Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

kutkweker

Met kutje bubblen in het zwembad.. 4x SSHxDC 1x Blue chocolate

Recommended Posts

:rofl Ik had graag een andere update gegeven,...

 

Bij binnen komst zag het er direct niet goed uit,

gallery_28627_13441_365653.jpg

 

De plant lijkt te verdinken,

 

Snel de wortels controlleren,. Niks bizonders te zien,. dit kwam door dat het water zo hoog stond,.

Nou snel de chat op om te kijken wat de mensen daar er van zouden zeggen,.

 

Na een paar keer overleggen water uit de bak gehaald,. toen werd het duidelijk

 

1 van de planten heeft wortelrot,

 

De BC..

Toent ik de plant op pakte schuurde de wortels gewoon af,. deze heb ik voor zover mogelijk tussen de wortels van de ander planten weg gevist,.

gallery_28627_13441_64382.jpg

 

Wortels waren 3 dage geleden nog mooi wit,. elke dag meet ik de ph, van het zwembad niks wat me eerder heeft doen vermoeden dat het zo erg was met de wortels,.

 

Als je 8maart kijk staat alles ook nog mooi er bij,.

 

Dus maar tja wat nu te doen,..

 

Bad vol laten lopen met glor en daarna vaak spoelen,. werd er gezegd op de chat,..

Dus Kut zal dat wel even doen,.. Hug,.. wat een pokke werk,.. ben niet zo van de glor of andere chemisch shit,.

Maar wat moet dat moet,. dus bad weer vol met water,. 50 a 60 ml glor in het bad gedonderd,.. en de bruissteentje aan laten staan,.. lol geeft wel geinig effect,.

 

gallery_28627_13441_89290.jpg

 

Maar tja nu maar even de rest van de wortels ook op de foto gezet,.. dit was toen de glor behandeling geweest was.

en er 5x nieuwe water door het bad was gepompt dat er geen glor resten achter zouden blijven.

 

gallery_28627_13441_560121.jpg

 

gallery_28627_13441_327040.jpg

 

 

Bad gevuld met 20liter water met

piranha en teranthula 40ml

40ml van elke jungle juice,

40ml Bigbud.

 

gallery_28627_13441_276361.jpg

gallery_28627_13441_289592.jpg

 

 

Zo nou maar hopen dat het als nog goed gaat komen, ga wel nog een extra pomp in de bak leggen voor meer stroming,.

 

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat jammer kut.....

 

Die BC had geen eigen bruis steentje heb ik begrepen? Ik ga er vanuit dat daar de fout zit in deze.

 

Hopelijk trekt het nog bij,

S6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das rot voor je Kut, ik hoop dat je er nu vanaf bent.

En waar komt het vandaan? Wat is de temp van je water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das kut kut!

 

Maar ehhh nu je wortels zo een opdonder hebben gekregen zal dat zeker invloed hebben op de weegschaal.

Op de organic way kan je nooit genoeg bacterials hebben.

 

Was je Ph gekelderd in die week?

Dat geeft ook een indicatie van het een en ander.

 

Info

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey kut ,

 

Wat jammer dat je dame rot heeft gekregen :rofl Maar nu je dat hebt mee gemaakt zal je het hopelijk sneller herkennen.

Toch blijf ik het mooi vinden ! :tu Succes ermee en ik blijf je volgen :lol:

groeten pac

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals belooft de link over wortelrot aanpakken

 

Erik's oxygen therapy

 

Hopelijk kan je er wijs uit,maar hij had het nog vele malen erger.Door deze therapy toe te passen kreeg hij vanuit de rotte wortelstam,nieuwe verse wortels.Echt bizar.Kostte natuurlijk wel het nodige gedult en tijd,maar het is gelukt.De foto's staan in Rosebud editie Justin Timberlake.

 

Succes kutje.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die link kan ik wel toelichten.

Gevalletje bruine alg. En bruine alg heeft maar heel weinig/geen licht nodig. Dat is dat bruine slijm. Dat vreet je voeding op, terwijl het je wortels verstikt.

Dat kan je doden door H2O2, maar hou er dan rekening mee dat elk organisme, dus ook de goede bacto's/myco's er dood door gaan. Peroxide wordt ook voor ontsmetting gebruikt.

