Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Redjee

5 x onbekend in dr60

Recommended Posts

gallery_9513_7119_125055.jpg

 

gallery_9513_7119_300742.jpg

 

gallery_9513_7119_1735562.jpg

 

gallery_9513_7119_2127136.jpg

 

gallery_9513_7119_1783118.jpg

 

Je ziet dat het verkleuren toch door blijft gaan :wacko:

 

De paarse stammetjes zijn denk ik puur omdat ze te koud hebben gestaan ik zorg nu dat het in de kamer zelf een stuk warmer blijft zodat ze niet onder de 20 graden komen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou inderdaad m'n temperatuursverschillen wat nader bekijken.

Die paarse takjes blijven aan.

Mss ondertussen ook de temp van je medium ff meten.

 

Veel geluk dermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou me niet druk maken over medium temps, maar zorg nou eens dat die temperatuur boven de 20 blijft, je planten vinden dit echt niet fijn. Heb je nogmaals gecontroleerd op ongedierte? lijkt me echt sterk dat ze tekorten hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je medium temp. is absoluut belangrijk, als hij beneden de 20 zakt stel 17 gr. hoelang denk je dat het duurt eer het weer boven de 20 is???

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Stunned

 

Probleem is opgelost, nu nog maar zien of de paarse takjes verdwijnen. :rofl

 

@tw!tchy

 

Ja ik kijk elke dag even of er beestjes te zien zijn en die heb ik voor alsnog niet geconstateerd.

Wat voor tekorten zat je aan te denken dan ?

 

Bedankt voor het meedenken guys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hee redjee kijk effe rechts boven in help staat bladprobleem bij :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Bosteelt.

 

Heb even rondgesnuffeld en ben bijna 100 % zeker dat het gaat om een calcium tekort.

 

http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...l=bladproblemen (scroll door naar beneden tot je het negende en tiende plaatje tegenkomt).

 

Solution to fixing a Calcium deficiency

To fix a calcium deficiency you can treat by foliar feeding with one teaspoon of dolomite lime or Garden lime per quart of water, Or Any Chemical/Organic nutrients that have Calcium in them will fix a Calcium deficiency. (Only mixing at ½ strength when using chemical nutrients or it will cause nutrient burn!)

Or you can take crushed up dolomite lime or garden lime in a gallon of water and water it in the soil. 1 to 2 teaspoons per gallon of water, which will be slow acting. Garden Gypsum, which is medium absorption. Limestone, which is medium absorption, Rock Phosphate and Animal wastes which are both medium/slow absorption. Note: Caution when using gypsum to an already acid soil (pH that is less than 5.5) can have a very bad effect on different types of plants by effecting the absorption of soil aluminum, which is poison to plant roots.

 

 

Iemand ervaring hiermee, wat zouden jullie doen om dit probleem op te lossen?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

In zowel plantaardig als dierlijk leven is calcium een essentieel element; het komt o.a. voor in beenderen, schelpen en eierschalen. Spieren en zenuwen functioneren niet zonder calcium.

 

De naam Calcium is afgeleid van Lat. calx, calcis = steen. Het is in zuivere vorm een zilverkleurig metaal, iets harder dan lood en gemakkelijk te bewerken. Het metaal ontbrandt bij verhitting en reageert heftig met water en zuren. Calcium komt overal ter wereld voor; 3.64% van de aardkorst bestaat uit calcium. De hardheid van leidingwater wordt voornamelijk veroorzaakt door (de hoeveelheid) opgeloste calciumzouten.

 

Calcium in de plant:

 

Calcium komt in de hele plant voor. Het is nodig voor vele processen in de plant, maar het belangrijkste is calcium voor het groeiproces. Het heeft een regulerende werking in de cellen en draagt bij aan de stabiliteit van de plant. Planten beschikken over twee transportsystemen: de houtvaten en de zeefvaten. De meeste voedingsstoffen kunnen via beide systemen worden vervoerd; calcium echter niet. Doordat calcium vrijwel alleen via de houtvaten kan worden vervoerd is het in de plant een weinig mobiel element. Het is daarom belangrijk dat er altijd voldoende calcium aanwezig is in het wortelmilieu zodat het continu beschikbaar is voor opname door de plant.

