Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Teh_Haze

Verduisterhok, maar issie correct?

Recommended Posts

Beste mensen..

 

Ik zou voor volgend jaar graag een verduisterhokje willen maken voor buiten, vooral omdat ik niet aan binnenteelt doe en ik van mening ben dat het buiten niet bepaald goed afbloeit. liefst geef ik ze een boost van paar weekjes..

 

De enige manier is verduisteren, en ik heb geen zin in elke dag sjouwen en bedacht dat er dan maar een verduisterhokje moet komen.. Het kan simpel, door een tent te kopen, maar ik wil het gewoon zelf maken, wordt vanzelf wel mooi! en kan ik de maten zelf aangeven die ik wil.. en dat die het ook doet zoals ik wil.

Mijn plan ermee is om 2 maal te kunnen oogsten met dit ding in de zomer, en ook nog eens de laatste keer 3 weken eerder als normaal.. Uiteraard zal er ook in gescroggt kunnen worden of ik houdt ze erg klein! Ook wil ik het hok gemakkelijk door de helft kunnen delen waarbij de ene kant wel wordt verduisterd en de andere kant niet. Dit in verband met dat ik altijd meerdere soorten zet, en het kan zijn dat ik bijv 1 of enkele soortjes zet welke 12/14 weken bloeien en ook een paar welke 8/9 weken bloeien. Dat zou zonde zijn als het hokje dan tijdelijk niet gebruikt kan worden..

 

Het idee is dit:

Het frame moet gemaakt worden van raggels (22x45)

Het geheel wordt in LBH 2200x800x1100(excl. schuine dak)

Het dak wordt aan 1 kant 15 cm verhoogt om een helling te creeeren.

De achterkant wordt beplaat met triplex (en wit geverft voor lichtweerkaatsing)

Als verduisteringsmateriaal wordt vijverfolie gebruikt:

http://www.voornekoi.nl/frame.htm

(dit is uv weerkaatsend, sterk/flexibel, goedkoop, makkelijk toe te passen)

Als folie wordt greenspan folie gebruikt (tege de regen, en deels voor een wat warmer klimaat waar de meeste planten toch wel van houden..):

http://www.greenspan.nl/folie.htm

(dit is uv doorlatend, anti condens (ivm rot?), weersbestendig, goedkoop, hoog lichtdoorlatend (en is diffuus licht niet juist beter voor onze planten..? of in het algemeen beter.., erg stevig en strak toe te passen.)

Voor extra ventilatie heb ik wat bedacht om te ventileren maar toch alles donker te kunnen houden..

 

 

 

Naja hele mooie plannetjes, maar nu de plaatjes die zegge het meeste..

 

De overal vieuw (L+R)

gallery_36155_15169_19556.png

gallery_36155_15169_57088.png

 

Vooraanzicht:

gallery_36155_15169_118428.png

 

Zijaanzicht:

gallery_36155_15169_41908.png

 

Achteraanzicht:

gallery_36155_15169_130922.png

 

"Detail" folie:

Uiteraard ga ik nog een latje er overheen timmeren zodat het zwz stevig en vast zit gemonteerd..

gallery_36155_15169_144244.png

 

"Detail" verduisterdoek:

Het idee is om een deel van het doek vast te plakken/nieten aan het hout en de rest van zijl (ruim in breedte) naar beneden te laten rollen wanneer er moet worden verduisterd.. aan de onderkant zit nog een raggel 5 cm boven de grond, hier wordt het folie van de binnenkant van de kas eronder door naar de voorkant gehaald, zodat het strak getrokken kan worden, en hierna wordt er een steen op gelegt zodat het ook niet weg kan waaien. Het schuine gedeelte wordt gewoon dicht getimmerd.

gallery_36155_15169_156968.png

 

Onderkant verduisterhok:

Je ziet hier goed de rachels welke 5 cm boven de onderkant uitsteken (betreft verduisterdoek).