Lijkt op wortelrot, maar bij wortelrot worden de wortels zelf echt van binnenuit bruin, en bruine alg is een slijmerige zooi op je wortels. Beide geven uiteindelijk tekenen van een opnamebeperking.

Editje: bruine alg gaat vanzelf weg als je genoeg licht in je water schint, maar dan heb je grote kans dat er groene alg voor terugkomt. Beetje rondsnuffelen op aquariumfora is ook wel eens handig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar was wel iets meer aan de hand als bruine alg hoor.

 

Heb jij de Rosebud met het artikel gelezen en de foto's gezien?Of ga je nu af op je eerste ingeving als je leest bruine wortels??

 

Als je wil kan ik een kopie van het originele artikel maken voor je.Ik zal de een van de zeer weinige zijn die die uitgave van Rosebud heeft liggen namelijk.

 

Grtz twin

Share this post


Link to post
Share on other sites

tja het is weer kutterdekut in huize kut, Maar wat kunnen we er aan doen? doe mijn nick toch wel weer eer aan,.

 

Na het glorbad is het afwachten of de plant nog weer bij gaat trekken,en of de nog goede planten niet te veel beschadigt zijn, door de troep van derotte plant of door het glor,.

 

Het idd ook een tekort aan zuurstof in het zwembad geweest,.

Door de ongelijke bodem, en ondiepte werd de zuurstof ook niet goed verdeeld in het badje.

Ik heb er nog zo'n blauwe pomp bij aangesloten,. met 2 bruissteentje,. om het eers wat extra lucht te krijgen in het badje.

Deze heb ik eerst uit mijn groeikast gevist,. en blifjt tot het einde op de zwembad staan,.

 

Dan maar eerst een aarde ronde tussen door voor we verder gaan op dwc,.

dan kan ik ook rustig een systeem goed voorberijden,. met e kennis die ik nu heb opgedaan,.

 

Nee het is bruinalg,. dit is echt wel rot,..

misschien niet goed te zien op de foto,. maar de wortels van de BC zijn gewoon afgescheurd,.. toen ik het plantje op wilde pakken. uit de DWC bak, het is dus wel echt rot geweest wat de oorzaak is geweest

 

 

Tnx Twin voor de linkje,.

 

Zoals ik net van kees heb begreppen is het nu gewoon kwestie van afwachten.

De glor zou de bactirum eerst hebben gedood,. en de wortels wat schoner hebben gemaakt,

zou ongeveerd de zelfde werking hebben gehad als waterstofperoxide, alleen een stukje minder gezond voor je planten.

achter blijvende glorresten zouden worden omgezet in zouten,. (misschien niet goed voor de EC) maar niet schadelijk voor de mens.

 

Nou maar hopen dat de Piranha en Tarantula! hun werk doen en ze de wortels gaan beschermen en misschien nog nieuwe wortels gaan aan maken,.

 

Tijd zal het leren,. ik geef het nog een week of 2 om weer opgang te komen,

 

Onder tussen ga ik zodra de moeder het toe laat nieuwe stekken maken,. voor aarde,.

en onder tussen ga ik maar eens denken over een nieuwe DWC systeem,

 

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

ach aangezien er toch veel mensen mee kijken

zou ik jullie op de hoogte houden van de gebeurtenisen in huize kut,.

 

Net weer gekeken, en 10 liter schoonwater bij het bad in gegooit,

als enige toevoeging piranha en terantula,

 

In het bad zat dus nog de 20 liter voeidng, maar omdat de wortels nu niet meer zijn wat ze moeten zijn,

heb ik de ec naar beneden gebracht zo dat ze makelijker de voedingstoffen kunnen opnemen,.

en niet gaan verbranden.

 

Nog wat foto's van gisterenavond met de lamp uit, en klein zaklampje,.

 

gallery_28627_13441_388256.jpg

 

vanmorgen met lamp aan

gallery_28627_13441_125535.jpg

 

rest van de planten

gallery_28627_13441_42441.jpg

 

Ben bang dat er straks nog 3 planten op het badje staan,. maar tja ,. het is niet anders,..

 

Hier foto s van het projectje uit de groeikast die ik nu heb gestopt voor de extra luchtpomp

 

gallery_28627_13441_390502.jpg

 

gallery_28627_13441_566934.jpg

 

 

 

Nou dat was het wel eerst weer,..

