Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
the quick one

roestvlekjes op blad

Recommended Posts

ik had het al in mijn topic ook gevraagd maar komt weinig antwoord op

 

sinds 17aug is bij mijne shackzilla toen ik te laat was om water te geven, stond de plant er een beetje slapjes bij en heb ik dit ontdekt in een paar bladeren

 

gallery_35292_14492_5951.jpg

 

gallery_35292_14492_440411.jpg

 

gallery_35292_14492_66197.jpg

 

nu hebben ze er ondertss alle 4 last van wel de onderste bladeren voorlopig

 

ik meet geen PH of EC

 

ik geef de plantjes elke dag water hangt af van hoe zwaar ze nog zijn en geef ze zeker niet teveel water of te weinig, die uitdroging kwam door de hitte

 

om de 2 of 3 dagen krijgen ze bac bloei voeding mee en 1 keer in de week of 10 dagen bacto, voor de rest gewoon water en zit ook een buffertablet in en staan in potjes van 5l

 

iemand idee wat dit kan zijn, ik heb mij al suf gezocht maar vind nergens een goed antwoord, overal zeggen ze wel iets anders

 

ik denk ongeveer 5 weken bloei nu onder een 600w

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat dacht ik ook, maar toch vind ik het nog een verschil met die link en mijn bladeren, het zijn juist paar roestvlekjes en niet aan de randen van het blad te zien

die gele bladeren heb ik ondertss wel niet meer gevonden juist die roestvlekjes blijven komen in het midden van het blad

 

als het dit dan is welk product kan ik dan het beste halen of bestellen om verdere verspreiding tegen te gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de info, maar ff een bakje van 5kg bestellen + verzendkosten dan loopt het wel hoog op :P

is er zo niets dat ik in belgie kan vinden een soortgelijk middeltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grond opwaarderen dmv dolomiet, gips, kalikiezelkalk, magnesiakiezelkalk, thomasslakkenmeel, tripelsuperfosfaat of kalknitraat.

Via de voeding kan extra calcium toegediend worden met vloeibare kalkmeststoffen.

Er moet toch wel zo iets zijn daar ofwa :P

Als het calcium is in ieder geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mearl kalk is snel opneembaar....gewone kalk niet...

 

misschien kan je calgel van biogreen vinden :P ?

 

http://www.agrimixxshop.com/index.php?page...t&Itemid=53

 

http://www.growcenter-noord.nl/biogreen-ca...ter-p-2092.html

 

is dit nieuwe aarde :huh: ....en welke aarde is dit :huh: ...

tlijkt me zo sterk dat als je niet afzuurt...dat de calcium buffer nu al op is...

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier in belgie denk ik niet dat ik die dingen ga vinden, ik zal niet anders kunnen dan ergens iets te bestellen zekers, alleen altijd spijtig van die hoge verzendkosten

 

kan ik het niet gewoon oplossen om een buffertab te verkruimelen :P zit daar normaal niet alles in voor een volledige ronde

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee wel voor groei......maar als je niks anders hebt...dan zou ik ze idd verpulveren... :huh:

 

is die aarde oud :P ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee deze is voor de eerste gebruikt voor deze ronde, was light mix en gewoon het starterspakket van sannie

dus in de aarde Symbiose mycorrhizaschimmels gemengd, ingewaterd met bacto en een buffertab

sinds de 2de of 3de week bloei geef ik enkel bac bloei voeding om de 2 of 3 dagen en 1 keer in de week of 10 dagen 1 gram bacto op 2l

 

voor de rest alleen kraantjeswater met een ph van 7

 

doe ik er bovenstaande bij word ph 6

 

en plots begonnen nu mee die warmte en even droog te staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb maar voor de zekerheid een calcium middel besteld met nog een paar extra dingen erbij, als ik dan bestel kan ik ineens alles bestellen wat ik nog nodig heb :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt inderdaad op een calciumtekort, dit begint juist in het midden van de bladeren. (kaliumtekort begint aan de randen van het blad).

Dit wil trouwens niet per se zeggen dat je medium te weinig calcium bevat, calcium wordt namelijk alleen opgenomen via de houtvaten van de plant (xyleem) via de verdamping. Als de plant te droog is en slap hangt, ligt de verdamping, en daarmee het transport van calcium stil.

Ga dus niet als een bezetene kalk strooien, anders loopt je pH misschien te hoog op. Het zou heel goed kunnen dat de symptomen stoppen zodra ze gewoon weer normaal water krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een mailtje gestuurd naar sannie omdat ik met het starterspakket werk en kreeg dit als reactie

 

 

Wat goed mogelijk is dat het water wat je geeft te warm is en misschien al langer stilstaat ?

Warm water nap weinig zuurstog bevatten en als het langer stilstaat in of vlakbij de kweek ruimte kan dit voor de problemen zorgen welke je in je topic laat zien.

