Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

jkk

V-DWC 6 dames in draaimolen

Recommended Posts

Wow dat ziet er spectaculair uit :rofl Succes ermee

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ff tijdje niet gekeken, je bent aardig opgeschoten met je setup.

 

 

 

Alles ok zoals het er bij je uitziet, knap gedaan ook met dat gaas.

 

1 ding echter viel me direct op, wat ook je trage groei wel eens kan verklaren :rofl

 

temp water: 27 graden lamp aan

temp water: 22 graden lamp uit

 

Probeer je water temperatuur tussen de 18-23C te houden, zo heb je meeste zuurstof in het water en blijft de voeding het beste vermengt met het water, alles boven de 25C is kans op wortelproblemen (Fusarium en Pythium oa) en de chelatering van de voeding gaat er dan ook onder leidden, je krijgt dan veel meer aanslag in je reservoir.

 

Komt denk ik ook omdat je niet zo'n heel groot reservoir hebt en een flinke pomp die het water al flink opwarmt door alleen maar te pompen :wacko: .

 

Succes en ik blijf dit volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker aan het pionieren kerel!

Zijn je wortels nu niet een en al Pythium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Krasi, bedankt voor je intresse

 

@ ouwe ketser, ja bevordelijk zal het licht niet zijn, maar dit blijft voor mij een test, op dit moment wil ik fouten ondekken en een zo goed mogelijke ronde draaien, en als dit idd zo goed werkt als ik denk. zal ik nog eens een ronde draaien waar alles perfect is.

 

@ JayTheFirst, bedankt man

 

@ Azagthoth, nee ik gebruik geen luchtpompje. mijn wortels hangen in de lucht en die worden gesproeit, dus ik heb geen luchtpompje nodig.

 

@ Woele, haha dankje ik ga ijn best doen.

 

@ lostchild, jij slaat de spijker precies op zijn kop. ik kan er alleen niet veel aan veranderen. de nacht temp krijg ik wel naar beneden,, kan tot 20 graden gaan. alleen die temp overdag is een groot probleem. dan moet ik een chiller gaan gebruiken heb ik opzich niet zo veel zin in eerlijk gezegt. ik heb op dit moment nog geen zware wortel problemen denk ik ze zijn niet supper wit maar het kan er nog denk ik.

 

@ Chriet Tittulaer, de klok is om :rofl..

 

@ Cannaz, ik heb wa foto's gemaakt meschien hebben jullie er een andere mening over. dus ik hoor het graag

 

 

ik heb nu wel ondekt dat er licht langs mijn deksel komt, dus ik ga deze zo snel mogelijk afplakken.

 

 

sorry mensen krijg hem niet gedraait

gallery_24999_12848_306863.jpg

 

gallery_24999_12848_2450585.jpg

 

GRT jkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag mij al langere tijd iets af. ivm het afzuren van het voedingvat

 

nou de vraag is als volgt, ze zeggen als de ph van het voedingvat een PH van 4 heeft gehad, dat je het beter helemaal weg kan gooien en overnieuw kan beginnen. dit lijkt mij ook heel normaal want zoveel zuur tast je voeding aan. maar !! nu even een voorbeeld: ik heb een emmer van 10 liter de ec is goed, vervolgens ga je deze afzuren, zeg dat er ongeveer 2.5 ML PH- erin moet, en je gooit dat ineens in je emmer, op dat moment zijn er dus enke liters die een zeer lage PH hebben gehad. om de reden dat het voedingsvat nog steets niet stabiel is. gooi je die 2.5 ML er heel langzaam in blijf je nog altijd dat probleem houden. als een druppel PH- het water raakt zijn er altijd enkele ML's erg zuur geweest. zou dit gevolgen hebben???

