Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
tomm

(Bescheiden) buitenkweek 2012 : 2x Frisian Dews & 2x Northern Lights

Recommended Posts

 

Ik ga na 4 jaar weer eens aan een buitenkweek doen.

Van de vorige keer staat me nog goed bij hoe leuk ik het hele proces vond, ik doel hierbij zowel op het kweken zelf alswel het bijhouden van een kweekverslag

 

Ik ga het allemaal niet met ál te veel poespas aanpakken. Het dan ook bescheiden aantal van 4 planten heeft alles te maken met het feit dat ik nog thuiswonend ben en mijn ouders gewoonweg niet té veel met deze groene hobby wil lastigvallen

 

Gezien de laatste kweek resulteerde in een schrale 40 gram oid , en mijn toppen er aan het einde van de rit meer als uitgedroogde haarballen uitzagen dan als een lekkere wiet , ga ik me hier ook niet opstellen als een ervaren iemand die alle DO's 'nd DONT's van het vak wel ff weet. Om deze vier Banga's tot mooie planten te doen oprijzen is alle hulp welkom

 

De zaden :

 

gallery_9573_14023_862126.jpg

 

De grond voor de beginfase/eerste levensdagen:

 

gallery_9573_14023_1103624.jpg

 

Grond voor latere fase :

 

gallery_9573_14023_1166802.jpg

 

Voor de voeding heb ik de CANNA groei en CANNA bloei gehaald

 

Voor tegen de regenbuien en om 's nachts lekker in door te broeien heb ik in een uur tijd dit kas-achtige knutselwerk gemaakt.

Bovenop ligt een doorzichtige kunststoffen plaat die er zo af- en opgelegd kan worden en aan vier zijkanten komt folie.

Eén goeie windbui en 't dingkje ligt uit elkaar maar daar hebben we het verder niet over :lol:

 

gallery_9573_14023_330568.jpg

 

 

En een foto van het ontkiemen , inmiddels waren de 2 NL's vandaag genoeg ontkiemd en zijn vanochtend gezaaid, de 2 FD banga's laten naar mijn mening nog iets te weinig wit piemeltje zien dus die zaai ik morgen wel (correctie: inmiddels vandaag)

 

gallery_9573_14023_364042.jpg

 

 

Daag hoor kijkbuiskindertjes :verrygood

 

 

Tomm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanochtend ook de 2x Frisian Dew gezaaid, nu staat het er zo bij

 

gallery_9573_14023_2028621.jpg

 

De 2 NL zaden zitten nu een kleine 2 dagen in de aarde, ik weet er valt niet echt een pijl op te trekken maar na hoeveel dagen ongeveer moet je jezelf wel gaan afvragen of er nog wat boven zál komen?

 

Tomm :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen hangt er van af hoelang het stengeltje al was toen je ze in de aarde stopte.

Maar normaal gezien moet je na 5 dagen toch wel wat beginnen zien, ofwel heb je ze te diep in de aarde gestopt dat kan natuurlijk ook :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

goed warm zetten 23C¤, na 4 dagen toch wel resultaat, als er iets na een week iets niet boven is kan je eens een kijkje nemen in de aarde :verrygood

 

ziet er al leuk uit, je bent flink bezig geweest zo te zien! mooi gedaan die semi-kas !

 

succes

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ CBK : Ik heb er echt bewust rekening mee gehouden ze niet te diep in de grond te zaaien, halve Cm diep met het wortelstukje naar beneden. Anyway thanks voor je reactie :verrygood

 

@ Cpt. Chronic : Constant op 23 graden houden is wel lastig, ik laat ze 's nachts nu gewoon buiten staan omdat het weer er volgens mij gewoon goed genoeg voor is. Dan zal die temp wel ongeveer zakken naar 15-16 graden maar dat wordt toch weer volledig gecompenseerd met het prachtige weer van overdag lijkt me ?

