Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

acidburn

Eerste Keer... Altijd Spannend

Recommended Posts

Eerste kweek... :huh: The time,... is now!

 

Na een paar maanden rustig hobbybobben heb ik mijn testkastje eindelijk af, en is het moment eindelijk daar. Sannie heeft keurig geleverd (was echt heel snel. oppietoppie), en alles is gekocht wat nodig is.

Eerst maar wat vertellen over de babykamer.

 

KAST

Mijn kastje is een houten frame ( 140 x 75 x 210 cm) met gipsplaten. Hier een eerste wijze les geleerd: houd de maten van de gipsplaten aan. Heb ik niet gedaan en dat was echt veel meer werk. De binnenkant is beplakt met radiator folie. Hier de tweede les geleerd: Schilder de kast wit, ook als er folie wordt gebuikt. Folie laat nog bakken met licht door.

 

AFZUIGING/FILTER

Voor afzuiging gebruik ik een badkamer fan. Die zuigt 185 m3 per uur af. Nare geurtjes haal ik weg met een koolfilter. Het filter is nog niet angesloten, maar er is ook nog niks wat het afzuigen waard is. Laat de meiden eerst maar in de pubertijd komen. :D

gallery_18205_6665_739337.jpg

 

LICHT

11 TL balkjes van 36 watt (T8, 765) is net geen 400 watt. Waarom TL? Omdat het lekker cool is, geen brandgevaar, geen detectie gevaar en dus geen nazi inval etc.

Maarrrrr... wie kent praxis niet. Verkoopt bouwmateriaal en horror-ervaringen, in de vorm van verlijdelijk goedkope TL armatuurtjes. Tijdens de montage braken om de haverklap de klik-klak bevesigingen van die #@$$#@ af :( . Je weet wel, die gaatjes waar de TL balk pinnetjes in wordt geduwd en daarna draaien tot .... Anyway. Ik ben niet voor 1 gat te vangen, en met behulp van mister bison 1 secondelijm zat het in no-time vaster dan met welk klik-klak systeem dan ook ;) . Alles gemonteerd, en toen probleem twee. Voor het vastzetten van een TL balk moet echt veel kracht worden gezet. En tot overmaat van ramp pakten sommige kontakten niet. Ik zag al waar dit mis zou gaan. Groeilampen er uit, bloeilampen er in, aanzetten en... Hij doet het niet. O-oh, tering :( . Want wat is er kapot? De lamp, de vsa, de starter, het kontact, draadbreuk? Ook hier heb ik iest geleerd. Goedkope troep is om een rede goedkoop. Dus, slopen die handel :lol: . De VSA 's hangen nu buiten de kast op een aluminium plaat, samen met de starters. De TL's hangen aan een houten frame, met radiatorfolie er over, en kroonsteentjes als contakten en een kilometer aan draad voor de stroom. Het ziet er niet uit, maar het werkt. Overigens... radiatorfolie fikt als de beste :( . Dus heb ik de contactpunten afgeschermd met een metalen strip (handig die oude gesloopte armatuurtjes waar ik toch niks mee doe) en ik heb een brandblusser opgehangen. 2 schakelklokken zorgen er voor dat er per klok 200 watt wordt geschakeld.

gallery_18205_6665_1093213.jpg

gallery_18205_6665_1482342.jpg

 

EN WAT STAAT ER OP HET MENU:

10x sannies jack :wacko: . De levering was echt snel, en sannie had er ook nog 10x diverse kush, 20 pitpots en een zakje met goedaardige pietjes (bacto) bij gedaan. super :rolleyes: .

gallery_18205_6665_165413.jpg

 

Kweekspul: 10 potten van 11 liter. Geen SCROG, of andere fancy-pansie technieken. Eerst maar ervaren wat een plantje doet van zaadje tot rokertje. Dan mijn kastje tweaken en daarna nieuwe technieken (2009 wordt zo'n mooi jaar).

