Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
shamaan

"beschaving of anrachie"

Recommended Posts

ik vroeg me eens even op een helder moment af...wat is het beste(niet alleen voor de mens maar voor heel ons ecosysteem) beschaving zoals we ze nu kennen of anarchie.

miss is deze vraag al gesteld,mijn excuses op voorhand dan :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het beste voor het ecosysteem is in ieder geval dat de mens zo snel mogelijk in aantal afneemt. Anarchie lijkt historisch gezien, een goed instrument om dit te realiseren.

 

Het zou beter zijn als het behoud van het ecosysteem ook wordt gezien als beschaving en niet alleen materiele rijkdom en kennis.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het beste voor het ecosysteem is in ieder geval dat de mens zo snel mogelijk in aantal afneemt. Anarchie lijkt historisch gezien, een goed instrument om dit te realiseren.

 

Het zou beter zijn als het behoud van het ecosysteem ook wordt gezien als beschaving en niet alleen materiele rijkdom en kennis.

Dat de mens in aantal moet afnemen lijkt mij ook wel duidelijk, zit niets anders op.

Maar onder ecosysteem versta ik niet materiële rijkdom, kennis of beschaving maar eerder de natuur op zich. Als we die kapot maken maken we sowieso onszelf kapot :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat de mens in aantal moet afnemen lijkt mij ook wel duidelijk, zit niets anders op.

 

True

 

 

Maar onder ecosysteem versta ik niet materiële rijkdom, kennis of beschaving maar eerder de natuur op zich. Als we die kapot maken maken we sowieso onszelf kapot :D

 

Daar zijn we toch al mee bezig en niet zo´n beetje ook...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op de site http://195.193.168.34/Seriewoordenaar/ kun je het nodige vinden over het jaartal 2012 en wat de kosmos dan voor ons in petto zou (kunnen) hebben. Wellicht biedt dit een paar antwoorden op je vragen. Of roept het meer vragen bij je op.

Mooie autobiografie... raad iedereen aan om die te lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joris, ook de site http://www.libertarian.nl/NL/index.php geeft je veel info over de verschillen en overeenkomsten tussen (de diverse vormen van) anarchie en libertarisme. Het Libertarisme staat voor een volkomen individuele vrijheid. Hoe meer ik er over lees, des te meer het mij bevalt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elk besturingssysteem heeft zijn voordelen denk ik (zolang het maar democratisch blijft) maar als ik in Juni voor de eerste keer moet gaan stemmen (op mijn 18de verjaardag) zal dat toch voor Liberalisten zijn denk ik omdat hun meningen over de meeste onderwerpen, gelijkend zijn met de mijne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mens is het domste wezen dat er bestaat. Elk dier heeft een overlevingsmethode nodig. Voorbeeld: kikkers leggen honderden eitjes per keer, om zeker te weten dat ze kinderen krijgen en dat dus de soort blijft bestaan.

 

Bij de mens is die methode intelligentie. Niks mis mee toch?

 

Jawel!

 

Door intelligentie zijn machines ontstaan, elektriciteit, energie, wetenschap, enz. De mens is het enige wezen dat om te overleven zijn eigen leefomgeving kapot maakt, en de leefomgeving van andere dieren.

 

Wat dat betreft ben ik het eens met Theo Maassen, hij heeft in een show van hem een goed stuk over dat elke man even naar de dokter moet, kleine ingreep, en dan met zn allen uitsterven. 'En de laatste die doet t licht uit.' Laat een andere diersoort het over een paar miljoen jaar maar nog een keer proberen.

 

Beschaving is dus schadelijk.

 

Ook ben ik van mening, en dat klinkt nogal grof, dat een groot deel van de mensen het verdient om te sterven. Er zijn heel veel mensen die slechte dingen doen, of dat niet eens... ze zijn een belediging voor de intelligentie waar ik het net over had. Die mensen zijn dom, naïef, oppervlakkig en vaak ontzettend arrogant (iets waar de mens sowieso al last van heeft.)

 

Naar mijn mening zou de maatschappij een stuk prettiger zijn zonder die mensen.

 

Reacties????

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga met veel wat je zegt akkoord, zelfs met het laatste toch wel vrij cru stukje van je tekst (sommige mensen verdienen het idd niet om te leven), maar waar ik niet mee akkoord ga is dat intelligentie de oorzaak is van het feit dat we deze planeet aan het kapot maken zijn.

Intelligentie is niet slecht of goed, het zijn andere typisch menselijke trekken zoals egoisme, hebberigheid en kortzichtigheid die onze intelligentie doet werken voor de verkeerde dingen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anarchie is geen goed idee....

 

Dit omdat de mens een groepsdier is en daarom vastzit aan rangorde's en regels, zo gaat het met alle groepsdieren, er is een vorm van gezag en regelgeving nodig om een groep te kunnen laten samenleven.

 

Alleen solitaire dieren kunnen in een soort van anarchisme leven, alhoewel zelfs dat niet waar is....