 

 

Haal de lelijkste bladeren onderin weg om schimmels te voorkomen en geef vers zuurstof rijk water

 

 

Een buffertablet verkruimelen kan inderdaad wonderen verrichtten

 

 

greetz sannie

 

 

en hij zou nog gelijk kunnen hebben ook, ik vul mijn flessen meestal smorgens of savonds en zet ze naast de kweekruimte maar met de hitte van de afgelopen dagen werd het water ook steeds warmer

dus vanaf nu als ik water geef flessen vullen en water geven :P + vanavond nog een buffertab verkruimelen

 

mss interessante info ook voor andere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weetjewaarjijlastvanhebt?

 

Droog laten trekken van je pot en hoog in de voeding zitten met de BAC (naast je manier van water geven/opslaan).

 

Krijg je dat mooie gecombineerde bladprobleem van:

Calcium maar er zit genoeg in de veoding en je zuurt niet af

Vergelend blad maar je zit nog niet einde bloei.. opname blokkade ergens enne droge grond 0 opname

 

Als je met BAC werkt denk je dat je goed zit met voeding geven totdat je met de watergift problemen krijgt en ineens blijkt dat je toch niet zoveel had hoeven geven :P

 

Ga je actief acteren op losse componenten (zoals calcium) dan wordt het alleen nog maar erger want door toeveoging van het ene verdruk je het ander puur omdat alles via pot moet want je kunt niet meer bespuiten volgens mij?

 

Dosis voeding verminderen (moest je al met de hitte) en niet meer (te) nat/droog laten trekken vd pot komen ze er wel doorheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild

 

het droogtrekken van de planten is eenmalig gebeurd omdat ik te laat was gaan kijken, mijn licht springt om 17u aan en om 19u krijgen ze hun verzorging

dus water geven indien nodig, voel alle dagen aan mijn potten en zo weet ik wat ze nodig hebben

qua voeding moet ik niets afmeten en zou je beter de hele topic lezen want ik ga in herhaling vallen

 

ik gebruik het starterspakket van sannie met BUFFERTAB moet je niet meten

 

sinds de 2de of 3de week bloei kregen ze een heel klein beetje bac bloei voeding mee en dit om de 2 of 3 dagen ( op de fles staat 20 tot 30 per 10l water) ik geef 1 of max 1,5 op 1 liter water dus de helft van de aangewezen dosis, dus overvoeden is het al zeker niet

1 keer in de week of om de 10 dagen zelfs 1 lepeltje is een halve gram op 2 liter water terwijl je 2 gram mag geven

 

ik zet(te) men water van smorgens of den avond ervoor al klaar, alleen water zonder voeding, die deed ik er pas bij als ik ze water ging geven half uurtje op voorhand ongeveer

 

dus ik begrijp niet direct u reactie op deze topic, mijn probleem is al opgelost en weet door wat het kwam zo simpel is het, voor de rest staan mijn plantjes er mooi bij en mag ik niet klagen voor de eerste keer, mooi van kleur en de toppen dikken mooi aan en volledig dicht gegroeid

 

iedereen maakt toch eens fouten of je bent gewoon te laat en ja die hitte speelt parten maar bij wie niet voor de moment?

 

je leert uit je fouten en ik heb eerst een halve dag aan het zoeken geweest achter een antwoord voor ik dit topic opende, ik ben niet lui en doe alles voor mijn plantjes en verzorg dat met heel veel liefde

Share this post


Link to post
Share on other sites

NERGENS laat jij weten dat je probleem inmiddels opgelost is :huh:

vooral flink aan blijven nemen (ik hoef niks te meten want) :vape:

 

1x te droog onder verkeerde omstandigheden is genoeg om flink wat schade aan de waterhuishouding of wortels toe te brengen maar alleen ervaring leert je dit helaas :vape:

 

bacto is geen voeding zoals jij denkt dat het is, het is een nitrificeerder en bodemleven onderhouder (0a schimmels)

geef je bacto op verkeerde moment komt er teveel N vrij en schieten je planten door door de extra N

 

Tip:

lees ook eens wat er op een fles van een voedingsfabrikant staat :P

 

probeerde je wat tips aan te reiken die niet gewaardeerd worden ook goed :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook niet gezegd dat bacto voeding is, ik heb gezegd dat ik dit om de week of 10 dagen eens mee geef

ik geef enkel bac bloei voeding dat is voeding

 

mijn probleem zal opgelost worden door het antwoord van sannie dat ik nu ga toepassen

 

ze hebben idd even droog gestaan, half slap hangende blaadjes bij 1 plant van de 4, de rest heeft nooit te droog gestaan of te nat

schade heeft het niet aangericht buiten die roestvlekjes, de topjes groeien en dikken nog steeds aan, dus ze hebben zeker geen achterstand

 

ik heb ook een topic gestart om tips te krijgen, maar ik moet hier alles herhalen terwijl het allemaal al netjes is uitgelegd

 

wat ik dus niet verstond was dat jij af kwam dat ik moest meten terwijl het niet nodig is met buffertabs, dat heb ik genoeg gelezen en daarom heb ik er ook voor gekozen

 

ik heb een ph meter liggen

kraantjeswater 7

met bac bloei voeding bij halve dosis staat het op 6

dus volgens mij liggen die waarden goed

 

andere troep geef ik niet aan mijn plantjes juist het starterspakket en houd me aan het schema zelfs minder dan dat ze erop zetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kwiki,

 

Afgezien van bovenstaande oplossingen zou ik ook naar grotere potten gaan volgende ronde.