 

Een tekort:

 

Calcium wordt in de plant met name vervoerd via de opwaartse sapstroom. In geval van calcium tekort zullen de oudere grotere bladeren het eerste gebreksverschijnselen vertonen. Het zijn vaak niet de alleronderste bladeren maar juist de bladeren daarboven (zoals bij een magnesium gebrek,. Een calcium gebrek is herkenbaar aan het ontstaan van geel/ bruine vlekken met vaak daaromheen en scherp om schreven bruin randje. Verder ontstaat er een geremde groei en in ernstige gevallen kleinere, niet dichtgegroeide toppen. Het resultaat laat zich raden: een sterk verminderde opbrengst.

 

Het verloop van calcium tekort in chronologische volgorde.

 

1. Kenmerkend voor een calciumtekort zijn de scherpomrande geel/bruine vlekken met een bruin randje in het blad. De symptomen komen bij een calciumtekort vaak snel; binnen een tot twee weken zijn de eerste vlekken op de oudere bladeren zichtbaar. De vlekken beginnen meestal als kleine lichtbruine puntjes, die later groter worden.

2. Na 2 weken komen er steeds meer vlekken op de oudere bladeren, vaak verschijnen de vlekken ook aan de rand van het blad zoals bij een kalium tekort of bij verbrandingsverschijnselen. Toch zijn de verschillen met een kaliumtekort meestal goed te onderscheiden; de vlekken zijn bij een calciumgebrek scherp omschreven, en gaan niet alleen maar vanuit de rand uit. Vaak is er binnen een week al een achterstand in groei zichtbaar.

3. In sommige gevallen beginnen de groeikelken te krullen en hebben de kelken magere dunne blaadjes, zonder vlekken.

4. Langzaam sterven oudere bladeren af, rondom de necrotische vlekken kunnen gelige wolkachtige vlekken ontstaan. Hoe ouder het blad hoe erger de verschijnselen.

5. De bloei wordt ook geremd en vertraagd en het aantal bloeihaartjes blijft ver achter. De toppen groeien niet dicht en blijven klein.

6. Stampertjes worden sneller bruin.

 

Een tekort kan mogelijk optreden door:

 

• Te weinig of verkeerde bemesting.

• Teelt op calcium fixerende gronden.

• Een overmaat aan, ammonium, kalium magnesium en / of natrium in het wortelmilieu. Ammonium remt de opname het sterkst, natrium het minst sterk.

• Problemen met de verdamping; door een te hoge EC, te lage of een te hoge relatieve luchtvochtigheid.

 

Wat te doen:

 

• Indien de EC in het substraat of de grond te hoog is, kun je het goed spoelen met schoon, eventueel aangezuurd, water.

• Indien de grond te weinig calcium bevat dan kan deze worden toegediend in de vorm van dolomiet, gips, schuimaarde, kalikiezelkalk, magnesiakiezelkalk, thomasslakkenmeel, tripelsuperfosfaat of kalknitraat. Wees voorzichtig met chloride houdende meststoffen

• Via de voeding kan extra calcium worden toegediend met vloeibare kalkmeststoffen, bijvoorbeeld calciumnitraat oplossing. Bij een te zure bodem kun je kalkmelk gebruiken om de pH te verhogen.

• Gebruik goede grond die niet te zuur is. Een zure grond bevat meestal te weinig kalk. Goede potgrond en kokos behoort voorbekalkt te zijn.

