Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

xiao

500 kuupie zingt als een ouwe tenor

Recommended Posts

Goedeavond,

 

Mijn hokkie is eindelijk bijna klaar. De stekkies zullen één dezer dagen aankomen. Vandaag heb ik o.a. de softbox opgehangen. Het is een bescheiden 500m3. Nu heb ik em in de shop getest. Je hoorde alleen de luchtverplaatsing, dus die hoop ik te reduceren met mijn geïsoleerde slang. Ook heb ik een fancontroller erbij gekocht (dimmer+thermostaat).

 

Alles aangesloten en TESTEN. op 0% deed de afzuiger helemaal niks! Logisch....maar op 50 procent ook niet. op 60% kwam er beweging in, maar hij zoemde als een gek. Op 100% hoorde ik alleen luchtverplaatsing.

 

Ligt dit nu aan de afzuiger of aan de fancontroller? alvast bedankt.

 

Gr.

 

Xiao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik dan een zelfde soort controller pak van SMScom. Zal het dan beter zijn???

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik gok van niet, ik zou (als je veel bij je ruimte bent) voor een variac gaan..

Share this post


Link to post
Share on other sites

idd de controller, het brommen is het langzaam verbranden van de motor.

 

een variac of een trafo geschakelde dimmer maken hem 100% geluidsloos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan kun je bijna van start relax!

 

 

stikkie2.0

werkt zon variac ook op een buis ventulator met ingebouwde fancontroller wat een herrie die dingen he!?

 

Gr L€on

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij een buisfan is het de moter zelf en natuurlijk de luchtverplaatsing die nergens gedimt wordt die de herrie maken...

dus nee.. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zie dit http://www.elektronica-online.nl/?zoek=variac dan staat er 500watt....wat houdt dit precies in??? kan die dan 500watt dimmen of verbruikt die dat?

 

ben een echte E-NooB...

 

dus deze moet ik altijd met de hand dimmen die kan niet op een thermostaat???

 

 

Vertel.. vertell.. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

kan nooit dat een controller 500 watt verbruikt anders ben je kwijt wat je bespaart met het dimmen! :blink: :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha jah... betje verder gezocht..denk dat het tot 500watt kan dimmen.

 

Nu wil ik wel nog graag weten of je die op een thermostaat kan aansluiten??? of is dat wat stikkie bedoelt? Of ik vaak bij het hokkie ben...

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat bedoeld stikkie inderdaad... :wacko:

een variac dimt door minder stroom door te laten dus die kan je niet nog eens extra met een thermostaat bedienen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voortaan ook de fancontroller van ter voren uitproberen en niet alleen je afzuiger. :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

okee duidelijk...maar is een variac dan de enige oplossing? Of zijn er nog mensen met een goed product. Inlaat is trouwens passief

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor een paar honderd meer heb je een andere optie, is dat een optie..? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koop een mechanische fancontroller!

 

http://www.growshopholland.com/1096-torin-...mechanisch.html

 

http://www.growshopholland.com/1085-smscom...tings-8amp.html

 

Of een frequentieregelaar allemaal op/rond 300 euries!

 

Kost wat, heb je wat!(tevens dimmen deze traploos i.p.v gelijk naar 100% te springen bij het overschrijden van de gewenste temperatuur) :wacko:

 

.........Of je kiest voor een electronische fancontroller + gratis "brommertje"en wil je het nog mooier koop je en "de brommer"en een "vliegtuig"die opstijgt in vorm van een buisventilator! Succes ermee!

Share this post


Link to post
Share on other sites
bij een buisfan is het de moter zelf en natuurlijk de luchtverplaatsing die nergens gedimt wordt die de herrie maken...

dus nee.. :wacko:

jongens wat een onzin! Mijn buisfans zijn muisstil, dat kan ik je verzekeren! Luchtverplaatsing wordt een probleem boven 7m/s. Als je een fan dimt gaat de luchtsnelheid ook gewoon naar beneden. Ik ga niet weer naar "ventilatietechniek voor dummies" verwijzen he :blink:

 

Tuurlijk kan dat! Een gewone fancontroller is ook niet meer dan een (triac) dimmer en een laag stand (gedimd) en een voluit stand. Je kunt rustig een goede meschanische thermostaat over je variac zetten. En als je een beetje handig bent maak je zelf een controllertje met een ventilator trafo van twee tientjes van Radio Service Twenthe. Doe je het dan nog heel netjes dan schakel je je fannetje met een klein relais. Ipv een trafo met schakelaar kun je dus ook gewoon een variac inzetten.

