Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
nederwierie

Cubensis PES Hawai kweekje op Kokos

Recommended Posts

gallery_5544_11767_7357.jpg

gallery_5544_11767_85688.jpg

 

Vandaag was het zover, 2 baby pinheadjes laten zich zien.

De groei kan beginnen :verrygood

 

Deze kweek is tot stand gekomen na een experiment of het wilde vogelzaad van een welbekende winkel geschikt zou zijn voor Myceliumgroei alszijnde''Spawn'' bodem.

Hier is de link naar het topic waar het begon:

http://www.wietforum.nl/Wild-Bird-Seed-van...ion-t92649.html

 

Dus bij deze een nieuw growlog van de exotische soort genaamd''Cubensis PES Hawai'',

genoemd naar een spore verkoper op hawai, want niemand weet nog welke soorten er in deze kruising zitten.

 

-Het substraat is Kokos van de action met gemalen Pokon kalk 1 op 10 volumedelen tot geschatte Ph van 7.5.

-de casing is pure kokos voor de perfecte ph waarde van 5.5 .

-Beiden gepasteuriseerd op 65 graden 90 minuten .

-De gebruikte Spawn is zoals gezegd mycelium op wilde vogelzaad.

-De 4 Nasi bakjes zijn gevuld met 2 potten Spawn, 2 potten Kokos met kalk, 1 pot pure kokos(Casing) waarvan elke pot 720ML meet.

Voor de kokos is een half brick gebruikt en ongeveer 600 gram vogelzaad voor het Spawn.

-De fruitkamer is een zogenaamd Shotgun terrarium gemaakt van een doorzichtige (imitatie)curver bak met vochtige Perliet.

Op het laatst heb ik nog 2 liter water met een scheutje bleekmiddel over het perliet gedaan als preventie tegen eventuele bacterieen in de bak tijdens de kweek.

Breedte: 57 CM

Diepte: 39 CM

Hoogte: 19 CM

Hoeveelheid gaatjes in totaal oppervlak: Een kleine 250.

Hoeveelheid perliet: 12 Liter.

gallery_5544_11767_179339.jpg

 

Hoe het begon in een paar fotos zonder woorden:

gallery_5544_11767_49593.jpg

gallery_5544_11767_1441761.jpg

gallery_5544_11767_208809.jpg

gallery_5544_11767_1558586.jpg

gallery_5544_11767_797115.jpg

gallery_5544_11767_893913.jpg

gallery_5544_11767_1486360.jpg

gallery_5544_11767_589957.jpg

gallery_5544_11767_479930.jpg

gallery_5544_11767_607854.jpg

gallery_5544_11767_7357.jpg

 

 

More pics will come, vragen zijn altijd welkom.

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie al meerdere pinheads, alvast succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Succes! Ziet er bijzonder :verrygood uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx TLTG, ik zie er nu idd ook 2 langs de zijkanten op de foto ,

die had ik nog niet gezien.

Grote kans dat er morgen wel een leuk veldje pinheads staan.

 

Thnx Limbic :dope:

Nu gaat het snel, over 5 dagen staat er een sea of shroom in de bak.

Ik heb het expres over 4 bakjes verspreid mocht er iets besmet raken dat niet meteen het hele substraat besmet raakt.

De hoeveelheid van de bakjes kunnen ook in 1 bak maar met 4 bakjes kun je het risico spreiden .

 

Ik had niet gedacht dat het ondanks de probleempjes van de te hoge temp(33 graden!!! 2 dagen lang)tijdens het koloniseren van het WBS,

het toch blijkbaar sterk Mycelium is wat op een goede voedingsbodem stond, in dit geval het vogelzaad.

De 33 Graden resulteerde ook in condens in de potten wat niet echt optimaal was.......

Ook kwam hier door een groeistilstand door dit foutje,

wat ook had kunnen resulteren dat er contams de overhand konden nemen.

De potten stonden als gezegd in vorig topic, recht achter een niet steriele koelkast motor in een doos op de grond.(FOUT)

(Vanaf de grond tot 50 cm zweeft 80 a 90% van alle lucht Contams bacs, zet altijd je box minstens 60 CM van de grond om die bacs te vermijden)

 

Een paar kansen voor Contams dus, niet netjes.......(Kan schoner :verrygood :rolleyes: )

 

Niet echt super''steriel''maar het bewijst ook wel hoe steriel polyfill watten zijn,

er komt geen bacterie door heen .

Het Spawn overleefde het voorval, volgende keer netjes een Incubator waar de temp op 28 a 29 Graden geregeld kan staan.

