Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
GanjaMedicine

Vragen over afzuigingsventilator

Recommended Posts

High 2 all growers !

 

Zit met een vraagje, ben alles aan het uitzoeken om het juiste materiaal aan te schaffen voor een Homebox XL, afmetingen 1,2m x 1,2m x 2m. Zal een 600 watter Green Power HPs in komen te hangen.

 

Als ik het goed heb moet ik l x b x h doen en dat maal 20 om de m³ te berekenen.

Dus: 1,2 x 1,2 x 2 = 2,88 x 20 = 57,6 m³.

 

Growshop Alien biedt een basis uitrusting vr deze XL versie met een afzuigventilaror van 225m³ met een koolstoffilter 160 kuub. Waarom wordt er dan zo'n sterke afzuiging gegeven? Is dit om de ventilator niet constant op vol vermogen te moeten draaien?

 

Op de Homebox website staat er bij aanbevolen materiaal: 425m³ afzuigventilator, geen specs vr welke filter. Dit is toch nog heel wat meer dan die 225m³, wat kunnen jullie hierover zeggen?

 

Aangezien ik nóg geen ervaring heb met kweken, wil ik jullie raad hierin vragen?

 

Geur moet zo hard mogelijk bedwongen worden, geen enkele risico nemen, hoe lekker het ook moge ruiken.

 

Welke afzuigventilator zouden jullie gebruiken vr een Homebox XL en welke koolstoffilter is hierbij ideaal volgens jullie?

 

Hoop dat jullie me hierbij wat kunnen bijleren !

 

Thanx & PeaceGrtz

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello GanjaMedicine,

 

Als je een 600watt lamp gaat gebruiken zou ik een grotere afzuiger nemen ipv de 225, wat ik je adviseer is om 500 m3 per lamp en hoe groter je afzuiger hoe zachter hij hoeft te draaien dit aangestuurt door een goede fancontroller.

 

Bijvoorbeeld deze afzuiger in combinatie met deze filter ¨

 

 

succes

 

greetz leila

Share this post


Link to post
Share on other sites

High leila,

 

die afzuiging zit ingepakt in hout, is dit ook om het geluid te dempen? Maakt een afzuigventilator dan echt zoveel geluid?

 

Ik bestel niet graag kweekmateriaal online en zal maar 1x passeren bij de growshop dus ik ga alles bij Growshop Alien aanschaffen en in de toekomst zien we wel. A journey of a thousand miles begins with a single step, en die gaan we dus bij Alien zetten ! :D

 

Grotere afzuiging dus, dan zal ik toch voor die 425m³ afzuigventilator gaan..

 

Daar dan een goede filter voor, is t zo dat grotere filters beter geur wegmoffelen in een kleine ruimte?

 

Mij lijkt een koolstoffilter van 350kuub dan geschikt om met die 425m³ afzuiging te werken, wat denk jij?

 

Die afzuiging dat je aanraadt is wel eentje van 1000m³ & de filter ook?

 

PeaceGrtz,

 

:bier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jah een afzuiger maakt behoorlijk wat geluid. In de zomer zal je afzuiger harder moeten draaien vandaar zo groot. Hoe groter je afzuiger hoe groter je filter moet zijn. Ik adviseer je om geen 425m³ afzuiging te kopen met zo een lamp.

 

Greetz leila

Share this post


Link to post
Share on other sites

tip die ik in mijn topic kreeg van iemand is een vuistregel; 600W lamp min. 500m³/h afzuiging.

Beter wat overcapaciteit en e.v. regelbaar zo heb ik het gedaan.

Mijn hok is 1,22x0,88x1,80 en er zit een 750m³ afzuiging aan. Behoorlijk wat capaciteit

maar ook ik heb 1x600W en kan desgewenst de spanning van de ventilator regelen.

Lawaai maakt dat zeker op volle vermogen. Ik heb een geluidsremmende doos erom heen

gemaakt, bekleed met dempings materiaal.

 

 

gr, Zappie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dat wordt dan opnieuw een maatje groter voor de afzuiging, minimaal 500m³ volgens zappie, thanx !

 

En als geluid dan toch een issue is dan is zo een Torin misschien wel een goed idee, ik neem aan dat het geluidsprobleem dan wel weg is? Die hebben ze ook bij Alien, eentje van 500m³ nog wel, dat zou m dan moeten worden.

