Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
DTK1

Opwaarderen aarde

Recommended Posts

Dames en heren,

 

Klaar voor een nieuwe ronde waarbij ik mijn aarde wil hergebruiken. De laatste waterbeurt heb ik gespoeld met Humic blast van aptus. Ik gebruik de gehele voeding van Aptus en Canna als basis.

 

Nu heb ik mijn ph en ec gemeten en ik kom uit op een ph van 7,0 en een ec van 1,1. Die PH is uiteraard te hoog, hoe krijg ik die nu makkelijk naar beneden? Iemand nog andere goede opwaardeertips? In de GS adviseerde ze mij kalk toe te voegen. Goed plan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn advies om met ph 7 lekker te gaan bekalken :P

Gaat je ph nog een paar punt omhoog :D

 

Spoelen met enzymen en water op juiste ph waarde, ongeveer 3x water aan inhoudt pot

wil je 6 dan spoelen met ph 5 water want 7+5=12/2=6

 

Spoelen met schoon water alleen zou ik niet doen, verarm je de grond weer, beter opwaarderen met een pre-mix en inwateren juiste ph nadien.

Share this post


Link to post
Share on other sites
wil je 6 dan spoelen met ph 5 water want 7+5=12/2=6

Snap ik niets van, kun je dat nader uitleggen? Komt op mij over alsof 1 deel water met pH 5 plus 1 deel water met pH 7 een mengsel geeft met pH 6. Terwijl er, onder een hoop voorbehoud, iets van pH 5,3 uit zal komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Basis aanmaken voedingswater en PH afstellen hoor :P

Doe je het anders op een alleen water kweekie (DWC) dan kom je voor heel leuke verrassingen te staan ;)

 

Heb je het niet per ongeluk met demi water oid getest of meteen je meter in de oplossing gestoken?

Daar krijg je swings van zeg je u tegen, het duurt even voordat de oplossingen zich goed vermengt hebben en de ph stabiel is.wordt.

 

Doe eens wat aan je PC datum kerel. je bent zoooo 2000 :verrygood

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TS,

Enzym+ van Aptus in je voedingslijnen gebruiken zeggen ze op de Aptus site.

Ik gebruik het nu zelf ook maar draai pas voor de eerste keer op deze aarde, ik heb vaker in 60liter bakken 3 tot 4x gekweekt op dezelfde grond met enzymen van Ferro, was meestal geen probleem en de PH waarde was meestal rond de 6,5 bij de nieuwe start.

 

Kalk toevoegen is inderdaad een wazige tip, gooi maar eens een mespunt kalk in je voedingswater en kijk maar eens hoe de PH stijgt.

Ik heb het zelf wel eens gedaan toen de waarde onder de 5 zat en heb het met kalk tot de juiste waarde opgekrikt.

 

Groet Sensi*

Share this post


Link to post
Share on other sites
wil je 6 dan spoelen met ph 5 water want 7+5=12/2=6

 

klopt geen zak van,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen om je PH goed te krijgen met aarde is toch sowieso een mythe?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild: Ik meet met een rekenmachine, en de pH eenheid werkt logaritmisch, 1 punt is een factor 10 verschil (zuurder dan wel minder zuur).

de pH/zuurgraad wordt bepaald door het aantal ongebonden H+ ionen.

concentratie vrije H+ ionen in een oplossing met pH 5 is 10 tot de macht -5 = 0,00001 mol/l

concentratie vrije H+ ionen in een oplossing met pH 7 is 10 tot de macht -7 = 0,0000001 mol/l

de gemengde H+ concentratie is dan opgeteld 0,0000101 gedeeld door 2 = 0,00000505 mol/l, en de pH komt dan uit op -log(0,00000505) = 5,3

Maar zo gauw je gaat mengen, en zeker in een bodem met allerlei buffers die neutraliserend werken (H+ plus OH- geeft H2O), is dat maar theorie.

 

Als je de pH van je medium omlaag wilt brengen kun je spoelen je met een oplossing van niet lager dan pH 5. Ga je lager, dan maak je mogelijk materie kapot (giet maar eens een fles pH- over je aarde), pH 5 is simpelweg de nog veilige ondergrens, of de beginwaarde nu 7 of 9 is maakt daarbij niet uit. Denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalk in je grond is het beste wat je kunt doen en vooral je aarde niet afzuren.

 

De kalk zal ten alle tijden je grond neutraliseren, maar dat wil niet zeggen dat daardoor je opname wordt belemmert.

 

Door de opname van anionen en kationen zal de ph rond je wortelmilieu wel degelijk fluctueren.

 

Het enigste tekort wat je zou kunnen gaan krijgen is als je gaat ondervoeden 1.1 is vrij laag namelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bio supermix van plagron gebruiken

 

daar zit al kalk in maar je kan er nog 0,5 gr per liter aan toe voegen.

de dosering van dit spul niet te veel overschrijden want die guano die daar in zit is behoorlijk zuur.

paar zakken wormenmest er bij en je kan weer knallen

 

samenstelling:

Verenmeel, beendermeel, Guano Peru, natuurfosfaat, maerl, bentoniet, bazalt, zeewiermeel, lavameel. Oplossing van organische NPK-meststoffen (1-2-0). 1,2% stikstof totaal (N) waarvan 1,2% organische gebonden stikstof, 1,6% in water oplosbaar fosforpentoxide (P2O5), 0,35% in water oplosbaar kaliumoxide (K2O).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...