De kokos wel netjes gepasteuriseerd op 65 graden 90 minuten lang,

vorige keer heb ik ook kokos zonder behandeling, recht uit het pak gebruikt met succes.

(De kokos in blokvorm van de Growshop, CQ pure onbehandelde kokos die met hoge temperaturen word geperst,

deze blokken zijn redelijk steriel en ideaal voor de paddo kweek kan ik vertellen.

Bij de Growshop stond de verkoper destijds ook al raar te kijken toen ik hem vertelde waar ik het blok Kokos voor ging gebruiken :o )

 

Van deze kokos had ik wel mijn bedenkingen.....

Zou het werken of niet, zouden de bijgevoegde meststofjes in dit merk kokos niet reageren op het Mycelium,

maar zo te zien groeit het er graag op.

De experimenten blijven geslaagd, ik ben benieuwd hoe snel ze groeien :huh:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bad luck...

Op 2 van de bakjes is''Cobweb''geland......

De 2 bakjes heb ik nu apart staan waarvan ik de laag Cobweb heb weggeschrapt.

Gisterenavond zag ik het en had natuurlijk geen WSP in huis.

Vanmorgen keek ik weer en het lijkt er op dat ik net op tijd was aangezien er geen Cobweb bij is gekomen.

Wat ik ook heb gedaan is wat meer gaten in de bak gemaakt aangezien Cobweb door te weinig verse zuurstof kan komen.

 

Straks als de wiedeweerga naar het Kruidvat voor een flesje WSP wat ik puur zal gebruiken.

WSP smelt Cobweb weg en icm met meer zuurstof in de bak gaat het hopelijk wel goed komen.

Het zal waarschijnlijk een lichte groeistop geven maar dat is beter dan het weg te moeten gooien na alle voorbereidingen.

 

Shit happens, maar gelukkig is er wel een kans het te bestrijden.

 

Nw

 

---Edit Sävonds 22.00----

Vanmiddag toen het kruidvat open ging 12 uur stond ik als 1 van de eerste klanten binnen aan de kassa met een flesje WSP.

Zoals gezegd zag ik het gisterenavond op 2 bakjes al maar had geen WSP in huis.

De 2 bakjes staan apart in een plastic zak tijdelijk afgezonderd van de fruitkamer.

De WSP doet zijn werk goed, namelijk dat 90% van het Cobweb al weg is.

Voor het slapen gaan spuit ik ze nog een keer met WSP zodat het vannacht zijn werk kan doen.

 

Cobweb is niet echt een Contam, het is meer een soort web wat voorkomt als de verse lucht aanvoer/afvoer niet optimaal is.

Al met al wel een nasty shit voor paddos, als je er niet snel genoeg bij bent zijn in 24 uur de complete cakes onder het Cobweb.

Dit is een van de zeer weinige contams die je kunt bestrijden met WSP als je er snel bij bent.

 

Aan het kokos legt het dus niet , anders was het een echte contam zoals grey of green mold.

Het lijkt me sterk ook dat het van het kokos komt, dit word vaak in blokken geperst bij 100''den gradens warm.

De fruitkamer kreeg blijkbaar te weinig zuurstof door de gaten dus ik heb er nu 2 x zoveel gaten in gemaakt.

Cobweb komt door een te hoge LV Icm te weinig zuurstof, dat was dus de fout.......De LV is goed enkel blijkbaar toch te weinig zuurstof/afvoer.

En dan is het handig als je ipv een Bulk substraat maakt, het in kleinere bakjes zet om verder besmetting te voorkomen.

 

Ik heb de 2 cakes wel het cobweb afgeschrapt met een mesje,

dit ging zonder moeite alsof het stof was zo makkelijk ging het er af.

Ik hoop niet dat ik op die manier iets verstoort heb in het Mycelium....Dat is nog even afwachten.

De pins groeien wel op alle bakjes door zij het iets langzamer door dit voorval maar dat komt wel goed als alles mee zit :verrygood

Over de pinsetting , die vind ik zelf wel erg netjes in hoeveelheid.

 

Hier wat pics van het gebeuren:

De 2 besmette in Quarantaine gezette bakjes waarvan gisterenavond de complete randen al van Cobweb voorzien waren:

gallery_5544_11767_508204.jpg

Nasty shit....je ziet nog wat groens maar dit is van de WSP dat het web in feite wegbrand als een zuur.

Dit doet het Mycelium trouwens geen goeds.... het kan het wel aan maar de schok zorgt voor een tragere groei.

Die zwarte randen zagen er griezelig uit, op deze foto zien ze er na herstel uit.