 

Maar als er nu een kleine actieve inlaatventilator wordt gebruikt, is dan een grotere afzuiging niet minder nodig?

 

Welke koolstoffilter hoort er dan op zo een Torin 500m³? Is dan die 350kuub filter nog geschikt of toch voor een 500m³ filter gaan?

 

Iemand al ervaring met Carboriginal AirFilters? Wegen echt niet veel zo te zien, toch een pluspunt !

 

Hmmm, plannen weer gewijzigd, zal me weer wat armer maken, zal niet prettig zijn de rekening te betalen daar bij de Alien...

 

Nou ja, :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

pak ook een 500 cub filter, je zal alijd wel wat capaciteit verliezen van je afzuiger door bochten van de slang etc... (je houd maximaal 400 cub ofzo over)

maar stel je voor dat om een 1 of andere reden die afzuiger toch meer dan die 350 cub lucht afzuigt door je filter.. :)

 

precies, komt de geur er door heen.. :rofl

en als de tent ergens staat waar je niet direct met mensen te maken hebt (een slaapkamer ofzo) is een buisafzuiger wel te doen, maar de stilte van een softbox is ze centen echt wel waard vind ik..

 

en de carborignal filters zijn top dingen, net als de nieuwe phresh filters..

succes...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Zappie: Dat is idd al heel wat afzuiging voor je hok, die geluidsremmende doos zal wel een Noodzaak zijn neem ik aan?

Wat voor een fancontroller gebruik je zelf?

 

Een fancontroller lijkt me geen overbodige luxe, zeker omdat dan ook een min/max kan ingesteld worden.

Ik woon in een slecht geïsoleerd rijhuisje dus geluid en geur zullen me kopzorgen bezorgen, ongetwijfeld... :rofl

 

Ik heb onlangs mailtje terug gehad van Alien, volgens hun heb ik op zich voldoende met 225m³ en 160kub filter vr 1,2m²??? :rofl

Volgens hun maakte de 425m³ fan ook aanzienlijk meer lawaai, daarom lijkt me die Torin 500m³ wel iets. Als het hele geluidsprobleem 's nachts daarmee opgelost is, lijkt het ook me het geld wel waard.

Dan komen we wel op 180€ ipv 85€ voor de afzuiging.

 

Maar ik heb echt geen zin om me materiaal te kopen, alles aan te sluiten en dan erachter komen dat jullie hier gelijk hebben ! :rofl

 

En met alle knappe koppen dat hier bijeen zitten, jaja, toch enkelen :rofl ga ik er al van uit dat jullie hier heel goed weten waar jullie over spreken, en de growshops verkopen graag veel, meer en nog veel meer...

 

Al begrijp ik toch niet goed waarom ik volgens Alien genoeg heb met die 225m³ fan & 160kub filter? Al zei hij wel dat meer afzuiging niet slecht is, nou zo ver was ik dan ook al! :rofl

 

Heb ik dan voldoende met een Torin 500m³ afzuiging op een Carboriginal filter van 500m³ met een fancontroller Davin DV11T voor een Homebox 1,2m² met 600W?

 

Als ik een inblaasfan gebruik, ik lees dat deze ongeveer de helft moet zijn van de afzuigfan, dit om 'onderdruk' te creeëren. Jahjah, wat komt er toch allemaal bij kijken zeg. Blij dat ik op dit forum zit ! :rofl Iemand meer over die onderdruk?

Dan lijkt me een inblaasfan van 160m³ wel voldoende? Deze moet dan ook wel op de fancontroller aangesloten worden en de Davin DV11T is maar voor 1 fan.. Hmmm, is die inblaasfan dan dat geld weer waard? Nieuwe 75€ vr de 160m³ fan en andere fancontroller is ook 30€ duurder, dus totaal voor de inblaasfan is 135€, is dit het geld echt waard?

 

Know I will, one day.. :rofl

 

Thanx people, more advice is :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
@ Zappie: Dat is idd al heel wat afzuiging voor je hok, die geluidsremmende doos zal wel een Noodzaak zijn neem ik aan?

Wat voor een fancontroller gebruik je zelf?

 

Een fancontroller lijkt me geen overbodige luxe, zeker omdat dan ook een min/max kan ingesteld worden.

