Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Bluebloomer

Opeens is het warm buiten

Recommended Posts

Allo Allo, ben bezig met een hokje van 75 br 55 diep en 1.75m hoog. Heb 5 stekjes geknipt van een Big Bang uit de tuin, en die staan in een home made bubble cloner.

 

Ik heb 3 CFL's bij elkaar 40 W met een reflector kap van radiator folie gemaakt en die hangt ca 40 cm boven de caviakooi die ik als broeikas gebruik.

Boven op de kooi ligt een glazen plaat met 2 ventilatie gaatjes. (hoekjes glas die afgebroken zijn :P )

 

Onderin heb ik een inlaat gemaakt. Rond gat, hordeur gaas er op geniet, stukkie slang en een ronde PC fan op een buis bevestigd en aan de slang. Blaas keurig netjes in, zonder een zoemend geluidje omdat de slang aan een touwtje hangt.

 

Bovenin heb ik een buisafzuiger op volle toeren blazen als afzuiger. De inlaat zit rechts, de afvoer zit links.

 

Toch loopt de temperator nu op tot een 27 graden, en mn stekken vinden het niet fijn. De blaadjes krullen een beetje en ze staan nog maar net allemaal rechtop.

 

Nog geen verkleuring maar wel slappe blaadjes dus.

 

Er zit geen verwarming in de bubblecloner, dus misschien dat ik daarom nog steeds geen wortels heb, ze staan er sinds maandag in.

Ik sproei ze 2-3 maal per dag met demi water met 5 druppels Rootjuice en een theelepel azijn op ca 300 ML demi water, en de steeltjes hingen tot gister in het water, maar ik las dat het beter was om de steeltjes net boven het water te hangen zodat de bubbels het vicht geven. De bak is 1 schuimende massa van bubbeltjes.

 

Buiten is het aardig warm en dus loopt de temp binnen ook op, snachtsd zakt de temp tot 23 graden, soms 24, maar overdag 27. Ondanks dat de bubble cloner in een afgesloten caviakooi zit (zo'n groene plastic bak met doorzichtige kap) en het dus goed vochtig is in de bak hebben de stekken het loeizwaar. Behalve de inlaat fan staan er in de kast nog 2 PC fans diagonaal in de kast op de kooi te blazen om de bak te koelen maar het blijft 27 graden. LV is 78 % dus dat zit wel mee.

 

De fans blazen wel op de kooi maar de stekken staan niet op de tocht. Iemand nog enig advies mbt de krullende blaadjes ?

 

 

 

Foto's had ik willen plaatsen maar mn Samsung software heeft ruzie met de PC, krijg mn pics niet gedownload...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg veel tekst, maar 2-3x sproeien per dag zorgt ervoor dat ze genoeg vocht krijgen via het blad, dat geeft geen stimulatie om zelf wortels aan te maken dus duurt het langer... :P

Afzuiging misschien wat hoger voor een lagere temperatuur, en na een paar dagen 1-2x per dag de stekken besproeien langzaam stoppen en dan de schuifjes van een propagator (2 euro bij de action) langzaam opendoen om de luchtvochtigheid te verlagen en zo de plant te dwingen om wortels te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wilde gewoon duidelijk zijn :P

 

Buisafzuiger draait sinds vandaag op volle toeren ik meen 90 kuub per uur.

 

Het sproeien ga ik afbouwen, bedankt voor de tip.

 

Hiervoor had ik 2 x 18w TL (5600K) boven de bak hangen maar dat werd helemaal bloedheet, op de kamer is het namelijk ook al 27 graden...

 

LV lijkt me hoog genoeg maar kloontjes hebben het liefst ca 23 graden las ik, dus zou het krullen van de blaadjes aan de hoge temp kunnen liggen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het koolstoffilter verwijderd en de 107 m3 fan via een slang halverwege de kast laten afblazen.

 

De inlaat zit ca 150 cm lager en die heb ik op volle toeren laten inblazen.

 

Stekbak staat nu halverwege de in,- en uitlaat en dat lijkt te temperatuur te stabiliseren.

 

Helaas wordt het al snel 30 graden op de kamer en venitileert het voor geen meter met de deur open, maar ondanks dat zijn de stekjes die ik had opgegeven toch gaan wortelen in de paperbusjes. Bubblecloner afgesloten en overige kloons die niet geworteld worden ook maar overgezet op de paperbusjes en de stekken die slap hingen staan nu weer allemal rechtop, nog wel iets krullende blaadjes maar ze zien er stukken beter uit dan in de bubblecloner.

 

Ik kijk het nog de rest van de week aan, en dan koop ik maar wat zaad als ze niet aanslaan...

 

Temp. in de bak is ca 28 graden met een LV van 82 %. Foto's downloaden is gelukt en ik zal snel een logje aanmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder chiller geen waterkweken, water neemt de omgevingtemperatuur aan en in een klein bakkie is dat zo gebeurt :P

 

max temp bij worteltjes is 23C, liever 18C ivm meer DO in het water, thv blad mag het 28C zijn.

 

je had beter de onderkant van je cloner in de schaduw kunnen zetten en daar dan onder die afdekking balzen met de fans op de bak om koel te houden maar beste zet heb je al gedaan.. medium erbij :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjah het was ff stressen en paniek omdat ik zo snel niet wist wat ik moest doen... Kweken is al een poos geleden en een bubblecloner was al helemaal nieuw...

 

Toen ik zag dat de bubblecloner niet echt wilde heb ik alles overgezet op toprock paperbusjes, 3 dagen later zijn de eerste 2 stekjes al door de busjes heen geworteld, en die heb ik vandaag overgezet op ingewassen 10x10 startblokken.

 

Omdat de stekjes nog steeds geen wortels hadden op 1 na, heb ik ze nogmaals geschraapt, in clonex gedipt en in de paperbusjes gezet. All or nothing.. De 2 kleinstje stekken zijn inmiddels dus door de busjes heen geroot dus ik hou goede hoop dat de rest ook zal aanslaan.

 

De stekken die 2 dagen geleden nog losjes in de busjes stonden, staan inmiddels ook stevig vast, so the process has begun, at last...

 

Ik zal de rest posten in het logje dat ik vanaf nu ga maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...