 

Hier zit het ook al op de 3de.... ik hoop wel dat dit na morgen verdwijnt na de WSP sproei van vannacht.

gallery_5544_11767_189242.jpg

 

Ja het is Nasty.... Maar de WSP doet hopelijk zijn werk goed.

gallery_5544_11767_374171.jpg

 

Op de laatste foto zie je dat er ook 2 x zoveel gaten bij zijn gemaakt.

Dit voor meer zuurstof en luchtstroming in de bak.

Ik had het eigenlijk niet verwacht dat er te weinig zuurstof in de bak aanwezig was,

Hier heb ik me even in vergist maar zodoende leert men :rolleyes:

Als het goed is gaat het na de WSP behandeling vanzelf weg als de ventilatie en zuurstof goed geregeld is in de bak.

Die zal nu wel goed zijn met al die gaten :dope:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo te zien heeft de WSP behandeling geholpen ICM de betere zuurstof stroming in de bak.

Ook wat meer gaten in de bodem gemaakt en het perliet opnieuw onder de douche icm een scheutje Bleekmiddel.

Nog een paar rare plekjes maar dit gaat wel weg en is niet meer levend.

Ik was er gelukkig nog op tijd bij.

 

Hier wat pics van vandaag:

gallery_5544_11767_867129.jpg

gallery_5544_11767_380685.jpg

gallery_5544_11767_179339.jpg

 

Nu nog even kijken hoe het Mycelium hier op reageert,

ik denk zelf dat dit een lichte groeistop zal geven .

Maar dat is beter dan het weg te moeten gooien, wat nu gelukkig niet hoeft.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi om te zien!

Succes met alles in toom te houden. Ik dacht dat schimmel makkelijk te groeien was :verrygood

maar je moet het dus goed in de gaten houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx man!

Schimmels groeien wel eens maar deze was toch wel te redden :verrygood

 

Vandaag weer wat pics:

Het ziet er naar uit dat de Casing iets te droog geworden is door de WSP aanval,

dus ik heb ook de Casing lichtjes gemist.

Ook komen er al paddos tussen cake en bakje wat betekend dat de cakes misschien iets te droog worden....

Na een Dunk kunnen de cakes weer goed van vocht worden voorzien dus daar maak ik me geen druk over.

Voor de rest gaan ze wel redelijk.

 

gallery_5544_11767_704515.jpg

gallery_5544_11767_772917.jpg

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie dat je er best wat werk aan besteed, komt dat de kwaliteit ook ten goede of alleen de kwantiteit? of beide?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk beide,

aangezien ze met zorg het optimaalste groeien,

qua kwaliteit /potentie zal het ook wel schelen.

Met paddos is het zo dat er een bepaalde hoeveelheid werkzame stof in de paddo komt,

of men deze iets te vroeg of te laat oogst is geen verschil qua potentie.

het beste is ze net eerder te oogsten dan de vlies open gaat omdat je dan meer potentie hebt in gewichtsverhouding.

(Sterker per gram product)

 

De Aborts(die klein blijven) zijn ook altijd super potent qua gewicht/werkzame stof dus die bewaar ik altijd apart voor een stevige trip.

 

Al met al ben ik blij dat de Cobweb weg is en er niet al teveel schade is ontstaan,

hoogstens een iets drogere casing door de WSP maar dit komt wel goed.

Als ik ze hierna Dunk zal het LV peil in de cakes weer optimaal zijn.

 

Komt goed :verrygood

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ben jij toch altijd GOED BEZIG! Goed gedocumenteerd inclusief materiaalspecs, fouten en mislukkingen, knetterleerzaam, echt.

 

Dankjewel voor het posten!

 

Podenco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx voor het compliment :dope:

Ik zie graag dat mensen er van leren, ik leer er zelf ook van.

Plus als hobby is het voor mij geen probleem.

 

Vandaag weer een paar fotos,

ze groeien redelijk door na het Cobweb voorval en de Cobweb is niet terug gekomen gelukkig.

Nu heb ik een luxe probleem, namelijk dat ze bijna tegen het deksel aangroeien :rolleyes: .

Ik heb de bakjes dus iets ingegraven in het perliet, ik denk dat ze het dan net redden voor de oogst er van.

Zo niet dan toch, iets eerder voor de oogst geeft namelijk ook meer potentie qua werkzame stof in de paddos qua gewicht. :verrygood

 

De pics:

gallery_5544_11767_745282.jpg

gallery_5544_11767_1037282.jpg

gallery_5544_11767_1471874.jpg

 

Ik ben niet ontevreden met deze bijna eerste flush,

ze gaan netjes :huh:

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

ga je ze nog toppen? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na hoeveel weken/dagen heb je dit resultaat en hoelang duurt 1 ronde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat goed zo te zien!

