Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Geert

VSA vraagje

Recommended Posts

het enige probleem wat ik kan bedenken is bij het opstarten.

 

de vsa voor een 400W is ook gemaakt om de piekspanning van zo'n lamp te leveren/op te vangen.

 

ikzelf ben nooit zo'n voorstander van dit soort geknutsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mag het of mag het niet? Ik bedoel springt me lamp rond me oren of niet?

Is een 400w VSA niet gewoon één die max een 400w lamp aankan zoals je in een 60watt fitting ook een 40w lamp mag draaien maar niet omgekeerd?

 

Vriendelijke groeten

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijk mag het maar kom bij mij niet aan als het fout gaat.

 

veel knutselplezier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een TL-Lamp mag dat in elk geval NIET, daar beperkt de ballast de stroom, hoe het bij een natriumlamp zit weet ik niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

ik kweek met o.a. een 600W vsa en een 400W lamp. Dit heeft tot nu

toe geen problemen opgeleverd. En het is volgens mij niet zo dat een

600W VSA ook altijd voor een 600W-lamp spanning geeft. De lamp bepaald

hoeveel die nodig heeft en de VSA levert.

 

Groeten,

 

Klaboem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
600W VSA ook altijd voor een 600W-lamp spanning geeft. De lamp bepaald

hoeveel die nodig heeft en de VSA levert.

 

Groeten,

 

Klaboem.

Waarom zijn er dan verschillende vsa's ??

 

en waarom zijn er geen universele vsa's ? (250/400/600/1000).....da's toch veel goedkoper produceren dan allemaal verschillende ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie kan voorgaande bericht bevestigen:

 

dat je voor een 100W Hoge druk Natrium lamp gn VSA nodig hebt

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je wel nodig... die lamp moet gewoon ontsteken en daar is veel meer stroom voor nodig. daar moet je gewoon een vsa voor hebben. ik heb een 70W hogedruk natrium en daar zit het ook gewoon bij. :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met een 600Watt VSA een 400Watt lamp gaat schakelen, dan gaat de levensduur/kwaliteit van de LAMP flink achteruit...

 

gewoon niet doen dus...............anders hadden ze idd heus wel universele VSA`s gemaakt!

 

dat het "kan" geloof ik natuurlijk wel...

 

suc6

 

DJAGO

Share this post


Link to post
Share on other sites

waar gaat dit over??????????????

 

risico's nemen om op een vsa te bezuinigen?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er niet over om risico's te nemen om te bezuinigen ofzo.

 

Dit is eigenlijk een louter wetenschappelijk vraag, waaarop ik graag en antwoord op had gehad. Beredeneer ze gewoon even mee als je wil.

 

Volgens mij mag je een lamp met een lager wattage aansluiten op een VSA die bestemd is om een lamp met een hoger wattage te starten aansluiten en wel om volgende regel:

 

Vb de zekering in je huis is normaal max 16amp.

Moet je hier nu 16amp van trekken of gaan anders de toestellen sneller kapot omdat ze meer stroom krijgen? Wel nee.

De stroom en hier gaat het hem over wordt geregeld door de weerstand van het toestel in kwestie: want

U=R.I-> wet van Ohm (als ik me niet vergis)

Voorbeeld met me lamp,: op de lamp staat meestal gn weerstand omdat die temperatuur afhankelijk is. In het begin (opstartten) trekt de lamp dus iets meer STROOM (geen spanning want die is vast 220-230V) omdat R lager is

I=U/R en R is lager bij opstarten dus als de noemer van een breuk kleiner wordt , is de uitkomst groter en dus een grotere I)

 

Echter gn weerstand op de lamp juist? maar wel vermogen of P in watt:

600watt=220V*I²

en P=UI²

 

Die VSA van een 600watt lamp moet nu dus een stroom kunnen geven van (600/220)^1/2 ok? DIE KAN DAT GEVEN , MAAR MOET DAT NIET PER SE. anders zou je lamp er niet tegen kunnen eens ze brandt en dus een hoger R heeft.