Share this post


Link to post
Share on other sites
ik vraag mij al langere tijd iets af. ivm het afzuren van het voedingvat

 

nou de vraag is als volgt, ze zeggen als de ph van het voedingvat een PH van 4 heeft gehad, dat je het beter helemaal weg kan gooien en overnieuw kan beginnen. dit lijkt mij ook heel normaal want zoveel zuur tast je voeding aan. maar !! nu even een voorbeeld: ik heb een emmer van 10 liter de ec is goed, vervolgens ga je deze afzuren, zeg dat er ongeveer 2.5 ML PH- erin moet, en je gooit dat ineens in je emmer, op dat moment zijn er dus enke liters die een zeer lage PH hebben gehad. om de reden dat het voedingsvat nog steets niet stabiel is. gooi je die 2.5 ML er heel langzaam in blijf je nog altijd dat probleem houden. als een druppel PH- het water raakt zijn er altijd enkele ML's erg zuur geweest. zou dit gevolgen hebben???

 

Ligt een beetje aan hoeveel stroming er is in je water.

Heb je veel stroming ; je bruissteen, je sprayers, je waterpomp, neerkomende water.

 

Dan heb je binnen enkele ogenblikken een gemengd geheel.

Heb je dit niet bijv. een kleine lucht pomp en een paar sprayers dan gaat het langzamer.

 

 

Hoe dan ook zou ik aan raden, een kopje uit het vat te halen, daar een dosis ph- in doen, roeren. En dan pas in het vat doen. Eventueel dit te herhalen bij grotere hoeveelheden ph-.

 

Dat je water waarde blijft fluctueren is normaal voor een DWC. Hou het echter wel in de gaten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:wacko: vette kweek zo, altijd leerzaam zulke verslagen en gaaf om te volgen :rofl

suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor mij ziet dat wortelstelsel er toch zwaar pythium achtig uit.

Plant ziet er wel gezond uit en heb 0 ervaring met dwc dus misschien is dit normaal dat het wortelstelsel zo bruin is?

Je kan het eventueel checken door met je nagels langs een wortel te gaan en kijk of de buitenste laag zo loslaat..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pirus. bedankt voor je reatie, maar ik maak mijn voedingsvat voordat ik het in het systeem gooi. nooit afzuren in het systeem zelf. het gaat alleen om die fractie van een seconde als je het toevoegt, zou op da moment je voeding niet ''stuk'' gaan.

 

@ Azagthoth. een bruis steen is er voor nodig om zuurstof in je water te krijgen, zuurstof in water kan je niet zien! doordat ik mijn water sproei komt er al een overvloed van zuurstof in mijn water. en die laag water die jij ziet is meschien halve cm diep. en in dat water zit meer dan genoeg zuurstof doordat mijn waterdruppels meteen op dat laagje water vallen. en voor dwc is een bruissteen ook niet nodig. bijvoorbeeld: in een vijver geeft een fontijn meer zuurstof af aan het water dan een bruissteen.

 

@ stonedt. ja ik hou er ook van om zulke verslagen te volgen. alleen jammer dat DWC hier vrij onbekend is.

 

@ Tw!tchy. dankje je bent ook van harte welkom :rofl

 

@ Cannaz. ik snap je volkomen. en stiekem ben ik er ook een beetje bang voor als ik naar die foto's kijk. maar zodra ik mijn wortels ga bekijken in de bak zijn de een heeel stuk witter dan op de foto's. alleen ik kan nu niet meer bij me wortels komen om jou idee te testen omdat ik alles licht dicht heb geplakt. maar op de foto's komen de planten weer mooier over dan ze zijn. krijg wa last van gele vlekjes. maar ik ga me hier nog niet druk over maken kijk eerst even nog een week af.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pirus. bedankt voor je reatie, maar ik maak mijn voedingsvat voordat ik het in het systeem gooi. nooit afzuren in het systeem zelf. het gaat alleen om die fractie van een seconde als je het toevoegt, zou op da moment je voeding niet ''stuk'' gaan.

