Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greylighte

Grey's 2012

Recommended Posts

Yo,

 

Dit jaar een paar mooie deentjes van Zenseeds "Hybrids From Hell".

 

In de voorgaande jaren veel last gehad van moedertje natuur, wel veel van geleerd.

 

Dit jaar mooie nieuwe spots met weinig kans op overbewatering, goede grond en maatregelen tegen slakken herten en storm.

 

Dit zijn de soortjes die op het menu staan:

 

med_gallery_9717_13268_460157.jpg

Hashplant 2, Danish gold, Danish Durban, Arne's kush, Brown super '07, Rocket chunk 2.

 

Van alle planten word een stekje genomen om een zadenkweek mee te doen, op die manier kan er gezien worden hoe de moeders het dit jaar doen en kan zo de beste plant worden geselecteerd.

 

Als vader word waarschijnlijk de guerillagold gebruikt, als de zaden nog ergens te krijgen zijn. Zoniet dan word het een ander vroeg rotbestendig soortje.

 

Grts Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

In voorgaande jaren heb ik gemerkt dat de planten die op kleigrond staan zo goed als nooit een voedings tekort krijgen, wel heb je snel last van overbewatering en de planten blijven klein doordat de wortels niet door de harde klei heen komen.

 

Daarom gaan er dit jaar plantgaten worden gegraven van zo'n 80 liter, met daarin een mix van potgrond, kleikorrels, perliet en een goede organische voeding.

 

Dit is hoe je de kleikorrels die voeding en water bufferen kan maken,

 

Je begint met het uitgraven van een flinke hoeveelheid vette klei, deze klei komt van een spot waar zeer veel brandnetels groeien. De klei zit VOL met wormen dus ze is al rijk aan voedingsstoffen.

 

Planten die op deze klei stonden vorig jaar ( helaas aan een vroeg einde gekomen door overstroming )

med_gallery_9717_11496_14547.jpg

 

Ruwe klei in betonkuip

med_gallery_9717_13268_25407.jpg

 

Water toegevoegd en met een schep tot een homogene massa gemaakt

med_gallery_9717_13268_1236532.jpg

 

De klei uitgespreid om wat te drogen zodat het straks makkelijk is te bewerken

med_gallery_9717_13268_401676.jpg

 

Tot korrels gemaakt en verder laten drogen

med_gallery_9717_13268_51243.jpg

 

Er word zo'n 5 liter aan kleikorrles per plantgat gebruikt.

 

Grts Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hang aan je lippen :huh:

Way to go!

Share this post


Link to post
Share on other sites
In voorgaande jaren heb ik gemerkt dat de planten die op kleigrond staan zo goed als nooit een voedings tekort krijgen, wel heb je snel last van overbewatering en de planten blijven klein doordat de wortels niet door de harde klei heen komen.

waar bazeer je dat op dat ze klein blijven op klei kijk eens in de verslagen van plantkas vaneen paar jaar terug

bomen van 2 meter op rivier/zee klei kweet niet meer

 

je bent er vroeg bij suc6 volgend jaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ g.w Als ik mij goed herinner had plantkas dan ook flinke plantgaten gevuld met pot(shop)grond in de klei gegraven.

 

Plantkas 2007 kweek

 

Wanneer je dat niet doet en de planten in de kleigrond zet met maar een klein kuiltje potgrond dan word de wortelgroei zwaar gehinderd doordat ze door de keiharde klei heen moet.

 

En dan heb je ook nog eens het probleem dat met een tijdje droogte je hele kleigrond krimpt en scheurt, je wortels scheuren dan gewoon lekker mee.

 

Dit baseer ik op 3 spots met kleigrond waar al 4 jaar op word gekweekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben benieuwd naar die (half Schotse ?) Brown Super '07, wat Brown Super '07 x Danish Gold is en dus eigenlijk beter "Golden Brown" o.i.d. had kunnen heten. Guerilla Gold heb je bij mijn weten alleen nog van het Canadese Smoke-A-Lot Seeds, o.a. hier verkrijgbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk maar naar mijn verslag van dit jaar... hele kleine plantjes, wortels werden inderdaad gehinderd. Maar als we een iets drogere zomer hebben, worden ze wel veel groter.