 

Kalk in vrije vorm wordt snel opgenomen door de plant. Omdat kalk in de plant een niet mobiel element is, zullen de verschijnselen in de oudere bladeren niet verdwijnen. Wel zal de verdere ontwikkeling normaal verlopen, zonder gebrekverschijnselen.

 

Calcium in de voedingsbodem:

 

Naast problemen als gevolg van calcium tekorten in de plant kunnen ook problemen ontstaan ten gevolge van een tekort van calcium in de bodem. Calcium tekorten in de bodem gaan vaak gepaard met verzuring van de bodem. Door een zuur wortelmilieu is onder andere fosfaat minder beschikbaar voor de plant en worden verschillende zware metalen beter beschikbaar voor de plant, wat tot vergiftiging van de plant kan leiden (bijvoorbeeld aluminium, mangaan, nikkel).

 

Teveel calcium is schadelijk voor de plant en heeft meestal een remming van de groei en een donker gewas tot gevolg. Een overmaat aan calcium kan ook leiden tot boor, mangaan, zink, magnesium en soms ook koper tekorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ouders hebben wat calciumcarbonaat van Ecostyle liggen voor hun groenten in de tuin.

 

Zou dit geschikt zijn voor mijn planten?

 

Gr Redjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de landbouw wordt calciumcarbonaat onder de naam kalk gebruikt als bodemverbeteraar. De kalk neutraliseert de aanwezige zuren met zijn basisch carbonaat-ion en verhoogt zo de pH. Hiervoor worden zowel kalkmeststoffen met magnesium gebruikt (Dolokal en Magkal) als calciumcarbonaat afkomstig van Limburgse mergel (Limkal en Vitakal) Ook een restproduct dat vrijkomt bij de productie van bietsuiker en dat calciumcarbonaat schuimaarde (Betacal) bevat, wordt in de landbouw afgezet. Dolokal en Magkal bevatten zo'n 80% kalk (CaCO3) en 19% magnesiumcarbonaat (MgCO3); Dolomiet respectievelijk 60% en 8%.

 

 

dit is wat ik er over vind

 

 

je moet effe op de verpakking kijken je kan er niet zomaar alles bij gooien

 

je volgende ronden goed voor bereid beginnen eerst meer lezen

en je tentje goed volzetten zodat je heel de ruimte benut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wederom bedankt Bosteelt.

 

Ik heb een zeer kleine hoeveelheid calciumcarbonaat meegegeven aan de planten en nu maar kijken of het effect heeft.

 

Ik ben nog in de leer, er kunnen heel veel dingen verbetert worden en dat zal in de loop der tijd ook zeker gebeuren.

Ik neem elk commentaar/advies voor lief en blijf elke dag leren. :rofl

 

:) :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb spint aangetroffen onder mijn bladeren.

Gelijk een flesje plant vitality plus besteld bij Sannie en heb deze nu in huis.

 

Op de verpakking staat dat 250 ml goed is voor 5 liter, zal ik nu dan 2,5 liter met 125 ml plant vitality aanmaken en de planten goed bespuiten en het overige gewoon over de aarde gooien

En dan over een dag of 5 de rest spuiten?

 

Zal zo ook weer wat foto's plaatsen.

 

Mvg Redjee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier wat nieuwe foto'tjes:

 

gallery_9513_7119_1318996.jpg

 

gallery_9513_7119_1745238.jpg

 

gallery_9513_7119_1639111.jpg

 

gallery_9513_7119_1090911.jpg

 

gallery_9513_7119_2089134.jpg

 

Ik heb de planten net voor de foto's goed nat gespoten met plant vitality plus.

 

Iemand op- of aanmerkingen ?

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er toch goed uit

 

stukke beter

 

niet over de topjes he

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind ook dat ze zeker aardig bijgetrokken zijn :rofl

 

Ik heb zoveel mogelijk de onderkant van de bladeren bespoten.

Het is natuurlyk onmogelijk om de topjes helemaal niet te raken maar idd zo mogelijk daarover heen :)

 

Over 2 dagen post ik wel weer een paar foto's.

