Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

CarreraGT

brand veilig

Recommended Posts

Beste bouwdozen (en dozeressen)

 

Hoe kan ik mijn zolder dak van binnenuit (als het eventueel kan eenvoudig en goedkoop :D ) het beste brandveilig(er) maken? Aan voldoende warmteafvoer en rookmelders is al gedacht.

 

Is er een brandvertragende folie o.i.d. op rol die ook nog goed reflecteert? (zilverkleur)

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee zo'n folie lijkt me niet haalbaar, hoe is je zolder nu afgewerkt???? gipsplaat, board of kijk je zo tegen het dakhout aan???????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk bv eens aan dat spul wat ze onder laminaat leggen. Dat schijnt dampdicht te zijn, en is mooi spiegel/zilverkleurig.

 

Mijn zolder heeft houten balken en is afgetimmerd (isolatie) met dunne plaat (zachtboard?) de rest is steen. Ik ben bezig een scheidingswand te maken van latwerk, inclusief toegangsdeur. Tussen de latten span ik zw./folie , deze folie bekleed ik ook op de stenen muur. Maar i.v.m. de lamp e.d. wil ik absoluut geen risico lopen om af te branden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat spul is meestal op basis van piepschuim en dat brand als een fakkel daarbij komt er van piepschuim een bepaald soort rook af wat zichzelf bij een bepaalde temperatuur omzet in een uiterst brandbaar gas wat bij toevoeging van een beetje zuurstof verschrikkelijk brand dit noemt men bij de brandweer een flash-over en is de nachtmerrie van elke brandweerman.

 

en dat wil jij op je zolder gebruiken??????

 

ik zou zeggen houten plaat eraf, dampdichte folie erop en hieroverheen gipsplaat of Fermacell wel schroeven en niet nieten want nietjes smelten door bij brand en dan ligt je plaatje al rap op de vloer en daarmee je brandwering.

 

nog meer weten???????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK thanks, dampdichte folie en gipsplaten dus. Die zijn wel easy te verwerken i.d.d. Zat er aan te denken...maar is bij deze nu beslist.

 

Dampdichte folie ook te verkrijgen bij de bouwmarkt?

 

Grow on! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, en de dikere kwaliteit verwerkt makkelijker dan de dunne. de folie mag je wel met een nietmachine vastzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat dacht je ervan om gewoon een stuk steenwol isolatie te gebruiken.

Dat is brandvertragend en is aan 1 kant ook afgewerkt met een zilverfolie.

Ik zou dan wel aan bijde kanten een gipsplaatje ertegen zetten.

Tegen je dak is dat gipsplaatje niet echt nodig, maar ik heb ze er daar ook tegen zitten.

Tegen de gipsplaat aan niet ik dan gewone z/w folie, dat heeft toch mijn voorkeur.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fermacell als binnenwand, daarachter isolatiesteenwol. Op de fermacell nieten we eerst dampdichte folie en daar zwart/wit folie. Op de grond komte op een ondervloertje en daarover een dikke kwaliteit vijverfolie met ruime opstaande flappen/kanten.

Het plafond zou eventueel ook met isolatiefolie kunnen worden behangen (heb ik dat goed?)

Al het eventuele schilderwerk aan de binnenkant doe ik met witte kalk.

 

Is dit een basis? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind het wat rommelig,

 

ik zou het zo doen;

 

over de dakbalken schroef je latten met hierachter steenwol, over deze latten span je dampdichte folie met ruim overlappende naden.

hierover schroef je twee lagen gips (ik zou als ik jou was geen Fermacell nemen want dat vraagt wat meer ervaring om een goed resultaat te verkrijgen en ik heb het idee dat je dat mist). als het gips er allemaal op zit ga je dit bespannen met zwart wit folie en je krijt een mooi strak geheel.

 

verdere vragen gewoon stellen, domme vragen bestaan niet.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat ik weet is fermacell compleet onbrandbaar, ongeacht de hitte, dus heel je hok met fermacell behangen, kost wel wat maar bij bouwmaat valt t mee, en klaar ben je..

Share this post


Link to post
Share on other sites

is fermacell zo duur dan? ik weet wel dat de langste maat 1,60 mtr. is 10 cm dik. Ik gebruik dit alleen in de nok van de kweekruimte. Maar mischien ben ik te voorzichtig. Ervaring met kweken nog niet, maar ik ben een snelle leerling. Een cursus handvaardigheid hoef ik niet meer te volgen. De kweekruimte neemt dag voor dag meer vorm aan. Onderdelen zijn onderweg of worden opgehaald.

 

als je het ene zoekt, dan vind je het andere

 

ciao Amigos :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een kaal planken dakbeschot hebt zou ik toch echt voor glas of steenwol gaan omdat je het hiermee meteen isoleert en de isolatiewaarde hiervan ligt veel hoger dan die van piepschuim teven is het ook nog geluidsisolerend en niet brandbaar, nou lijkt me toch duidelijk. Verder hoor je dan eerst te beginnen met een folie dan het isolatiemateriaal en dan afwerken met plaatmateriaal, maar dit is alleen zo als je een houten dakbeschot hebt.Het voordeel van gipsplaten t.o.v. fermacell is dat je het uit een stuk kunt maken over de lengte en dan heb je alleen naden over de lengte waar een regel achter komt bij fermacell zul je je regelwerk dusdanig moeten aanpassen dat je op alle naden een regel hebt, of je moet weg komen met die 1.20 mtr lengte maar zal toch wel niet. Verder is Fermacell naar mijn weten brandvertragend niet onbrandbaar en als die 1 of 2 lagen gips niet meer helpen dat is het ook echt goed mis en helpt die fermacell ook niet meer, mischien is je verdiepingsvloer ook nog wel van hout.