 

Bedankt man, leuk kasje wel he :lol: heb er nu ook folie omheen tis bijna af. Het is alleen wel van dat spul wat je op ramen doet zodat mensen er niet goed doorheen kunnen kijken hahaha ik heb echt geen idee of het goed materiaal is , maar als het toch te weinig zonlicht door zal laten dan gebruik ik het gewoon als warmtebron voor 's nachts en tegen regen

 

Tomm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klein update, geen spectaculaire dingen maar in ieder geval blij dat alle 4 boven zijn, en wat een lekker weer is't he!

 

gallery_9573_14023_921082.jpg

 

gallery_9573_14023_715527.jpg

 

Al met al een lekker dagje wel, veels te mooi weer , plantjes zien sinds vandaag álle 4 het licht en mn cluppie heeft een nieuwe hoofdtrainer in de naam van Robert Maaskant + drie nieuwe aankopen waardoor ik weer vertrouwen heb in het seizoen 2012-2013 (Compleet off- topic / off-forum maar gewoon ff voor de voetballiefhebbers op deze site :lol: )

 

Namens mij en namens de bierbuik van m'n vader wens ik een ieder een fijne nachtrust toe hehe

 

Tomm

Share this post


Link to post
Share on other sites

het groeit! :lol:

 

maare... die korrels, slakken korrels volgens mij, ben je niet bang dat je planten dat opnemen ? is het schadelijk? proef je het terug in de toppen?

 

succes

 

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Tomm voortvarend bezig alleen die slakkenkorrels in die potten :lol:

Slakkenkorrels LOKKEN slakken.

Die strooi je dus op plekken waar je slakkensporen ziet maar niet in je potten.

Ze zien er uit als Action korrels dat zijn niet de meest biologische :lol: dus niet bevordelijk voor je plantjes en de grond waarin ze staan.

Het zijn er veel te veel voor het oppervlak: gelijkmatig verdelen.

Er zijn ook mooie slakkenvallen en koperstroken die goed werken.

Succes met je dametjes!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi snel die bovenste laag eraf

 

Het gif heft een aantrekkende kracht en zal dan bij je planten zijn en er achter komen dat ze je plant lekkerder vinden

 

Veder genie t van het weer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke naja ik dacht meer bij mezelf van zolang het niet gaat regenen dan zullen die korrels hun vaste vorm blijven behouden en zodoende ook nauwelijks giftige stoffen afgeven.. en er is hier de afgelopen 72 uur geen druppel meer uit de lucht komen vallen.

Maar ik zal ff meevaren op jullie suggesties en morgen op zoek gaan naar het koperen slakkentape. Zou Intratuin het verkopen, of eerder een bouwmarkt zoals fixet / praxis ... ?

 

dank voor de reacties , en jullie ook genietse opdat het nog weken mag aanhouden dit weer :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dudes

 

Een update; ik zit onderhand bijna op een maand en het schiet echt voor geen meter op hahaha

 

2 FD's gaan nog wel redelijk lekker maar de 2 x NL zit ik me bij af te vragen wat ik ermee moet maar ik denk ook bij mzelf gewoon lekker laten staan en we zien wel... een tijdje terug tijdens die hete dagen had ik de 4 kleine potjes in een emmer met laag water onderin met plastic er over om een kaseffectje te creéren. dat was achteraf niet zo'n slimme zet , vooral de 2 NL hebben er goeie derde graads brandwonden van opgelopen.... :)

 

anyway wat foto's:

 

Op een vochtige natte avond een keer de plantjes gechekt en dat was maar goed ook ..

Invasion of the snails ???

gallery_9573_14023_150624.png

 

Daarom gelijk het kopertape besteld en om de 20L potten geplakt waar ze nu alle 4 in zijn overgepot

Het zelfbouw kasje voor het slechtere weer een week geleden ook afgekregen en staat toch stabieler dan vooraf gedacht.

Er zijn al flink wat rukwinden geweest afgelopen dagen maar het frustselding houd mooi stand

 

gallery_9573_14023_2171345.jpg

 

Dan zoals ze er vandaag 12 juni na bijna een maand bijstaan

 

#FD 1 Wat is er aan de hand met dit blad? iemand?

