Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Guest Seminarian

Outdoor 2012 stekkenkweek

Recommended Posts

Guest Seminarian

Hey guys,

 

Hier een verslagje van m'n poging tot het maken van moeders voor stekken voor een buitenkweekje dit jaar. De gezaaide soortjes zijn Hollands Hope, Early Pearl, Early Girl, Purple, Royal Dane en Royal Dane x Typhoon. Voorlopig staat de 400 watt HPI lamp op 24/0 licht/donker.

 

 

30-01-2012 - Dag 1

8 Hollands Hope, 7 Early Pearl en 5 Purple gezaaid:

gallery_3002_13511_849112.jpg

 

02-02-2012 - Dag 4

Mijn bestelling van DCF was toegekomen en heb 15 Royal Dane, 10 Royal Dane x Typhoon en 5 Early Girl gezaaid.

 

03-02-2012 - Dag 5

De lamp alleen trekt het niet om de kamer op temperatuur te houden dus een kacheltje aangekocht.

 

06-02-2012 - Dag 8

gallery_3002_13511_1195516.jpg

 

Een Early Pearl:

gallery_3002_13511_251182.jpg

 

Een Hollands Hope:

gallery_3002_13511_1333309.jpg

 

08-02-2012 - Dag 10

gallery_3002_13511_2094188.jpg

 

gallery_3002_13511_2213467.jpg

 

gallery_3002_13511_800448.jpg

 

09-02-2012 - Dag 11

De muur, de doos van de ventilator en de doos van het kacheltje zorgvuldig beplakt met aluminiumfolie:

 

gallery_3002_13511_453906.jpg

 

Early Pearl:

gallery_3002_13511_1048242.jpg

 

 

10-02-2012 - Dag 12

De lamp staat nog altijd te draaien op 24/0.

Early Pearl:

gallery_3002_13511_266629.jpg

 

Royal Dane:

gallery_3002_13511_349115.jpg

 

Purple:

gallery_3002_13511_912725.jpg

 

Royal Dane x Typhoon:

gallery_3002_13511_516794.jpg

 

Heb de achterkomertjes wat naar het midden onder de lamp verplaatst:

gallery_3002_13511_513216.jpg

 

Tot nu toe zijn er 43 van de 50 gezaaide zaadjes uitgekomen

 

 

Ik heb nog wat vraagjes voor jullie:

- Is het belangrijk voor de stevigheid van de plantjes dat de ventilator continu blaast of is de helft van de dag voldoende? Hoe hard mag die blazen, is lichtjes schudden goed of mogen ze echt het hard te verduren hebben?

 

- Kan ik nadat ik stekken genomen heb van de moederplanten deze buiten zetten op spots? Ik heb gehoord dat deze zouden stressen omdat ze van binnen met veel licht (400 watt) naar minder licht geplaatst zouden worden en dat ze dan hun herma trekken zouden uiten? Klopt dit? Is dit een groot risico? Totale aanrader of afrader?

 

- Valt dit ergens in Belgie te kopen? Want ik heb zo het gevoel dat als de kweek goed loopt ik er wat te kort ga hebben!gallery_3002_13511_528669.jpg

 

 

Heb je vragen of opmerkingen, laat je maar gaan! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

opmerkingen: WOW wat een leuke plantjes en zo veel soortjes, is je LV wel goed in deze ruimte?

ik weet niet welke maat de potjes hebben maar ik zou er doorgesneden plastic fles zoals cola 2l over heen zetten zodat de LV als zaadling over de 80% komt... ze hebben nu nog geen wind nodig denk ik om te verstevigen... mss lamp wat dichter ook om warmte te bewaren en kleinere internodes te maken op je zaadjes.

 

heb geen idee waar ze die pluggen verkopen in belgie, gek eigenlijk hé, tuincenters hier lijkt het wel 1980

als je stekjes maakt heb je ook rhizopon en rhizotonic en vega nodig denk ik buiten die plugjes.

verzendingskosten zijn er wel teveel aan hé :D gek eigenlijk dat ik die pluggen op 1 growhsop zie staan geprijst 12+ euro en waar ik ook website 6€ en nog wa.... ik begrijp volkomen dat je iets dichter bij zoekt :)

ik gebruik de 77x versie... jouwe vind ik persoonlijk te klein oppervlakte/licht

veel success :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou je ventilator nog niet op de zaaiingen zetten.