Je grond is je buffer voor voeding en water en die plant slurpt dat 5 l potje zo leeg.

Om nog maar te zwijgen hoe snel de temp. Oploopt met zo'n klein potje.

Stop alle adviezen in je zak en maak er volgende ronde wat moois van kerel !

 

Groet nederweed

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey nederweed

 

ik weet dat de potjes veel te klein zijn en de volgende ronde gaan het zeker 7,5 of 11l's worden voor mijn tneons dan

voor de 600w wrs 18l dat zal een stuk beter zijn ook

 

het was normaal ook niet de bedoeling om een tent en een 600w in huis te halen maar door veel te lezen wou ik het ook eens testen :vape:

 

en sorry maar het is niet kerel :huh: kben een vrouw :P

 

bedankt voor je tip :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

:P haha oowh sorry mevrouw !

Als ik je zo hoor vraag ik me toch weer af wat nu verslavender is , het blowen of het growen !

Je begint met een tl lampje en voor je t weet ben je 1000 euries verder en staat er een volwaardige growroom :huh:

Ach t houdt ons van de straat he.

 

Groene groet

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen probleem :huh:

 

het is eigenlijk geen verslaving het blowen mss beetje maar vooral voor de pijn dan

het growen ja kleine investering doen en zelf je plantjes kweken leek me een betere optie dan binnen kort nergens geen wiet meer te krijgen door de wietpas, ben van belgie

en het iedere keer over en weer rijden kost nog meer geld, dus de keuze was snel gemaakt :huh:

ik mag en kan niet gaan werken, dus is het een hobby van mij geworden en ik vind het reuze om je plantjes zo zien op te groeien en er later nog van kunnen genieten ook

:P

Share this post


Link to post
Share on other sites
wat ik dus niet verstond was dat jij af kwam dat ik moest meten terwijl het niet nodig is met buffertabs

 

:huh:

 

sry hoor maar lees je wel wat ik je aanreik?

 

"ik zit maar op de helft van wat ze zeggen" :P

wie zegt?

lees de kleine lettertjes op die fles BAC nog eens :huh:

 

Je wist natuurlijk ook al dat 2ml BAC al een gigantische heap is met buffertabs en een pot kleiner dan 18ltr, had je zo terug kunnen vinden op WF dat je vaak als max 1.5ml haalt :vape:

 

succes dame, hoop dat je de ronde succesvol af kunt ronden

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik lees zeker alles en begin je te begrijpen nu

 

maar ik geef echt geen overvoeding denk ik toch, ik heb 4 plantjes staan in een 5 liter potje, idd veel te klein en dat worden de volgende keer 11 of 18liters voor de tent toch onder de 600w

 

de dosering op de bac bloeivoeding staat op 10 tot 30ml

 

dus op 1 liter komt dat neer 1 tot 3 , ik maak meestal 2liter flessen en doe daar max 2ml of 3 ml bloei voeding in, deze geef ik langs onder , dus gebruik eigenlijk een goeie halve fles maar, langs boven krijgen ze dan gewoon water, dus ik veronderstel dat ik daarmee wel goed zit ( de rest spoel ik door omdat ik ergens gelezen had dat het niet goed was om dit langer bij te houden)

en voeding is om de 3 dagen andere dagen gewoon leidingwater en voor de rest geef ik niets anders mee

ik denk dat week 6 is ingegaan nu dus ze krijgen nog nauwelijks voeding mee nu, alleen leidingwater zodat ze naar het einde kunnen gaan

 

mijn grootste nadeel is die kleine potjes en de korte plantjes komt door te lang voorgroeien in een heel klein potje was nog geen 1l potje geloof ik

 

men 2de ronde staan ze nu in een voorgroei potje van 2l en komen binnen kort in de 7l te staan omdat dit meer voor te experimenteren is qua zaadjes en stekjes nemen...

 

ik ben ook nog maar een beginner en dacht het makkelijk te doen met het starters pakket want alles beginnen afmeten is niet aan mij besteed, ik doe nu al blijkbaar fouten

maar uit fouten kan men leren en zit hier dagelijks op ook, meestal door heel veel te lezen en van andere topics dingen op te steken

 

doe ik met bovenstaande van voeding nog verkeerd dan hoor ik het graag :P

 

of geef ik best geen voeding meer? en gewoon de laatste weken alleen water geven

 

wat met bacto mag ik dat nog geven of ook liever niet meer?

 

grts

kiki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...