Dit jaar was te nat, de wortels groeiden niet doordat ze constant te nat stonden. En als je op heel dikke klei kweekt, kan je er best wat van die cocos erdoor gooien zodat je grond wat luchtiger wordt. Ook heel makkelijk mee te nemen die cocos bricks handig dus voor guerilla.

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die perliet zou ik persoonlijk weglaten.. :)

Voor de rest ... GO :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit verslag worden 4 planten bijgehouden. De zaailingen worden gestart in roottrainers. Uit de zaden worden de mooiste 20 plantjes uitgekozen, 5 per plantgat.

 

Van die 5 blijft er dan waarschijnlijk wel 1 vrouwtje per plantgat over.

 

4 x 5 liter zakken kleikorrels en wat guerilla tools, allemaal zo kompact mogelijk.

med_gallery_9717_13268_873616.jpg

Schep, kompas, takkenzaagje

 

Het plan is om zo veel mogelijk natuurvriendelijke voorzorgs maatregelen te nemen tegen dieren, uitdroging, insecten, wind en overgroeing door onkruid om zo het bezoeken tot een minimum te houden.

 

Ook word de omgeving verder zo min mogelijk met rust gelaten. Hooguit wat takjes wegsnoeien maar er worden geen boompjes omgehaald of natuuronvriendelijke anti-onkruid middelen gebruikt. Alle rotzooi, plastic zakken enzo gaan mee naar huis de container in.

 

Grts Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist, jij bent bijna precies hetzelfde van plan als lufthegreenstuf en ik.

Geef de plant genoeg losse grond en selecteer de beste planten die gaan overblijven.

Ik heb nog nooit guerilla gedaan met gaten van 80L maar uit ervaring van voorgaande jaren geloven we nu heilig in dit recept.

Alleen die kleikorrels is nieuw voor mij. Ik ben benieuwd! Wij hebben gewoon (60-100 liter) kuilen gegraven en dan zo'n 20 liter aan klei weer terug gegooit en vermengt met de rest van de grond. Waarom precies kies je voor die korrels ipv gewoon een beetje uitgegraven klei terug mengen?

 

LP

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er word dit jaar op nieuwe spots gekweekt. Hier ligt vooral zand dus water spoelt snel weg. Het kan dus niet meer verzuipen zoals vorig jaar, maar er is wel goede potgrond en klei nodig om genoeg water vast te houden en te zorgen dat de voeding niet wegspoeld.

 

Als er op kleigrond word gekweekt hoef je natuurlijk geen korrels te gaan maken, dan gooi je gewoon wat van de klei terug in je plantgat inderdaad.

 

Ik zou dan wel gaan werken met een flink verhoogd aardebed zodat je planten niet kunnen verzuipen. Wellich dat een smartpot zonder bodem bovenop je plantgat in de klei heel goed kan werken.

 

Klei door je grond mengen is al vaker besproken op het forum, vooral atmosphere weet er veel vanaf check zn topics maareens.

 

Klei is een klastisch sedimentair gesteente, dat voornamelijk bestaat uit lutum, gronddeeltjes kleiner dan 2 µm.

 

Indien de grond voor meer dan 25% bestaat uit lutumdeeltjes is er sprake van klei. Bij 25% tot 35% lutum is er sprake van lichte klei, bij 35% tot 50% is er sprake van matig zware klei en bij meer dan 50% lutum is er sprake van zware klei.

 

Klei bestaat uit kleimineralen, waarvan vele soorten bestaan. Kleigronden zijn, vergeleken met zand, slecht waterdoorlatend. In droge tijden houden ze veel langer water vast, maar in natte tijden verdrinken gewassen eerder. Ook hebben kleigronden minder last van uitspoeling dan zandgronden. Hierdoor houden ze beter voedselstoffen voor planten vast en zijn ze over het algemeen voedselrijk. Pogingen om in het kader van natuurbeheer kleigronden te verschralen zijn nutteloos of moeten zeer lange tijd worden volgehouden.

