Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Ganja_stickie

duidelijkheid gedoogbeleid belgie

Recommended Posts

Hey,

Het is al een tijdje dat het me onduidelijk is hoe het juist zit met de wet in belgie omtrent het kweeken en het bezit van wiet.

.Je hoort op het forum soms dat je 1 plant per persoon mag hebben en van andere hoor ik dan dat er niet meer dan 1 plant per woning mag. En mag je nu kweeken met lampen of niet???

Ik weet het ook niet. Daarom heb ik op iemand aangesproken die werkt in de een soort centrum waar je moet gaan praten over je verslavingsprobleem. En zijn heeft me een linkje gegevn van www.drugslijn.be en daar kan je al je vragen plaatsen en ben je ook zeker dat dit het juiste antwoord is. www.drugslijn.be heeft een soort jurist die zich daar mee bezighoud en van alles op de hoogte is van de wet. Je kan anoniem berichten plaatsen en binnen de 5dagen heb je een antwoord. Ik dacht mss is dat handig voor mensen op het forum die ook vragen hebben over het gedoogbeleid en een duidelijk antwood er over willen.

Ik heb de volgende vragen gestelt:

1) Hoeveel planten mag je nu eigenlijk hebben.(per volwassen persoon of per woning)

2)Wordt er een verschil gemaakt als er wordt gekweekt met hps en er bv afzuigening is enzovoort

3)Hoeveel mag je thuis liggen hebben.

 

Binnen de 5 werkdagen ga ik een antwoord email krijgen en hoop ik eindelijk duidelijk te weeten wat binnen de weg mag en niet. Ik zal dit dan ook posten in dit topic

Dus heb je juridisch advies nodig en wil je duidelijkheid wat zeker wel en niet mag stel dan je vragen op www.druglijn.be. Je kan ook vragen stellen over wat je recht is bij een huiszoeking enzovoort.

Greets Ganja_Stickie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik ervan weet is dat je 1 plant per persoon mag hebben.

 

Ik raad wel aan om je niet te veel naar die wet om te kijken xD die zit zodanig in elkaar dat wat je ook doet je zoiezo 'illegaal' bent.

 

Je mag een plant hebben maar je mag ze niet oogsten want vanaf dan ben je strafbaar...

 

Je mag maximum 3 gram hebben maar je mag dit niet kopen op straat & je mag niet importeren. Dus ook niet uit holland halen en meepakken over de grens.

 

Dus zoiezo het zit zo in mekaar dat ze je 'neuken' xD

 

Bron: mijn nonkel die heeft gewerkt bij politie en bij europol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb denk ik ook al een vraagje gestuurd naar hun, ze zeggen wel in de response dat ze zeker zijn dat dat het juiste antwoord is, maar ze geen juridische garantie geven.

 

Je mag 1 plant OF 3gr per persoon hebben. Verzwarende omstandigheden zijn lampen, minderjarigen in huis, wonen naast een school of chirolokaal enz..

 

Maar ben ook benieuwd naar de resultaten want op een filmpje van een kweek-in-opdracht-vereniging hebben ze zakjes van 20gr plus wortels en stengels, om aan te duiden dat het gaat om 1 plant...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit onnodig quoten zie hier : hoe te quoten

 

Ja, dan hang ik er ook aan... mijn zus is 17 xD nuja als ze komen pech gehad :) stomme kutwouten totaal geen respect voor de natuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

ben ook eens benieuwd naar het antwoord

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je mag 1 plant OF 3gr per persoon hebben. Verzwarende omstandigheden zijn lampen, minderjarigen in huis, wonen naast een school of chirolokaal enz..

 

ministriele richtlijn op website trekt uw plant zegt

 

De verzwarende omstandigheden zijn deze die opgenomen zijn in artikel 2bis van de wet van 24 februari 1921.