Ik woon in een slecht geïsoleerd rijhuisje dus geluid en geur zullen me kopzorgen bezorgen, ongetwijfeld... :rofl

 

Ik heb onlangs mailtje terug gehad van Alien, volgens hun heb ik op zich voldoende met 225m³ en 160kub filter vr 1,2m²??? :rofl

Volgens hun maakte de 425m³ fan ook aanzienlijk meer lawaai, daarom lijkt me die Torin 500m³ wel iets. Als het hele geluidsprobleem 's nachts daarmee opgelost is, lijkt het ook me het geld wel waard.

Dan komen we wel op 180€ ipv 85€ voor de afzuiging.

 

Maar ik heb echt geen zin om me materiaal te kopen, alles aan te sluiten en dan erachter komen dat jullie hier gelijk hebben ! :rofl

 

En met alle knappe koppen dat hier bijeen zitten, jaja, toch enkelen :rofl ga ik er al van uit dat jullie hier heel goed weten waar jullie over spreken, en de growshops verkopen graag veel, meer en nog veel meer...

 

Al begrijp ik toch niet goed waarom ik volgens Alien genoeg heb met die 225m³ fan & 160kub filter? Al zei hij wel dat meer afzuiging niet slecht is, nou zo ver was ik dan ook al! :rofl

 

Heb ik dan voldoende met een Torin 500m³ afzuiging op een Carboriginal filter van 500m³ met een fancontroller Davin DV11T voor een Homebox 1,2m² met 600W?

 

Als ik een inblaasfan gebruik, ik lees dat deze ongeveer de helft moet zijn van de afzuigfan, dit om 'onderdruk' te creeëren. Jahjah, wat komt er toch allemaal bij kijken zeg. Blij dat ik op dit forum zit ! :rofl Iemand meer over die onderdruk?

Dan lijkt me een inblaasfan van 160m³ wel voldoende? Deze moet dan ook wel op de fancontroller aangesloten worden en de Davin DV11T is maar voor 1 fan.. Hmmm, is die inblaasfan dan dat geld weer waard? Nieuwe 75€ vr de 160m³ fan en andere fancontroller is ook 30€ duurder, dus totaal voor de inblaasfan is 135€, is dit het geld echt waard?

 

Know I will, one day.. :rofl

 

Thanx people, more advice is :)

 

 

 

 

in zown klein tentje gewoon normaal die flappen open niks inblazen is niet nodig heb zelf 335 m3 afzuigertje die op 50% draait voor 1x 600 staat op zolder heb ik nooit problemen mee

Share this post


Link to post
Share on other sites

met dit soort kleine ruimte is het niet nodig om met een actieve inblaas te werken..

die onderdruk krijg je vanzelf als je de afzuiger aanzet, hoef je helemaal niks voor te kopen of doen.. :)

 

en wat alien zegt is deels waar...

als je kijkt naar de hoeveeleheid verse lucht (zuurstof en co2) die de dames nodig hebben is die afzuiger genoeg.

maar in 90% van de gevallen kom je dan niet goed uit met de temperatuur (te warm)

 

en dat afzuig/filter/fancontroller setje is goed hoor.. :rofl

 

@ kaytjee

zijn je planten dan nu wel een keer groen..? :rofl

en aub de ADDREPLY drukken en niet de quote knop..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om die pasieve inlaat te gebruiken moet de ruimte wel lichtdicht zijn in de donkere periode...

 

greetz leila

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee is niet nodig, gewoon de licht dichte slang gebruiken en in een s bocht leggen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@stikkie t zijn flappen wat die tent heeft.. Dat gaat niet met een slang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

waarom zou je die flappen gebruiken..?

er zijn speciale openingen voor die slangen, en als je gewoon een normale afzuiger gebruikt is dat al genoeg..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt om mee te denken allemaal !

 

Het is idd maar een kleine tent, maar voor mijn eigen gebruik moet dit heus wel voldoende zijn, zeker als de groene duim aangeleerd wordt via dit forum ! Al goed dat er geen actieve inblaas hoeft, gaat de prijs gelukkig niet nog meer omhoog.

