Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Fre4k

UPDATE: Zwarte vliegende bladluizen!

Recommended Posts

Hey,

 

Daarnet zag ik voor het eerst enkele zwarte vliegjes rond mijn twee bloeiende planten cirkelen. :lol:

Ik heb er een 3tal met de hand geplet en heb er 1tje op heterdaad kunnen betrappen toen ze kleine zwarte eitjes legde onderaan een klein blaadje, net in de grootste top van mijn lowryder #2! Blaadje dan maar meteen verwijderd en enkele foto's genomen.

 

Het gaat alleszins niet om de iets grotere gewone fruitvliegjes (Drosophila) die hier ook af en toe te vinden zijn

Ik dacht mogelijk aan de Varenrouwmug maar op internet lees ik dat deze zijn eitjes in de potgrond legt en daar zie ik niet meteen iets.

 

Heeft iemand hier ervaring mee? Leggen deze muggen hun eitjes ook onderaan de bladeren?

 

Foto's:

gallery_34170_14042_3630809.png

gallery_34170_14042_259631.png

gallery_34170_14042_1576184.png

gallery_34170_14042_580153.png

 

 

Soortje: Purple Ryder & Lowryder #2

Week Bloei: 2e en 3e week bloei

Zaailng of stekje: zaailing

Medium(aarde/mapito enz): universele potgrond van de aveve + sannie's bacto, symbiosis & buffertab; in ronde potten.

Temperatuur: 24-32°C

Veel water gegeven of weinig: weinig: de bovenlaag is helemaal uitgedroogd, maar staan in de buurt van enkele jonger zaailingen in een minikas met relatief natte aarde (die nu eindelijk wat begint op te drogen door de hogere temperaturen)

 

Planten staan overdag op mijn dakterras en gaan 's nachts voorlopig nog naar binnen.

Hopelijk kan iemand me helpen, is mijn 1e kweek en wil snel kunnen reageren mocht het nodig zijn :lol:

Edited by Fre4k

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijken wel luizen eitjes......

 

Zet een nst mieren uit, dan zullen ze wel verdwijnen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt er inderdaad al wat meer op met zo'n dik achterlijf en lange voelsprieten vooraan! Hmmm dan had ik toch dat lieverheersbeestje moeten vangen dat ik hier onlangs zag rondkruipen :lol:

 

Best een lijmstrip halen zeker?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn inderdaad vliegende bladluizen. Ik had gisteren bijna een afspraak met de psychiater moeten maken door die beesten.

Ik had me dames met dit heerlijke weer eens eventjes een paar uurtjes buiten gezet, gelijk zitten ze VOL met die beesten. En ze leggen constant eitjes dus als je niks doet heb je er binnen korte tijd honderden/duizenden. Gestoord wordt je ervan. Ik weet nog dat ik bij mijn oogst vorig jaar langer luizen tussen me toppen aan het wegplukken was dan dat ik daadwerkelijk aan het trimmen was.

En trouwens als je een ECHTE luizenplaag wilt, moet je mieren uitzetten. De mieren laten de bladluizen overwinteren in hun nest en zodra het lekker weer wordt dan brengen de mieren de luizen vanuit hun nest naar de planten en zetten ze daar af, zodat de mieren de luizen kunnen "melken" (honingdauw opzuigen). De mieren beschermen de luizen tegen zijn natuurlijkie vijanden zoals het lieveheersbeestje.

Je kan doen wat je wilt, zodra ALLE luizen op je plant dood zijn, haalt er een mier gewoon weer een nieuwe van een andere plant of uit zijn holletje en zet die op de plant, en die ene luis is ook weer snel een plaag. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmm lijkt me niet zo'n leuk vooruitzicht zo'n bladluisinvasie aangezien ik morgenavond voor een 5-tal dagen vertrek :s

 

Op de plant waar de eitjes op gelegd waren begint nu ook een roestkleurige verkleuring op te treden op enkele fanleaves, waarschijnlijk een gevolg van:

a. een lichte overvoeding enkele dagen geleden (3 verbrande bladpuntjes) ---> lijkt me raar

b. een magnesiumtekort, bv. door een vrij hoge hoeveelheid kalk in het leidingwater hier

c. aarde iets te droog nu met het warme weer

 

Heb net water gegeven met daarin een half pilletjes met 200mg Mg (+100 mg Ca, 10 µg Se, 10 mg Zn), en afwachten maar! Ph was iets hoger (7.2) dan ik normaal zou geven maar misschien doet het haar wel goed. Nog altijd wel mooi aan het bloeien, enkel de fanleaves die wat raar doen! :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

UPDATE: Net nog zo'n zwart beestje dat wegvloog uit de toppen toen ik naar de plant ging kijken!

 

Fanleaves zien er niet beter uit, ze zijn wel nog groen maar er is een duidelijke roestige/bruine schijn en dito plekjes. Ook lijkt er 1 blaadje te zijn gescheurd en opgegeten tot aan de middenerf! :lol:

 

Morgen een bestrijdingsmiddel halen voor ik een aantal dagen weg moet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luizen leggen geen eieren, die baren levend.

Zwarte luizen zijn niet moeilijk te bestrijden.

Hobby verpakking van bayer tegen luizen werkt prima.

Bij elk tuincentrum te koop. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...