Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

hol kweken of planten sorteren op grootte?

Recommended Posts

een kwart van mijn plantjes zijn aan de kleine kant deze ronde. nu twijfel ik wat de beste optie is. alle kleintjes bij elkaar zetten en 1 lamp daarboven wat lager hangen, of een paar groepjes maken van 4 potten met kleinere planten en daaromheen de grotere planten?

 

situatie A worden de kleine plantjes niet overlapt en krijgen alle planten op de juiste hoogte licht

 

situatie B worden de kleine plantjes niet overlapt en krijgen de grote planten extra licht van de zijkant.

 

 

ps: Als een lamp 1 meter ideaal belicht, dan zet ik het centrum op zeker 60 cm van de wand, omdat ik liever een wat hogere concentratie licht heb in het midden van mijn hok dan dat ik het verspeel op de wanden. twijfel daarom ook om mn grootste en mooiste planten aan de wand te zetten, liever de middelmaatjes.

 

 

 

shoot

Edited by Jeice

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik plaats mijn langere planten altijd aan de zijkant en de kleinere in het midden, een soort van kom.

Heb toch het idee dat het licht dan beter verdeeld wordt.

Soort van omgekeerde bol van ulbricht? :tu

Werkt voor mij goed iig

 

Groeten Kaydee

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dat geval zet ik wel mijn mooiste planten waar de minste lichtconcentratie is.

 

vandaar dat ik zat te denken aan kleine groepjes kleinere planten van 4 potten op een aantal plekken.

 

 

Iemand nog?

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me het meest logisch om ze bij elkaar te zetten en de lamp wat lager te hangen, zo krijgen ze in verhouding evenveel licht als de grotere..dat heb je met de andere optie niet en word het rendement zoiezo minder,

 

Toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mwa mn concentratie licht is vrij hoog zoals gewoonlijk :tu dus weinig licht zullen ze niet krijgen.

 

maar zet je alle grote bij elkaar hebben ze weer minder licht van de zijkant.

 

moeilijke afweging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou voor de onderliggende topjes wel aangenaam zijn idd als er een kleine naast staat :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ook enkele van die kleinere staan tussen grotere. Verschil is echter maar een 10 tal cm.

Ik heb gewoon een ijzeren rekje gemaakt en de kleiner planten op geplaatst, zodat alles terug even hoog lijkt.

 

Dat verhuizen en veranderen en verslepen heb ik slechte ervaring mee, top breken, ergens blijven haperen enz. Vooral op 8 weken bloei is dat manoeuvreren met planten gevaarlijk, denk ik toch.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...