Ook zie je aan de achterkant dat hier ook een ruimte van 5 cm is vrij gelaten, en hierachter een hok zit geplaatst.. Dit was mijn idee wat betreft het ventileren tijdens het verduisteren..

gallery_36155_15169_355615.png

 

De Venti-bak:

Dit is eigenlijk niets anders als een verbreede "buis"(ja heel lastig gezien..;)) maar dan van hout. Ik dacht, achter het hok zal al vrij veel schaduw zijn, dus verduisteren + ventileren vanaf hier is de beste optie.. ook omdat de rest dicht is van het hok met een plaat dus hier zal een hogere luchtdruk zijn (neem ik aan??)

Ik maak dus eerst een soort van gang van 80 mm naar achter zodat er zowizo geen licht kan toetreden. hierop maak ik een soort van toeter welke zo veel mogelijk lucht kan opnemen, en dit wordt naar beneden geleid door een opening van zon 80 mm. Ik neem aan dat er dan iets met een drukverschil ontstaat waardoor deze lucht de kas in wordt gedrukt (of heb ik het hier mis..?) iig zo ziet ie eruit:

gallery_36155_15169_151829.png

 

Dit was mijn verduisterhokje voor buiten..

Schat dat deze enkele 10tjes gaat kosten maar wel goed gaat werken, wat denken jullie..

 

 

Nog wat vragen:

Uiteraard, zal dit zo goed werken..?

Heeft het folie rondom ook de positieve gevolgen als dat ik hoop..? Wat betreft een constantere en betere temp. voor de planten en het weerkaatsen van horizontale regen.

Ik ben van mening dat het nog genoeg kan ventileren, maar wat denken jullie want het zou zonde zijn als het gaat rotten! (het plan is uiteindelijk om 3 weken ongeveer eerder te kunnen oogsten op zijn laatst, en ook 1 maal midden in de zomer maar dit gaat niet veel problemen geven denk ik)

Zijn er betere suggesties wat betreft de materialen?

 

En opmerkingen etc. zijn altijd welkom!

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet niet of ik het goed zie, maar zou zelf eerder de luchtverversing ( ook extra ) aan de boven kant doen, wanneer er savonds koude lucht in het hok komt, met de warme lucht die er al hangt, misschien krijg je dan dampvorming wat in de toppen van de plant voor rot kan zorgen. Dus een afvoer bovenin zou ook een verbeterpunt kunnen zijn. Ik kan er ook naast zitten, maar ben wel benieuwd wat een ander hiervan denkt. Mooi ontwerp trouwens :-) !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil je alleen met autoflowers gaan werken ofzo? ;) Vind je hoogte wel heel erg beperkt ,1.10m, zelfs voor autoflowers buiten al niet te doen.. ik las je wat zeggen over eventueel scroggen, al moet je dan wel bij ieder plantje het scrognet aan je pot vastmaken.. helemaal als je met verschillende soortjes met verschillende bloeitijden enzo wil gaan werken lijkt me dit een vrij ingewikkelde opgave, of ligt dat aan mij :D

 

Als je zonder scrog gaat werken zul je je dames vanaf de 1e week al op 12/12 (verduisteren) moeten gaan zetten ben ik bang, anders groeien ze je kast uit..

 

Vind het er wel mooi uitzien, al zou ik het zelf een maatje groter (vooral hoger) maken.. :D

Helaas ben ik niet technisch aangelegd dus of je hokkie voldoet aan bepaalde eisen laat ik aan andere over die daar wel verstand van hebben :lol:

 

Succes maat!

 

Peace MJ ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie illustraties.

 

Simpele manier is 4 pvc buizen buigen en de grond in. dan zwart/wit zeil eroverheen en wanneer duister moet

trek je het zeil van achter na voor en sluit het.

 

 

Suc6

Edited by StoneTwisted

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm ja heb je wel wat gelijk in.. maar in het midde van de zomet (eerste reeks) ben ik van plan egt 12/12 te verduistere..