 

Nu als je daar een 100W lampje aanhangt wel die trekt (100/220)^1/2 stroom (in het begin iets meer) Echter onze 600w VSA kan veel meer levern maar moet dit niet doen en doet dit dus ook niet.

 

Anders zou je zekering ook constan 16amp leveren. :o

 

Ik ben echter niet zeker van mijn beredenering dus zet je grijze hersencellen ook maar aan het werk :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

een vsa en een zekering zijn 2 totaal verschillende dingen en kun je dus ook niet met elkaar vergelijken.....zéker niet op deze manier :o

 

 

een zekering is een beveiliging zodat als ie boven 16ampere komt, eruit knalt....

 

een vsa zorgt dat een lamp op kan starten, en aan blijft....

 

ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben..

 

bij een zekering spreken ze over wat ie maximaal aankan, niet over wat ie levert :) .....bij een vsa hebben ze 't over een ''vast'' voltage...(400/600.....)

 

Waarom zou dat zijn denk je ? omdat 't toch niet uitmaakt :unsure:

 

Nou ken ik toevallig wel mensen die 400watt-bulbs aan een 600watt vsa hebben zitten.....en zij zeggen dat 't meer licht geeft, en maar evengoed 400watt verbruikt....af en toe ging er ook wel eens een lamp kapot, maar dat namen ze maar voor lief...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat ze bij een VSA over voltage spreken.

Ze spreken hier over VERMOGEN of Wattage.

 

Twee erg verschillende zaken waarom:

Moest het hier inderdaad over voltage gaan dan zou de lamp idd stuk gaan. Dit is echter volgens mij niet. Want heeft een 400/600/1000Watt VSA gn uitgangsspanning van 220V. Of ben ik hier nu zo fout in?

 

Want iedereen hier is hier bang om ondekt te worden met zijn 10 1000Watt lampen omdat deze een STROOMpiek geven bij het opstarten. En geen spanningspiek.

 

en P=u*I² dus een 600watt vSA kan volgens mij mac (of net ietsje meer tijdens het opstarten) (600/220)^1/2 stroom leveren.

Hij kan ook echter minder stroom geven als dit nodig is. (100/220)^1/2 is minder stroom.

 

Redenering volgens zekering: zekering geeft inderdaad niets maar spingt bij een te hoge belasting. Maar ik wil hier maar zeggen dat je max 16amp op één zekering kan trekken voor ie springt. Sluit echter 1 100Watt lampje aan en hij de zekering spirng niet. Waarom niet omdat je gn 16amp trekt; Minder kan altijd don't forget.

 

Vb steek je PC eens in een stekker ùmet zekering 16 amp(= STROOM). Er gebeurt : NIETS (ale je pc werkt normaal)

 

VB2 zet echteraan je pc de voeding eens op 110V en zet hem nu aan (ps ik ben niet aansprakelijk). maar ik denk dat je goed weet wat er nu gaat gebeuren.

 

Onthoud I is afhanleijk van de SPANNIN( over hetzelfde in België en Ned 220V) en de WEERSTAND en die is afhankelijk van de lamp ( Krijgt ie niet genoeg stroom omdat de VSA het niet aankan statr hij niet. Maar als de VSA het wel aankan dan regelt de LAMp in kwestie zelf de stroom(met haar weerstand--> de VSA kan er niet meer stroom doorjagen dan de lamp wil omdat de VSA de spanning (volgens mij) niet beïnvloedt))

 

Groeten Geert

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik denk niet dat ze bij een VSA over voltage spreken.

Ze spreken hier over VERMOGEN of Wattage.

 

Twee erg verschillende zaken waarom:

Moest het hier inderdaad over voltage gaan dan zou de lamp idd stuk gaan. Dit is echter volgens mij niet. Want heeft een 400/600/1000Watt VSA gn uitgangsspanning van 220V. Of ben ik hier nu zo fout in?