 

Alles wat de mens hoeft te leren is dat we onze intelligentie gebruiken om samen te werken met de aarde waarop we leven ipv de aarde te gebruiken en te misbruiken...

 

Oftewel we moeten weereens gaan erkennen dat we deel uitmaken van de aarde ipv dat we erboven staan....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Groepsgedrag ontstaat ook zonder gebruik te maken van geschreven regels. Verantwoordelijkheid nemen en geven vereist geen papieren wetten...

Samen leven (twee woorden!) is wat anders dan de slappe pogingen van al dan niet democratisch opgedrongen regeringen om een maakbare samenleving te creeeren waarin allerlei uiteenlopende belangen tot een onleefbare brei worden gekookt. Got, wat een zin en niet eens stoned :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat we klaar zijn voor anarchie als we écht beschaafd zijn. :) Ik denk helaas dat dit nooit zal gebeuren, maar we kunnen altijd blijven hopen. Als iedereen alvast met zichzelf begint schieten we al op, waarmee we gelijk het image van de cannabisten verbeteren. :o Twee vliegen in één klap!

Share this post


Link to post
Share on other sites

anarchie is er enkel doordat de beschaving enkel op punt van winstbejag lijkt te staan.

 

als de mensen weten hoe ze moeten leven zie ik geen probleem voor de natuur.

 

als de mensen perfect met de natuur zouden samenleven op grote schaal en met behouding van de vooruitgang, dan zou anarchie nutteloos zijn.

 

anarchie en chaos bestaat enkel door gebrek aan keuze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn kijk op deze wereld is simpel,wij zijn zoogdieren maar elk zoogdier op deze planeet zorgt voor een balans met zijn omgeving mij dus totaal niet,wij leven van het land en water en lucht,terwijl we het tegelijkertijd kapot maken,kapen van bossen,dumpen van troep in het water tot uitlaatgassen in de lucht.raar maar waar. :o bjorn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel van het antwoord zit in de definitie.

 

"Anarchie" in de "klassieke" betekenis wordt vaak foutief als analoge term voor "chaos" gebruikt.

De huidige bestaande cultuurvormen zijn economisch/sociaal/milieugewijs allemaal doodlopende straten die vroeg of laat onvermijdelijk zullen leiden tot "chaos".

 

"Anarchie" in de wàre politiek/filosofische zin, staat daarentegen NIET voor "chaos", maar voor een vrij doordacht systeem van "basisdemocratie".

Dit systeem functioneert in de praktijk helaas niet - omdat basisdemocratie enkel kan werken in een gemeenschap waarvan ieder individu OPGEVOED is met basisdemocratische normen.

Je zit hier met een paradox.....

Basisdemocratie vereist ideologische en intellectuele oprechtheid VAN DE HELE GROEP. :o

Zodra er in een basisdemocratie mensen opduiken die eigenlijk lak hebben aan het basisbeginsel, loopt 't al fout....

Basisdemocratie kan ook enkel goed functioneren als IEDEREEN weet waarover hij/zij praat en goed/juist geïnformeerd is over het onderwerp waar beslissingen over moeten genomen worden.

Stel dat je in Nederland morgen basisdemocratie invoert en dan hou je een volksstemming over cannabis - dan wordt 't gebruik wellicht verboden.... ;)

Het grootste deel van de bevolking is - betreffende dat onderwerp - immers niet of verkeerd voorgelicht en zal daar helaas naar stemmen.....

Trek deze lijn door en binnen de kortste keren zit je in een "basisdemocratische dictatuur" waarin de doorsnee grijze/domme massa alles verbiedt waar ze geen benul van heeft..... :)

 

Het is mijn ondervinding dat de basisvoorwaarden voor écht anarchisme (dus basisdemocratie) onmogelijk te vervullen zijn - ideologische/intellectuele oprechtheid én goed geïnformeerd zijn : van de doorsnee burger is dit gewoon véél te veel gevraagd....! :P

 

Het ware anarchisme is een prima persoonlijke ideologie voor idealisten - maar in het "veld" of als groepsdoctrine tot mislukken gedoemd.

 

Wat de ecologie van deze planeet betreft, kunnen we kort zijn : Those in Power verkeren in de overtuiging dat zij het milieu kunnen beheersen en er tegelijk ongestoord verder roofbouw op mogen plegen.Je gaat die gasten van vandaag op morgen niet van de macht af krijgen en "morgen" is het al te laat.....

Ik ben geen doemdenker - maar de kruik gaat simpelweg net zolang te water tot ze breekt en de natuur heeft zo Haar Eigen manier om de balans te herstellen. :P

 

Seraph. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat dat betreft ben ik het eens met Theo Maassen, hij heeft in een show van hem een goed stuk over dat elke man even naar de dokter moet, kleine ingreep, en dan met zn allen uitsterven. 'En de laatste die doet t licht uit.' Laat een andere diersoort het over een paar miljoen jaar maar nog een keer proberen.

 

Die kende ik trouwens nog niet ! Wel een goeie...:"En de laatste doet het licht uit." ;) ;) :P :o !!!

 

 

Greetz :)

 

Seraph.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...