Groeien nou ook niet op mijn rug hoor ! :rofl

 

@ Stikkie: Als alles dan nou zo gemakkelijk bekomen was als die onderdruk en ook even duur, jah dat zou het wel zijn ! :rofl

 

Waarom kenne ze daar bij Alien dan ook niet meedenken, ik gaf hun al aan dat ik met 1x600W wil werken. :rofl

Ach ja, temperaturen verschillen overal toch veel uiteindelijk..

 

Wordt gewoon keuzes maken, knopen doorhakken, boel in huis halen en dan maar experimenteren tot het klimaat goed is.

 

@ leila: Stikkie heeft gelijk, er zijn idd 2 openingen voor de slangen aanwezig dus de donkerperiode zal niet verstoord worden, wel nog een groen lampje aanschaffen zodat ik er toch nog bij kan ! Er zijn buiten de 2 openingen ook 3 verluchtingsflappen maar mocht er ooit nog met inblaas gewerkt moeten worden is het alleszins goed mogelijk.. :rofl

 

@ kaytjee: Hoe zit het met je temperaturen in de zomermaanden op de zolder? Zal toch snikheet worden lijkt me..

Maakt zo'n 335m³ veel lawaai op 50% ? Geen last van buren?

Beetje last van kleurenblindheid? Welke kleur ben jij daar aan het kweken dan? :rofl

 

Waar ik de tent zal plaatsen is de enige kamer waar dit kan in huis, maar ik ben er zeker van dat er een slaapkamer aangrenst bij de buren, vandaar dat ik geen risicos wil nemen met een luide afzuiging..

 

En de oplossing om dan voor zo'n stille Torin 500m³ te gaan met een lichtgewicht Carboriginal filter met een fancontroller zie ik wel zitten dus dat is alweer een kopzorg minder ! Thanx people ! !

 

Nog een vraagje, maar daar maak ik best een nieuwe topic voor aan bij electriciteit !

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ leila,

 

Een 1000m3 voor een 600w?! Beetje overdreven, vindt je niet?!

 

Ok, dat wordt dan opnieuw een maatje groter voor de afzuiging, minimaal 500m³ volgens zappie, thanx !

 

Maar als er nu een kleine actieve inlaatventilator wordt gebruikt, is dan een grotere afzuiging niet minder nodig?

 

Welke koolstoffilter hoort er dan op zo een Torin 500m³? Is dan die 350kuub filter nog geschikt of toch voor een 500m³ filter gaan?

 

Als je actief gaat inblazen moet deze verhouding 2:1 zijn, dus je blaast er 1000m3 in, dan moet je 2000m3 afzuigen...

 

En een koolfilter zou ik altijd een maat groter pakken dan je afzuiging, de rede heeft stikkie al vermeld! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb juist weer een mail ontvangen van Growshop Alien over de afzuiging.

 

Hij vindt 500m3 afzuiging nogal overdreven, en volgens hem is 225m3 voldoende, al raadt hij eerder een kleine inblazer aan dan een grotere afzuiging. Wel geeft hij aan dat 500m3 afzuiging niet slecht is vr mocht er ooit nog een lampje bijkomen..

 

Ik ga toch maar eens luisteren in de growhop zelf hoeveel geluid zo een 225m3 filter maakt, want mijn gevoel gaat veel meer uit naar die Torin 500m3 want die is zo goed als stil ! Groot voordeel !

Als ik me bij de Torin hou dan blijft enkel de filter over, ik ben bij Carboriginal Airfilter aan het kijken maar 750m³ zit er niet tussen, is dan 1000m³ niet wat veel? Ook gelijk te duur voor me, weeral 100€ erbij lappen. Zit al rond de 850€ all in..

 

Mij lijkt zo'n Airfilter van 500m³ toch voldoende aangezien met een fancontroller de snelheid van afzuiging geregeld gaat worden, dan zal die toch nooit voor 100% afzuigen zodat de filter geur gaat doorlaten. Als ik met de fancontroller het maximum instel op bvb 80%, dan neem ik het er wel bij dat ie iets langer moet draaien..

 

Wat denken julllie? Als de Torin 500m³ niet op 100% draait dan is een 500m³ Airfilter toch voldoende of niet?

 

 

PeaceGreetz,

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

500 cub filter is altijd genoeg voor een 500 cub afzuiger...

de afzuiger verliest ook nog wat capaciteit door de filter en buizen etc...

 

maar je moet het zelf weten, luister naar het slechte advies van hun of maak de juiste keuze.. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...