Het medium is niet char :lol: , maar aarde light mix, waar al perlite door zit. De aarde moet vanaf het begin worden bijgemest.

In de growshop hebben ze me bio-nova meegegeven. Grond supermix, PK13+14, Roots, X-Cel en BN-Zym. Alleen geen missing link. Je moet volgens mij wel iets missen als je dat koopt :whip: . Hoezo duur :likken: .

gallery_18205_6665_755321.jpg

 

De growshop zit lekker dichtbij. De kast in rotterdam. Wel een rare tent, but it takes one to know one. :lol: :P

 

Wat betreft kastje bouwen: The battle is over and the war is won :P .

Wat betreft de kweek: The future is wide open :D .

 

08 september 2008 (Dag 1, Week 1, Maand 1)

Pitpotjes water gegeven en 10 zaadjes er in. Terug in het zakje en onder de buisjes. 180 watt, 23 graden.

En nu... Geduld.

gallery_18205_6665_677062.jpg

 

Tips zijn altijd welkom, vragen ook. En tot die tijd... Proost. :punk:

Share this post


Link to post
Share on other sites

leuke opstelling.word interessant.maar 8september???misschien keer nieuwe foto's erop zetten want dan zullen ze wel een stuk groter zijn.of was het een typfout.ik lees het wel als de goede informatie aanzwzig is.ik houd het in de gaten

 

succes

 

twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Success met je kweek acidburn, kastje ziet er goed uit.

Heb je al wat ontkiemd of groeien ?

 

Waar haal je eigenlijk dat blussertje ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, leuk dit! :wacko:

 

Volgen :rolleyes: ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, reakties. Fun.

@peerplant: Ik ook. :whip:

@twindaddy80: Jammer en helaas, het is het een typefout. :wacko: Het was al laat. Moet november zijn. Maar wie weet hoe ze er bij staan over 2 maanden. :punk:

@greenpassion: Thanks. :lol:

@jut&jul: Na zo'n 24 uur komen de eerste tekenen van leven. :rolleyes: Het blussertje haal ik bij de growshop. 24 eurie 95. Wel veel geld maar als het goed is gaat'ie lang mee. En als het niet goed is ben ik heel blij dat ik het geld er voor over had.

@banaantjuh: Je moest eens weten hoe leuk. :likken:

 

Kleine update.

Yes, De eerste tekenen van leven. Viral little suckers, die zaadjes. De plantjes zitten lekker knus in hun pitpotjes. 23 graadjes. De zak waar de pitpots in zitten gaat 2x per dag een kwartiertje open om ze wat verse lucht te geven.

 

Ik denk dat ik een 2e luchttoevoer moet maken. Sinds ik de air inlet met watten heb afgesloten (tegen licht, stof en little critters) is er zo'n onderdruk in de kast dat ik de deur met moeite open krijg. De deur is overigens een houten frame, met aan de ene kant radiator folie, dan piepschuim panelen en de buitenkant is afdek plastick. Zo is de deur niet al te zwaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Baksteen: Ik zie dat ze er bij jou mooi bijstaan. Nog even en mijn kast is ook groen. :lol:

 

FF een update. Jacky heeft nu 2x24 uur gestaan, en ik ben ff de weg kwijt of dit nu dag 3 is of eigenlijk dag 2. Omdat ik begonnen ben bij dag 1 ipv dag 0. Ach ja, eens een nerd, altijd een nerd. :whip:

 

Laat ik het maar voor het gemak dag 3 noemen. Nou, zo staan ze er bij....

gallery_18205_6665_780650.jpg

Echter, nu het dilemma.... Ze doen het te goed. Ik heb er rekening mee gehouden dat er wel een zaadje zou uitvallen. Dus 100 liter aarde gekocht. Maar nu doen ze het allemaal :punk: Sannies is gewoon te goed :rolleyes: Dat wordt zaterdag ff shoppen :lol: , en in de tussentijd een kleiner bakje voor een pitpotje :wacko:

