Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Proput

1ste maal

Recommended Posts

OK, wegens gebrek aan ruimte in de tuin ga ik Guerilla..

 

Na lang aarzelen en vooral zoeken naar een goede spot heb ik nu toch maar besloten om het er op te wagen.

 

Ik heb al 5 plantjes staan in men tuin, Jack herer. zie topic outdoor.

 

Nu heeft een gulle gever wat zaadjes opgestuurt, een deens soortje omdat het risico op toprot bij jack herer toch wel groot is en ik zeker wat oogst wil.

 

Deze zaadjes verwacht ik morge of overmoge in de bus en zullen gekweekt worden in de limburgse bossen. Nu zit ik toch wel met wat vraagjes omtrend de spot en dergelijke.

 

Spot 1:

 

Deze spot is omringd door hoge bomen en als je er niet moet zijn dan kom je er niet.

 

Allereerst : boswachter/natuurbeheer.... hoe vaak doen die hun ronde, op welke plaatsen komen zij het meest en gaan die actief op zoek naar guerilla? Op de spot waar ik mijn plantjes wil zetten zijn namelijk jonge denneboompjes aangeplant en ik vroeg mij af of die boswachters even vaak hun plantjes checken als ik dat doe! :D

 

Het plan op deze spot is om in het midden enkele boompjes om te zagen. Zo zullen de plantjes genoeg zon hebben en staan ze mooi gecamoufleerd... Vlakbij is er ook water dus ik denk dat er dieper in de grond wel genoeg zit voor de plantjes, en anders kan ik altijd nog wat water gaan scheppen met de emmer.

 

Het grootste probleem met deze spot is dat ik een groot hert heb zien weglopen toen ik er aankwam! ik schrok me te pletter want het was best dichtbij :dribble: toen ik een eindje tussen de boompjes ging wandelen zag ik dat er van de schors geknabbeld was. Nu is mijn vraag : lusten herten wiet? :) en hoe bescherm je je planten daar in godsnaam tegen???

 

Dit is de spot :

gallery_30473_12151_1487157.jpg

 

Spot 2:

 

Deze spot zal me de moeite besparen te moeten zagen en er is zeker voldoende zon...Water zal ook geen probleem zijn aangezien er aan de boomgrens een uitgedroogd beekje loopt (moerassig). iets verder is er ook vers water.

 

Op deze spot heb ik echter wel een emmer gevonden... dus teken van leven. Hij was wel oud, lag er zeker al van vorig jaar of langer... er zat regenwater in met een dood vogeltje ( had waarschijnlijk willen drinken) R.I.P.

 

Op zich nog ok,..dacht ik...

 

tot ik in het midden van het veld ijzerdraad aan een boom zag hangen; volgens mij omheining van een vorig kweekje... dusja

 

Ik heb rondgekeken, maar zag echter nergens omgewoelde grond, of iets wat leek op de plek waar het had gestaan....

 

duja, ik kan het er op wagen en hopen dat hier niemand meer komt,..

 

De toegang tot spot 2 :

 

gallery_30473_12151_1653437.jpg

 

 

Het beloofde land als je door de poort gaat :D Hier kunnen wel 1000 plantjes

 

gallery_30473_12151_782784.jpg

 

Spot 3:

 

Deze spot vind ik de minste. Enerzijds ligt ze op een goede 50 meter van een wandelpad,... anderzijds is het er ergs droog en lijkt de grond mij niet zo goed. Kwa camouflage door omringend gewas is het wel dik in orde...niet te zien vanaf het pad. Water is echter wel een probleem... ik denk niet dat ik deze gebruik.

 

gallery_30473_12151_3179983.jpg

 

 

 

Zo dat was het dan... het is nu wachten op de zaadjes en alvast de spots klaarmaken (putjes graven en grond wat opwaarderen.)

 

De plantjes ga ik 1/2 weekjes voorgroeien en dan naar de spot vervoeren... op de fiets :rolleyes:

 

gallery_30473_12151_381638.jpg

 

zal nog niet zo evident zijn om alles te sleuren...

 

 

Tot de volgende en tips zijn altijd welkom !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow mooie plek heb je daarzo :rolleyes: ..zeker weten dat je er veel kwijt kan ...

 

Het beloofde land als je door de poort gaat :dribble: Hier kunnen wel 1000 plantjes

 

gallery_30473_12151_782784.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zelf ook in een vergelijkbare spot wat planten geplaatst.

 

Ging 2x p/week heen tot na 6 weken, waren de planten eruit getrokken.

 

Denk dat het door de nieuwe boompjes komt dat één of andere boswachter ze komt checken.

 

Maar blijft een mooie plek :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

//edit//

 

 

@Loewie : Wel ja, daar heb ik dus schrik voor... Ik ga er in ieder geval een paar plantjes zetten. Dan ziek ik wel en ben ik weer wat wijzer voor volgend jaar :rolleyes:

 

Ondertussen zijn de zaadjes ook binnen en liggen ze te ontkiemen. Opmerkelijk hoe je het verschil tussen soorten al ziet in de zaden. Henkes lolland waren bijvoorbeeld best klein tegenover de rest.