 

gallery_5211_1240_68986.jpg

gallery_5211_1240_157901.jpg

 

Dit ding is helemaal opgebouwd uit wat sloopspullen, een paar klemmen, een relais en een goedkoop plastic boxje. Werkt al enkele jaren volcontinu feilloos en stil. Een écht kastje van een paar euro is natuurlijk wel aan te bevelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja zie je iemand die dit soort vragen stelt zelf bouwen..?

en daarnaast ALLE buisfans die ik gehad/gezien heb maken meer lawaai dan hun collega's.

en dat komt dus niet door de gebruikte diameters of motors zeg je..?

 

als de variac op 50% staat hoe kan hij dan gedimt worden tussen bijvoorbeeld 20% en 100% van de afzuig capaciteit door een thermostaat..? :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat er volgens mij om of je een buisventilator stil kunt krijgen met een variac en het antwoord is ja, heel eenvoudig. Een 500 kuub boxje heeft ook een 2-polige motor, gelijk aan de buisventilatoren dus die zal net zo'n herrie maken als de buisfans.

 

hehe nee ik zie niet iedereen dat zelf bouwen, dat niet, maar met een variac en een thermostaat kom je een heel eind. De eenvoudige fancontrollers die je in het stopcontact steekt kennen een dimstand en een voluit stand, afhankelijk van de thermostaat temperatuur. Dat kun je dus met een variac ook. Het koel contact van de thermostaat over de aansluiting van de variac, of de thermostaat laten omschakelen tussen 230 en geregelde spanning via de variac. In het eerste geval heb je dus een variac, een 230V thermostaat van 3 tientjes en een stuk snoer nodig. Voor zo'n klein boxje kan dat best. Er zijn ook fan transformators te koop, met of zonder schakelaar. Daar kun je ook eenvoudig een controller van maken met een thermostaat:

gallery_5211_1240_1999.jpg

gallery_5211_1240_15753.jpg

 

topic februari 2008, ken je klassiekers :wacko:

 

Algemeen aan de topicstarter: zoek eens op ventilator en brom. Wedden dat je een stuk of 30 topics tegenkomt die je vraag volledig beantwoorden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe heb je deze genoemd Whazzup? Broodbakdimmer? :blink: .

Brood weer mee in een ouderwets boterhamzakje? :rofl

Mooie projectjes met 2de hands spullen :wacko:

 

green-lady

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt ook een 5 standenschakelaar kopen dat werkt ook goed en stil

 

dat met die termostaat over de variac klinkt intresant

kan dat gewoon met zon smscom termostaat whazzup ?

wil binnekort ook variac kopen en heb nog zon termostaat liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het zonder relais doet moeten de contacten van de thermostaat er wel voor geschikt zijn. Bij de meeste fans zal dat wel gaan lukken, hou er rekening mee dat een fan een inductieve last is en dat het schakelen van een transformator best wel spanningspieken op je contacten kan geven (bij verbreken!). Ik kan niet beoordelen of een smscom thermostaat daar standaard voor geschikt is.

 

@greenlady: Dit was mijn "oude schroeven doosje" :wacko:

 

@bosteelt: een schakelaar alleen doet niet zoveel. Het moet een trafokastje met 5 standen zijn, zoals aangegeven in het schema in mijn vorige post (ruck regelaar in dit geval).

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke dus beste en het veiligste is met een relais ertussen dat zou wel moete werken

Share this post


Link to post
Share on other sites

je sluit alles aan je zorgt dat je afzuiger op 100 procent draait

door even te laten draaien en dan pas ga je dimmen

niet van lage naar hoge toeren dat noemen ze opvoeren

 

gr east

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ergens gehoort dat een zingende tenor goed voor je plantjes is.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...