 

Bottoms up :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra is toch de bedoeling ???, je moet de dames er nog uit pikken :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BigButtBram: Met 147x18 liter potten kijk jij zeker niet op een litertje :likken: Maar 9x11 liter potten is precies :punk: 2x50 liter aarde. Nu heb ik 9 grote potten staan, en 1 klein bekertje. :wacko: Dat staat wel heel zielig. Maar weggooien doe ik ook niet, want je zegt het zelf al. Ik moet de heren nog weghalen.

 

En wie weet, groei ik ooit nog eens naar 12x600 watt. Je verslag werkt in ieder geval heel inspirerend :rolleyes: :whip:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, dat valt nog niet mee. Het klimaat in mijn toko is echt k*t :lol: . Er is een 2e luchtinlaat bij gekomen. Verder heb ik alle pitpotjes in de aarde gezet, en ik geef 200 ml water per dag. 1e keer een beetje voeding gegeven, wortel stimulator en alle bodemverbeteraars/enzymen etc (halve aanbevolen dosis om te beginnen). De lampen staan op 18/6. En omdat ik er bij wil zijn als de lampen aangaan stonden die op 2100h-1500h zodat 's-nachts (koud) de lampen aanstaan. En overdag (warm) de CV niet zo hard stookt (20 graden C).

Wat is het resultaat:

Lampen aan geeft 32 graden, wat fucking hot is voor de plantjes :wacko: , en de luchtvochtigheid is Lo, wat betekend lager dan meetbaar :whip: . En dat is knap want in de kamer is de luchtvochtigheid 50% en aangezien ik geen plas met water zie is dit toch mooi kweken met Hans Kazan :punk: .

Lampen uit geeft 15 graden, en een luchtvochtigheid van 70%. Ik zou er bijna van aan de berenburg gaan. Elfstedentocht iemand? :likken:

Daes dush kloot'n in ut kwedraet.

 

Ik heb de lampen al wat hoger gehangen (30cm boven de plantjes), en als de plantjes wat groter zijn wordt de zwarte aarde afgedekt met reflectie spul. Verder ga ik de klok wat verzetten zodat ik thuis ben als de plantjes slapie slapie doen. Bij gebrek aan een goede thermostaat moet ik zelf de kachel wat hoger zetten. Verder denk ik dat de meter last heeft van de onderdruk in het kastje. Als ik de deur openmaak klinkt het echt als Dart Vader die zijn helm opzet :rolleyes: Dus ik hoop dat de soep niet zo heet gegeten wordt als dat'ie is opgediend.

 

Morgen worden er weer foto's gemaakt bij daglicht. Die goedkope kijkdoos van mij heeft nogal moeite met TL.

 

Proost :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag 5.

Het is leuk om te zien dat ieder plantje zich op zijn eigen manier laat zien. Sommige wat langzamer dan anderen. Meteen gooi ik er een bak met theorieen tegenaan. De plantjes in het midden doen het het beste, of de achterste rij. Maar altijd is er wel een uitzondering die mijn gedachtegang onderuit haald :whip: .

 

Mischien dat de groene rakkers wat last krijgen van JetLag :lol: Ik heb ze extra lang in het zonnetje gezet zodat ik mijn klimaat probleem onder de knie kan krijgen. Ook volle maan hebben ze overleefd. Geen transformatie's in WolfPlant Jacks, :lol: Geen Dr Jackl and Mr Hyde, ;) en geen Jack the Ripper. :likken: Maar wie weet wel een Jack in the Box. :punk: :rolleyes:

 

Hier wat foto's van de situatie in het hok.

gallery_18205_6665_152464.jpg

gallery_18205_6665_103633.jpg

gallery_18205_6665_224603.jpg

gallery_18205_6665_487333.jpg

 

"Plop" doet de Grolsch beugel :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ziet er allemaal netjes uit acidburn! :rolleyes:

 

Vraag me wel iets af, hoe heb je dat gdn met die vsa en starters buiten je hokje?

