Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

tijdelijk123

Bladprobleem (Roestvlekken, Vergeling, Verdorring)

Recommended Posts

Ik zit met een bladprobleem waarvan ik de oorzaak niet weet te achterhalen. Ik heb hier vaker last van gehad en dacht het eigenlijk opgelost te hebben (zonder echt te weten wat het was) maar nu is het wederom raak. Ik zal het probleem zo duidelijk mogelijk proberen te beschrijven.

 

Het gaat om een paar plantjes die een klein tentje staan op aarde+perliet (verschillende soorten gebruikt: canna, plagron, etc). Ze staan in 15liter smartpotten onder een 600 Watt lamp. Hierbij wordt elke keer nieuwe aarde gebruikt (genoeg voeding voor de groeiperiode) en rond week 2-3 van de bloei (+- 1 week voorgroei) wordt begonnen met voeding (canna flora). Rond week 6-7 nog wat extra PK 13-14 (canna). De afgelopen keren heeft dit geleid tot prima opbrengst met planten groen tot het einde. Na praktisch hetzelfde kweeksysteem te hebben aangehouden ontstaat nu ineens exact hetzelfde probleem dat ik eerder heb gehad. De eerdere keren kwam de nachttemperatuur soms onder de 16 graden. Na dit te hebben opgelost is het probleem niet meer voorgekomen en dacht dat het probleem daar ergens in schuilde (probleem met opname van bepaalde stoffen door te lage temperatuur) De betreffende kweek kent prima temperaturen tussen de 20-30. Een waterprobleem is het ook niet (ervaring, smartpotten, etc) PH-waarden zijn nooit gemeten.

 

Het probleem: De planten staan er in eerste instantie donkergroen bij. Rond week 3 ontstaan op de wat oudere grotere bladeren (onder zijtak) op de nog donkergroene bladeren roestpuntjes op de nerven. Het betreft maar enkele bladeren per plant per keer (alsof de plant steeds 1-2 nieuwe uitkiest) Dit kunnen bladeren over de hele plant treffen met uitzondering van de top. (In dit specifieke geval heeft de plant nog geen extra voeding gehad.)

 

De roestpuntjes worden roestvlekken en lichte vergeling van de bladeren treed op vanaf de buitenzijde van het blad en trekt naar binnen.

 

Deze vergeling zet door en trekt langzaam door naar de steel, ook de donkerbruine roestvlekken breiden zich uit.

 

De punten van het blad waar de vergeling begon krullen op en verdorren. De punten verpulveren bij aanraking en alleen rond de steel is het blad nog een klein beetje flexibel. Het blad laat uiteindelijk los en is compleet verdord.

 

Dit alles duurt maar 7-10 dagen.

 

X4zw9d9.jpg

 

WCPwP9S.jpg

 

7l65p6C.jpg

 

dNniDz6.jpg

 

biAhwTq.jpg

 

Mijn vraag is: Wat is het probleem en hoe kan het dat onder praktisch dezelfde condities dit probleem zich ineens voordoet waar normaal niets aan de hand is?

 

Gelieve alleen antwoord van mensen die het probleem herkennen en bijna zeker weten wat het is.

 

Bedankt !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben alle planten er last van? Op de één naar laatste foto staat onderaan een plant die mij mooi groen lijkt. Ook al omdat je schreef verschillende soorten grond te gebruiken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kalium tekort/blokkade.

Het zal eerder een blokkade zijn dan een tekort lijkt me, waarschijnlijk door het te nat staan.

 

Blad 1 lijkt ook wel wat spint eitjes te bevatten.

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hebben alle planten er last van? Op de één naar laatste foto staat onderaan een plant die mij mooi groen lijkt. Ook al omdat je schreef verschillende soorten grond te gebruiken...

 

Idd, links onderin schijnt er minder last van te hebben. Staat direct voor luchtinlaat (lucht van binnen) Ik zie dit echter als toeval.

met verschillende soorten grond bedoel ik dat niet elke kweek dezelfde soort grond wordt gebruikt.

 

Overigens zijn veel dode bladeren al verwijderd waardoor het probleem er minder ernstig uitziet.

 

Een kalium tekort/blokkade.

Het zal eerder een blokkade zijn dan een tekort lijkt me, waarschijnlijk door het te nat staan.

 

Blad 1 lijkt ook wel wat spint eitjes te bevatten.

 

Water geven gebeurt heel secuur, ze hebben nooit te nat gestaan. Spinteitjes?? Nee er zit geen spint in de planten

Edited by tijdelijk123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...