 

gallery_9573_14023_310046.jpg

 

#FD 2 die -ook niet snel- maar wel mooi groeit

 

gallery_9573_14023_2426809.jpg

 

En de Northern Lights die dus weinig zin lijken te hebben om te groeien.

Foto's zijn van heel dichtbij genomen dus lijken ze nog niet eens zo klein maar ze zijn echt nog heel klein

 

#NL 1

gallery_9573_14023_275325.jpg

 

#NL 2

gallery_9573_14023_1806055.jpg

 

de frisian dews staan nu in 20 liter royalty mix van Plagron en de Northern lights staan in 20 liter potten met het lichter bemeste B.A.C. aarde

 

Een totaalaanzicht. Hier wel goed te zien hoe klein en lelijk de NLs zijn

gallery_9573_14023_398139.jpg

 

Het weer hier up North is inmiddels wel weer redelijk mooi dus we zullen het wel zien

 

Een fijne dag nog en iedereen veel succes morgenavond waar wij geschiedenis gaan schrijven door die Manschaft te verslaan!!! I HOPE SO!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze groeien idd niet zo heel hard. Maar ik ben ook zeker geen kenner!

Ik zou zeggen: niet opgeven en hopen op mooi weer :)

 

Oja, je kastje ziet er wel nice uit!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zullen nog wel de lucht in schieten hoor maak je daar maar geen zorgen over :)

wat ik wel zou doen als ik jou was is ze vaker buiten de kas zetten, want het zeil houd heel veel zonlicht tegen en daarom zijn ze denk ik ook nog niet zo groot.

en hier en daar een keer een regenbui is echt niet slecht hoor :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je grond ziet er zo droog uit.

Krijgen ze wel genoeg water....

 

Ze zijn voor een maand wel extreem klein, hoeveel uren direct zonlicht hebben ze...

 

De temperaturen gaan langzaam omhoog, de zon is ook wat meer in aantocht.

 

Dus duim dat ze dan een groeispurt gaan maken.

 

Succes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Mexicansativa: Ja inderdaad ik laat ze gewoon lekker staan, het aarde en potten waar het nu allemaal in staat kan het niet aan liggen, first class treatment dus het moet nu vanzelf gaan

 

@b-tot-de-art: Ja ze staan nu ook de hele tijd buiten de kas :) maar het was de afgelopen week/weken hier echt dramaweer ik denk te veel regen voor deze kleintjes vandaar vaak in kasje

 

@Blowsterke: Ik zal ze morgen met mooi weer wat meer water dan gewoonlijk geven , toch test ik het af en toe met vinger diep in aarde en het voelt echt goed vochtig aan dus dat maakt het wel wat lastig maargoed ik hoop dat de trage groei inderdaad te maken heeft met de klap die ze hebben gekregen door de emmerstunt waar ze 2 dagen lang in ik denk 45C plus hebben gechilt , inderdaad hopen op een groeispurt

 

dank voor reacties~!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een update

 

FD 1 die te maken heeft gehad met bladluis, ze verdient niet de schoonheidsprijs maar allaa ...

 

#fd1

 

gallery_9573_14023_727453.jpg

 

FD 2 die het wel lekker doet, een beetje gestrekt wel

 

#fd2

 

gallery_9573_14023_2170085.jpg

 

en van boven

 

gallery_9573_14023_1885844.jpg

 

 

NL 1 die mooi groeit.

 

#nl1

 

gallery_9573_14023_1421806.jpg

 

NL 2 die, kijkend naar hoe lang ze staat, natuurlijk al vele vele malen groter en breder ''had moeten'' zijn, maar die ik puur om te willen kijken of ze nog wat gaat groeien, glaat staan

 

#nl2

 

gallery_9573_14023_1239203.jpg

 

Dat was hem dan wel weer denk ik, ook namens m'n Japanse dwergspaniel, klein dóch dodelijk, een fijne dag gewenst!

gallery_9573_14023_1542537.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat opzich wel lekker toch :D

 

al doende leert men :blink:

 

ze hebben nog een tijd te gaan voor de bloei er in gaat, of ga je verduisteren?

 

Succes

 

 

CC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...