Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

rakkertje

ph+ ph-

Recommended Posts

Aah luitjes, Ga voor het eerst beginnen op growbox.

Heb begrepen dat je na het mengen van de voeding je de ec moet regelen met

a+b voeding.

Daarna moet ik mijn ph regelen.

Vraagje; Hoe en waarmee? Heb op de site al een paar keer gelezen over ph+ ph-

Is dat een of ander goedje? Of maken jullie dat zelf met kraanwater+zuur ofzo?

Vast bedankt

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aah luitjes, Ga voor het eerst beginnen op growbox.

Heb begrepen dat je na het mengen van de voeding je de ec moet regelen met

a+b voeding.

Daarna moet ik mijn ph regelen.

Vraagje; Hoe en waarmee? Heb op de site al een paar keer gelezen over ph+ ph-

Is dat een of ander goedje? Of maken jullie dat zelf met kraanwater+zuur ofzo?

Vast bedankt

Heb je wel meters ?

 

ph- ph+ zo word 't ook genoemd....in de growshop weten ze wel waar je 't over hebt.

 

meestal is alleen ph- nodig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leidingwater heeft een pH-waarde die meestal tussen de 7 en 8 ligt. Deze is te hoog voor de planten daarom wordt pH- toegevoegd. In de groeifase is dat salpeterzuur en in de bloeifase fosforzuur. Respectievelijk te koop onder de naam PH-groei en pH-bloei.

Enkele druppels van deze oplossingen zijn al voldoende om de pH op het gewenste peil te brengen.

 

pH+ heb je eigenlijk alleen nodig als je de voeding te zuur hebt gemaakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, ik gebruik dus alleen ph+.

Ph - enkel als ik nog niet genoeg voeding geef :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik gebruik dus alleen ph+.
:wacko:

 

dat heb ik nog niet eerder gehoord/gezien......

 

dat kan dan toch alleen als je PH van je leidingwater een ph van 3.0 heeft (als voorbeeld)....

 

als ik een druppeltje pH+ zou gebruiken dan stijgt de Ph in me voedingsvat zo naar een Ph van 8.0!!!

 

heb je de - teken en + teken soms verkeerd omgezet in je reply :unsure: :unsure:

 

ik snap em niet helemaal :D

 

DJAGO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je kweekt volgens een kweekschema (wat ik je kan aanraden) en je houdt de goede verhoudingen een (zoveel ml voeding per liter) dan hoef je niet te gaan klooien met ph+ en ph- en ph/ec meters ofzo...

 

De voeding is zo op elkaar afgestemt dat je geen grote Ph/Ec schommelingen/dalingen/verhogingen krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat klopt joris, behalve als je een keer gaat spoelen, dus geen voeding, dan is ph echt te hoog (bij mij zo'n 7.6), dus dan wel ph- gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

de ph en ec waardes veranderen ook wanneer de temp. van je voedingsvat daalt of stijgt. Bij het aanmaken gebruik ikzelf lauw water en dan zet ik de ec op 1.6 en de ph op 6.2 !! 2 dagen later als het vat wat is afgekoeld (door de kamer temp.) krijg je een ec van 1.2 a 1.3 in je vat en ook is je ph na 2 dagen wat gestegen. Het is dus altijd nuttig om na te meten, maar ja das mijn mening!

 

ciao

Share this post


Link to post
Share on other sites
dat klopt joris, behalve als je een keer gaat spoelen, dus geen voeding, dan is ph echt te hoog (bij mij zo'n 7.6), dus dan wel ph- gebruiken.

Je hoeft toch niet per se te gaan spoelen, ik vindt het onzin als je op aarde kweekt.

Hou gewoon het kweekschema in de gaten, spoelen is overbodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We praten hier niet alleen over grond Joris, juist helemaal niet :D

Op grond is dat "gedoe" allemaal niet nodig, tenzij je daar ook echt wilt knallen :blink:

Verder ligt het iid wel aan het systeem wat je gebruikt, of spoelen wel nodig is.

