Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

blowke

Brrr...ze hebben het koud

Recommended Posts

Vroeger isoleerde mensen hun huis als er een probleem was met kou...

 

Stoken mag natuurlijk ook!

 

Echter kost stoken iedere keer geld en isoleren 1x.

 

Gewoon ff een x goed isoleren. Mocht je niet veel ruimte willen verliezen of "onzichtbaar" isoleren.

Smeer je gewoon ff wat isolatie pasta (Q-Therm).

 

Ze zeggen dat het ook werkt op koude kelders ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pirus,

 

Het gaat over de zolder,

en aangezien ik continu draai is het er nog niet van gekomen om die te isoleren,

ik woon hier ook nog maar een goed jaar :)

Anderzijds kost bijverwarmen wel iets ja,

ik betaal 150/maand voor electriciteit,

lijkt mss veel,maar stelt niets voor als je continu met 2 x 600 draaid :)

Verder heb ik tot nu ook wel wat geluk met de zwakke winter die we hebben,

als afzuig draaid er nog steeds enkel die 360m³,

temperaturen niet meer onder de 18.5° en boven de 31° geweest,

ik laat het voorlopig gelijk het is,

planten staan er goed bij,drinken goed en nog nergens geen paars bladsteeltje te bespeuren :)

 

gallery_28745_14179_784260.jpg

gallery_28745_14179_1685174.jpg

 

GRTJS :) :) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk aan :)

Planten zien er goed uit man! Lijken wel veel hoger die van mij. Bloei zit er bij jou ook al aardig in. Hoe hoog zijn die van jou?? De hoogste is bij mij net over de 50cm.

Ondanks de temperatuurperiekelen doen ze aardig hun best voor je zo te zien en aan aandacht ontbreekt het ze ook niet! Goed bezig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tis hier ook vrij fris als het donker is ,tussen de 14 en 16 graden tot nu toe

ik heb nog nooit zulke dikke stengels en stammen gezien als ik nu heb

en alles is perfect groen van kleur

conclusie: je eigen niet te druk maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Sjors boomschors,

 

Thank's :)

 

 

@ Wolfie,

 

De bloei begind er idd goeg in te komen,

ga nu ook overscakelen op bloeivoeding :)

Bij mij hebben ze in week 3 wel een groeispurt gehad,

gemiddelde hoogte is 100-110cm (zonder de pot).

Morgen dag 1 van week 4,ze zullen nog wel wat groeien maar ik denk dat we het ergste nu wel gehad hebben.

 

@ Fritsbom,

 

14-16° lijkt me toch ietsje te koud voor de dames,

ook al zijn ze mooi groen,...ik heb al vaker gelezen dat bij zo'n lage temperatuur de planten gaan stilstaan.

Of je moet je medium al op temperatuur kunnen houden en dan nog lijkt 14° mij te koud.

conclusie: bij 14°-16° maak ik mij wel druk,knal ik er een verwarming bij,en zorg dat de min temp 18-20° blijft :)

 

GRTJS BLOWKE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mijn mening is dat over temperaturen nogal panisch wordt gedaan.

Het zijn planten hoor en die kunnen best wat hebben, net of ze in de natuur ook altijd op 18 graden staan.

Al zijn de schommelingen maar niet te groot in te korte tijd.

 

Als ze vanaf het begin deze temperaturen hebben weten ze niet beter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Prutsertje en Fritsbom,

 

Ik dacht altijd gelezen te hebben dat een temp van 18°-28° ideaal was voor ons geliefde plantje,

nu zeggen jullie dat ze het met 14° net zo goed doen,

m.a.w. ben ik voor niks aan het bijverwarmen...

Helemaal niet nodig dan eens ze de koude gewoon worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blowke, bij mij is het in de voorgroeiperiode, dus 18 uur al gauw 35 graden met lampen aan en 16 met lampen uit als het buiten wat kouder is.

In de bloei, dus 12 uur licht dan is het 33 graden met lampen aan en 15 met lampen uit

resultaat op 5e draai met dezelfde grond, 0,63 gr/w, zonder opticlimate en dergelijke.

Dus ja, er zullen er best zijn die veel beter draaien, maar zoals ik al zei als het allemaal teveel onregelmatig schommelt zal het best invloed hebben, maar in de natuur is het ook niet altijd tussen de 18 en 28.