 

het laatstr seizoen denk ik eraan om bij 13-13.5 uur licht te beginnen en na 2 weke zichtbare bloei verdiister ik alleen yot bv 11u savonds en haal ik het doek er hierna af zodat ze wel volop kunne ventileren en de ochtendzon kunne meemake..

(dit scheelt mij tijd en zo kunne ze optimaal luchten en het uurtje extra kunne ze wel gebruike rond die tijd..

 

maar iets van een schoorsteen is zeker geen verkeerd plan! misschien kan ik op 3 plekken in het triplex een ggat malen van 15x15 ofzo en maak ik er een L vorminge pijp van, of ik doe dit zelfs gewoon met een afvoerbuos van ep cm doorsnede..

hoger kan niet want dan zit het verduisterdoek in de weg

bedankt!

 

p.s.

hoogte bij scrogg ja ik twijfelde ook al..

 

is 1,30 wel acceptabel? (EXCL. de +- 20cm opstand afdak aan 1 kant)

 

p.p.s.

 

dit kasje zal op mijn balkon kome te staan dus kan niets met pvc en zoals ik als y goed is had gezegt wil ik t graag strak en netjes houde.. zo os ie tenminste hergebruikbaar. ook wil ik hem dubbelzijdig kunne gebruike dus het ontwerp staat vast, aanpassinge zijn moggelijk!

 

p.p.p.s.

ook is ppgemerkt dat het geheel niet erg stevig is en omdat t op een balkom gaat staan niet ingehraven kan worden

hiervoor zal ik voetstukken van 300x300mm kunne gebruiken..

 

ook kan ik de staanders (en dan vooral de 4 op de hoeken en de middelste is een optie) kunnen vervangen door slsjes (72x35 geloof ik) zodat het geheel veel stabiler staat en niet omwaaid..!

 

ook verf ik mss alles wel of lak ik het zodat het tege het slechte weer kan!

 

edankt voor feedback

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet tegen je pa zeggen dat ze gewoon binnen moeten ;)

Ziet er mooi uit kerel!

De hoogte is alleen beperkt dat is jammer.

Ook moet het ook echt licht dicht zijn 1 klein kiertje en ze gaan fout.

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites
.. maar in het midde van de zomet (eerste reeks) ben ik van plan egt 12/12 te verduistere..

 

het laatstr seizoen denk ik eraan om bij 13-13.5 uur licht te beginnen en na 2 weke zichtbare bloei verdiister ik alleen yot bv 11u savonds

13.5 uur licht betekent begin september (en vervolgens gaat er ongeveer een half uur licht per week af), dan gaat om half negen de zon onder en is het om negen uur pikkedonker. Bijna alles bloeit dan al zonder verduisteren, en wat nog niet bloeit vindt het dan meestal al knap koud, zeker 's nachts.

Als je 2 x wilt oogsten kun je m.i. toch beter ruim voor de zomer begint naar 12/12 omschakelen, begin mei heeft al evenveel zon als begin augustus. Bijv. (tweede helft april en) mei voorgroeien en vanaf juni afbloeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben idd van plan erg vroeg te beginnen idd, dus midde in de zomer zal ook al rond juni zijn ;) maak je daar maar niet druk over..

 

het grootste probleem vind ik,, als ik ga verduisteren..:

eerst 12/12 bv, en wanneer het licht ure eraan toe is, ineens niet meer te verduisteren dus dat ze weer 13.5 uur licht gaan krijgen.. ja dan hebben we het ineens over een verhoging wat weer stress veroorzaakt, dan ga ik liever nog 3 weke door met verduistere als ik daar al vele weke/maande mee bezig ben ;)

 

grtz

 

P.S.

 

Zal even een overzicht maken over de nieuw gemaakte "afspraken":

 

T.B.V. Ventilatie:

- Ventilatie bak wordt omgetoverd naar een ventilatie bak waar een S vorm in is opgenomen

- Bovenin de achterkant van het hok zullen 3/4 gaten van doorsnede 200/300 mm gemaakt worden, waarin PVC pijpen zullen dienen als soort "schoorstenen". Uiteraard ook met een dubbele bocht!