En korte internodes op je bladeren???huh>

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Okido zal wat wachten met de ventilator dan.

 

opmerkingen: WOW wat een leuke plantjes en zo veel soortjes, is je LV wel goed in deze ruimte?

ik weet niet welke maat de potjes hebben maar ik zou er doorgesneden plastic fles zoals cola 2l over heen zetten zodat de LV als zaadling over de 80% komt... ze hebben nu nog geen wind nodig denk ik om te verstevigen... mss lamp wat dichter ook om warmte te bewaren en kleinere internodes te maken op je zaadjes.

 

heb geen idee waar ze die pluggen verkopen in belgie, gek eigenlijk hé, tuincenters hier lijkt het wel 1980

als je stekjes maakt heb je ook rhizopon en rhizotonic en vega nodig denk ik buiten die plugjes.

verzendingskosten zijn er wel teveel aan hé :) gek eigenlijk dat ik die pluggen op 1 growhsop zie staan geprijst 12+ euro en waar ik ook website 6€ en nog wa.... ik begrijp volkomen dat je iets dichter bij zoekt :)

ik gebruik de 77x versie... jouwe vind ik persoonlijk te klein oppervlakte/licht

veel success :D

Thankyou! :dope:

De LV is tussen de 20% en 30% in de ruimte. Zeer laag met dit koude weer.. Ik dacht dat dat niet zo belangrijk was bij zaailingen :D

Goed idee. Kga morgen met 1,5 liter flessen en plastiekfolie aan de slag gaan om wat "huisjes" te maken dat ik na het wateren over de plantjes heen zal zetten!

 

'k Heb clonexgel gekocht in de growshop, is dat dat wat je bedoelt met die rhizopon en rhizotonic en vega? 'k heb ook bloei en groeivoeding gekocht, zal binnekort er een foto van online zetten.

 

De lamp hangt nu op +/- 40 centimeter van de toppen van de hoogste. Zou ik ze nog verlagen? Welke afstand moet ik nastreven dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

In wat voor aarde heb je eigenlijk gezaaid???

 

Namaste :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
De lamp hangt nu op +/- 40 centimeter van de toppen van de hoogste. Zou ik ze nog verlagen? Welke afstand moet ik nastreven dan?

boven de bovenste bladeren bedoel je zitten nog geen toppen in :)

 

lv is goed hoor die 80 % is voor stekken. zaadplanten hebben al wortels voor ze boven komen hebben niet zo'n hoge lv nodig

 

en watvoor ruimte wil je gaan vullen :D je hebt nog al wat plannen heb je voor alles ookal een locatie ?

ikzelf vind dit alveel laatstaan dat je dadelijk overal nog stekken van gaat trekken deze kun je zo ook niet lang meer laten staan of moet heel dat hok vol

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Haha ja dat weet ik wel, ik bedoel gewoon de top van de planten zoals de top van een berg :)

 

Ik zie wel hoeveel er lukt. Er kan veel mislopen. Van de denen heb ik bvb opgevangen dat ze moeilijk stekbaar zijn.. 'k Heb wel al wat spots die veel planten aankunnen. En als ik planten teveel heb zien we wel wat ik er mee doe. In mijn ogen is dat een luxeprobleem en gemakkelijk oplosbaar :D

 

Carpe Diem had me tip gegeven om de stekken wat verder van de lamp dus bij lagere temperatuur en minder licht de stekking wat in "koeling" te houden. Is ook wel handig als de timing wat slecht valt :)

 

Weet er iemand of het aangeraden is de moederplanten buiten te zetten nadat ik ze gesnoeid? cheers :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

jo semi

 

leuk al die soortjes ,, die royal dane ,,, daar kan je geen stekken maken , semi autoflouwer ,, ( zegt donner ),, ik neem aan dat hij het wel weet ,, ik wilde precies het zelfde doen als jij , maar met die royal danetjes raden hij mij dat af , ga je wel effe volgen , af het wel zou lukken

