Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

FLY

Wat zou goekoper zijn

Recommended Posts

Hoi , ik kweek nu al een tijdje mijn eigen plantjes in mijn tentje en tot nu toe met vallen en opstaan lukt dit me aardig.

 

Mijn tentje staat in een hokje buiten redelijk geïsoleerd maar ik moet bijverwarmen .

Momenteel doe ik dit met een klein elektrisch kacheltje 2000w .

 

Mijn vraag is nu als ik bv op de grond van mijn tentje een laagje zand leg en daardoor een verwarmings draad zoals ze gebruiken in een terarium ,

zou dit me goedkoper uitvallen op el gebruik en zou dit genoeg warmte voorzien aan de planten?

 

Want mijn elektrisch kacheltje kost me redelijk wat centen in verbruik.

 

Greetz FLY

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lood om oud ijzer denk ik.

energie is energie.

Of je die nu in je hok pompt met een draadje in zand of met een kachel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even gewoon een vraagje, is je inblaas pasief of actief?

 

ik denk dat als je bv. een kabel van 200w erdoor legt deze bijna altijd zal aanstaan?, terwijl je kacheltje maar 2x of 3x per uur 5 minuutjes opspringt ofzo...

 

komt weer ongevere op hetzelfde neer..

 

ik had in gedachten dat:

stel je werkt met pasieve inlaat, dan word gerekend dat je 3x de grote van je uitlaat in pasieve inlaat hebt.

 

in plaats van 3 inlaten maak je er 4, op deze 4e zet je terug je uilaat. zo gebruik je je warme uitgeblazen lucht opnieuw, en je hebt ook verse pasieve inlaat. ( enkel in de winter dan eh!) en mits goede afstelling en controle van je verwarming!

 

zou dit eigenlijk kunnen wat ik zeg? :wave:

Edited by sensi life

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb dezelfde situatie zo'n beetje.

Het mooiste is om je vloer wat te verhogen en daaronder uit te blazen. Dan gooi je niet alle warmte weg. Het grootste probleem is om je aarde op temperatuur te houden. Zodra het bladerdek dicht zit koelt het enorm af daar beneden.

Als slappe noodoplossing heb ik een slang van het plafond naar beneden gelegd met een fan d'r in. Zo win ik wat warmte terug die anders zo naar buiten wordt geblazen.

Vloerverwarming lijkt mij gunstiger om die grond op temperatuur te houden. Even googelen op 'verwarmingskabel' en je komt mooie oplossingen tegen. Er zijn ook matten e.d.

Overigens heb ik genoeg aan een 500 Watt kacheltje als het niet vriest. Met vorst zet ik er een tweede bij. Afzuiging staat minimaal op de nachturen.

 

Succes!

 

WZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik snap het plaatje , had idd ook al gedacht aan verloren warmte te recupereren , misschien geen slecht idd zo.

 

Thx for reply(s)

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zie voorgaand bericht...

 

Boven:

gallery_36149_14899_40739.jpg

 

Onder:

gallery_36149_14899_162736.jpg

 

Dit heeft mij veel goeds gebracht voor minder dan 20 euro....

 

Groeten,

 

WZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb jij echt het verschil bijgehouden watzeggie?

hoeveel je verbruik voor en na deze ingreep was?

 

als je de nacht op min. kan laten afzuigen met welke climate controler werk jij dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook opzoek naar een oplossing voor de tempratuur.

Wat sensi life aangeeft

ik denk dat als je bv. een kabel van 200w erdoor legt deze bijna altijd zal aanstaan?, terwijl je kacheltje maar 2x of 3x per uur 5 minuutjes opspringt ofzo...

Dan kost het toch niks???? Als die af en toe aanspringt minimaal 5 minuten, dan kost dat toch niet zoveel!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@SL, nee helaas heb ik dat niet bijgehouden. Het scheelde wel een graad of 5 beneden en die had ik nu net nodig.

Ander voordeel is dat je de warmte rond de lamp mooi wegzuigt. Ik heb slechts een 500 kub softbox met 1200 Watt licht.

Ruim voldoende voor mijn buitenhok in de schaduw....

 

Ik heb zo'n goedkoop fancontrolertje van 50,- euro. Je kent ze wel. Die staat zo ingesteld dat ie net niet bromt op lage toeren.

Om de 10 minuten slaat ie een minuutje aan als het buiten 5 graden is.

 

Grts,

 

WZ

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook zo'n klein ventilatortje(van een data-kast 220v) die net onder men lamp blaast, warme lucht word dus ook verdeeld in men hok.

 

dus eigenlijk staat jou fan regeling gewoon op minimum? het is niet zo dat die 's nachts automatisch op minimum gaat draaien en overdag wat harder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat valt nog tegen hoor, SL. Op een zeker moment krijg je de warmte niet meer onder je bladerdek geblazen.

Vandaar dat ik die slang ervoor heb gebruikt om de loze warmte beneden te krijgen tussen de potten.

Nadeel is dat je LV er een beetje van oploopt op tophoogte.

 

In de voorgroei zet ik de afzuiger helemaal uit in de nachturen. Scheelt weer een paar kilowattuur.

 

Mijn controller staat op ongeveer 30%, het punt waar de softbox net niet bromt. Goed opletten dat ie ook niet bromt als ie van max naar min gaat!

In de nachturen draait ie dus via de thermostaat automatisch op minimum en in de daguren slaat ie af toe aan op de max.

Ik kan de max helaas niet afstellen. Zou wel mooier zijn ipv om de 5 minuten een volle bak koude lucht erin. Volgende investering.....

 

Groeten,

 

WZ

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mijn vraag is nu als ik bv op de grond van mijn tentje een laagje zand leg en daardoor een verwarmings draad zoals ze gebruiken in een terarium ,

zou dit me goedkoper uitvallen op el gebruik en zou dit genoeg warmte voorzien aan de planten?

Een verwarmingskabel is veel goedkoper. Wat je met een kachel bereikt is dat de temperatuur van je hok niet onder de 20 graden komt, waardoor je medium daar ook niet onder komt. Als je je medium op temperatuur houdt maakt de luchttemperatuur in de donkere periode weinig uit. Je planten hebben in de donkere periode geen warmte nodig. Ik weet dat er velen zijn die hier anders over denken, maar die praten alleen maar anderen na. Ik spreek uit eigen ervaring en heb ook voorbeelden van andere kwekers gezien, zoals BBB en Rataplan. Bij buitenplanten is het toch ook geen probleem? De gemiddelde minimumtemperatuur in juli is 12 graden en duikt hier ook regelmatig onder. Dit zegt genoeg toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag en nacht omdraaien scheelt je ook warmte & €uro's.

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mij dat een kabel in de grond inderdaad meer efficient is

in een woonhuis is vloerverwarming ook efficienter en dus goedkoper

 

@ nozem behalve als je dag al in de nacht is natuurlijk :wave:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...