 

R.D. x Durban Excellent = 6 zaden

Henkes Lolland = 5 zaden

H.L. x (Royal Dane x Thyphoon) = 6 zaden

 

gallery_30473_12151_1837108.jpg

gallery_30473_12151_87033.jpg

gallery_30473_12151_914017.jpg

gallery_30473_12151_275096.jpg

 

Het plan is om ze eerst thuis te laten ontkiemen en vervolgens in kleine potjes richting de spot...

 

Die spot moet ik nog klaarmaken, dat zal dit weekend gaan gebeuren.

 

Hopen op een goede afloop, best wel spannend...het zijn nu toch al een heel aantal plantjes, ik heb ook nog 5 jack herer in de tuin staan. Hiervan ga ik er ook 1tje in het wild zetten: zaden kweek. (zou dit lukken?)

 

Dit weekend meer foto's van het eigenlijke werk, klaarmaken spot en ontkiemde zaadjes (hopelijk)

 

Grtz Proput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooie spots en zaadsoorten heb je daarzo 'Proput' denk dat het wel goed komt met jou :rolleyes:.

Je hebt wel weinig zaad in je beheer als ik het zo goed zie waarom :D ?

Want er is kans op mannetjes en uitval :dribble: dus zou zeker meer zaadjes erbij zetten voor het geval het mis kan gaan als je snapt wat ik bedoel :) .

 

Peace O-C,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb bijna dezelfde zorgen als jou:

boswachters ben ik al tegengekomen niet ver van mijn spots met de fiets, en herten kom ik maak tegen, meerdere tegelijk zelfs en ik schrik me soms ook te pletter wanneer ze plots wegrennen :rolleyes:

 

Dit topic heeft me toch wat geholpen.

Ik heb ze wat groter gemaakt maar heel grote kooien zal ik toch niet maken, t'is te hopen dat de herten hen niet teveel schade zullen aanrichten wanneer de planten groot zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wow mooie plek heb je daarzo :D ..zeker weten dat je er veel kwijt kan ...

 

 

@ GreenRecon: Ik heb net je verslag van 2009 gelezen, en filmpje gezien: Boswachter betrapt plantage ! die boswachters zijn natuurlijk ook niet dom... ik heb er wel wat van geleerd

 

= verschillende spots gebruiken + in verschillende omwegen naar de spot zodat ze de weg bijster geraken (als ze men voetsporen proberen volgen...) :rolleyes:

 

Ik heb ook even opgezocht wie de boswachters zijn die in die buurt controleren...het zijn er twee. nuja we zullen zien

 

 

 

@ngalangngalang: Goeie link, er stond in dat topic nog een link naar een ander topic en daar heb ik goede info gevonden.

 

Over die herten : Het meest effectieve dat je kan doe is : eieren mengen met water en dan je plant bespuiten (20% ei +80%water) => lijkt me wel niet echt lekker om te roken :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Het stinkt verschrikkelijk vind ik" toch wel grappig :dribble:

 

maar wat een triestig muziekje zeg voor wat plantjes :rolleyes:, ohhhh arm boswachtertje...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update van het weekend....

 

 

Het is men eerste keer en dat was er aan te merken! Ik had best veel zenuwen om naar de spot te gaan en had schrik om gepakt te worden :) best wel kicken zo guerilla

 

De aanplanting van de spots was echter geen onverdeeld succes:

 

Om 20:00 ben ik vertrokken, zo ongeveer bij schemerlicht... wat had ik bij ? :

 

-Zaklamp

-ijzerdraad

-zaag

-50l universele potaarde

-schupje

-knijptang (voor ijzerdraad)

-plastic fles (voor water)

 

Ik ben begonnen bij een nieuwe spot omdat deze vlakbij een beekje lag en de grond er mij echt goed leek. Het werd als snel avond dus heb ik besloten om hier slechts twee plantjes neer te zetten.

 

Hier staan 2 : Royal Dane x Durban Excellent

 

gallery_30473_12151_1380992.jpg

 

De andere spots waren niet wat ik er van had verwacht:

 

Spot 1: Hier bleek de grond kurkdroog en zanderig.... uiteindelijk heb ik er toch drie kuilen gegraven en er 3 zaadjes geplant(Henkes Lolland x (Royal Dane x Thyphoon) dezelfde stijl als op de nieuwe spot (hier geen foto van genomen)

 

Spot 2: Zelfde probleem; slechte grond + de kleine boompjes bleken kersenboompjes te zijn. Er zaten ook een aantal exemplaren tussen met kersen aan. Dit leek me dus bijgevolg geen goede spot : De boswachter,wandelaars, boer? zullen deze spot wel kennen en er komen plukken dacht ik zo....

 

Spot 3: niet gebruikt, grond is er droog en er is geen water in de buurt.

 

-----------------------------------------------------------------------------------------

 

Het is dus terug zoeken naar een goede spot. De tijd dringt wel,...