 

op website van de overheid vind ik deze wet

 

Art. 2bis. <W 09-07-1975, art. 2> § 1. (Overtreding van de bepalingen van de krachtens deze wet uitgevaardigde koninklijke besluiten met betrekking tot de slaapmiddelen, verdovende middelen en de andere psychotrope stoffen die afhankelijkheid kunnen teweegbrengen en waarvan de lijst door de Koning wordt vastgesteld alsmede met betrekking tot de verbouw van planten waaruit deze stoffen kunnen worden getrokken, wordt gestraft (naar gelang van het onderscheid gemaakt in het tweede lid en van de categorieën vastgesteld door de Koning, bij een besluit vastgesteld na overleg in Ministerraad,) met gevangenisstraf van drie maanden tot vijf jaar en met geldboete van duizend tot honderdduizend (EUR), (...).) <W 1994-07-14/57, art. 4, 002; Inwerkingtreding : 31-10-1994> <W 2003-05-03/46, art. 7 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>

(De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, een onderscheid maken tussen de stoffen opgesomd in de lijst bedoeld in het eerste lid.) <W 2003-05-03/46, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>

§ 2. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting van vijf jaar tot tien jaar) : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een minderjarige boven de volle leeftijd van 16 jaar;

:) indien het gebruik dat van de onder § 1 bepaalde stoffen ten gevolge van de misdrijven is gemaakt, bij een ander hetzij een ongeneeslijk lijkende ziekte, hetzij een blijvende ongeschiktheid tot het verrichten van persoonlijke arbeid, hetzij het volledig verlies van het gebruik van een orgaan, hetzij een zware verminking heeft veroorzaakt.

§ 3. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting) tot tien tot vijftien jaar : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een minderjarige die meer dan volle twaalf jaar en minder dan volle zestien jaar oud is;

:) indien ze daden zijn van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging;

c) indien het gebruik dat ten gevolge van de misdrijven van de in § 1 bepaalde stoffen is gemaakt, de dood heeft veroorzaakt.

§ 4. De misdrijven bedoeld in § 1 worden gestraft met (opsluiting) van vijftien tot twintig jaar : <W 2003-01-23/42, art. 107, 006; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

a) indien ze worden gepleegd ten aanzien van een kind dat geen volle twaalf jaar oud is;

:) indien ze daden zijn van deelneming aan de hoofd- of bijkomende bedrijvigheid van een vereniging, in de hoedanigheid van leidend persoon.

§ 5. In gevallen als bedoeld in de §§ 2, 3 en 4 kan bovendien een geldboete van 1 000 tot 100 000 (EUR) worden opgelegd. <W 2003-05-03/46, art. 7, 007; Inwerkingtreding : 02-06-2003>

<Nota : Artikel 9 van de wet van 09-07-1975 bepaalt : " Een ieder die de in artikel 2bis, § 1, genoemde stoffen in groepsverband gebruikt, of op onwettige wijze met het oog op eigen gebruik vervaardigt, verkrijgt of onder zich heeft, kan in aanmerking komen voor toepassing van de bepalingen van de wet van 29 juni 1964 betreffende de opschorting, het uitstel en de probatie, zelfs indien hij niet voldoet aan de bij de artikelen 3 en 8 van laatstgenoemde wet gestelde voorwaarden met betrekking tot de vroegere veroordelingen die hij mocht hebben ondergaan. ">

 

 

Ik zie nog altijd niets over lampen :) ben benieuwd of dat echt ergens in een of andere wet staat of dat dat vrije interpretatie is..

 

 

Volgens mij is dat pure discriminatie aangezien mensen zonder tuin anders nooit een plantje kunnen kweken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verzwarende omstandigheden zijn lampen, minderjarigen in huis, wonen naast een school of chirolokaal enz..

 

klopt dit? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de buurt wonen van school of jeugdvereniging lijkt me wel een verzwarende omstandigheid te zijn. De aanwezigheid van minderjarigen in je onmiddellijke omgeving vergroot de kans dat ze met je kweek/stash in contact komen, door jouw dealen of per ongeluk(nog steeds jouw schuld). In Nederland hebben ze toch ook gezegd dat koffieshops die te dicht bij een school liggen nu moeten sluiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha ik heb overlaatst ook vragen aan hun gesteld i.v.m zadenzuiltjes :)

 

ik kan je zeggen dat je geen wiet mag kweken in belgie, ook niet eentje!!!!!!!!