[/quote

 

Je bedoeld als het 1x de 4.0 ph aantikt bij het toevoegen? Dat valt wel mee, zolang je het over een seconde hebt. Het wordt vervolgens zo snel gecompenseer dat dat wel te verwaarlozen valt. Ik denk altijd meer aan de wortels en het medium -> wortels gaan namelijk sneller naar de klote met een laag ph gehalte en bij 4 ph doet je steenwol vervelende dingen. Het valt uitelkaar, dus alle positieve dingen van steenwol ben je dan kwijt en alle rest deeltjes komen in je reservoir, waardoor het een grote choas wordt met zowel je EC als je PH.

 

 

Het beste is buiten je systeem aftemeten en dan idd pas toe voegen. Echter moet je reservoir waar je planten boven hangen ook de juiste zuurtegraad houden. Wanneer je dit niet doet kun je voorstellen dat je ph in je vat 6 of zelfs hoger is en je blijft maar een ph van 5.5-6.2 toevoegen dan krijg je de problemen met voedings tekorten aangezien niet alle elementen altijd opneembaar zijn.

 

2 Tips voor je als dit je eerste keer DWC is:

Het is aan te raden je vat iedere 7-10 dagen te verversen.

Een circulating dwc met een controle bak is een DIKKE PRE; je meet en beheerd alles is 1 aparte bak wat er voor zorgt dat je nooit meer de deksel hoeft op te tillen (dit wordt later een groot ivm wortels en de plant zelf)

 

Hopelijk helpt je dit weer opweg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit ziet er idd erg gaaf uit, ben ook van mening dat met dit soort systemen veel meer opbrengst valt te halen dan met aarde.

 

Mischien iets geks, maar wat als je co2 toevoegt aan het water? Aquarium planten gaan er goed op. No mercy "gelooft" in co2 tabletten. Tevens kan je met co2 je ph onder controle houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

co2 aan je aquarium toevoegen, dat helpt de fotosynthese, doordat het toegevoegde co2 in het water je blad bereikt. je kunt wel co2 bij je voeding toevoegen, maar dan bereik je niet hetzelfde doel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vind het ook vreemd want spacecees is wel een man met verstand van zaken.

Maar heb het CO2 via de wortels verhaal al zo vaak zien ontkrachtigen.

Heb de tabs zelf ook geprobeerd en heb ook niet het idee dat ze veel doen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt je pomp in het water te staan? waarom niet een pomp die niet in je water hoeft te staan?? ik DWC systemen gezien waarbij ze de pomp netjes uit de bakken hielden,

ik wil dit systeem zelf ook eens proberen, maar leer eerst zoveel mogelijk bij, ik heb ook nog een vraag over je filters, waarom word het water bij jouw filters direct over drie verdeelt en waarom niet de filters achter mekaar, snap je wat ik bedoel? drie filters direct aan elkaar aansluiten, maar jij hebt het zo gemaakt dat het water verdeelt word over drie filters lijkt me een kleine blokkade in de doorstroming...het kan er minder snel door heen zeg maar, ik kan het mis hebben hoor!! haha,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Pirus. mooi stukje tekst bedankt hiervoor. over dat ph verhaal heb je denk ik wel gelijk. iedereen doet het op die manier dus meschien maak ik mij druk over iets wat er niet is.

 

over het probleem met steenwol had ik nog niks van gehoord, :)

 

ik ververs elke week mijn water wel een keer, vaak al na 4 dagen. zeker om dat mijn water 25 keer per uur circuleert.

 

 

@ tony montana. over co2 toevoegen aan je water heb ik mijn twijfels. volgens mij heb ik ooit gelezen dat Guesswho? er een test mee gadaan heeft, en volgens mij gaf het totaal geen enkel verschil. en precies wat Cannaz zegt het is al zo vaak ontkracht. ik ben van mening dat co2 alleen verschil gaat maken als je er echt verstand van hebt, en dat heb ik totaal niet. natuurlijk ik heb me daar wel ooit mee ingelezen, maar dat wil niks zeggen. maar een gek idee is het niet alleen ik denk dat het niet werkt

 

@ amnees. zo had ik het ook niet niet bekeken, maar het verhaal klopt idd wel

 

@ Cannaz. tja soms kan ik die man ook niet volgen. maar hij is zeker iemand die weet wat hij doet.