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat je de spint ontdekt hebt, die kunnen je planten in no-time vernaggelen.

 

Heb wat foto's bekeken van je planten en wat me opvalt is dat je 2 grote bakken erin hebt staan van ? plastic.

Een 400W erboven geeft veel warmte af.. let op weekmakers vanaf die bakken die je gebruikt.

Vraag ik me ook af of je wel gaten of een laag hydrokorrels oid onderin die bakken hebt gedaan zodat je onderin geen ophoping van of een andere enorm natte zuurstofloze bende zult krijgen. Je aarde kleur bovenop verteld me dat je ze ruim van water voorziet.

 

Als de planten langer met te natte voeten staan en tot het extreme gepusht worden dan krijgen ze problemen met de opname van stoffen uit het medium, krijgt je tekorten en overschotten door elkaar heen omdat ene stof beter opneembaar is/wordt en de andere verdringt.

 

zie ook dit topic.. geen gaten in de bak gemaakt en dat gaat tijdje goed

 

De spint aan blijven pakken maar ook eens kijken naar waar de planten met hun voetjes in staan en dan niet de ph./ec waarden maar: als ik teveel water geef, kan dat dan wel weglopen of blijft dat netjes staan onderin de bak met alle gevolgen vandien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lostchild het zijn idd 2 grote curverbakken ivm te weinig tijd om "normale" potten voor de dames te halen.

Volgende ronde zullen er Smartpots in komen te staan :)

 

Elke bak is voorzien van minimaal 50 kleinere gaten en vooral de zijkanten dus het overtollige water is in staat om weg te kunnen :)

 

Ik heb net weer even gekeken en de spint zie ik nog steeds :wacko: weliswaar in hele kleine aantallen maar ze zijn er nog steeds. :rofl

 

Ben vandaag ook even wezen shoppen en wat leuke nieuwe spulletjes gehaald.

 

Davin dv12

Gloedjenieuwe VSA 400 watt van Philips

Klein ventilatortje voor de inblaas.

Clip on fan.

2 doseerspuitjes.

 

gallery_9513_7119_91736.jpg

 

Nu eerst een Jointje en een biertje!

 

Fijn weekend allen :rofl

 

Groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdje niks gepost.

 

FOTO'S!:

 

gallery_9513_7119_178566.jpg

 

gallery_9513_7119_1526648.jpg

 

gallery_9513_7119_45284.jpg

 

gallery_9513_7119_1652586.jpg

 

gallery_9513_7119_1010146.jpg

 

Gaat het nog goed?

 

Op- en aanmerkingen zijn welkom!

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oja dat was ik vergeten te zeggen :wtf2:

 

Ik heb de planten nu 3 maal ingespoten met Plant Vitality Plus maar die krengen blijven terugkomen ;)

 

Heb zondag 500 stuks roofmijten besteld dus als het goed is komen die vandaag binnen en hoop ik dat ze dan echt verdwijnen die krengen :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is wel minder dat ze er nog zijn

 

heb gehoord dat dit ook wel zou werken

 

Link !!

 

en of Canna cure proberen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Woosie, er zitten nu al kleine topjes op de planten dus ik denk dat het beter is om geen spul meer over de planten heen te spuiten.

 

De roofmijten die ik besteld heb zijn binnen :execute

 

gallery_9513_7119_173127.jpg

 

 

En na een behandeling ziet het er zo uit:

 

gallery_9513_7119_168000.jpg

 

gallery_9513_7119_993500.jpg

 

Hopen dat die krengen nu echt verdwijnen!! ;)

 

Gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spint is zo goed als verdwenen. ;)

 

De topjes ontwikkelen zich naar mijn idee goed, ik zal vanavond wat foto'tjes plaatsen dan kunnen jullie mij zeggen wat je er van vind.

 

Gr Redjee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...