 

maaaaar....... als het er effectief maar 1tje is, en hij staat niet onder prof. apparatuur, zoals: lamp, afzuiging, voeding, tent met (witte) folie,........

zien ze het wel eens door de vingers....

 

als er dus 1tje gewoon in je tuin van het natuurlijke zonlicht staat te genieten zullen ze hem wel wss wel laten staan als het geen gefrusteerde flik is!

 

maar anders..... vergeet het!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus eigenlijk dezelfde regeling als in Nederland, 5 planten hebben geen opsporingsprioriteit, maar zodra er iemand last van heeft kun je ze alsnog kwijt zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent altijd strafbaar ook al staat er 1 plantje in de NL tuin.

Ze kunnen altijd gaan miepen over stankoverlast dat je buren het ruiken.

 

wettelijk is het zo krom dat is niet te geloven.

 

Ben benieuwd naar de antwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

trek je plant ken ik goed genoeg :lol:

 

ze bedoelen het allemaal goed en gaat de goede weg wel op.

 

maar je kan er niet ja hele jaar gratis van blowen !!

 

wel een mooi initatief!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten die door trek uw plant gekweekt worden kosten de eigenaar 7 euro per gram, ik denk dat ik ook maar voor hun ga kweken :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites
De planten die door trek uw plant gekweekt worden kosten de eigenaar 7 euro per gram, ik denk dat ik ook maar voor hun ga kweken :lol:

 

 

+1

 

dat bedoel ik nu :)

 

het is niet echt wat het moet zijn!

Share this post


Link to post
Share on other sites

7 euro per gram voor de onderhoudskosten (niet enkel kweekkosten). Voor een beschrijving zie het topic over Trekt uw Plant.

 

1 plantje is in belgie toegestaan, of dat nu onder een T-Neon staat, een 1000W HPS of buiten in de tuin, maakt niet uit. Het mag, punt. Ze mogen zelfs niks in beslag nemen want er is geen rede toe. Enkel een vaststelling van de feite doen. Materiaal en plant blijven in handen van hun eigenaar.

 

Hetgeen verwarring veroorzaakt is iets wat in hele kleine letters in het handboekje van de politie staat (en wat weinigen weten). Daar staat namelijk letterlijk in dat zij weten dat de richtlijn er is maar dat zij altijd tot een in beslagname over zullen proberen te gaan.

 

--> Als je een advocaat hebt, dan word je 100% zeker vrijgesproken, want de wet is nog altijd de wet, en ook de politie moet zich daaraan houden, ongeacht of ze dat nu willen of niet.

 

Trekt uw plant is aan het groeien. * De leden groeien mee, en veel harder dan de capaciteit*

 

In 2010 zijn ze begonnen met kweken (1 kweker) en hadden ze 1x een uitgifte van 20g aan een plantje. In 2011 werd er bijna 5 kg geproduceerd door 3 kwekers waardoor er 3x een plantje van 20g werd uitgereikt. In 2012 werd er bijna 13 kg geproduceerd met 10 kwekers en werd er 5x een plantje van 20 en de laatste keer zelfs 30g uitgereikt. Trekt uw Plant zal in 2013 beginnen met 16 kwekers, 3 regionale afdelingen en een medicinaal programma. Tegen 2014 zouden de capaciteitsproblemen weggewerkt moeten zijn en zou ieder lid 4-5x per jaar een plantje van 60g moeten krijgen.

 

Zijn toch mooie vooruitzichten? Of denken jullie dat het maar een hopeloze zooi is?

In België kan meer dan je denkt.

 

De info die je krijgt via de druginfolijn is niet altijd even juist, pas daar mee op.

 

Zolang je 1 plantje hebt en geen overlast veroorzaakt en niet toegankelijk is voor derden en minderjarigen mag de Politie helemaal niks doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...