Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nico M

Oplossing voor de rouwvarenmug

Recommended Posts

Hallo, ik had in het begin nogal last van de rouwvarenmug in mijn potrgrond. Ik heb er over nagedacht om nematoden te kopen maar die kunnen ook de wortels aanvreten. Dus dat is kwaad met kwaad bestrijden. Chemische oplossingen waren ook geen optie, ik kweek puur biologisch.

De oplossing heb ik gevonden in de oude vertrouwde anti vlieg plakrollen.

 

Omdat het weer niet al te best was de laatste tijd heb ik besloten om bij slecht weer mijn tien planten binnen op te kweken.

Ik had nog een vaste kast over waar een luchtafvoer ingebouwd zit, die is aangesloten op het centrale afvoerkanaal, dus kon ik mijn planten daar neerzetten.

Een spectrabox 120 watt led lamp erin gehangen, het plafond verlaagd ivm het verwarmen van de ruimte. Want ik moest er wel een kacheltje in zetten, de led lamp geeft n.l. bijna geen warmte af. En het gaat tot nu toe heel goed. En bij mooi weer zet ik de planten op het balkon.

Maar ik dwaal af ;) Die plakrollen hebben ervoor gezorgd dat ik nu mug vrij ben. Dus een simpele oplossing voor een vervelend probleem.

 

Groet,

 

Nico M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo heb ik het ook gedaan 1,50 voor 4 rollen niet giftig werkt erg goed..langs onderen watergeven en je aarde vrij droog houden vooral bovenin scheelt ook een hoop

Share this post


Link to post
Share on other sites

De varenrouwmug zelf is niet het probleem.

Het zijn de larven, in de grond, die aan de wortels en stengel van je plant knagen, of zelfs doorboren.

Na paring krijgt legt één zo'n mugje 50-200 eitjes in je grondje. Dus als je er ééntje mist met je plakrol, is het geen oplossing.

Buitenplanten binnen zetten is ook vragen om een plaag. Maar daar ben je al achter.

Nematoden, bodemroofmijt of roofkevers zijn een prima oplossing.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips, het is trouwens heerlijk weer vandaag, voor de dames ;) Ik wist niet, dat door buitenplanten binnen te zetten er een plaag kan ontstaan. Ik dacht dat het te maken had met de aarde die ik gebruik. Maar goed ik heb er nu geen last meer van en dat is het belangrijkste. En mochten er toch een paar ontsnapt zijn dan vinden ze vanzelf de weg naar de sticky tape. Of ze vliegen zich te pletter tegen de lamp.

 

Nico M.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...