Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Guest wiet61

grond wat te doen

Recommended Posts

Guest wiet61

Hallo mede hobbyisten :lol: ik heb een vraag ,ik lees me hier kapot ,ik ben al jaren buiten bezig maar wel op de plaats ,mijn vrouw moppert zoveel dat ik ben vertrokken naar de spots ,die heb ik namelijk verschillende op het oog ,maar er groeit overal riet ,en wat bramen struiken en nog wat andere planten ,ze zijn allemaal gelegen aan een kwep of sloot ,nu komt het ,ik kan niet met zand gaan leuren dat valt teveel op ,hoe moet ik nu de grond opwarderen ,ik heb al vele cocosgrond pakken van 60 liter ,en veel kippemest van farmers house ,wat nu te doen, moet ik meer kippemest toe voegen aan een plantegat van 50 bij 50 bij 50 cm

Of nog iets anders beendermeel of bloedmeel ,wie kan me even uit de brand helpen ,ik kon het niet vinden hier .

Vast vriendelijk bedankt en hopelijk een zeer goed groei seizoen . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi man,

 

Als ik het goed begrijp wil je weten hoe je de grond kan opwaarderen? Je wilt weten hoeveel voeding je de grond moet geven toch?

 

Ik vat het niet helemaal omdat je het ook over zand hebt. Ik denk niet dat er zand bij moet iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

het is grond gelegen aan water ,slootjes zegmaar ,iik weet dat ik gaten moet graven 50bij 50 bij 50 cm ,ik heb cocosgrond zat ,wat moet ik nu doen ,de grond die eruit komt mengen met de cocosgrond en 5 kopjes kippemest erbij ,ik dacht dat ik ook nog zakken grond er naartoe moest sjouwen ,dat gaat helaas daar niet ,daarom vraag ik of ik dan iets meer toe moet voegen per gat .Omdat in het forum opwarderen staat drie soorten grond ,grond die eruitkomt ,die je toevoegt uit zakken ,en cocosgrond ,die mengen met 5 kopjes kippestront ,daarom vraag ik moet er nog iets meer bij ,ik lees me suf en snap er niks meer van . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dan zal ik je ook geen topic aanbieden waar het in staat. Kan je nog meer lezen. Al moet ik zeggen dat het topic van Dame Blanch, grondverbeteren veel info heeft. Vooral zijn eerste post, dat is een alinea of twee drie.

 

Wat je kan doen is het volgende. Graaf een ruim gat, mag best wat meer zijn als 50 x 50. Houdt de toplaag apart van de laag die daaronder zit. Dan heb je dus twee bulten aarde. Spit dan de grond die in het gat zit ook los. Dan ben je ongeveer twee a drie steken die en is alles lekker luchtig. Gooi dan iedere keer wat cocos, klein beetje mest en wat van de bult met aarde door elkaar in het plantgat. Begin met de aarde die onderin het gat zat, niet met de toplaag, die komt weer netjes bovenop. Verdeel de cocos en mest zodat je aan het einde overal wat cocos en mest zit. Gebruik per plantgat ongeveer 20 % cocos van het totale plantgat. Dus, op een gat van 50x50x50 is dat 25 liter. Daarna kan je de plantgaten nog afdekken met wat bladeren zodat het niet teveel uitdroogt.

 

Het is niet een supergoot probleem hoor als je geen aarde kan toevoegen. Wat wel goed is om toe te voegen denk ik zijn wat bodemschimmels. Als je gaat planten dan zorg je dat de wortels van de plant in contact komen met wat schimmels die je aan de bodem toevoegt. In de growshop of online en tegenwoordig bij veel tuincentra ook verkopen ze bodemschimmels.

 

Als je plant een week of twee in de bloei staat kan je wat beendermeel of bloedmeel gaan toevoegen. Dit kan ook eerder als je plant gaat verkleuren. Wanneer je niet zeker bent en je plant gaat niet lekker dan kan je hier op het forum weer om hulp vragen.

 

Succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 grondsoorten wilt zeggen, cocos en potgrond gemengd met de eenwezige grond. Omdat er op de spot vaak maar 1 grondsoort aanwezig is zul je de andere 2 aan moeten voeren, maar als je alleen cocos door de grond mengd en deze opwaardeerd met de nodige rotzooi kom je al een heel eind.

 

cocos is vooral voor de structuur en luchtigheid in je plantgat, kippemest heb je al je kunt bijvoorbeeld een liter of 5 klei per plantgat erdoorheen mengen (wel in brokken of kleine stukken) is altijd goed. Verder kun je er voor kiezen om wormenmest erbij te gooien en een handje lavameel voor de mineralen!

 

Maar ik neem aan dat je bedoeld dat je niet met potgrond gaat sjouwen i.p.v. zand, probeer dus alles te noemen zoals het is anders begrijpen we het niet.

 

Ik heb ook plantgaten van 125 liter maar deze zijn gesloten dus de planten kunnen niet buiten het platgat, ik belemmer de wortels met zakken gemaakt van worteldoek. Hier komt 70Liter goede grond in, een liter of 30 cocos, 10liter kleibrokken en 10 liter wormenhumus.

Ik sjouw het wel allemaal naar de spot, want ik wil het goed voor elkaar hebben. Even een nachtje bikkelen en het komt wel goed.

