Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

northern

een te kleine ruimte?

Recommended Posts

Ik had enkele vraagjes over het bouwen van m'n kast. Volstaat een kast van 110*59*220 om enkele plantjes in te zetten? Ik heb een 400W lamp maar om de hitte van de lamp dan weg te krijgen is deze kast daar niet te klein voor? Moet ik niet te veel lucht afzuigen zodat dit nadelig is voor de plantjes?

Dan vroeg ik me ook af of die soft-boxen om te ventileren veel lawaai maken, aangezien ik m'n buren niet te hard stoor met gezoem van ventilators. Heeft daar iemand ervaring mee?

Alvast bedankt voor de info dat ik op dit forum heb gevonden, staat veel nuttigs tussen waar ik veel van heb bijgeleerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he northern

die maten die je opgaf werkt prima het is maar hoeveel ruimte je ze geeft.

iets dieper dan 59cm zou ik wel doen als het kan.

220 is hoog genoeg

als je een lamp hangt is het altijd beter om het af te zuigen, maar verse lucht moeten ze ook hebben.

je kunt het met alleen een afzuiger doen en dan een gat maken onderin zodat je onderdruk creeerd. dan wordt de verse lucht naar binnen gezogen.

maar beter is om een apparte ventilator te plaatsen voor je verse lucht.

ik weet niet of je die box al hebt gekocht, anders zou ik gaan voor een buisventilator van bv 800 m3 en eentje van 500 m3.

die maken helemaal niet veel lawaai op volle toeren.

en ik zou sparen voor een goedkope oplossing om je toeren te regelen.

met een fancontroller.

die zijin echt makkelijk je zet hem op 24 graden hij regelt de aan en- afzuiging.

als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel

groet fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx fingers voor je reply;

spijtig genoeg kan ik niet echt dieper als 59 cm misschien als het echt moet 2 cm erbij, maar dat zal de moeite niet echt zijn denk ik om er 2 cm bij te doen?

Dan vroeg ik me enkel af wat zo'n fancontroller kost. Is dit enkel een apparaatje waar je je fans aanhangt waar je dan nog thermometer moet aansluiten of is dat al allemaal in die controller ingewerkt? (ja sorry nog niet zoveel ervaring)

Die gewone buisafzuigers dat je zei, zijn dat van die gewone 'badkamer-afzuigers'? Want zo had ik 1tje aangeschaft maar die maakt wel aardig wat lawaai.

Die softbox heb ik nog niet gekocht, wou eerst is weten wat jullie daarvan vonden.

Zijn er nog tips waar ik best rekening mee houd als ik met een redelijk kleine kast werk?

Thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

dan maar 60 cm ,is ook goed, hoeveel planten wou je er in zetten?

fancontrollers heb je in alle maten, ik heb eigenlijk een te grote, maar makkelijk voor uitbereiding. die kost ongeveer 300 euro.

is heel makkelijk ding je stop de stekkers van je ventilators er in ( uit en in )

op dat ding zit al een temp meter ( in de vorm van een spiraal vormig metaal)

je hang hem in de buurt van je lampen.

je hebt ze ook los verkrijgbaar als dimmer met temp .meter, ik zeg al je hebt ze in alle maten ook digitaal.

die losse kosten als het goed is 50 euro. je moet maar eens naar de growshop gaan of ff kijken op growshop.nl en kijken op de sites van de growshops sommige hebben een uitgebreid prijslijst.

buisafzuigers die kun je niet kopen bij de gamma.

ze worden gebruikt in de lucht techniek.

ze zijn van hard plastic en een rare ovale vorm, ze zijn bedoeld om tussen harde stalen lucht buizen te plaatsen,

je kan ze ook kopen bij de growshop.

ik heb ze gezien tot een vermogen van 1350 m3, daarboven kies je voor een softbox ( is een slakventilator ingebouwd in een vierkanten kist en de soft-gedeelte is gewoon geluidsisolerend materiaal erop geluimd/geniet )

dus mijn conslusie is als je niet meer hoeft te hebben dan 1350m3 zou ik gaan voor de buisventilator.

je moet maar ff kijken wat je budget is , maar met afzuiging moet je niet bezuinigen (eigenlijk met niets maar ja) je kan beter iets overcapaciteit nemen.

ik heb een 800m3 buisventilator gekocht voor 80 of 90 euro de 500 is iets goedkoper.

als je dit hebt aangeschaft :

afzuiging: buisventilator 800m3 90 euro

inblaas: buisventilator 500m3 70 euro

fancontroller: 50 euro ( ik weet niet of dat per stuk is )

lamp 400 w: heb je al

temp/hydrometer: 20

hiermee ben je al een eind je kan het klimaat goed regelen .

stel dat je kast te klein is achteraf kan je deze spullen ook gebruiken voor een iets grotere kast, je weet maar nooit.

zo en nou wordt ik gek van he typen.

als je nog vragen hebt hoor ik het wel , ik help je graag :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

mensen echt hartelijk bedankt voor de reply's kan veel uitmaken voor de beginnende kweker.

