Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Jeice

Wat is er gebeurd?

Recommended Posts

Vrijdag de mapito ingewaterd, stekken in de blokjes gezet en daarna geplant (niet voor gekweekt dus) Blokjes daarna nog van boven bewaterd. Zaterdag nog een keer van boven bewaterd. Normaal laat ik altijd een laagje water staan in de vijver en geef ik om de 2 dagen van boven, tot 10 dagen. Maar wilde het dit keer doen zoals in het topic, kweken op mapito beschreven stond. Dus inwateren, dag 2 nog een keer van boven en dan zouden de plantjes een week vooruit moet kunnen op de voeding die ingewaterd is. De vijver altijd droog, eb/vloed systeem.

 

 

Plantje zag er gisteravond nog gezond uit, maar deze morgen was ze afgeschreven:

484557755112.jpg

 

 

 

Dit is haar zusje in de pot ernaast:

 

 

48868668813.jpg

 

 

 

Ik zat er aan te denken dat deze methode misschien niet handig is als je blokjes gebruikt en de stekken niet direct in de mapito zet. Maar 90 % van de plantjes doet t wel goed. Denk dat ik er goed aan doe om nu water te geven. Wat denken jullie, en zou ik gewoon van onder water geven, of voor de zekerheid van boven wat er bij doen voordat ik straks meer dooie heb?

 

Bvd

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey jeice ,,

 

denk dat dat blok volop droog is , ,, een eh voor de zekerheid van boven effe wateren dat mag toch gewoon

gelukkig maar 1 droge

 

succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met twee onnodig grote (>3MB) extern gehoste foto's een topic starten op een forum dat toch al moeite heeft lekker te blijven draaien is niet zo fijn. Heb je de spint wel onder controle?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gefixt, dacht dat ik ze al verkleint had.

 

 

spint is denk ik iemand anders die je voor je hebt.

 

 

 

update. net even allemaal 200 ml van boven gegeven en vijver 8 cm vol laten lopen, zometeen droog pompen.

 

tips hoe dit de volgende keer te voorkomen zijn zeer welkom!

 

als ik weer blokjes gebruik de volgende keer, misschien hetzelfde doen als ik nu heb gedaan maar dan een dag of 2 dagen eerder. zal allicht iets langer duren tot de wortel onder het blokje uitkomt en het ingewaterde mapito kan gebruiken. heb de onderkant van t blokje bekeken van t dode plantje. wortel kwam er een cm onder vandaan maar mapito daaronder was ws al droog. :vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom zou ik die stekblokken niet meteen in de mapito zetten maar eerst laten wortelen. Je hebt er niks aan als je mapito het vocht uit je stekblok trekt. Waarom zou je anders die blokken gebruiken als je ze toch meteen in de mapito zet? en altijd wat reserves achter de hand houden zodat je die slappeling weg kunt gooien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb die blokken altijd gebruikt, heb 2 stekjes direct in de mapito gezet om uit te testen deze ronde, maar die doen het ook niet geweldig. (waren ook niet de beste stekjes mgoed)

 

als ik volgende keer weer blokken gebruik de blokken dus wat natter houden totdat ze geworteld zijn,

 

of wat is de beste manier om ze eerst te laten wortelen zonder ze direct in de mapito te zetten? heb wel eens een klein vijvertje gemaakt voor de blokjes maar die dingen ook niet geweldig. een klein voorkweekhokje heb ik niet helaas

Share this post


Link to post
Share on other sites

er lijden meer wegen naar Rome, ik leg wat vlaks op de potten, water de blokken in, stekplug erin, en zet de blokken bij mekaar( onder 1 lamp). 3 dagen later zijn ze meestal geworteld, en grotendeels droog. dan weer dompelen en in de mapito zetten, de mapito moet niet te droog zijn want dan trekt het vocht van je blok alsnog als een malle in de mapito.

 

na 3 dagen 18/6:

 

gallery_25783_10661_2117232.jpg

gallery_25783_10661_2241905.jpg

gallery_25783_10661_2901164.jpg

 

had hier gewoon wat karton en vuilniszak gebruikt, afzuiging uit, 1 lamp aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nice, bedankt zo ga ik het ook doen volgende keer!

 

dompel je de blokken gewoon in een emmer met inwateren en voordat je ze plant?

 

stekplugjes zelf niet dompelen voordat ze in de plug gaan?

 

vanaf dat moment alleen nog van onder wateren?

 

 

thx!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik laat ze meestal een paar uur in een vat liggen, stekpluggen in een emmer, maar wel andere waardes dan het blokkie. (meer startbooster o.a.)

 

geeft niet meteen van onder water, gewoon met broeistok totdat de planten "vast" staan

Share this post


Link to post
Share on other sites

top!!

 

kan t kwaad om 3 dagen van te voren al vast te spoelen? kbedoel blijft de ph van t medium dan op orde

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee doe ik ook het liefst een paar dagen van tevoren, dan heeft je mapito ongeveer de juiste waardes, en kun je dat evt nog licht bijsturen op het moment dat je stekblokken op de mapito staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja idd, evt met 5.3 inwateren

 

 

zal van de week nog eens updaten hoe de plantjes eruit zien, bleh

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kan je bij mapito ook alleen vloeden ?

 

ja hoor, doe al een hele tijd enkel vloeden.

 

maar das met een laagje van 2-3 cm in de vijver. van boven geven totdat de wortels onder de pot uitkomen of dat je zeker weet dat ze er bijna onderuit komen. maar in de 1e 2/3 weken hebben de planten nog niet zoveel vocht nodig dus pompte altijd wel 2x de hele vijver leeg. daarna trekt het best snel droog en dan weer vloeden als de potten licht worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

drommels drommels en nog eens drommels, op dag 13 gevloed en leeggetrokken. ga pas de op dag 18 weer vloeden.

 

paar verschillende maten plantjes dus de ene is zwaarder dan de ander

 

als ze in t begin te nat staan, is het lastig om de potten weer snel droog te krijgen :lol:

 

lekker begin, mgoed.. ze schieten wel redelijk de pan uit weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dooie is trouwens weer tot leven gekomen :lol:

zal morgen ff foto's maken

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag 18, net gefimt, gevoed en spraymix

 

i love haze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...