 

Ik maak de kleibrokken overigens zelf, even een zooitje van de bult scheppen en thuis tot een pasta mixen, hier voeg ik een aantal dingen aan toe zoals een heel klein beetje lavameel en bentoniet, misschien nog wat basalt en dan laat ik het zooitje drogen op een zijl en sla het dan klein in stukjes.

Als je het wellicht ook zo wilt doen vergeet de klei niet ff nat te maken met een spuit voor je het door de grond mengd.

 

Je kunt ook van die complete organics emmers krijgen die je door de grond kan mengen dan heb je niet zoveel meer nodig, heb het niet geprobeerd maar als het echt niet anders kan zou ik die wellicht overwegen.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61
3 grondsoorten wilt zeggen, cocos en potgrond gemengd met de eenwezige grond. Omdat er op de spot vaak maar 1 grondsoort aanwezig is zul je de andere 2 aan moeten voeren, maar als je alleen cocos door de grond mengd en deze opwaardeerd met de nodige rotzooi kom je al een heel eind.

 

cocos is vooral voor de structuur en luchtigheid in je plantgat, kippemest heb je al je kunt bijvoorbeeld een liter of 5 klei per plantgat erdoorheen mengen (wel in brokken of kleine stukken) is altijd goed. Verder kun je er voor kiezen om wormenmest erbij te gooien en een handje lavameel voor de mineralen!

 

Maar ik neem aan dat je bedoeld dat je niet met potgrond gaat sjouwen i.p.v. zand, probeer dus alles te noemen zoals het is anders begrijpen we het niet.

 

Ik heb ook plantgaten van 125 liter maar deze zijn gesloten dus de planten kunnen niet buiten het platgat, ik belemmer de wortels met zakken gemaakt van worteldoek. Hier komt 70Liter goede grond in, een liter of 30 cocos, 10liter kleibrokken en 10 liter wormenhumus.

Ik sjouw het wel allemaal naar de spot, want ik wil het goed voor elkaar hebben. Even een nachtje bikkelen en het komt wel goed.

 

Ik maak de kleibrokken overigens zelf, even een zooitje van de bult scheppen en thuis tot een pasta mixen, hier voeg ik een aantal dingen aan toe zoals een heel klein beetje lavameel en bentoniet, misschien nog wat basalt en dan laat ik het zooitje drogen op een zijl en sla het dan klein in stukjes.

Als je het wellicht ook zo wilt doen vergeet de klei niet ff nat te maken met een spuit voor je het door de grond mengd.

 

Je kunt ook van die complete organics emmers krijgen die je door de grond kan mengen dan heb je niet zoveel meer nodig, heb het niet geprobeerd maar als het echt niet anders kan zou ik die wellicht overwegen.

 

Succes!

 

Dank je ik ben weer wat wijzer geworden ,je leest ook van alles ,je ziet door de bomen het bod niet meer ,een ding weet ik wel iedereen doet het een beetje anders .

Maar het zal wel goed komen ,als ik nog weet hoe er foto,s op dit forum gezet moeten worden zal ik zeker enkele spots plaatsen .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61

Hallo jongens ik zat al te denken ,ik heb ergens gelezen hier dat per gat 50 50 50 cm 5 kopjes kippemest moest ,maar als je het volgt op grondverbeteren ,dan staat er steeds 3 potten van 3 liter 1 kopje kippemest ,zo,n gat komt op ongeveer 125 liter dus ,125 delen door 9 is 13,8 kopjes kippemest ,heb ik het bij het rechte eind dat wil ik even weten . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag wietje, het ligt natuurlijk ook een beetje aan de grond waarin je je gat maakt.

Lekkere klei grond bevat al (voldoende) nutrienten, 5 kopjes volstaat zou ik zeggen. Ga je kweken op een schrale zandgrond dan kun je ook wel 6-7 kopjes aanhouden. Maar richt je niet alleen hierop ...

Het valt of staat natuurlijk ook met hoe of dat je planten gaan opvallen, check.

En of je adequaat maatregelen neemt teggen slakken (mochten die er veel zijn), check.

En eventuele vraat door ander wild, herten, zwijnen, konijnen, muizen .... check :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest wiet61
dag wietje, het ligt natuurlijk ook een beetje aan de grond waarin je je gat maakt.

Lekkere klei grond bevat al (voldoende) nutrienten, 5 kopjes volstaat zou ik zeggen. Ga je kweken op een schrale zandgrond dan kun je ook wel 6-7 kopjes aanhouden. Maar richt je niet alleen hierop ...

Het valt of staat natuurlijk ook met hoe of dat je planten gaan opvallen, check.

En of je adequaat maatregelen neemt teggen slakken (mochten die er veel zijn), check.

En eventuele vraat door ander wild, herten, zwijnen, konijnen, muizen .... check :lol:

Hoe de grond is moet ik nog testen ,het is bosgrond gelegen aan een stomend water ,er groeien bramen ,en riet ,ik weet niet zeker of er brandnetels groeien want dan is de grond zeker goed ,ik test het ,dan weet ik het zeker ,het is ook niet echt zandgrond ,er liggen ook veel vergane bladeren ,,en het is flinke zwarte grond .Ik wil er ongeveer een 20 planten ,heribei en wat deense ,verder span ik rondom gaas 1,20 cm hoog ,misschien nog hoger want die klote reeen vertrouw ik ook niet ,het is voor de eerste keer dat ik buiten de deur ga kweken ,en dat op meerdere plaatsen.Het is afwachten maar wat het word . :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...