 

T.B.V. de kast

- Het geheel zal met 20 cm worden verhoogd naar 130 cm EXCL. afdak. (zal dit genoeg zijn, ik neem aan van wel want ik ga niet voor grote dames, maar juist voor meerdere kleinere, dus denk aan 11/18L potten waarin ze ook nog eens zullen worden getopt) ook kan erin worden gescrogged, ik dacht aan 40 cm aan 65L kuip, 45 cm van grond tot scrogg net dan hou ik 45 cm over om toppen te groeien,, zal dit genoeg zijn..? ik heb hier totaal geen verstand van!

- Het geheel zal verstevigd worden d.m.v. voetplaten van 300x300 mm waardoor het geheel veel stabieler zal staan. Deze kunnen evt. verzwaard worden door hier bakstenen op te stapelen.

- Ook zullen de 4 staanders in de hoeken verstevigd worden door SLSjes toe te passen i.p.v. raggels van 22x45 mm. Of zal het ook essensieel zijn de middelste 2 staanders aan te passen..?

 

Hopelijk krijg ik nog wat hulp.. dan kan ik morgen een nieuwe schets maken :D

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tip van mij zou zijn,hou het ff simpel ;)

 

Veelste veel gedoe om je verduister planten in een kas te houden dat moet je niet willen ivb de Lv tijdens volle bloei.

Dat gaat rot opleveren.

De wind is buiten je vriend en die ga je nu uitsluiten.

 

Bedenk ook ff hoe heet het kan worden als je verduisterd en de zon staat nog te beuken.

 

Owja en neem (bewezen) kort bloeiers ;)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe meer losse onderdelen , hoe groter de kans op een kier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

komt goed, deze tips neem ik allemaal mee in het volgende ontwerp..

 

enkel nog 1 vraag; wat zou betere folie kunnen zijn wat betreft het afdakje,,?

 

is het greenspan wel oke? of houdt dit erg veel tegen?

 

grtz

 

Wegens anders dubbelposte begin ik hieronder gewoon een nieuwe post!

 

~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!~!

 

Update Verduisterkasje 2.0!!!

 

Zoo actieve hulpliederen en geintresseerden!

Na 1 dag al volop feedback gekregen te hebben (heb dit topic ook op een ander forum gestart, om zo snel mogelijk zo volledig mogelijke info op te krijgen..) zijn we al een stuk wijzer geworden..

 

Aanpassingen na dag Verduisterkasje 1.0:

- Ventilatie lichtdichtheid was niet optimaal, er moeten meer vormen in komen.

- De afvoer van lucht was ook niet optimaal, vooral tijdens het verduisteren niet!

- Het Verduisterdoek als vijverfolie zou te warm worden.

- Het Verduisterdoek hing voor alsnog los, dit is natuurlijk niet 100% lichtdicht!

- Het geheel heeft meer massa/kracht nodig om stevig te blijven staan voor de harde wind.

- De luchtvochtigheid en temperatuur had voor en nadelen, dit ligt vooral aan het seizoen.

 

Naja ik vind het allemaal erg interessante hypotheses waar ik zeker wat mee wil gaan doen, en heb gedaan!

- Ventilatie lichtdichtheid was niet optimaal, er moeten meer vormen in komen.

Iemand gaf aan dat er vaker een hoekje om gegaan moet gaan om het geheel licht vrij te maken. Echter wordt het dan te lomp en grof etc. hoe jij het had getekend.. Hier heb ik een nachtje over geslapen en ik denk nu een betere oplossing te hebben!

- De afvoer van lucht was ook niet optimaal, vooral tijdens het verduisteren niet!

T.B.V. extra afvoer tijdens het verduisteren heb ik nog een Venti bak gemaakt voor aan de bovenkant. Ook mede hierom kon het ontwerp niet te groot en lomp worden.

- Het Verduisterdoek als vijverfolie zou te warm worden.