Ik ben ook wel van mening dat je best niet teveel geld bespaart maar dat is ook niet echt m'n bedoeling. Het moet nu ook niet peperduur materiaal zijn natuurlijk, gewoon degelijk.

Voorlopig zal het deze kast worden maar zodra ik wat meer ruimte heb zal ik wel wat uitbreiden als mijn eerste kweken goed verlopen.

Het probleem is enkel dat ik nogal ver moet rijden voor naar een growshop te gaan dus ik kan daar niet zomaar even binnenspringen om naar de prijzen te gaan kijken. Ik zal er eens een aantal opzoeken en er eens naar telefoneren voor prijzen van die luchtafvoer. Luchtbevochtiger heb ik ook nog nodig.

Nogmaals bedankt voor de info :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ahja nog een vraagje; waar plaats ik best mijn afzuiger en waar m'n inlaat om het best de hitte af te zuigen en ook verse lucht langs de planten te krijgen? afzuiger vanonder en inlaat vanboven? Normaal is het omgekeerd dacht ik maar in een kleine ruimte is dit misschien anders?

Thx

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja het beste is om een vloer te maken in je hok op een hoogte van 20 / 30 cm

(beste zo laag mogelijk i.v.m max. hoogte lamp)

in die vloer maak je allemaal gaten , zodat je verse lucht onder de vloer laat uitkomen, vervolgens gaat de verse lucht door de gaten door de planten en wordt daar opgewarmd door de lampen, en de temp. van je lampen worden natuurlijk ook afgekoeld.

Warme lucht stijgt naar boven dus daar zuig je het af.

 

dus je moet op een een of ander manier de grote afzuiger bovenaan en aan de buitekant van je kast zien te monterenen de kleine op de grond

 

de meeste hangen de filter bovenin de hok, boven je lampen, maar ik heb ook gezien, om ruimte te besparen, dat de filter omgedraaid wordt.

dus je maakt een gat bovenin je hok met een flens eraan, je afzuiger zuigt de warme lucht uit je hok en wordt in de filter geblazen, heb je gelijk een demper.

ik heb het zelf nog niet gedaan ,maar het moet werken.

 

nu moet je nog een ventilator hebben om de lucht in je kast te circuleren.

een klein zwenk ventilator, mag niet stil zijn i.v.m inbranding.

koop deze ook bij de growshop, want die dingen in de winkel met de zomer zijn troep! die kun je niet 24 uur aan laten staan.

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, bedankt, ik heb speciaal gewacht met de ventilatiegaten te maken tot ik wat meer wist :)

Ik zal zoals je zegt een dubbele bodem maken, lijkt me idd geen slecht idee.

Ik ga een badkamer afzuiger nemen om in te blazen aangezien ik er eentje heb liggen van 320m³ en dan een afzuiger van 750m³? of zou ik toch meer lucht inlaten?

Dan nog praktisch vraagje, kan het kwaad dat je bodemplaat van de kast volledig op de grond ligt of maak ik best pootjes eronder?

Ik zal eens een fototje posten als het af is, de constructie is al gemaakt, enkel de ventilatie nog. Dinsdag eens een buisventilator gaan halen ;)

Thx voor de goeie info, dit gaat goed komen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik snap je vraag niet helemaal.

maar ik zal een tip geven over die vloer.

als je kan moet je een rand maken aan je huidige kast aan de binnenkant op een hoogte van +/- 25cm daarop leg je die plaat met gaten erin. je moet waarschijnlijk in het midden van je hok ook nog verstevigen anders zakt het door ( aarde is zwaar) ik heb balken van 5 x 5 cm gebruikt , ik heb ook pootjes eroner geschroeft , gewoon die balken op 20 cm afzagen, goed rondom die rand heb ik ook pootjes staan. Ik kan nou op die balken staan!

dus nu heb je mooi een stevige frame. daarop kan je een plaat leggen met gaten erin.

tip: ik heb een plaat gebruikt en gaten erin geboord van doorsnee 10 cm, maar daar ben ik toch nog 2 uur mee bezig met geweest en een pokke lawaai.

dus moet je misschien ff iets anders verzinnen voor de vloer ( losse vloerlatjes of zo met ruimte er tussen, denk wel aan genoeg ruimte voor de lucht, je potten komen er ook nog te staan . en niet te veel planten)

 

ik heb eerst wel een kuip gemaakt van zeil waar ik nog bij kan want als je water geeft wil het wel eens omderuit je potten lopen en zo door de gaten.

dat ligt aan je zelf natuurlijk hoe je water geeft , maar je moet natuurlijk wel eventueel nog onder die vloer bij kunnen om het water op te doen.