 

 

o,. hoe kan het dat mijn PH gewoon stabiel is gebleven ? geen rare dingen zien gebeuren.

Temp van badje is niet onder de 20c geweest, en voor zover ik heb gezien niet boven de 25c,

weet niet meer wie het vroeg,.. ik heb hiervoor een klein aqwariumtemperatuur meter ,. maar niet met min in max stand.

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites
Daar was wel iets meer aan de hand als bruine alg hoor.

 

Heb jij de Rosebud met het artikel gelezen en de foto's gezien?Of ga je nu af op je eerste ingeving als je leest bruine wortels??

 

Als je wil kan ik een kopie van het originele artikel maken voor je.Ik zal de een van de zeer weinige zijn die die uitgave van Rosebud heeft liggen namelijk.

 

Grtz twin

Eigen ervaring. En die heb ik niet alleen bij mijn eigen planten, want ik zie dr wel veel meer.

Als je eerst bruin slijm hebt, heb je last van bruine alg. Die zorgt er ook voor, als je er niet snel bij bent, dat je hele wortelstelsel wegrot. Dat is er bij Rosebud gebeurd is. Ik zeg niet dat dat ook bij kutkweker is gebeurd.

Als het wegrot van binnenuit de wortels zonder slijm > wortelrot. Heb je eerst bruine afzetting in je bak en op je stenen, en bruin slijm op je wortels > bruine alg.

Zo kan je de verschillen herkennen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kweekfreek

Bruine alg?

Bio film zul je bedoelen :verrygood

Bruine alg heb je echt niet zomaar op een goed uitgevoerde DWC (deksel en wanden lichtdicht) :engel

 

Bestrijding

Geduld; het licht uitlaten werkt het beste dan kan deze alg niet groeien.

 

@kut

Fuck :engel

 

maareh.. gezien de rest het wel "goed" deed voor de besmetting lijkt het me geen lokaal zuurstof tekort, kan ook niet want dan zouden alle planten al eerder zijn gaan hangen.

 

temp op 25C is echt wel te hoog en je schijfje maakt het ook makkelijker om pathogenen van boven de grond op te pikken, helemaal als dit door waternivo constant compleet verzadigd is, kan je daar wel een manier voor aan de hand doen om dat cheap op temperatuur te houden, stuur me maar een PM.

 

Waterstofperioxide is je ding om alles goed schoon te maken, chloor laat altijd een film achter op plastic en doodt ook nog niet eens alles :lol: , beetje schoonmaak azijn werkt ook goed al laat dat ook weer een film achter (wel makkelijker afspoelbaar dan chloor).

Met perioxide kun je ook handig zien aan de belletjes of alles weg is, je kunt zelfs een worteldip doen in een aparte emmer bij aangetaste planten (staat vast in die link beschreven) maar hels karwei :engel

 

Altijd schoon werken, temp tussen 18-23C en fuck die "goede bacteriëen", helemaal als er wat aan de hand is, die heb je helemaal niet nodig ;)

 

sterkte en goed schoonmaken, je bak is groot genoeg voor een circulatiepomp systeempje advanced DWC.

 

voor mij zit het er nog niet in, op water spelen maar nog steeds in de planning en vd herfst (zomers geen doen) maar weer eens kijken, houdt daar ook rekening mee dat de temp weer op gaat lopen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou weer een update,.

Had het ook liever op 1x in de week gehouden,.

Maar het gaat nu wel snel,.. en niet op een goed manier,..

 

gallery_28627_13441_51452.jpg

 

gallery_28627_13441_64601.jpg

 

gallery_28627_13441_479775.jpg

 

Dit was dus de plant die zo slap ging hangen,. ze is de afgelopen 12 uur snel achter uit gegaan,.

Heb de verwarmingselement in zwembad uitgezet,

 

Toen ik gisteren nog eens door de foto s zat te bladeren kwam ik eigenlijk tot de volgende theorie.

 

De BC was al niet goed toen het een stek was,.

heeft de hele tijd de bactirie bij zich gehad,.

 

hier foto s waar ik dat op heb gebasserd,. de wortels zien er gewoon stuk minder uit als van de sshxdc,.

Ik dacht toen nog dat het aan het soortje lag,. maar was gewoon een kut stek, als ik naar de wortels kijk van de BC die ik nu op het water aan het groeien was,.