 

@ boizsterhead. leuk dat je het ook wil gaan proberen :wacko: maar wacht gewoon even af of ik op mijn bek ga met deze setup ;) bespaart jou weer wa elende. als ik het nog eens over ga doen zou ik zelf toch enkele dingen veranderen.,

 

oke voor je eerste vraag. een heel duidelijk antwoord. hou zoveel mogelijk in je water. mijn filters paste niet meer in die bak eronder anders hadden ze er al in gezeten. puur gezien op het verhaal lekkage. in de bak waar mijn pomp zit komen geen wortels en als het moet kan ik het bovenste deel eraf pakken om er bij te kunnen. mijn wortels komen niet in contact met mijn reservoir.

 

en voor je 2e vraag. mijn water wordt idd verdeeld over 3 filters. 1 filter was meer dan genoeg geweest,MAAR als deze verstopt zou raken krijgen mijn wortels geen water meer. nu met die 3 filters heb ik 3 keer zo veel filter matriaal waardoor het minder snel verstopt. (filter kost ook maar 5 euro per stuk) en ik heb het liefste dat mijn water zo min mogelijk hinder overvind van een filter en de doorstroming optimaal blijft. beetje duidelijk?

 

 

 

 

bedankt allemaal voor jullie reatie :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

chiller gekocht ik ga nu hobbyen straks dus een update

 

GRT jkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo allemaal tijd voor een update zoals belooft

 

update dag 2 12/12

 

toch maar een chiller gekocht vanwege mijn water temperatuur.

makelijker kan niet ik stel mijn gewenste temperatuur in. en hij kiest zelf of hij moet koelen of verwarmen.

 

veel heb ik niet echt te melden. dus foto time :rofl

 

gallery_24999_12848_1616856.jpg

 

gallery_24999_12848_1319129.jpg

 

gallery_24999_12848_2452279.jpg

 

gallery_24999_12848_233840.jpg

 

gallery_24999_12848_997443.jpg

 

gallery_24999_12848_431226.jpg

 

GRT jkk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Coole chiller, die gaat je echt wel helpen.

Was het een grote investering?

Toen ik er ook achteraan ging was ik € 500 kwijt voor een kleintje.

 

nog steeds DWC :wacko: :rofl

 

Aerophonics, door de opstellling ook een beetje SWC.

ShallowWaterCulture, lijkt veel op DWC maar minder diepe bakken en water.

 

Wortels kunnen/mogen iets bruinig zijn, maar er mag geen drab tussen hangen en ze mogen niet papperig zijn.

Bruinige kan komen door bijvoorbeeld wortelstimulator, enzymen of voeding die een kleurtje afgeeft.

Ene voeding doet dat meer dan de ander overigens.

 

Als je wortelproblemen hebt, kun je dit ook snel genoeg ruiken, goede wortels ruiken fris scherp en ook enigzins kruidig zoet waar zieke wortels een luchtje afgeven dat lijkt op de eerder maar het frisse scherpe is er niet meer is en je ziet dan al wat drab bij de wortels zelf of tegen de wanden van je bak.

 

Nog niks aan de hand als je waterstofperioxide hebt :)

wel veel werk om alles te cleanen, dat dan weer wel.

 

Je kunt rustig 14dgn met je vat doen bij een DWC, bij een Aerophonics weet ik het niet zo goed omdat je de voeding heftig verneveld

en weer recirculeert weet ik niet of dit de chelatering of ph veranderd . Info fabrikant?

 

als het goed is hoef je bijna geen ph zuur toe te voegen door de voeding die je gebruikt, die zal de ph in de range 5.5-6.2 houden en vergeet niet dat de plant zelf ook een duit in het zakje doet, verloop is niet erg zolang het niet erg rap gaat (meer dan 0.5pt) en niet onder de 5 of boven de 6.4 komt.

 

Ga je ze nog knakken of laat je ze vrij opgroeien?

Knakken werkt erg goed met hydro omdat de sapstroom in no-time herstelt is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...