dan zou de warmtestraling op dezelfde afstand hoger zijn??????

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Adje,

 

Ik denk niet dat daar veel verschil in zit, Het is ook geen radiator he. Ander voorbeeld, een vergrootglas onder de zon op een papiertje zal een brandgaatje maken (gebundelde warmte en licht) maar het brandpuntje is maar heel klein. Nu hetzelfde verhaal met een gewoon glaasje. Gevolg geen brandgaatje maar wel een groter opp licht.

 

Het is maar theorie, ik heb het ook nooit gemeten.

 

 

 

Dit is natuurlijk erg overdreven, maar het gaat om het idee...

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier ben ik het dus niet helemaal mee eens, als ik nu een CV radiator pak van een 50x50 cm, dat geeft op een bepaalde afstand stralingswarmte, nu neem ik er een van 300x50cm, dus dan zou de warmtestraling op dezelfde afstand hoger zijn??????

 

 

 

stralingswarmte blijf gelijk (bij een gelijke aanvoer temp) alleen heeft de 300x50 de mogelijkheid meer oppervlakte te verwarmen ;)

wegens het feit dat deze meer warmte kwijt kan in een bepaald tijdsbestek.

 

simpel toch ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

overdrijven mag he :lol:

 

 

 

achter glas krijg je een heel ander verhaal, als je in de winter met de zon erop achter het raam of voor het raam gaat zitten, dat voel je wel

 

kijk ik zeg ook niet dat het helemaal niets scheelt, maar het zal dusdanig weinig zijn met bijv, 1xof 2x 600watt op een m2 dat de lampen daardoor dubbel zo hoog kunnen hangen ;)

 

in dit geval is een reflector grotendeels om licht te reflecteren, de uiteindelijke stralingswarmte(inductie)

komt van de bulb

 

hij zal ook wel wat warmte wegstralen maar niet zoveel dat je gelijk kunt zeggen hang ze maar 2x zo hoog ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de praktijk zal het ook wel niet de wereld schelen, maar wat gebeurt er nu op het einde van de groei? Dan hangen de gewone kapjes nog steeds op 60cm van de plant. Maar de planten onder de verstralers groeien ook steeds hoger en komen ook in de buurt van die verstralers. En dan wordt het verschil opeens wel heel groot. Want die hangen meestal op een vast punt. Daarom zijn de verstelbare reflectors uitgevonden lijkt me.

 

Maar ik ben toch blij dat je het licht een beetje gezien hebt Adje ;) ;)

 

GrR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was er maar een reflector die wel licht reflecteert maar geen infrarode straling ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mag ik dan ook stellen dat de infrarode straling evenredig af neemt met het aantal lumen ?

Dus hang ik mijn lamp hoger zodat er minder infrarode straling om de plant komt mijn lumen dan evenredig afnemen... ?

 

greetz

Ja, de stralingswarmte volgt dezelfde weg als het zichtbare licht. De golflengte van de straling en de bijbehorende emisiviteit van de te reflecteren delen zorgen uiteindelijk voor de afname van de straling.

 

 

hier ben ik het dus niet helemaal mee eens, als ik nu een CV radiator pak van een 50x50 cm, dat geeft op een bepaalde afstand stralingswarmte, nu neem ik er een van 300x50cm, dus dan zou de warmtestraling op dezelfde afstand hoger zijn??????

Ja die is hoger want de stralingswarmte van het deel ernaast zal ook op het meetpunt komen en wordt er bij opgeteld.

 

 

 

stralingswarmte blijf gelijk (bij een gelijke aanvoer temp) alleen heeft de 300x50 de mogelijkheid meer oppervlakte te verwarmen ;)

wegens het feit dat deze meer warmte kwijt kan in een bepaald tijdsbestek.

Dit klopt idd als een radiator een gebundelde warmtebron is maar dat is het niet.

 

simpel toch ;)

 

 

overdrijven mag he ;)

 

 

 

achter glas krijg je een heel ander verhaal, als je in de winter met de zon erop achter het raam of voor het raam gaat zitten, dat voel je wel

 

kijk ik zeg ook niet dat het helemaal niets scheelt, maar het zal dusdanig weinig zijn met bijv, 1xof 2x 600watt op een m2 dat de lampen daardoor dubbel zo hoog kunnen hangen :lol:

Als de wanden 100% de straling reflecteren zou dit wel opgaan, in de praktijk is er geen of slechte reflectie. Zwart wit folie maakt voor stralingswarmte nagenoeg niets uit een goede niet difuse folie met een extreem lage emisiviteit zou beter geschikt zijn.

 

in dit geval is een reflector grotendeels om licht te reflecteren, de uiteindelijke stralingswarmte(inductie)

komt van de bulb.

 

 

hij zal ook wel wat warmte wegstralen maar niet zoveel dat je gelijk kunt zeggen hang ze maar 2x zo hoog :huh:

Stralingswarmte wordt door een reflector voor het grootste deel (+90%) gereflecteerd. De uiteindelijke opwarming van de lucht die rond de lamp plaats vindt komt door geleiding->convectie, hier heeft de reflector inderdaad geen invloed op. Door deze warme lucht warmt de reflector door convectie->geleiding weer op.

 

Het voorbeeld was natuurlijk theoretisch om een goed idee te krijgen van stralingswarmte. In de praktijk zullen de verliezen van alle open stukken en delen die zijn afgeschermd met slecht reflecterend materiaal er voor zorgen dat de stralings en lichtsterkte afneemt. In de praktijk zit de uitkomst dus in het midden.

Je reflector zo laag mogelijk proberen te hangen is om deze reden dan ook vaak contraproductief. Bij hogere wattages is het zelfs gewenst om ze iets hoger te hangen als de zijwanden voorzien zijn van het juiste reflecterende materiaal.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites
Was er maar een reflector die wel licht reflecteert maar geen infrarode straling ;)

 

Een witte reflector komt hier het dichtste bij bij in de buurt. Een bepaald deel van de infrarode straling wordt namelijk wel en een deel wordt niet gereflecteert. Zou wel mooi zijn, heb hier wel bepaalde ideeen over maar hou ik nog maar even voor mezelf.

 

Mvg,

Limit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...