Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

nico120

Eerste kweek 3x Northern Light Blue

Recommended Posts

Ik ben gisteren aan mijn eerste kweekje begonnen en dat in een dr90 tent en ik heb besloten om hier een regelmatig verslag bij te houden zodat ik toch enige vorm van begeleiding heb en zodoende veel kan bijleren. Hier even de stats:

 

1x Kweektent Secret Jardin DR-90 II 90x90x180cm

1x 400 E.T.I kit + G.E. Bulp + spiegelkap

1x Aansluitsnoer 2 meter

5x Aansluitkabel 3 x 1,5mm2

1x Buisafzuiger 125mm 365m3

1x Phat Filter 300m3 flens 125mm

1x Doos 5 meter Sonoconnect 127mm

1x Set easy rollers

3x Slangenklem 60-135mm

1x Themo/hygro Mini/Maxi meter

1x Tent ventilator met clip

1x Klimaat regelaar Fan-control+ thermostaat

1x Stekker met randaarde (wit)

 

Gisteren heb ik 3 zaadjes in kleine 1l potjes met zaai/stekgrond geplant en sinds vanmorgen staan ze in mijn tent:

gallery_20118_12596_151207.jpg

 

Ik heb wel problemen om de temperatuur goed te regelen als de lamp aanstaat. Ik heb de thermostaat op 24° ingesteld en in een hoekje geplaatst op zo'n 1l pot zodat het niet rechtstreeks onder de lamp staat. Nu draait de afzuigen wel constant op volle toeren, pas als ik de thermostaat op (minimum) 28° stel luistert hij naar mijn fancontroller (ongeveer 40%).

Nu maakt het dus niet uit of ik mijn fancontoller op 0% of 100% zet.

 

Momenteel is het rond de 26° in de tent:

gallery_20118_12596_58699.jpg

 

Dat is nu wel iets wat ik wil oplossen want als de afzuiger constant op volle toeren moet draaien maakt hij ook constant maximaal (blazend) geluid en mits de tent in mijn slaapkamer staat is dat wel iets met een hoge prioriteit. Ik heb al gezocht op het forum naar manieren om afzuigen stiller te krijgen en kwam http://www.growcenter-noord.nl/tma-automat...nden-p-888.html tegen, maar ik weet niet of dat mijn probleem veroorzaakt want heb het idee dat mijn afzuigen gewoon te zwak is?

 

EDIT: ondertussen is het 29° langs de zijkant van de tent maar dus onder de lamp minstens 30° neem ik aan. Is het nog gezond om de zaadjes in de tent te laten?

Edited by nico120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yow,

 

onwijs veel suc6!

 

de warmte kunnen de kleintjes wel handle wel zal ik zorgen voor een goed circulatie,

 

de warmte onder de lamp moet je niet meten, nogmaals zorg voor een goede circulatie onder de lamp,

 

meet de warmte boven de lamp :wOOt voor de precisie temp,

 

Grtz P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Yow,

 

onwijs veel suc6!

 

de warmte kunnen de kleintjes wel handle wel zal ik zorgen voor een goed circulatie,

 

de warmte onder de lamp moet je niet meten, nogmaals zorg voor een goede circulatie onder de lamp,

 

meet de warmte boven de lamp :wOOt voor de precisie temp,

 

Grtz P

Bedankt voor je snelle antwoord. Is het dan ook verstandig de thermostaat boven de lamp te hangen? Ik las hier ergens dat ze op de hoogte van de toppen in de schaduw moest hangen dus heb ik ze momenteel. op 10cm hoogte in een hoekje gezet.

 

En een goede circulatie, raad je me dan aan om al een clip fan in te schakelen?

Edited by nico120

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het idee dat een softbox mijn probleem wat kan verhelpen maar alleen weet ik niet hoeveel kuub dat moet zijn en of ik dan ook een grotere filter moet kopen?

De tent trekt nu ook redelijk vacuüm, heb het proberen oplossen met een 2e afvoerbuis te plaatsen en dat helpt al een beetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tent = 90 x 90 x 180 = 0.9 x 0.9 x 1.8 = 1.46 m3

 

1.46 x 3 ( 3 keer lucht verversen in minuut MINIMUM ) x 60 = 263 m3

 

Minstens een afzuiging van 263 m3 nodig ---> op de ene manier berekent

 

En met 400 Watt ---> 400 m3 afzuiging op da andere manier

 

Normaal 365m3 zou genoeg moeten zijn !!