 

gallery_28627_13441_550327.jpg

gallery_28627_13441_345965.jpg

 

Ik denk zelf dat de Piranha en Tarantula de bactiri hebben kunnen isoleren,. maar toen ik stopte met gebruik er van,.

het als nog is uitgebroken,.

 

Nou leer voor de volgende keer,. zal ik maar zeggen,.

De dingen die ik nog meer heb geleerd,

A meer stekken maken dan dat je wil gebruiken,. selecteer stekken op wortelforming,

B neem ik volgende keer losse bakken,

C voedings water moet gescheiden blijven,.

D. het is niet zo makkelijk als het in begin leek,.

 

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild. Ik heb het nog eens doorgelezen en je hebt gelijk. Dat is biofilm, en dat krijg je niet meer weg.

Dat hecht zich helemaal vast. Maar je moet wel microben (bacto/schimmel/alg) in je bak hebben om biofilm te krijgen. Ik dacht dat ie nog niet zo ver was, en het nog los zat.

 

@kutkweker. Succes met de plantjes. De andere zien er iig nog mooi uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:lol: :engel stekker is uit project zwembad getrokken,.

 

Reden is dat er een 3e plant helemaal naar de kloten aan het gaan is.

en alle wortels zijn aangetast.

 

2 planten laten er nog niet zoveel van zien aan de bovenkant,.

gallery_28627_13441_679310.jpg

 

gallery_28627_13441_234177.jpg

Hier stond de sshxdc,..

 

gallery_28627_13441_185202.jpg

 

gallery_28627_13441_617944.jpg

:verrygood

 

Nou maar wat wortels op de foto zetten..

je kan het niet zo duidelijk zien denk ik, Maar ruiken doe ik het wel,.

 

gallery_28627_13441_444885.jpg

gallery_28627_13441_534300.jpg

gallery_28627_13441_484146.jpg

gallery_28627_13441_361378.jpg

 

Ik had nog het idee om de planten die nog te reden zouden zijn,. uit het net te knippen,. en los op een emmer te zetten,

Maar de gatten waar ze instaan zijn te klein om de wortels door te krijgen zonder ze alte veel te beschadigen,

 

en uit zagen lijkt me ook niet echt een goede optie,.

 

Dit project is afgeschreven,.

 

DWC daar en tegen nog niet in huize kut,.

 

gallery_28627_13441_40658.jpg

 

Ik ben nu aan het denken over een dwc systeem, waarbij ik losse emmers ga gebruiken die niet met elkaar in verbinding staan,. het enige waar ik steeds tegen aan loop, is het vullen en leeg halen van de achterste emmers,.

 

zat zelf aan een soort afvoersysteem te denken, maar dan nog zit ik met het vullen van de emmers.

 

Als iemand daar een oplossing voor heeft,? graag

 

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

losse emmers zonder recirculerend systeem erachter gaat je opbreken :lol:

als ik je een tip mag geven:

Google eens op BlazeOneUp DWC, da's echt de beste manier, of pak de SoQuick, je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden :engel waarom je nog geen (iets van Twin) of gewoon wat vd drogist, waterstofperioxide hebt ingezet na verwijderen van die BC, snap ik niet :engel

dat is 1e wat je doet als je troep in de bak hebt van ORGANISCHE oorsprong en en zitten al enzymen etc in de mix.

 

Al het water eruit, schoon water erin met die perioxide en het feest kan beginnen :engel

 

knappen ze echt helemaal van op omdat het rechtstreeks aanpakken is en het oplossen van al die troep geeft een boost aan de plantjes ook nog want er komt enorm veel zuurstof (en ook wat voeding natuurlijk) vrij :verrygood .

 

Persoonlijk denk ik dat er niet echt veel met je setup mis was (mogelijk iets te weinig beweging vh water door de randen vh zwembad) behalve dan....

 

20-25C

 

18-23C moet daar staan, anders kom je niet mee weg (ja iets lager dan de 18C maar echt niet hoger dan de 23C).

 

@Kweekfreek

euhm... in je water zelf zitten de pathogenen en de rest die al voor een bio film zorgen

zet maar eens een plastic iets met wat water erin weg en kijk wat zich na een paar dagen aan de wanden vormt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild, waarom zou het mij opbreken denk je?