 

met welke luchtvochtigheid en temperatuur fruiten je shrooms?

 

en ergen in een eerdere growlog zei je dat je met gips werkte. zelf kan ik dit helaas bij geen enkel tuincentrum vinden, heb jij een tip?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Amnees, nee nog niet toppen er zitten nog niet genoeg internodes aan ;)

 

Limbic, in de optimaalste omstandigheden duurt 1 ronde van sporespuit naar oogst 25 a 30 dagen.

Met een honeytek injectie 5 dagen korter aangezien een Honeytek al levend Mycelium is wat dus niet hoeft te ''ontspruiten''.

Vanaf dat de pinheads zich laten zien kan het optimaal 5 dagen duren voor de paddestoelen oogsklaar zijn, dit gaat echt snel.

 

Trojan, ik werkte in het begin wel met gips van het merk''Knauff'' maar ik kwam wat dingen tegen over specifiek gips,

dit word gewonnen uit fakkelinstalaties.... Puur natuur gips kan weer een vorm van radioactiviteit bevatten.

ook bepaalde gipsplaten zijn niet echt zuiver.... het is te vinden onder de naam "Radon''.

Dat deed me beslissen dat ik het niet meer gebruik voor alle zekerheid, er wordt ook niet alles eerlijk verteld in de media.....

Ik vertrouw gips niet meer, na die fout heb ik ook een hele oogst door de wc gespoeld omdat ik er bang van werd.

(Niet goed, kan zelfs een Badtrip veroorzaken als je er aan denkt tijdens een trip )

Ik kan het mis hebben aangezien ze zulk gips zelfs in de voedingindustrie gebruiken, maar ik twijfel er sterk over.

Kalk werkt ook erg goed, de gips is meer om de PH op een geregeld gehalte te laten en ook werkt gips tegen contams in de cakes.

 

Qua LV is het beste rond de 95%,

fruiten gebeurt tussen de 22 en 26 graden optimaal maar zoals vandaag met 28 graden(gemeten naast de bak zelf) doen ze het ook nog wel.

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo thanks voor je reply

 

dat de lv boven 90% ideaal is weet ik wel maar ik vroeg het me af of jij dat haalt met die SGFC met zoveel gaatjes.

zelf probeer ik nog steeds de Panaeolus Cyan te kweken maar loop, denk ik, steeds stuk op de juiste verhouding FAE en RH.

 

vooral met een shotgun terrarium is het hoog houden van de luchtvochtigheid moeilijk, althans dat is mijn ervaring. maar misschien heb ik niet de juiste hoeveelheid en de juiste grootte van gaatjes gehanteerd. ook manual sprayen gaf geen verbetering dus inmiddels ben ik helemaal afgestapt van die shotgun.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu helaas geen LV Hygrometer om het te testen,

maar volgens RR(van de Shroomery die deze techniek heeft ontdekt) is het ideaal om de LV goed hoog te houden.

Als de LV te laag is zal dit wel te zien zijn in scheurtjes in de stam en op de hoed zelf.

De gaten horen rond de 5 MM te zijn, de hoeveelheid gaatjes is moeilijk in te schatten.

Als er teveel gaatjes in zitten dan is het wel af te plakken maar dan komt het probleem weer van de verse lucht in en afvoer.

In deze box zitten nu ongeveer 250 gaatjes , en ik mist dan wel elke dag een stuk of 4 x lichtjes.

Het vocht in het Perliet verdampt wel goed , dit voel ik door elke dag te box op te tillen en die word om de 3 dagen iets lichter.

 

Voor de rest is het tunewerk om de zowel de LV als de zuurstof op 1 lijn goed samen te laten werken,

1 van de moeilijkere dingen in de hele teelt ;)

 

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

jep al is de range van de lv en frisse lucht waarin de cubensis kan fruiten een stuk wijder dan die verdomde panaeolus soorten.

 

misschien ga ik ook maar weer gewoon de cubensis kweken, word wel weer eens tijd om wat paddestoelen te zien ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt,

de panaeolus is een moeilijkere soort....

Wel een hele mooie soort.

De cubensis kan meer hebben en is ook makkelijker.

 

Zo juist even een paar fotos gemaakt,

de eerste flush is een feit!

Ze groeien tegen het dak aan en de vliesjes zijn open dus tijd om te plukken.

Ik wist niet wat ik zag zo snel als het in 24 uur gegaan is.

De andere bakjes kunnen nog wel even verder.