 

Zelfde als luchtvochtigheid, met stekken moet je die hoog houden anders gaan ze niet aanslaan, nou ik heb nu eens niks aan de luchtvochtigheid gedaan met het aanslaan, en echt geen verschil hoor, na 5 dagen moesten ze uit de voorgroeipotjes omdat die helemaal vol met wortels zaten en na overpotten na weer 5 dagen heel de pot vol wortels, vorige keer 6 keer per dag sproeien om de luchtvochtigheid maar hoog te houden, toen na totaal 14 dagen pas de wortels door de hele pot, nu zonder erop te letten na 10 dagen :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar heb je wel een . ja,

maar ik kom er niet onderuit om bij te verwarmen,

het is niet gemakkelijk om op een zolder alles mooi op punt te houden qua temperatuur,

als het buiten koud is en ik draai zonder verwarming daald de temp mss wel tot 5° in de nachtfase,

en aangezien ze er nu toch moet bijstaan kan ik het ook net zo goed 18-19° laten worden dan 14-15°...

ik draai met 1200watt en een 360m³ afzuigertje en de max temp word niet hoger dan 30-31°.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, ik heb hetzelfde probleem hoor, als ik niet bijverwarm dan vriest het er gewoon :-)

Maar ik ga niet verwarmen tot 18 graden, red ik niet eens.

Maar goed dat gaat veranderen, nieuwe locatie, nieuw hok, compleet geisoleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die vergelijking met buiten toch een beetje n.v.t., ik bedoel het gaat om een binnenkweek waar je nou juist de nadelen van buiten wil voorkomen, maar, zit zelf tussen de 16,5 en 30 (zijn wel uitschieters) en daar ben ik wel blij mee. Ik probeer snachts tegen 18-20 en overdag 25-28, maar ik heb 's gelezen (zoals je weet spreek ik uit weinig ervaring) dat met 15 graden snachts beestjes ook moeilijker huisvesten. Koudegevoeligheid is vast ook afhankelijk per soort en volgens mij kan die SP wel wat hebben. Als ze maar niet binnen no time van 15 naar 30 graden gaan bijvoorbeeld.

 

Is de worteltemperatuur niet belangrijker? evt. potten isoleren ( ik heb radiator folie + vloertapijt om de potten aan de kant van de inlaat).

 

En leuk om toch wat fotos te zien van jouw SP kweek!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Sativied,

 

De worteltemp is zeker belangrijk,

maar ik denk dat je die ook niet hoog kan houden in een koud hok van zeg maar 12° ofzo....

Ik bekijk en reset dagelijks mijn thermometertjes,

as ik het daar tussen de min18-20° en max 28-30° kan houden ben ik dik tevreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
maar ik denk dat je die ook niet hoog kan houden in een koud hok van zeg maar 12° ofzo....
Precies, en erger nog, bij een koud hok van zeg maar 12 graden ofzo is het niet alleen moeilijk hoog houde, je medium (mijn in ieder geval, en natuurlijk afhankelijk van buiten temp) ligt dan al snel lager dan 12.Mijn punt was dat als je de kast op 15-16 graden hebt snachts dat geen ramp is zolang het medium niet nog veel kouder wordt (en daar helpt die potiso voor).

Share this post


Link to post
Share on other sites

yo man,

 

 

Zag in het gamma boekje dat ze alle agnes issolatie in de aanbieding hebben...

is al gestucd en wit neerkanllen op dat dakbeschot van je :)

ken je er later een babykamer van maken :)

 

grappie......moet je maar is kijken....

 

Bc

 

 

****

ik heb deze ronde trouwens geen kachel gebruikt had soms 16 graden uit aan 28 graden...

globaal genomen dan.

ben van mening dat koud tot zekere hoogte niet parte zal spelen,als je geen stress vertoning ziet kunnen ze het hebben toch?

 

bc

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu aan mijn eerste ronde bezig en mijn kast staat in een ruimte die normaal niet verwarmd wordt maar wel cv aanwezig is. Die cv wil ik eigenlijk liever uitlaten en daardoor is de nachttemperatuur bij mij ook dikwijls 15-16 °. Het is mijne eerste keer dus kan niet echt vergelijken maar ik heb ook niet de indruk dat ze er voorlopig echt last van gehad hebben, paarse stelen heb ik nog niet gezien. Dagtemperaturen zijn rond de 30° dus toch een redelijk verschil.

 

Ik heb hier wel al genoeg gelezen dat dit geen ideale situatie is dus heb nu biogreen verwarmingsmatjes besteld voor onder de smartpots, ik hoop dat ik hiermee ook het hok enkele graden kan opwarmen en zo de LV wat naar omlaag kan halen ook, want ik ga nu de bloei in. Hoge LV en lage temperaturen (16-18) zijn ideaal voor schimmels dus dat wil ik wel proberen vermijden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Bubble en protput,

 

Thank's voor de info gasten :)

 

Maar aangezien mijn zolder helemaal volstaat op het moment met tentjes en andere kweekspullen,

en er een ronde draaiende is,kan ik helaas niet veel werkzaamheden uitvoeren :)

Het gaat tot nu toe allemaal redelijk goed en blowke wil blijven doordraaien tot tegen de zomer,

tegen die tijd heb ik alles mooi opgeruimd wat niet meer nodig is en dan breek ik mijn tentje even af :)

De zolder zal ik dan volledig isoleren,in de hoop dat het dan komende winter wat warmer blijft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...