 

en dat kleine ventilator is goed genoeg voor deze kast , en zo niet moet je een gat onderin bij maken zodaat je afzuiger onderdruk kan krijgen.

 

misschien is het een beetje vaag maar ik ben niet de beste met uitleggen.

de groeten en ik ben benieuwd naar de foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt het zeer duidelijk uitgelegd, ik ga wel m'n luchtaanzuiger bovenaan zetten wegens plaatsgebrek en met een buis naar het aparte deel onder de planten geleiden.

Dan nog in het midden van de kast een pc-fan van 12cm (of 2) om lucht te verspreiden.

Ik ga het nog leren :-)

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja beter 2 stuks, en dan zo monteren dat de lucht sstromen elkaar botsen of een circulatie patroon maken.

in het begin niet de lucht op je blaatjes plaatjes ( i.v.m

vochtopname blaatjes)

en op het einde juist weer wel i.v.m toprot, dus ik zou ze zo monteren dat je ze nog kunt verplaatjes/ draaien tijdens de groei.

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

voila het hok staat ineen.

Nog steeds problemen met de temperatuur B)

Ik heb er een afzuiger van 750m³ aangehangen, aangezien ik er nog geen toeren controller heb tussenhangen maakt dit ding een hels kabaal en zuigt op volle kracht.

Ik heb vanonder een luchtgat voorzien plus nog een afzuiger van 320m³ voor frisse lucht in te zuigen.

De temperatuur stijgt tot 27/28° :lol:

Hoe kan dit? zo hard afzuigen en toch nog zo warm?

Iemand ideetjes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waat staat die kast en hoe word die ruimte geventileerd B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat kabaal die je hoord is waarschijnlijk luchtverplaating, je kan daar geisoleerde slang voor kopen, of beter een demper, kost 50 euro.

 

en hoe groot is je gat van verse lucht , en hoeveel diameter heeft je afzuiger.

je kan eventueel gaten maken onderin, met een diameter van 125mm, b.v

2 of 3 gaten met flensen ,daaraan doe je aan de buitenkant van je hok luchtslang,(beter lichtdicht) als het kan moet je die slangen zo monteren dat je verse lucht van buiten afhaald. ( bv, een klein raam dicht maken met een houten plaat erop, 3 gaten erin met flensen erop, slang eraan en klaar ,zet je raam op een kier.)

 

je afzuiger is sterk genoeg( als ie op volle toeren draait), om uit die gaten verse lucht te zuigen (onderdruk)

het is een goedkope oplossing en je hebt er binnen geen ruimte verlies van.

tip: als je dit doet ,doe dan wel ff een panty over de flensen , is voor beestjes of zo

je wilt ze er toch niet in zuigen. :lol:

ik weet wat je denkt ,, ben ik nou nog niet klaar ,,, kost het nog meer .

ja , de zomer komt eraan dus dit moet je wel goed regelen. B)

de groeten fingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja m'n kast staat bijna naast het raam dus ik kan het wel openzetten voor wat frisse lucht, maar met het lawaai dat dat ding maakt (idd voornamelijk luchtverplaatsing) horen de buren dat wel.

Dus voorlopig heb ik de TL lamp nog even boven de stekken hangen tot ik het temp probleem onder controle heb.

Ik ga m'n inzuig systeem een beetje proberen aanpassen morgen en dan hopen dat het beter is.

27/28° is al beter als 32 natuurlijk maar ik zou naar de 24° willen.

Bedankt voor de tips.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je moet maar eens vragen in de growshop of ze ff een demper op een kist zetten,

om jou ff te laten horen hoe goed die dingen werken. je hoort bijna niets meer.

50 euro, je wilt hem meteen hebben .echt goed spul

Share this post


Link to post
Share on other sites

of dit:

TIP

he allemaal, weet je hoe je dat oplost.

draai je filter andersom.

zet je filter naast je hok op de grond, duw daarin je buisventilator,slang aan de buisvent.naar boven je hok op een flens met gat erin.

dus je zuigt de warme lucht bovenuit je hok en wordt in de filter geblazen,

je bespaard ruimte in je hok en de filter werkt ook als demper.

makkelijk he

 

je kunt het probereb als je nog geen planten er in heb staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja wegens plaatsgebrek (nog een jaartje ofzo :-) ) moet ik de afzuiger op de kast zetten maar ik ga een hanger maken zodat ik hem in de kast kan hangen en dan met een buis naar buiten en daar een koolstoffilter aan, heeft die dezelfde demping als die geisoleerde buizen / demper of kan ik die er ook nog best tussenhangen?