 

Klei komt in Nederland voornamelijk voor in de kuststreken (zeeklei) en langs de rivieren (rivierklei) en meer landinwaarts op hogere gedeelten beekklei of leem. Kleigronden die ontwaterd worden, komen lager te liggen, doordat het water dat zorgde voor meer ruimte tussen de kleideeltjes verdwenen is en de kleideeltjes dichter op elkaar komen te zitten. Dit verschijnsel wordt inklinken (of klink) genoemd. Klink is één van de factoren die bijdragen aan bodemdaling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloha,

 

Niet verwacht dit nu al te kunnen zeggen, maar 'k volg je :huh:

'k klinkt interessant en goed doordacht

 

Good Luck en veel plezier

DL

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest elmanito

Klei kan je ruller maken door gebruik te maken van lava- of basaltmeel, dit zorgt er gelijk ook voor toevoeging van allerlei mineralen & spoorelementen, die de plant goed kan gebruiken.Gips werkt ook, maar levert alleen calcium & zwavel, ook belangrijke stoffen.Wel modelgips gebruiken, anders krijg je betonne ondergrond.:huh:

 

Namaste :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

!?Heeft er iemand misschien guerilla gold zaden te ruil !?

 

@ Dailylama

 

Haha ja je kan de guerilla voorbereiding beter nu al doen, anders word het straks allemaal teveel werk als je lekker op het strand wilt zitten enzo :huh:

 

Geen zin meer om straks met 25 graden door dichtgegroeid bos te moeten gaan om slakkenkorrels te strooien en bij te voeden enzo.

 

@ Elmanito

 

Goede tip, misschien een goed idee om het de volgende keer al door die natte kleimix te roeren.

 

!?Heeft er iemand misschien guerill gold zaden te ruil !?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guerilla gold zaden zijn echt moeilijk te vinden. Kan je best op canadese sites gaan zoeken, en dan moet het nog eens de echte zijn.

 

Weet iemand of welke voedingsstofen er voornamelijk in klei zitten? Dan weet ik meteen hoe ik die grond moet opwaarderen.

 

Zo zit ik er elk jaar kalk op te strooien zonder dat ik weet of het nodig is...

 

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat noem ik noe eens een voorbereiding :rofl

Ga dit jaar voor me 2e keer proberen guerilla en dit vind ik tog wel zekers intrerresant,

ga ik zeker volgen :wacko:

 

Smoke&Fly

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yoo,

 

Om de planten wat ondersteuning te bieden en de toppen goed in het zonlicht te krijgen word er met 4 touwen en 4 dikke elastieken een net gespannen. Er zijn genoeg aanknooppunten ( planten en bomen in de buurt voor de touwen dus er hoeven geen paaltjes in de grond worden geslagen.

 

Het net heeft mazen van zo'n 10 bij 10 cm.

 

Zoiets dus,

 

med_gallery_9717_13268_12320.jpg

 

med_gallery_9717_13268_4788.jpg

 

Zwak wintertje trouwens mensen, belooft dat een mooie zomer of een hele natte... we zullen het wel weer zien.

 

Grtss Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scroggen op je guerilla, ben benieuwd maar weet je zeker dat die netten niet opvallen vanuit de lucht?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Zwak wintertje trouwens mensen, belooft dat een mooie zomer of een hele natte... we zullen het wel weer zien.

 

 

Dat beloofd een hele mooie zomer !! :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Linkinpark

 

Ik weet helemaal niks zeker... tis guerilla :blink:

 

Of er echt gescrogged gaat worden is niet zeker, als er genoeg hoge begroeing omheen is zal dat net alleen ter ondersteuning en goede verdeling van takken dienen.

 

Die netten zijn of zwart of donkergroen, en bij die paar plantjes zal dat net niet opvallen, als je een veld van 20 m2 hebt lijkt het me idd niet echt een goed plan :wacko:

 

 

@Highlife

 

Hoop dat je gelijk hebt, berust je die uitspraak ook ergens op?

 

 

Grtsss Grey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...