Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Jeice

Teledoc: Nederwiet

Recommended Posts

Weet niet of het een oude of nieuwe docu betreft, maar in ieder geval...

 

Zender:Nederland 3

Datum:12 mei 2012

Uitzendtijd:20:55 - 22:30 uur

Regisseur:Maaik Krijgsman, Hans Pool

 

De schemerwereld achter de coffeeshops

 

In Teledoc deze week de documentaire Nederwiet. Hier wordt gekeken wat er zich afspeelt bij de achterdeur van de Nederlandse coffeeshops.

 

Nederwiet stapt door de achterdeur van de coffeeshops en neemt een kijkje in de onderwereld die daarachter zit. Het laat een kat- en muisspel zien tussen justitie, de kwekers en de coffeeshophouders. De sfeer in de wietwereld wordt steeds grauwer en de prijs van wiet blijft stijgen. De tolerantie lijkt plaats te nemen voor angst en criminaliteit.

 

Gedoogbeleid

Nederland is wereldberoemd om zijn wietbeleid. Onder andere hierdoor heeft ons land de reputatie tolerant te zijn. Maar er is veel mis met de Hollandse wietbranche. Door het gedoogbeleid ziet de overheid de coffeeshop als een gewone winkel. Maar voor de achterdeur bestaat geen goede regelgeving. De aanvoer van de softdrugs wordt niet gereguleerd, waardoor criminaliteit en corruptie op de loer liggen… Deze documentaire duikt in deze schemerwereld.

 

Wietpas

De overheid bestrijdt de overlast met strenge regels. De wietpas is hiervan een voorbeeld. Deze pas is sinds 1 mei ingevoerd in Limburg, Noord-Brabant en Zeeland en maakt een vuist tegen het wiettoerisme. Alleen inwoners van Nederland kunnen deze pas krijgen en hiermee wiet of hasj kopen bij coffeeshops. Maar de angst is dat hierdoor de illegale verkoop toeneemt. Bovendien stijgt het wiettoerisme in de rest van het land waar de pas nog niet is ingevoerd. De buitenlandse wietkopers vinden het waard om de extra kilometers hiervoor te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, al weer wat ouder.

Had hem zelf nog niet gezien dus ik kijk nu ook :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is tog met doede de friese wiet kweker met zun mooie kas in de achterthuin

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doede is en blijft een held :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoiezo, gister voor de 3e keer gekeken. kijk wat een mooie kerel, gouden hart, liefde voor het plantje,strijden voor rechtvaardigheid, en niet eens de oogst wegen! tis of een goede oogst, of een slechte oogst.. geweldig.

 

HELAAAAAAAS kon Doede tijdens dat klote debat op tv laatst absoluut geen ruimte krijgen om wat van zichzelf te laten zien. als je geen respect hebt (blower of geen blower) voor waar hij mee bezig is dan verdien je zelf ook geen enkel respect.'

 

mare Doede hoe komt er nu spint in die stekkies die je verkocht aan die jaguarkwekerts?

Share this post


Link to post
Share on other sites

twaren buiten stekkies :D ....buiten is overal spint :bier

 

alleen binnen wordt het een plaag...op guerilla nooit :o ...door natuurlijke vijanden :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtige documentaire. Het was voor mij de inspiratie om zelf te gaan kweken.

 

Is Ivo Opstelten al eens gedwongen om er naar te kijken?

 

En ja: Doede is prachtig. Mij favoriete shot is waar hij met wiet tot in zijn haren zijn oogst zit schoon te maken.

 

Dat "verslavings" verhaal van die muzikant moet wel even gerelativeerd worden. Er wordt hem gevraagd "wat is eigenlijk het probleem?" dan antwoord hij iets van "ik was wat vaker uit mijn stoel gekomen zonder wiet". Ja, vervelend, maar als je dat vergelijkt met de schade van andere verslavingen, dan valt het nogal mee allemaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooiste shot vond ik dat die verslaafde 28 dagen in dat afkickcentrum moet gaan zitten. dat de poort open gaat, en die vrouw zich afvraagt hoe ze weer terug moet komen.

 

"over 28 dagen gaat de poort pas weer open" nou goed

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die muziekant...

 

Naar mijn iedee had dat meer te maken met zijn eigen droomwereld waar deze kerel in zit... game verslaving erbij.

Nee Die gozer zit gewoon metzichzelf in de knoop, ook de manier hoe hij dingen vertelt merk je dat aan.

 

En dan lachend een verslavingskliniek ingaan,

Daarna als hij weer een optreden heeft staat ie als een junk marlboro te roken.

 

Verder zeker een prachtige documentaire.

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad die muziek kerel was zonder wiet waarschijnlijk ook niet achter zijn xbox uitgekomen... Wat ook nogal vreemd was is dat ze aan het einde zeggen "met de benzine kosten afgetrokken hebben we uiteindelijk x bedrag bijgeteld voor de kweek" klinkt nogal om thuis groeien te ontmoedigen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat denk ik ook wel een beetje SBTM over dat thuiskweekje.

En wat betreft de muzikant zal het inderdaad niet enkel door de wiet komen,

er zijn zat luiwammesen die zonder wietroken al niet achter hun pc of xbox vandaan komen :o

Het viel allemaal wel mee lijkt me.

 

Ik vond de documentaire erg leuk en interessant en doede gaf wel echt een goed positief beeld. :D

Een beeld dat veel mensen niet willen zien tegenwoordig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha een hoop kwekers die net beginnen zullen hetzelfde meemaken, je hebt kosten, en aan het einde van de rit heb je maar een klein bergje wiet, wat de kosten niet eens dekt. TIS MEER DAN WATER GEVEN!

 

lijkt me niet echt dat dat ontmoedigend werkt, maar ik zei wel tegen m'n vriendin, als ik elke ronde 150 euro verlies per m2 zou hebben zouden we zo de schuldsanering in moeten :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, de jongens in "De Moevie" verloren erop - omdat ze het verkochten voor (iets van) 4 euro per gram. Hadden ze zelf geblowd, dan hadden ze geen wiet hoeven inkopen bij de coffeeshop voor 9 euro per gram, en dan was het kostenplaatje heel anders geweest.

 

Mijn eigen eerste oogst was (maar) 200 gram, maar dat scheelde me dus wel 1800 euro aan kosten voor de coffeeshop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...