Buiten eventuele fouten om dan.

 

Verder is het ook zelden dat ik ph correctie's uitvoer. Maar het is dan wel meestal de + wat ik gebruik :wacko: De - in het begin van de groei. PH van het water hier ligt trouwens rond de 7

 

Verder heeft bij mij de voeding al zeker een halve dag gestaan eer ik hem helemaal goed zet op de waardes, dit om op te warmen en goed te vermengen.

Maar dan hoef ik er ook niks meer aan te doen, als weer nieuwe maken als het vat leeg is ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
We praten hier niet alleen over grond Joris, juist helemaal niet :D

Op grond is dat "gedoe" allemaal niet nodig, tenzij je daar ook echt wilt knallen :D

Verder ligt het iid wel aan het systeem wat je gebruikt, of spoelen wel nodig is.

Buiten eventuele fouten om dan.

 

Verder is het ook zelden dat ik ph correctie's uitvoer. Maar het is dan wel meestal de + wat ik gebruik ;) De - in het begin van de groei. PH van het water hier ligt trouwens rond de 7

 

Verder heeft bij mij de voeding al zeker een halve dag gestaan eer ik hem helemaal goed zet op de waardes, dit om op te warmen en goed te vermengen.

Maar dan hoef ik er ook niks meer aan te doen, als weer nieuwe maken als het vat leeg is :P

Je hebt gelijk, we praten over growbox :wacko: :blink:

Enne: tenzij je echt wilt knallen... explain eens :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een maximale opbrengst haal je met maximale controle en voeding.

Dan kun je niet meer zonder meters.

Dit heeft dan betrekking met het EC en PH verhaal op grond :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Aah luitjes, Ga voor het eerst beginnen op growbox.

Heb begrepen dat je na het mengen van de voeding je de ec moet regelen met

a+b voeding.

Daarna moet ik mijn ph regelen.

Vraagje; Hoe en waarmee? Heb op de site al een paar keer gelezen over ph+ ph-

Is dat een of ander goedje? Of maken jullie dat zelf met kraanwater+zuur ofzo?

Vast bedankt

he hallo,

 

iedereen doet het op ze eigen manier.

volgens mij is er geen beter dab de ander.

ph en ec zijn wel belangrijk en wat je er verder bij gooit????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites
de ph en ec waardes veranderen ook wanneer de temp. van je voedingsvat daalt of stijgt. Bij het aanmaken gebruik ikzelf lauw water en dan zet ik de ec op 1.6 en de ph op 6.2 !! 2 dagen later als het vat wat is afgekoeld (door de kamer temp.) krijg je een ec van 1.2 a 1.3 in je vat en ook is je ph na 2 dagen wat gestegen. Het is dus altijd nuttig om na te meten, maar ja das mijn mening!

 

ciao

volgens mij moet je ph altijd rond de 5.8 zitten????????

Share this post


Link to post
Share on other sites
volgens mij moet je ph altijd rond de 5.8 zitten????????

Op aarde kan ie wel wat hoger......zelf hou ik 'm op 6.5

Share this post


Link to post
Share on other sites

ph voor aarde ligt volgens mij wat hoger dan bijv. bij hydrokweek. Ik hou de ph continue op 6.2 op aarde (mag geloog ik tussen de 6.0 en 6.5 zitten)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik op aarde kweek gebruik ik geen Ph-min. In de volle bloei (dus incl. alle toevoegingen op voedingsgebied) ligt de Ph dan zo rond de 6.6 a 6.8. Dat bevalt mij het beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een klein wetenschappelijk prentje om deze discussie kracht bij te zetten; hierop zie je bij welke PH-waardes op aarde en op hydro wat voor voedingsstoffen worden opgenomen door de plant...

 

dualph1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ben niet zo scheikundig aangelegd of zo maar kan ik nou uit dit plaatje concluderen dat voor aarde de ph toch tussen de 6.5 en 7.0 moet liggen om een optimale opname van stoffen te garanderen??

 

is er dan nog verschil voor groeiers en bloeiers ??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...