 

bedankt voor de tip, ik zal er zekers eens op gaan googlen,

Ik denk zelf als je water niet langs alle planten gaat pompen maar gewoon 1x in de 2 week ofzo gaat vervangen je het minste kant hebt op besmetting mocht je een rote plant hebben,.

 

Waarom ik geen waterstofperoxide heb ingezet, is omdat ik de planten met glor heb behandeld,

Mij is gezegd dat dit ongeveer de zelfde werking zou moeten hebben. ook alle bacteriums dood,.

 

Dit vind ik logies, dus dat maar gedaan,

Waterstofperoxide bij de drogist weg is maar 3% volgens de mensen die ik gesproken heb,.

zou ik een flesje of 10 verder zijn om wat invloed op het badje te hebben,.

Vandaar ook de keuze is gevallen op glor,. het is wat zwaarder voor de planten, maar de bactirie zou wel dood moeten gaan,. maar als de wortels al te ver zijn en ze elkaar blijven heraansteken,. dan houd het natuurlijk ergens op.

 

Morgen word alles uit de kast getrokken, vandaag alleen de lamp uit gedaan,.

 

Gr Kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opbreken omdat je geen kant op kan met je plant+wortelkluiten als je meerdere emmers los van elkaar neerzet en dan voorziening via bruissteentjes maar ieder zijn ding :verrygood

 

Lees dit eens door, weet je denk ik meteen hoe eea zo gekomen is en wat eraan te doen volgende keer ipv het meteen in losse emmers setups te gaan zoeken om dingen uit te sluiten/te voorkomen :engel

 

kijken kan ook..

 

zoiets beats anything en is eenvoudig zelf te maken (3/4 heb je al in huis)

 

chloor is prima om water te ontsmetten, maar je wortels wil je er niet in hebben staan met geforcerd toevoegen van lucht via luchtstenen, doet rare dingen met de ph en vrijkomen van stoffen :lol:

 

Wil je graag helpen voorkomen dat volgende keer dit weer gebeurt en op zich kun je met wat kleine aanpassingen echt wel verder met de opstelling die je nu hebt :engel

 

Twin kan je denk ik een heel eind op weg helpen met een cleaner die hoger is dan 3% :engel

Share this post


Link to post
Share on other sites

@lostchild. Ik weet wat je bedoelt. Ik zal mijn ervaring eens neerzetten. Het duurt best lang hier, voordat ik echt een voelbare film heb. Als ik gewoon water neerzet, heb ik niet binnen een paar dagen al troep, en voel ik echt nog niks aan de rand op waterniveau. Mijn eerste grote bak had ik ook 3 weken staan zonder dat ik iets aan de wortels merkte, en heb de grote bak aan de kant gezet toen ik overschakelde naar bloeivoeding. Ik kon de bak niet leeg laten lopen op de plek waar die stond, en die was achteraf veel te zwaar met al dat water om elke keer te verplaatsen en zo verder te gaan. Toen heb ik de plantjes overgezet naar kleine potjes, en de bak maar ergens op een lege kamer neergezet. Helemaal niet meer aan die bak gedacht. :verrygood Gister even gekeken, en het water en de bruisstenen zaten er nog in. Met bruine vlekken op de stenen, en een flinke laag aan de wand op het waterniveau. Gelijk maar helemaal weggedaan. Ik heb echt helemaal niet in de gaten gehad dat er iets in die bak aan de hand zou kunnen zijn, omdat ik niets aan de wortels merkte :lol:. Daarom had ik ook niet aan biofilm gedacht. Ik heb helaas wel flinke rot gekregen, waarschijnlijk bij het wisselen van het water voor de 6e week, en ik vermoed dat dat echt van een zieke orchidee is gekomen. Pas bij het wisselen voor de week erna zag ik dat het helemaal mis was. Ik heb de link ook gelezen, en ik heb de temperatuur van de grote bak nooit boven 21 graden celcius uit laten komen. Met een hele sterke luchtpomp, en 4 grote stenen. Misschien heeft dat ervoor gezorgd dat ik er de eerste weken geen, of misschien heel weinig last van heb gehad. Of misschien gewoon geluk gehad.

Ik weet wel dat ik voortaan geen dwc/aero meer begin zonder H2O2. Liever zonder bacto's etc, en met H2O2.

 

@kutkweker. H2O2 35% is vrij goed te koop in winkels. Google maar op H2O2 35% en je hebt gelijk goede hits.

Succes verder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...