Kan je even toelichten met foto?

Kga deze zeker volgen!

 

 

Gegroet, basboer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hé acidburn,

heb je het filter al aangesloten op je afzuiger? Dat zal de onderdruk wat verkleinen als het goed is.

 

Heb je ook een fancontroller? De mijne kostte € 90,- en werkt goed.

 

Groeten, niksaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

@niksaan: Het filter ga ik pas gebruiken als de klok omgaat naar 12/12. Dan komen de luchies pas vrij :P . Een fancontroller zou eventueel een idee zijn. Ik wilde eerst een lichtdimmer gebruiken, maar dat schijnt niet zo goed te zijn :no . En het moet dan wel een goede fancontroller zijn, want met de lampjes aan moet'ie 120% geven. En met de lampjes uit mag het een stuk minder zijn. Wat voor fancontroller gebruik jij?

 

Maar ik heb de oplossing al gevonden. De watten voor de inlaat heb ik vervangen door een stuk filter voor de afzuigkap. Voor een paar grijpstuivers te koop bij blokker. En voila, probleem opgelost. ;)

 

@basboer. Oh jee, moet ik toch met de billen bloot. Want het is geen estetisch verantwoord plaatje hoor. Maar het is een noodoplossing, en so far-so good.

 

Eerst maar een schema.

gallery_18205_6665_14979.jpg

 

And after theory, the ugly truth...

gallery_18205_6665_505611.jpg

Oftewel, na uren knutselen past hierbij het ontnuchterende commentaar aan de trotse vader: "That's not a beautyful baby. It's an ugly monkey!" :rofl

De geel/groene draden zijn aarde draden die nog geen functie hebben. Maar mocht ik in de kast ooit iets willen aarden hoef ik geen gaten meer te boren. En wat worden die suckers heet :wOOt Ben echt blij dat ze niet in de kast zitten...

 

En herinneren jullie dat ene weesplantje nog. Waar geen aarde meer voor was. :( Vandaag heb ik dat plantje een nieuw bakje gegeven ;)

Zie hier de situatie "VOOR" :)

gallery_18205_6665_492442.jpg

 

En hier de situatie "NA" :lol:

gallery_18205_6665_758129.jpg

 

En WOW, dat gaat echt snel. De wortel stak aan de onderkant al een cm door de boden heen :huh: Het is net een ijsberg. Het meeste zit onder de grond :D

 

Morgen wordt het tijd voor een familie foto. En tot die tijd ga ik van drie dingen genieten: Plantjes, Weekend en een biertje. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou dat ziet er toch wel netjes uit hoor. ;)

 

Baksteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk acid, dat is een prachtig plantje. Het zal wel een mooie dame worden. En ook je vakwerk met het lichtsysteem ziet er goed uit. Netjes gedaan.

 

Mijn fan controller is een ELF electro.nl TFC6 max 6 Amp met 2 standen die je zelf kan instellen. Je kan de temperatuur instellen van 10 tot 40 graden. Je moet wel een regelbare afzuiger hebben anders werkt het niet.

 

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

 

Groeten, niksaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey acid,

 

Thanks Voor het schema en foto,...

Ziet er toch niet heel slecht uit!

En idd die dingen worden egt goed heet vndaar dat ik het vroeg

want heb er 3 in me kastje zitten en kan ze egt niet aanraken.

 

Succes nog met je dames( hopelijk ).

 

Gegroet, basboer

Share this post


Link to post
Share on other sites

@niksaan: Helaas, mijn fan kent slechts twee standen. Alles of Niets. Er zit wel 5 jaar garantie op :D Ik zal iest andrs moeten bedenken. Maar ik heb er lol in en wie weet ga ik na een paar kweekjes groter denken. En dan wordt alles regelbaar.