Hier werd meteen al een goed alternatief voor geboden, zwart-wit folie. Dit ga ik dan ook zeker toepassen, maar wel enkel als jullie zeggen dat deze 100% lichtdicht is. dubbelzijdig werkt niet, kijk maar naar connies

- Het Verduisterdoek hing voor alsnog los, dit is natuurlijk niet 100% lichtdicht!

Omdat ik het graag strak wil hebben, (vind loshangende flodders geen gezicht, en het is op een balkon dus dan krijg ik zeker een rare show..), wil ik klitterband toepassen, wie weet zelfs dubbeltoegepast voor extra kleefkracht.

- Het geheel heeft meer massa/kracht nodig om stevig te blijven staan voor de harde wind.

om de constructie steviger te maken heb ik ervoor gekozen om de hoeken uit te voeren met SLSjes (89x38mm) en de hoeken van de achterplaat te verstevigen. Ook zal ik een triplex plaat toepassen i.p.v. voetjes zodat het 1 geheel is de box. Zo zal de massa van de planten (zeg 10 maal 18L pot + plant zit je al gouw aan 200+ kg neem ik aan). Deze plaat zal ik ook nog eens bekleden met zwart/wit folie zodat het lekwater niet direct op het hout komt. (is zwartwit folie hier wel bruikbaar voor, of kan ik beter wel hiervoor vijverfolie gebruiken..? en kan ik vijverfolie ook in kleine hoeveelheden van 4 M2 halen?

- De luchtvochtigheid en temperatuur had voor en nadelen, dit ligt vooral aan het seizoen.

En zoals bij heel veel beroepen/materialen/het hele leven het geval is.. Ze was niet flexibel genoeg.. zucht ook altijd dat probleem weer.. In het voorseizoen heeft het meerdere voordelen namelijk: Hogere temperatuur zodat de planten een boost krijgen, hogere LV bij groeiende planten is ook geen probleem, kan ze redelijk beschermen tegen het nog lichtelijk robuuste weer rond dat seizoen. Op het moment dat het weer beter wordt kan het er gewoon af omdat de planten gemaakt zijn voor dit weer.. dan mag tijdens de laatste weken het afdakje er weer op, en ik dacht aan alleen de voorkant zodat de meeste regen tegen gehouden zal worden, ook wat er van het afdakje afgiet (anders heeft het afdakje ook geen zin natuurlijk bij harde wind.. ) en de zijkanten mogen open blijven zodat er nog wel genoeg circulatie is.. echter moet de constructie wel blijven staan voor het verduisterdoek.. Daarom dacht k eraan aparte raggels te gebruiken waarop het greenspan wordt bevestigt (15 mm overstekend) en hierover heen wordt een latje (denk aan een glaslas) getimmerd. Er moet wel genoeg ruimte over blijven om een schroef erin te draaien. op deze manier is het greenspan flexibel te gebruiken, is het alleen een kwestie van vast schroeven en losschroeven, zit het greenspan stevig vast en zal het niet snel kapot scheuren door wakkeren/veel hergebruik, en is het nog makkelijk op te bergen..

 

Naja nu maar de fotos van Verduisterhok 2.0:

 

Aanzichten:

gallery_36155_15173_11718.png

gallery_36155_15173_26932.png

 

Vooraanzicht:

Hier zie je de verstevigde punten in de achterwand goed. + de SLSjes op de hoeken

gallery_36155_15173_8242.png

 

Zijaanzicht:

Hier zie je goed de ventilatiebak aan de bovenkant. Deze diend gelijk als opvangbak voor het verduisterfolie welke over de gehele kast komt. (maten van de ventilatiebak kunnen nog worden aangepast, ik heb me nog niet verdiept in de daadwerkelijke maten van alles, dit is meer op de gok).

gallery_36155_15173_2167.png

gallery_36155_15173_209721.png

 

Achteraanzicht:

gallery_36155_15173_204720.png

 

"Doorsnede" ventilatiebak:

Zoals te zien heb ik i.p.v. veel hout te gebruiken, gebruik gemaakt van verstoppingen in de gang zelf..:

gallery_36155_15173_10258.png

 

"Detail" Greenspan:

Zoals te zien lijkt dit toch al bijna een kozijn:

gallery_36155_15173_15213.png

gallery_36155_15173_137838.png

 

Dat was weer de update van Verduisterkas 2.0

 

Al erg veel verbeterpunten opgemerkt.. hier ben ik erg blij mee!