Frapant dat juist die ene die in Quarantain stond vanwege de Cobweb het eerste klaar is ;)

Dus straks gaan er 2 bakjes geplukt worden :)

 

De pics:

gallery_5544_11767_399748.jpg

gallery_5544_11767_1023122.jpg

gallery_5544_11767_426328.jpg

 

De droogbak staat al klaar,

dit is in feite een bananendoos met gaten er in waar met een Honeywell ventilator lucht door heen geblazen word.

Met dit weer zal het drogen snel gaan icm de ventilator.

De 2 geplukte bakjes gaan gedunkt worden, dit door simpel wat water in de bakjes te gieten en het deksel er op.

Normaal deed ik ze in een pan water maar als het bij de kant en klare growkits kan, dan lijkt het me geen probleem en een stuk makkelijker.

 

Pizza! :innocent:

gallery_5544_11767_1181802.jpg

 

More will come!

Nw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx man ;) ,

ik stond er zelf redelijk versteld van te kijken hoe snel het binnen de laatste 24 uur gegaan is.

Ik heb ze net geplukt, de foto staat in mijn vorige post ge-edit.

Ik verwacht dat de 2 bakjes die over zijn morgen ook wel klaar zijn.

Eigenlijk moet ik een stuk gaas hebben om in de droogruimte te leggen,

net met een naald en garen de paddos aan een garen gereigd en zo opgehangen.

Dit kan makkelijker, daar moet ik even wat op verzinnen aangezien ik precies geen gaas in huis heb.

Ik denk dat ik dat morgen doe aangezien het te warm is om in te spannen.

Misschien span ik dik draad door de bak heen waar ik ze op kan leggen.

 

Anyway de eerste flush is een feit,

de Action spulletjes werken perfect ook voor de paddokweek :)

 

Nw

 

Edit 16.20

Ik heb de 2 andere bakjes ook maar geoogst aangezien de vliesjes bijna open zijn.

Nu kan ik ze ook alle 4 tegelijk dunken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update vandaag,

al de paddestoelen hangen te drogen in een doos met gaten en een ventilator.

Wat ik vanmiddag zal doen is de ventilator weghalen en een vochtvreter in de doos zetten.

De doos zet ik in een vuilniszak dat er geen lucht meer bij kan komen.

Als het goed is zal dan morgen alle vocht uit de paddestoelen zijn , deze moeten uiteraard crackerdry zijn voor opslag.

 

Alle 4 bakjes zijn ook sinds gisteren gedunkt en 2 staan er weer in de kweekbox.

gallery_5544_11767_78426.jpg

Met de andere 2 ga ik een experiment doen namelijk'' een Coldshock''van 12 uur.

Deze staan dus in de koelkast en haal ik er vanavond laat weer uit om daarna in de kweekbox te plaatsen.

Sommigen zeggen dat een Coldshock de paddos eerder laat groeien dus dat wil ik wel eens zien.

 

Ik ben benieuwd welke sneller gaan, de 2 bakjes die meteen in de kweekbox gezet werden of de 2 bakjes die na een Coldshock van 12 uur in de kweekbox werden gezet.

 

Will be continued ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ready fot Flush 2 .

 

Dit zijn de 2 die ik een Coldshock heb gegeven en die laat ook de eerste groeiverschijnselen zien,

namelijk 1 paddo die nu begint te groeien:

gallery_5544_11767_408438.jpg

Niet slecht, 5 dagen na de Dunk.

 

Deze zonder CS , nog geen groei maar een zeer mooi Myceliumlaagje.

gallery_5544_11767_757540.jpg

 

Overzicht van de hele bak:

gallery_5544_11767_256870.jpg

De 2 achterste zijn die met de ColdShock.

 

Dit is trouwens een handig mistertje voor een super fijne nevel,

te koop bij de welbekende winkel voor de prijs van 1.zoveel.

Ook superverkoelend om bij warme dagen een koude waternevel in het gezicht te spuiten....

Deze nevel is fijner dan een plantenspuit. Perfect om de kweekbak 3 x daags te sproeien.

3 x pompen en er staat een redelijke goede druk op voor een fijne nevel.

gallery_5544_11767_368199.jpg

Ja ze hebben een aparte vorm maar ondanks dat beter dan de plantenspuit :verrygood

gallery_5544_11767_496485.jpg

 

Je moet trouwens bij deze wel opletten waar je hem neer legt voor dat de visite in een snelle blik dit ziet liggen:

gallery_5544_11767_1831269.jpg

:D :smoke

 

Of het er voor gemaakt is vraag ik me wel eens af als ik door de winkel loop :D

 

 

Het drogen ging langzamer dan ik verwacht heb,

na 5 dagen zijn ze denk ik net droog.

 

Ready for taking of the ground, Roger ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

super...succes met de 2e ronde :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...