 

@baksteen en basboer. Dank, ik kan al het geluk wel gebruiken (zie beneden).

 

Zo, de 10e dag en de plantjes staan er leuk bij. Wel, allemaal behalve eentje :huh: Hier beneden staan twee foto's van het rare plantje. Mijn camera heeft teveel moeite om scherp te stellen met al die bling bling er om heen :P Dus die wordt pas nuttig als de plantjes wat groter zijn. Maar er is duidelijk te zien dat er iets mis is met het bladgroen. Het is ook een van de kleinere plantjes. Heeft iemand mischien een idee? :rofl

 

gallery_18205_6665_551834.jpg

gallery_18205_6665_316339.jpg

 

De plantjes krijgen 200 ml water per dag, 10 minuten voordat de lampen uitgaan. met daarin het volgende:

BN X-cel bio stimulator met vitaminen, groei/bloei stimulatoren, aminozuren, spoor elementen, enzymen, kelp en humuszuren.

BN Zym wat een enzymatische bodemverbeteraar is.

 

Om de 4 dagen krijgen ze ook BN Grond, een minerale/organische meststof. Het label geeft aan 2-4 maal per week, maar omdat ik de zaadjes niet meteen wilde verbranden ben ik voorzichtig begonnen. Deze week de frequentie opgehoogd nu ze echt beginnen te groeien ;) .

 

Temp en LV lukt al wat beter, maar het is nog niet goed :lol:

Temperatuur: Lampen aan 28 graden celcius, lampen uit 18/19 graden.

LuchtVochtigheid: Lampen aan 30% lampen uit 70%

 

Ik weet nu ook waarom de temperatuur in de kast lager is dan er buiten (kamer temperatuur is met lampen uit 20/21 graden celsius). Volgens mij is het de verdamping van het water. Dat ontrekt warmte aan de omgeving. Gecombineerd met de nog steeds wel aanwezige onderdruk wat ook warmte ontrekt :wOOt . Weet iemand of dit opgelost kan worden met een aquarium verwarming in een vat met water in de kast. Ik kan ook de ventilator op een schakelklok zetten (1/2 uur aan, 1/2 uur uit bij lampen uit. En vol aan als lampen aan zijn) Goed of slecht idee?

 

En hier een plaatje hoe het er uit ziet in de kast ;)

gallery_18205_6665_1314641.jpg

 

Ze beginnen allemaal hun 2e set blaadjes te ontwikkelen, en volgens mij zijn sommigen zelfs met hun 3e setje bezig :D , alhoewel dat nog niet echt met zekerheid te zeggen is.

Proost :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hier beneden staan twee foto's van het rare plantje.

 

Heb hetzelfde bij meerdere plantjes, zou me er niet druk om maken ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk (weet bijna zeker ) overvoedings verschijnselen.... in principe is elk grondje goed genoeg voor eerste 2 weken voeding voor de plant .... dat houd dus in dat je geen voeding hoeft te geven de eerste 2 weken !!!!

 

 

verder ziet het er heel leuk uit succes nog

 

greetzzz masteryero

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er idd al fraai uit voor je eerste keer. Ik volg je!

 

Succes en veel plezier!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hee Acidburn!

 

Beetje vroeg in de voedingsmix gezet denk ik...

Ik had hetzelfde gedaan, omdat de Growshop man me dit adviseerde.

Resulteerde in 10 verschrompelde zielige Sannies Jackjes...

 

Hoop dat het bij jou meevalt.

 

Groeten van Kweek Addict

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, daar vindt iemand de film Hackers leuk ;).

 

Je hebt je een mooi set bij elkaar gezet voor je eerste kweek.

Ik hoop dat het voedingstoevoegen geen problemen voor je oplevert.

Zal het blijven volgen.

 

mvg,

Level.

Edited by Level

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...