 

Als dank, en als hier vraag naar is, zal ik het uiteindelijk kosteplaatje aangeven, de werktekeningen vrijgeven en een foto verslagje posten van het maken van het kasje.. Hopelijk kan ik hier nog andere mensen mee helpen welke ook liever gaan verduisteren.

Ik schat dat 1 zon kasje 100-150 euro gaat kosten. Dit is een investering, maar hierdoor kan je wel erg goede wiet kweken (denk ik!), en misschien zelfs 2x i.p.v. 1x in de zomer dus het geld haal je er 100% uit. Ook scheelt dit veel sjouwwerk, en wat is er nou kostbaarder als je eigen rug?

 

Kom maar op met het commetaar en opmerkingen !

 

Groetjes

 

Ook heb ik hier nog een mooi artikel over diffuus licht in combinatie met kasbouw:

http://documents.plant.wur.nl/wurglas/OG6-07-p70-71.pdf

 

Samengesteld zoals ik het lees:

Diffuus licht zorgt voor een gelijkwaardiger verspreiding van het licht waardoor de plant (vooral in vegatieve vorm) beter presteerd. Anders gezegt in de groeimaanden (3 weken voorgroei, 3 weer vegatieve bloei (of hoe noem je de eerste 3 weken van de bloei..?)) heeft dit zeker voordeel op de plant (ze zal voller worden, gezonder en zal een verhoogd fotosynthese gehalte hebben). Dit + het kasgedeelte wat je creeërt is zeker aantrekkelijk om vroeg te kunnen beginnen en mooie planten te kweken. Voor midde in de zomer (tijdens het afbloeien) zal dit effect wegvallen denk ik en mede doordat de temperatuur anders te hoog wordt gaat het folie weg. In de wat slechtere tijd van het jaar (laatste paar weken) zal het toepassen van de difuusse folie zeker weer voordelen meebrengen (ik denk ook een mooiere afbloei!). Dus het is zeker geschikt!

Ik heb ook nog even gezocht naar het folie dat deze kassen toepassen, maar dit is echt flinterdun en moet geplakt worden (op glas neem ik aan.. ;)) dus deze optie viel zwz al af..

Echter stond ook dit in het verhaaltje en ik citeer:

"Concreet betekent dit dat we materialen moeten zoeken met een lichtverstrooiing van minimaal 50% met gelijktijdig een lichtdoorlatendheid van minimaal 90% bij loodrecht en 82% bij diffuus invallend licht."

Het Greenspan heeft een lichtdoorlatendheid van 86%, dus zit nog boven het minimale. Ook logisch als er ook zoals op de site vernoemd staat "Greenspan kassen" hiermee worden bedekt.

Ik neem daarom aan dat dit spul perfect gaat werken, voor de extra weekjes dat we het nodig hebben!

 

grtz

 

Edit:

Ook heb ik de tip gekregen om het klittenband op het zwart/wit folie te naaien, i.v.m. het week worden van de lijm bij hogere temperaturen etc. etc. dus kies nu voor een dubbele verbinding namelijk lijm + naald en draad. Om uitscheuren te voorkomen zal ik ook alle randen van het folie dubbelvouwen (misschien zelfs 3 dubbel) met een overlap van 3-5 cm. Hierdoor voorkom je uitscheuren wat al riskant wordt doordat ik erin ga naaien (klinkt erg,, apart ;)).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb er ook wel eens overnagedacht.

Er bestaan electriche rolgordijnen

Die kan je ook via tijd klak schakelen 8:00 omhoog en 20:00 omlaag

Weet ff niet zo snel welke site

Zal nog ff zoeken

Succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...