 

Grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die berekeningen stellen me al wat gerust, dankje. Maar hij draait nu al volle toeren, wat gaat dat dan zijn als het echt warm is buiten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die aantal kuubs zijn leuk, maar je hebt natuurlijk ook weerstand. Ik draaide bij mijn 250 watt Gavita ronde dezelfde afzuiger, maar ik zou in een DR90 toch wel minimaal voor een 500m3 afzuiger gaan. Ik had zelfs een actieve inblaas en nog werd het redelijk warm (30+). Zeker op de hete zomerdagen wil je gewoon wat extra power hebben. Dus een 500m3 softbox met torin is wel geschikt voor je tent, die is veeeel stiller als een buisafzuiger zonder geluidsdemping.

 

Gr,

 

Donnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minimaal 500m3 dus dan moet ik deze bestelling maken:

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-...talenbox-550m3/

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-...o-filter-425m3/

 

En dan voor de inblaas:

http://www.eugrowshop.eu/nl/luchttechniek-...talenbox-250m3/

is er nog iets noodzakelijk aan de inblaas?

Edited by nico120

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 van de 3 zijn sinds gisterenavond ontkiemd! ;)

 

gallery_20118_12596_45754.jpg

 

gallery_20118_12596_94936.jpg

 

Hoop dat die 3e er nog uitkomt al is het streefdoel maar 2 plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De 3e is ook aan het ontkiemen al duurt dit al even ondertussen, tijd voor een foto-update:

 

Deze hier is de meest succesvolle. Is als eerste uitgekomen en staat ook gewoon mooi, niets van problemen :D

gallery_20118_12596_424037.jpg

 

De 2e had wel wat problemen om zijn hulpje af te krijgen, heb dan uiteindelijk gisteren wat geholpen en bleek geen probleem te zijn. De kiemblaadjes (zijn toch die gave e?) kleven wel aan elkaar precies. De gekartelde komen er wel uit al wordt het langs 1 kant een beetje verhinderd door de kiemblaadjes die aan elkaar plakken waardoor het een beetje plooit. Komt dit vanzelf goed of moet ik de kiemblaadjes uit elkaar trekken? Er is precies een doorzichtig velletje die ze samen houdt, misschien een overblijfsel van het hulsel?

gallery_20118_12596_252737.jpg

 

En uiteindelijk de 3e die aan het ontkiemen is, laatkomer maar ik laat hem doen:

gallery_20118_12596_338726.jpg

 

Verder blijft de temp meestal onder 30° maar veel lager is het meestal niet. Luchtvochtigheid tussen 40 en 65% in de tent.

 

Ondertussen is nieuwe afzuiging (s-vent 550m3) en inblaas gearriveerd(s-vent 250m3) en wacht ik enkel nog op een grotere koolstoffilter om alles te installeren. Heb ook problemen met schakelbord waar tijdsklok stilstaat (heb hier al een topic voor geopend) deze mag ik van eugrowshop opsturen en ze zullen hem even testen en indien niet goed werkend, een nieuwe opsturen.

 

Ik vind zo'n eerste kweek wel wat stresserend, ben een redelijk perfectionist dus ik ben al rap bang dat ik iets fout doe. En heb al redelijk extra kosten gehad + slaap verhinderd doordat de apparatuur niet voldeed (afzuiging en kapotte schakelbord) dus dat helpt niet, gelukkig moet ik niet wachten tot de oogst om af en toe te onstressen ;)

Ga ook blij zijn als mijn blumat tensionmeter toekomt, al zal dit nog een tweetal weken duren. Ondertussen geef ik zo'n 10ml per plantje maar vanmorgen stond de bovenste laag echt droog dus ga misschien morgen eens wat meer geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Momenteel gaat alles goed. Alleen kleuren de kiemblaadjes wat geel, volgens mij door teveel aan water, ik geef alleszins als sinds gisteren geen water meer. Of kan het gewoon door de hoge temperaturen zijn? Want laatste 2 dagen was het wel super warm alsook in de tent (begin de 30°C :( )

 

gallery_20118_12596_54052.jpg

 

gallery_20118_12596_143857.jpg

 

3e plantje heeft na het ontkiemen opgegeven jammer genoeg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...