Hoi hoi

 

Een hoge druk natrium lamp brandt niet op 230V, de vsa werkt op 230V :o , de lamp brandt op een andere spanning, die door de vsa wordt afgegeven.

Het is ook de opstart spanning die zorgt voor de piek (vervuiling) op het net en niet de opstart stroom.

Kortom: ik denk wel dat het werkt, alleen krijgt een te kleine lamp in combinatie met een te grote vsa volgens mij een behoorlijke tik tijdens het opstarten, waardoor de levensduur zeker wordt verkort en misschien ook nog wel de lichtopbrengst en lichtkleur nadelig worden beinvloed.

 

Groeten Harry

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt helemaal de levensduur van je bulb gaat idd behoorlijk omlaag, en als je helemaal mazzel hebt stopt je lampje er meteen mee bij de eerste keer starten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het maakt helemaal gee drol uit als je een 400 watt aan een 600 wat vsa hangt

 

Die vsa's zijn identiek met als enig verschil dat de trafo van de 600 watter met DIKKER draad is gewikkeld om het grotere vermogen te kunnen transporteren.

Ook zit er een groteren eelco op.

 

Dit is ook de reden waarom een 600 watt vsa duurder is er zit gewoon meer koper in, en de eelco is wat duurder.

 

MegaWoos

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het maakt helemaal gee drol uit als je een 400 watt aan een 600 wat vsa hangt

 

Die vsa's zijn identiek met als enig verschil dat de trafo van de 600 watter met DIKKER draad is gewikkeld om het grotere vermogen te kunnen transporteren.

Ook zit er een groteren eelco op.

Je geeft 't verschil zelf al aan.......waarom zouden za dat gedaan hebben dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent wel niet echt bij de les he waterpijp :o

 

Ze hebben dat gedan om het grotere VERMOGEN te kunnen leveren.

P=U*I² remember waarbij het vermoigen in watt is van de lamp.

 

VB: Je kand met een Vrachtwagen een volleopligger voorttrekken maar ook een lege. Het verschil ziet hem in het vermogen dat geleverd MOET worden. aangezien je vrachtwagen berekend is op een volle opligger KAN hij dat leveren. Bij de lege opligger MOET hij dit niet leveren. (deondanks blijft je vrachtwagen hetzelfde vermogen bezitten.

 

Met een auto kan je geen van beide trekken omdat je auto NIET VOLDOENDE VERMOGEN KAN leveren.

 

 

Vriendelijke groeten

Geet

 

 

PS hoofdlettergebruik louter ter verduideleking van bepaalde kernbegrippen en niet als schreeuwen bedoelt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een hoge druk natrium lamp brandt niet op 230V, de vsa werkt op 230V  , de lamp brandt op een andere spanning, die door de vsa wordt afgegeven.

Het is ook de opstart spanning die zorgt voor de piek (vervuiling) op het net en niet de opstart stroom.

Kortom: ik denk wel dat het werkt, alleen krijgt een te kleine lamp in combinatie met een te grote vsa volgens mij een behoorlijke tik tijdens het opstarten, waardoor de levensduur zeker wordt verkort en misschien ook nog wel de lichtopbrengst en lichtkleur nadelig worden beinvloed.

 

Als iemand dit kan bevestigen dan trek ik mijn relaas in want als de BULB inderdaad op een andere SPANNING zou werken die door de vs moet worden geleverd en als die ook altdij wordt bepaald door de VSA dat zit je inderdaad in de rats met je 400W bulb 600W vsa combinatie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je bent de hele tijd dingen aan 't vergelijken die totaal niks met elkaar te maken hebben... :o

 

't werkt gewoon hoor....alleen gaat 't allemaal iets eerder kapot....en om daar nou zo'n risico voor te nemen (brandschade) vind ik de moeite niet....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...