Ik heb vandaag (overdag) mijn lamp aangezet, de lucht inblazer aangezet, kastdeur open en nog een gewone ventilator erop gehangen en zo houdt ie een degelijke temperatuur zodat ik ze ondertussen tijdens de dag toch licht kan geven (als het donker is ga ik de kast weer dichtdoen en afzuigers aanzetten maar als de warmte te hard oploopt zet ik de lamp uit en laat ik gewoon licht aan om ze te laten denken dat het nog steeds dag is dus dat de groeifase niet stopt.)

Nu eerst een toerencontroller kopen zodat ik die al wat minder kan laten afzuigen, ook ga ik een ventilator onder de lamp hangen om de warmte direct van de lamp weg te blazen.

 

Weer een aardig werkje te gaan B) zo heb ik iets te doen hihi

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke dimmer heb je nodig voor een afzuiger te controllen?

Is dit hetzelfde principe als een lichtdimmer want dan zou ik eventueel een lichtdimmer van 300Watt kunnen gebruiken? of is het op frquentie dat die dat afregeld en niet op spanning?

In het boekje van de afzuiger staat wel iets van geen frequentieregelaar te gebruiken???

Ik heb mijn luchtinzuigsysteem wat anders gelegd, nu met de afzuiger op volle toeren = 26° dat is al beter maar ik vind dit niet fris genoeg voor zo'n afzuiger te hebben zitten.

Ik ga nog wat uitproberen, en als dat ook niet lukt doe ik m'n stekken weg en wacht ik tot ik een grotere ruimte heb.

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

26 graden is toch een mooie temp?

Overigens zou ik ook wel een advies willen over het dimmer verhaal. Ik heb nu al 1 zo'n goedkope stekkerdimmer van de gamma verkloot. Niet dat ie het niet goed regelde (de spanning naar de motor) maar het draaiknopje is kapot gegaan en die er nu tussenzit gaat het binnenkort ook begeven. Dimmers zijn alleen zo duur, dus als iemand een goede weet voor een eurotje of 20 dan zou dat erg fijn zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met het hok gaat het vrij goed, ik ben nu in guerilla stijl de kast aan het koelen hihihi tot als ik de tijd en geld heb om een fan controller te halen en een demper / koolstoffilter voor m'n afzuiger.

Ik moet zeggen, met het uitproberen met deze ventilators heb ik wat meer inzicht gekregen in de warmteverspreiding in m'n kast.

Dus, alles komt wel goed.

Ik heb enkele fototjes maar ik durf ze niet goed online zetten :unsure:

De stekjes doen het goed, bij een dagtemperatuur van 26 tot 28°.

Ze zijn nu circa 12cm groot en de zijtakjes beginnen eraan te komen. nog een paar dagen en ze gaan op 12/12.

@ fingers, bedankt voor de tips heeft aardig geholpen.

Als iemand een foto online wil zetten, mag altijd B)

 

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 graden is toch een mooie temp?

Overigens zou ik ook wel een advies willen over het dimmer verhaal. Ik heb nu al 1 zo'n goedkope stekkerdimmer van de gamma verkloot. Niet dat ie het niet goed regelde (de spanning naar de motor) maar het draaiknopje is kapot gegaan en die er nu tussenzit gaat het binnenkort ook begeven. Dimmers zijn alleen zo duur, dus als iemand een goede weet voor een eurotje of 20 dan zou dat erg fijn zijn.

26° is idd een mooie temperatuur, maar dat haal ik enkel tot smiddags daarna loopt het wat op tot 27/28° de max dat ik al heb gezien is 29° dus dat is zeker aanvaardbaar.

De plantjes vertonen ook geen tekenen van stress door te warm of temperatuursschommelingen (probeer ik zo miniem mogelijk te houden)

Sinds ik er een natte handdoek heb bijgelegd gaat het ook weer een stukje beter.

Over die dimmer: ik heb wat rondgekeken en gehoord en ben tot de conclusie gekomen dat als je veilig wilt zijn en voor een degelijke werking wilt gaan dat je toch best in de growshop (of als je het ergens anders vindt) zo'n toeren controller gaat halen. kost tussen de 50/85€ en ben je zeker dat je geen kortsluitingen veroorzaakt door te weinig weerstand. Ik had een alternatief gevonden bij de electronicashop in de buurt nl een toeren begrenzer voor oa boormachines en dergelijke dat kostte 12.50€ maar moest je zelf nog aan elkaar solderen. Dus beter paar €€€ meer geven aan zo'n controller was mijn idee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...