Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

SmokeyBear

Plan Voor Nieuwe Kweekruimte

Recommended Posts

Ik heb een idee voor een nieuwe kweekruimte, maar voor ik ga beginnen wil ik het eerst hier delen om te kijken of ik niks ben vergeten of dat bepaalde zaken wellicht beter / goedkoper kunnen dan de opties die ik heb bedacht.

 

Het idee is om een 'dubbele wand' te maken en daarachter de kweekruimte te bouwen, voordeel dat er geen ramen zitten, dus minder mogelijkheid voor licht om naar binnen te komen. Wat de afzuiging betreft kan ik hem op de mechanische afzuiging van m'n huis aansluiten en heb ik voor m'n huidige kast een koolstoffilter, deze heeft de volgende eigenschappen:

Maximale luchtstroom:240m3/uur

ideale luchtsroom:160m3/uur

 

Gezien de maten van m'n nieuwe kast (max hoogte 2,25m, 1,25m breed en 1,50m diep), lijkt me dat ik dit filter hier gewoon voor kan blijven gebruiken. Deze kast zal de kweekkast zelf worden. Daarnaast wil ik een kleiner kastje erin neerzetten (heb ik laatst gebouwd), waarin ik kan stekken en/of voorgroeien (0,86m breed,0,55m diep, 0,73m (of 0,47m, dmv een plank) hoog)

 

Het filter wilde ik op het hoogste punt van de kast ophangen, dus op 2,25m. Nadeel is dan wel dat ik de buis van de afzuiging door de kast heb lopen, maar het lijkt me wel de beste plek. (ipv op 1,5m aan de achterkant van de kast ophangen)

 

Het zijaanzicht van het totaal ziet er als volgt uit:

gallery_44604_18168_5350.png

 

Ingezoomed op de kweekkast krijg je dan dit zijaanzicht:

gallery_44604_18168_1475.png

 

En dit vooraanzicht (de deur wordt een opdekdeur, die heb ik hier nog liggen):

gallery_44604_18168_1421.png

 

En in 3d ziet het er dan ongeveer zo uit:

gallery_44604_18168_297.png

 

Aan alle kanten van de kast komt isolatie te zitten, behalve op de deur zelf, maar ook de kleine ruimtes om de deur zal ik isolatie in gaan doen, en dan 18mm plaatmateriaal aan de buitenkanten, voor de dikte van het kozijn.

Het schuine plafond gedeelte bij het dak wil ik met 10mm isolatie en een 18mm plaat gaan bekleden.

 

Ik wil denk ik 18mm plaatmateriaal gaan gebruiken, maar ben er nog niet over uit wat. Wellicht voor de kweekkast zelf betonplex en dan schilderen met goede reflecterende verf (ik dacht dat mat wit werd aangeraden?). Of zou ik bijv ook waterbestendige mdf voor kweekkast kunnen gebruiken en dat dan schilderen? Of maakt het niet uit welke van de twee en kan ik sowieso beter zwart/wit folie gebruiken voor reflectie?

En voor de rest van de wanden underlayment, de dubbele wand zelf dacht ik om een plaat underlayment, dan isolatie 40mm dik en dan weer een plaat.

 

Wat de verlichting betreft gaat het LED worden Hier heb ik al wat voor en ook ophangkits die in hoogte verstelbaar zijn.

 

Voor de luchtintake en luchtcirculatie, heb ik nu een heel aantal mooie server ventilatoren weten te bemachtigen, waarmee ik met een geperforeerde 75mm buis de lucht de ruimte in wil krijgen en de plantjes van wind wil voorzien. Ik moet nog wel even kijken of ik geen overdruk ga creëren op die manier, want ze blazen als een tierelier (en ik kan er altijd 1 ipv 2 aanzetten of een fancontroller gebruiken, of ze juist alleen voor de luchtverplaatsing binnenin de kast gebruiken en voor de luchtaanvoer passieve luchtgaten maken of lichtere ventilatoren gebruiken).

 

Wat voor een timer(s) voor de lampen zijn aan te raden? Nu heb ik nog hele goedkope dingen, maar aangezien ik het bij deze kast wel een stuk beter wil aanpakken, wil ik m'n timers ook gaan veranderen.

 

Hier heb je een voorbeeld van een ventilator met het beginstuk van een buis erop. Hier komt dan of 1m geperforeerde buis of een Y stuk en 2x 1m geperforeerde buis op.

gallery_44604_18168_3546.jpg

 

En op de vloer wilde ik vijverfolie neerleggen, wat tot zo'n 5-10cm omhoog tegen de rand wordt vastgemaakt.

 

Ik denk dat ik zo het wel heb beschreven. Het kleinere kastje komt later nog het belangrijkste is de kweekkast zelf.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je filter te klein is voor de ruimte m3 inhoud.

Je moet rekenen met minimaal 50 x de inhoud..

 

En MDF is gegarandeerd gedonder..

Daar zitten stoffen in, die je planten gaan vergiftigen op het moment dat je het warm gaat stoken..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je, zal dit zeker meenemen. Filter moet groter? De kweekruimte komt op 4,22 m3, dan zou deze toch nèt moeten kunnen? (kom ik uit op 211 m3, t.o.v. de max luchtstroom van 240 m3 die het filter aankan... ik geef toe, het is niet optimaal, maar zou toch nog net op de grens zitten?)

MDF las ik tegenstrijdige berichten over, de één zegt dat het wel kan, de ander zegt van niet. Ik zal het zekere voor het onzekere nemen en niet aan de gang gaan met MDF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt ook een beetje samen met het zonnetje wat je laat schijnen..

LED kan best,,

 

Maar een HPS 600 (ik denk dat je meer nodig bent) dan kan het je 's zomers maar zo te warm gaan worden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liever berkenhout. En als je dan toch al met hoogwaardige LED verlichting aan de gang wil; investeer dan ook wat meer in je aan- en afzuiging en een goede relaiskast i.p.v. goedkope timers. Dit loont. Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voor een soort relaiskast is dan aan te raden? Hier ben ik nog helemaal niet in thuis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien moet je dan een flink beginnen te lezen..

Er staan talloze artikelen hier op het forum, waar je je nodige kennis kunt opdoen..

 

Als je een voorgekauwd setje zoekt, zul je in de webshops van alles tegen komen, voor elke portemonnee..

 

Suc6

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een Davin Relaiskast deze staan goed beschreven. Als je rekening houdt met de juiste ampère in combi met de wattage van de led lampen dan komt dat goed.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bevestig; een Davin relaiskast is een aanrader.

Ik vertrouw er al jaren op.

Heb er zelf momenteel een stuk of vijf, zes in gebruik.

Ik stuur er EVSA's mee aan, airco's, luchtbevochtiging, verwarming, afzuiging en ventilatoren.

Davin heeft me nog nooit in de steek gelaten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank jullie, ga ik me eens in een Davin relaiskast verdiepen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...