Als je zwart/wit folie gebruikt maakt die dan goed vast als later je afzuiger(s) en ventilatoren aanstaankan die gaan wapperen of los raken want je zult echt niet de eerste zijn van wie dat de oorzaak van de brand is !! Veder laat of leg je elektriciteit goed aan, denk daarbij ook aan een aarde en heel belangrijk relais/magneetschakelaars voor je lampen te schakelen, en werk met degelijke spullen je kunt beter maar een paar euro's meer uitgeven het verdient zichzelf uiteindelijk toch wel terug, dan hoef je ook niet meer zo na te denken over brand.

Vaak had een brand heel simpel voorkomen kunnen worden !! Nog veel makkelijker als met gipsplaten :D :wacko: :blink:

 

Maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn !!

 

Greetings ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

sorry stealth,

 

de folie MOET tussen de isolatie en het plaatmateriaal (gips/remacel), de folie dient als dampremmer voor je isolatie.

als je dat niet doet gaat de vochtige lucht in de isolatie zitten en condenseerd het water wat er in zit. hierdoor wordt het dauwpunt verlaagd en isoleert je isolatiemateriaal minder waardoor de temperatuur hierin nog meer daalt bij een nog lagere temperatuur kan er nog meer waterdamp condenseren en is een kettingreactie in gang gezet.

 

dit kan zelfs zo erg zijn dat er bij vorst druppels aan het plafond komen te hangen alsof je lekkage hebt (en jij maar zoeken).

ook komt het voor dat isolatiedekens geheel doordrenkt tevoorschijn komen.

:D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist dolim, het dampscherm moet altijd aan de warme zijde van de isolatie komen. Je kan ook wel 2 dampschermen toepassen, dus ook eerst een tegen het dakbeschot, maar je moet dan wel ventileren tussen de schermen.

Isoleren is een vak apart, maak je hier stomme fouten mee kan je over 5 jaar je dak laten vervangen, het is dan zo rot als een mispel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dampwerende folie waar haal je dat buiten de shop om?

Ik heb daar op zolder geen aarde. Moet ik daarvoor extra een aardedraad trekken? Of kan het illegaal aan de radiator buizen (kaal metaal) Alhoewel dat niet erg betrouwbaar lijkt. De verwarmingsketel is dichtbij, mischien is hij geaard?!

 

Gipsplaten, steenwol en nog meer latten....en folie offcoursse :D

 

Groetos

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dampwerende folie hebben ze in ieder geval bij de bouwmaat, maar daar heb je een pasje voor nodig. Maar ik denk dat de gamma e.d het ook wel hebben.

En trek maar een aardedraad naar die zolder, geen risico`s nemen met je eigen veiligheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben het geloof ik over verschillend folie wat ik bedoel is eigenlijk een damp OPEN folie die bij wat slechter/ouder dak (spat)water tegen houdt zodat de isolatie niet nat wordt maar als je dakbeschot altijd nog mooi kurk droog blijft en/of geen kieren heeft hoeft dit natuurlijk niet. De dampremmende laag (zit vaak al aan een kant op de isolatie) komt uiteraard aan de warme zijde dat ben ik helemaal met jullie eens dit te voorkoming van condensatie van de waterdamp in het isolatiemateriaal) en mischien is het ook wel beter om een extra dampremmer (tussen de isolatie en de gipsplaten) er over te spannen omdat je te maken kan krijgen met een hele hoge luchtvochtigheid en het dan mooi een geheel is en dus ook echt helemaal dicht is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik echt een aarde trekken en niet zomaar op een buis aansluiten

dit is voor je eigen veiligheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK, met de wanden e.d. gaat nu wel lukken. Heb een aardig idee gekregen hoe je dat moet doen. Ik moet steeds met spullen, zoals latten, gipsplaten, slangen over straat in mijn woonwijk. Om niet op te vallen doe ik dat zoveel mogelijk savonds in the darkness. Want naast me woont een politieagent :unsure: Als hij je met een grote slakkenhuisventilator de trap ziet oplopen, valt dat zeker op...........................

 

Enfin...slakkenhuisventilator... Kan iemand mij vertellen hoe ik de capaciteit m³ per uur. kan afleiden van de typesticker? (tweedehansje) Achterop staan wel gegevens over elektriciteit maar over m³/uur wordt niet gepraat? Ik wil dit weten ivm aanschaf van passend koolstoffilter. Ga er van uit dat je je volume koolstoffilter moet aanpassen aan de capaciteit van de ventilator?

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

ECOFIT sa 2GRE15-17E (H10-15) 220 V.50Hz.

(22IT) 0,19 Amp. 40Wa 1500 RPM 1mF 400V (R117....? onleesbaar

 

Weet je de capaciteit? en de corresponderende maat van koolstoffilter (in m³)?

 

Kan het geluid van de luchtstroom (leidingwerk) gedempt worden?

 

 

Thanks again

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat uis de diameter van het aanzuigat, daar kan ik mss wel wat mee.

Met die cijfertjes kan ik iig niet veel.

 

Verder is geluidsisolatie een questie van de goede slang pakken, daarmee los je het meestal helemaal op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Excuse moi voor de late reactie.

Het aanzuiggat is 130 mm. Uitblaas is vierkant 100 mm.

Vraag erbij is: zijn de lagers van de motor eenvoudig zelf te vervangen?

Kan ik de ventilator dimmen dmv een potmetertje en eventueel koppelen aan de temperatuur?

 

vragen zat :D

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...