 

heel veel succes

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

thx. 'k Ging vandaag wat flessen over de potjes heen zetten maar ze zijn al te groot. Heb toch over een achterkomend early girl een flesje gezet bij wijze van experiment ;)

 

13-02-2012 - Dag 15

gallery_3002_13511_1906791.jpg

 

gallery_3002_13511_144665.jpg

 

gallery_3002_13511_2045293.jpg

 

gallery_3002_13511_27643.jpg

 

gallery_3002_13511_1778120.jpg

 

gallery_3002_13511_1628439.jpg

 

gallery_3002_13511_532615.jpg

 

voeding:

gallery_3002_13511_587771.jpg

 

miniserre voor stekjes

gallery_3002_13511_460558.jpg

 

wortels komen er al door bij de grote planten

gallery_3002_13511_315010.jpg

 

 

Wanneer zou ik verpotten? Dit weekend?

Ik denk eraan om morgen al eens klein beetje groeivoeding te mengen in het water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes, en vooral denen, hebben wortelruimte nodig. Je kan ermee beginnen door

je potjes tot de rand te vullen. :spliff: Probeer de bovenlaag met spray vochtig te houden zodat alles

niet uitdroogt en dat je ze niet teveel water geeft. (eventueel aarde afdekken)

Wanneer je moeders met de wortels in de knel komen zal de RD meteen te beginnen met bloeien.

Je kan na het snijden van stekken ze dan ook gewoon buiten zetten om af te groeien/bloeien.

Wel is het zo dat als ze (RD,Thy,DG)) van bloei reveggen (bv buiten in juni), je er een slechte freaky planten op nahoudt.

Veel leuke soortjes verder, succes ermee! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Ja inderdaad de potjes tot de rand vullen is een goed idee. ;)

De foto's zijn van vandaag, ik denk dat ik vrijdag of zaterdag ze ga verpotten. 'k Zal dan zien of ze al dan niet al genoeg doorworteld zijn om te kunnen verpotten. 'k ga kijken om de aarde met aluminiumfolie af te dekken.

 

Ist aangeraden om ze al wat voeding te geven of kunnen ze wel nog effe zonder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

njep geen voeding, een beetje visemulsie zou kunnen,

lichtjes opvoeren.als ze 2/3 weken oud zijn

 

Overpotten kun je niet snel genoeg doen, liefst met een (penwortel)diepte van 20/25 cm.

rozenpotten zijn hier perfect voor.

 

Ik zou het zo doen:

je bouwt je uren langzaam af,

ze kunnen strax een 2 uurtjes nacht krijgen,

laat ze groeien op 22/2 totdat je stekken kunt snijden,

liefst de topstek.

dan laat je de uren per 4/5 dagen een 30/40 minuten teruglopen

en houd dit net zolang aan totdat de bloeiers zich gaan tonen.

je hebt nu geselecteerd op lichtgevoeligheid, en weet nu dus wat de snelste bloeiers zijn.

 

Als je dit nu onder slechte omstandigheden doet: lage lv, koud,droog,

dan krijg je veel mannen.

En wat je aan vrouw overhoud, is echt vrouw.

zo sluit je herma trekjes iets uit.

 

Enigste nadeel is dat je iets aan de late kant bent om strax met grote moeders te kunnen eindigen,

ik had zoiets begin november opgestart, majah zulke dingen zou ik nooit doen, ;)

 

grtz en suc6 met beslissen,

Weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Seminarian,

 

Coole plannen ! en zeer leuke soortjes ook ;) Ga je verslag ook zeker volgen

 

:spliff: veel succes toegewenst en hopen op een mooie zomer !

 

Groetjes isy

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito
Zaai- en stekgrond van Aveve. Goed toch?

Weet ik niet, ken alleen DCM dat hier te krijgen is.:spliff:

 

Namaste ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Thx isy jij ook veel succes toegewenst met je denen!

 

Ik zou het zo doen:

je bouwt je uren langzaam af,

ze kunnen strax een 2 uurtjes nacht krijgen,

laat ze groeien op 22/2 totdat je stekken kunt snijden,

liefst de topstek.

dan laat je de uren per 4/5 dagen een 30/40 minuten teruglopen

en houd dit net zolang aan totdat de bloeiers zich gaan tonen.

je hebt nu geselecteerd op lichtgevoeligheid, en weet nu dus wat de snelste bloeiers zijn.

