Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

OmeSjaak

Aarde ruikt naar ammoniak

Recommended Posts

Ghello forum-leden.

 

Ik heb ff iets goors is me tent en dat is de geur!

Heb me 3 smartpots met 100L canna grond gemend met bio korrels van bac.

 

Dit is de eerste keer dat ik me aarde probeerde te hergebruiken.

Heb in elke pot 12 handjes van die zooi er in gegooid en het stinkt echt naar ammoniak!

 

Ik ruik de geur als ik er een halve meter boven hang.

Heb me aarde al een paar keer goed omgegooid om alles goed te mengen. (stink dan nog erger)

 

Iemand idee wat goed is of wat ik het beste kan doen?

heb het ook al gespoeld maar het word er nou niet echt beter op.

 

gr

 

UncleSjaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ook kort geleden van die korrels op onderste laag her te gebruiken aarde gedaan maar ik rook niets van ammoniak.

wel een sterke mestgeurgeur als je die korreltjes wat lang selkaar wrijft

staan ook nog geen planten in de aarde/ aarde nog niet natgemaakt dus kan nog komen.

 

waar heb jij die dosering vandaan?

ik kon er nergens iets over vinden en heb het op 2 eetlepels per 26ltr smartpot gehouden (en nog wat wormensmest erbij gedaan), kan me voorstellen dat als er een laag korrels ligt en dat gaat oplossen. bepaald type stikstof wat vrijkomt (ureum?) en wat meurt maar als het goed is snel zal verdwijnen.

 

wat ik me afvraag is of je tijdens de vorige run geen problemen hebt gehad en of je iets van bacto of enzymen op die her te gebruiken aarde hebt gebruikt en of je de aarde wel verder opgewaardeerd hebt/ bovenste deel vd aarde verwijderd en verse aarde erbovenop?

 

Als je niet afgegraven hebt maar alle wortels eruit en de aarde omgewoeld dan kan het van alles zijn en weet ik het verder niet, dit heb ik ook wel eens gedaan en dat is me heel erg slecht bevallen.

 

voordeeltje van bio, die aanlokkelijke geuren die vrij kunnen komen, met smartpots is het met organisch kweken naar mijn ervaring nog ff erger, als je onder TL kweekt is dat nog erger, komt door de luchtigheid van de pot en de verdamping via de wand waardoor je ok ruikt wat er in de pot zit ipv dat het opgesloten zit in plastic. :whistling

 

bacto in combi met wortelstimulator en dan laatste beetje door de gootsteen, ook slim:

ruik je 2 dagen later nog als je niet goed doorspoelt na het in putje gemikt te hebben :specool

 

blahblah

 

aarde met rust laten en alleen water geven en als je planten er gewoon bij (blijven) staan je ding doen.

je kunt beetje korrels in water doen en ruiken, dan nog wat meer korrelstje erbij en nog eens ruiken, denk met meer korrels die ammoniak erin gaat komen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me vorige ronde heb ik 1 x per week 3 weken lang myco maximum mee gegeven. daarna bac bloei en bac pk.

En wil woensdag de stekken inwateren met bacto van sannie.

aarde heb ik de kluiten uit gegooid en gelijk omgewoeld en die korrels er in gegooid.

2 x 5L water gegeven, en weer goed omgewoeld.

Komt ook nog een nieuwe laag aarde over.

 

gr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dosering heb ik van het etiket, een hand voor 5L water, kilo voor 1m2.(dacht nog doe maar rustig aan)

 

 

bedoel: 1 hand voor 5l grond

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik gebruik voor opwaarderen altijd bactoforce van h en g

en kippenmestkorrels van welkoop basaltmeel kalk batguano beendermeelkorrels schimmels en bacterien.

per 10 liter grond doe ik dan 2 eetlepels bactoforce 1 handje kalk 1handje basaltmeel en een theekopje kippenkorrels

een half kopje batguano halfje beendermeel en de schimmels en bacterien.

en het stinkt de pan uit!

die geur krijg je ook moeilijk van je handen twee of drie keer wassen.

die geur trekt na een paar dagen wel weg uit je grond .

 

ja stinken doet het zeker maar het werkt wel en daar gaat het om .

 

houzgroenmacerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey,

 

Als de pH in je grond hoog is kan er ammoniak ontstaan. Ik zou met ph 5 spoelen en kijken of de ammoniak lucht weg gaat.

 

 

Greetz,

 

Kannabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kzocht de thread al ;)

 

heb die BAC korrels ook, had ze over de laag her te gebruiken aarde gesprenkeld en daar 10cm verse lightmix overheen gedaan en daar de planten in gezet.

 

Heb de potten (26ltr smartpot) ingewaterd met 2ltr water met bacto en wortelstimu (bio van H&G) en goed opgelet of ik ook wat zou vernemen aan ammoniak geur. De 1e keer water geven kwam er niks vrij maar 2dgn later toen de pot nog eens bewaterd werd vernam ik ook een sterke ammoniak geur die ik bij andere wijzen van opwaarderen nog niet geroken heb (ja, met bloed- en beendermeel enzo maar dat meurt als je de verpakking opendoet al als ik weet niet wat).

 

Aangezien je de dosis 10x groter hebt als ik heb zal het ook meer ruiken maar trekt ook redelijk snel weer weg (bij mij in ieder geval) is het nu, weer een dag later al stukken minder.

 

dat van die hoge ph klopt ook dus wat lager in de ph gaan zitten zal helpen maar spoelen met ph 5 lijkt me wel erg drastich (bodemleven tik), kzou eerder keer of 2/3 water rond ph 6 geven. Ik doe dit trouwens (bijna) altijd bij het inwateren van hergebruikte aarde maar dat is meer omdat ik niks meet van het her te gebruiken.

 

Begrijp dat je nog geen planten in de potten hebt staan, ik had allang die laatste laag aarde in de potten gedaan, potten ingewaterd met bacto en boel afgedekt om bodemleven lekker op gang te brengen. Had je denk ik ook wel ik geur gescheeld, die toplaag.

 

Volgende ronde zal ik, nu ik het weet, eens hoger die korrels doseren en mijn ervaring met de geur posten.

Wil kijken of ik (GL) aarde meer dan 2x kan hergebruiken in smartpots met opwaarderen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoekfuntie werkt niet, was ff flink spitten voor ik de thread weer vond.

 

Bac korrels geven inderdaad een ammoniak geur af als je de aarde ermee opgewaardeerd hebt en water geeft.

Ik had niet zoveel korrels gebruikt (1 handje maar per 26ltrpot) maar heb zeker 4dgn lang een kippenmest geur rond de tent gehad.

 

Na 1e keer water geven was het niet zo erg maar na de 3e keer was het het ergst, nadien niets meer vernomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...