 

Als je dit nu onder slechte omstandigheden doet: lage lv, koud,droog,

dan krijg je veel mannen.

En wat je aan vrouw overhoud, is echt vrouw.

zo sluit je herma trekjes iets uit.

Strak plan. Eff voor de duidelijkheid, bedoel je dat ik de topstek moet afsnijden en bij deze in een aparte ruimte (in slechte omstandigheden) het aantal uren moet minderen OF bedoel je dat ik m'n 400 watt hpi moet terugschroeven en de moeders zo eventjes in bloei moet laten schieten en ze er daarna weer uit halen?

 

14-02-2012 - Dag 16

gallery_3002_13511_176034.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

neej je moederplant zou dan afbloeien en je stekken zouden de volgende moederplanten zijn geloof dat weetje dat bedoelde

Share this post


Link to post
Share on other sites

de topstek zou ik tot moeders maken,

de rest van de plant bloei je af op die manier.

het kan zekers met de hele plant, maar ik ben bang dat je de tijd mist om de plant te laten regeneren.

Daarbij is daar het voordeel van dat je meteen kan zien hoe de plant daar op reageert.

werk met blauw licht bij het afbloeien, niet met rood.

 

grtz weetje

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

En als ik nu eens van elke deen een stek neem en vanaf deze geworteld is ze in een te koude kamer achter een raam zet? Op voorwaarde dat ik daar dan geen licht laat branden als het buiten donker is. Ze schieten dan ook in bloei ende omstandigheden zullen waarschijnlijk ook niet optimaal zijn zodat de hermas zich uiten? Op deze manier heb ik dan nog goed gewortelde moederplanten over die gewoon lekker doorgroeien.

 

Klinkt dit haalbaar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zekers haalbaar,

alleen bouw je het licht niet af, waardoor selectie op lichtgevoeligheid vervalt.

sterker nog, je zet ze ineens op 12/12 bijna ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

Ja dat ik de selectie op lichtgevoeligheid misloop is wel jammer maar mijn situatie laat niet toe om nog lampen bij te hangen dus deze "simpele" manier is voldoende voor mij omdat het belangrijkste, namelijk het uitfilteren van de hermas, al gebeurt.

 

Hoe lang zouden de gewortelde stekken in totaal voor een venster moeten staan? De hermas tonen waarschijnlijk beide geslachtskenmerken? Dit duurt langer dan bij een gewone geslachtsbepaling?

 

Heel mss lukt het me wel nog om een tweede lamp te installeren voor de deense stekken maar dat kan ik nu nog niet zeggen. Ik doe m'n best.

 

 

15-02-2012 - Dag 17

gallery_3002_13511_566871.jpg

 

'k heb vandaag potten gekocht. Blijkbaar verkopen ze in België geen vierkante potten dus ik heb er ronde gekocht. 18 cm diameter voor de denen en 15 cm diameter voor de andere soortjes. Morgen verpotten geblazen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

16-02-2012 - Dag 18

Vandaag begonnen met verpotten. Morgen doe ik verder, had wat aarde tekort. Geloof ook dat ik in plaatstekort kom. 'k ga ze zetten op 1,10 m x 1,10 meter. Lamp op 80 centimter erboven. Komt goed?

 

 

Er scheelt iets met enkele plantjes. Ze voelen ook hard/krokant aan.

 

gallery_3002_13511_503164.jpg

gallery_3002_13511_716529.jpg

gallery_3002_13511_15842.jpg

 

Vooral de Early Pearls hebben er last van. Iemand een ideetje wat dit kan zijn?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Seminarian

15-02-2012 - Dag 23

 

gallery_3002_13511_318646.jpg

gallery_3002_13511_239072.jpg

early pearl:

gallery_3002_13511_683895.jpg

 

 

purple:

gallery_3002_13511_1425790.jpg

 

rdxtyphoon:

gallery_3002_13511_78996.jpg

 

 

vanaf morgen gaan ze op 23/1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...