 

Ik heb besloten om de overige zaden eerst voor te groeien. Deze zullen dan later op een nieuwe spot geplant worden.

 

Zelfgemaakt ontkiemkasje :)

gallery_30473_12147_2231114.jpg

gallery_30473_12147_1188369.jpg

 

 

Hopelijk ontkiemen de geplante zaden met dit warme weer! Bij de zaadjes op de spots heb ik ook kleine serretjes gemaakt van diepvrieszakjes: om uitdroging te voorkomen (zal er volgende keer wat foto's van nemen)...

 

 

 

Tips zijn welkom!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey! Ik zou wat gaatjes stekken in je plastiek. Je wilt een broeikaseffect bereiken maar teveel van het goede kan ook weer niet. Onder zo'n plastiek wordt het gemakkelijk 40 ° onder vlakke zon. Die gaatjes zorgen voor wat ventilatie :) ... Ik spreek uit ervaring :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

He proput, mooi om te zien.

 

Ik zou op plekken met jonge boompjes zeker niks zetten, die gaan zeker gecontroleerd worden door boswachters of eigenaars ervan.

 

De tijd dringt zeg je, maar aan de andere kant heb je nog wel een paar weken om een betere spot te vinden, jonge plantjes kun je gerust een paar weken in potjes houden voordat je ze weg zet. Ik bedoel maar: je kan beter een goede stek vinden en ze 4 weken in de tuin hebben staan dan gehaast op een stek zetten waar je gen goed gevoel bij hebt. Die plantjes gaan in potjes thuis niet dood, misschien dat ze wat minder hard doorgroeien als je ze te lang zo houdt.

Geduld en positieve instelling, dan fiets je opeens tegen een wonderstek aan!

 

En zeker oppassen met broeikas-effecten in het klein. De zon staat over een paar weken al op z'n hoogst en is op heldere dagen zeer krachtig voor westeuropese begrippen. Ik zou ze gewoon in half licht ergens zetten, zeiltje erover kan wel, maar dan niet in de volle zon. Je voorkomt dan verdroging en te extreme temperaturen. Onder andere planten of ergens waar de zon het niet bereikt tussen 11 en 14 uur zou ik voor kiezen.

Jah blesseth je!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De update komt er aan, ik wacht nog op het fototoestel...

 

Ik kan wel al zeggen dat de zaadjes goed uitgekomen zijn, (1 van elk soortje niet)

 

verder doen de zaadjes, die ik rechtstreeks in de grond had gedaan op de spots, het ook goed. alle 5 uitgekomen. de andere plantjes zullen hen dit weekend vergezellen.

 

 

 

een uitgebreide update zal dit weekend volgen

 

 

blijven volgen zou ik zeggen ! :verrygood

 

grtz proput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gazen kooien valt op in het landschap. Ik zou ze met hondenpis bespuiten en ook een vierkante meter er om heen mee nemen.

 

gr

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

De update!!

 

Eerst even schetsen hoe we er voor staan : ik had 5 zaadjes rechtstreeks in de natuur geplant en de rest thuis laten voorgroeien.

 

Vandaag staan ze allemaal in de natuur op 3 verschillende spots.

 

Op de 1ste spot staat 1 plantje ( het 2de is door hert opgepeuzeld denk ik)

op de 2de spot staan 2 en een half plantje (1tje is deels opgepeuzeld door rupsen)

op de 3de spot staan de 9 overige plantjes. (nieuwe spot)

 

Van de oorsprongkelijke 17 zaden zijn er dus 3 niet ontkiemd. Twee plantjes zijn opgegeten. Dat maakt in totaal nog 12 planten.

 

Zo.. nu de foto's

 

Spot 1; Royal Dane x Durban Excellent

 

gallery_30473_12151_3331340.jpg

gallery_30473_12151_1824182.jpg

gallery_30473_12151_2671467.jpg

 

Het overgebleven plantje stond schuin dus heb ik het wat steun gegeven. Ik heb mezelf ook voorgenomen om in het vervolg de bovenkant van het gaas ook dicht te maken.

 

spot 2; Henkes Lolland x (Royal Dane x Thyphoon

 

gallery_30473_12151_1877529.jpg (sry voor de schuinheid)

 

Het aangevreten plantje, hopelijk komt hij erdoorheen...

gallery_30473_12151_1458613.jpg

 

De twee overgebleven plantjes zien er goed uit

 

gallery_30473_12151_1626803.jpg

gallery_30473_12151_3493514.jpg

 

Spot 3; hier staan zowel Henkes Lolland, Henkes Lolland x (Royal Dane x Thyphoon), Royal Dane x Durban Excellent

 

Je zou kunnen denken "daar komt niet veel zon" maar dat valt enorm mee. de oriëntatie is gunstig : de zijkanten met de bomen zijn het noorden en zuiden. aangezien de zon in het oosten opkomt en in het westen daalt krijgen de plantjes dus +- de hele dag zon. Ik weet wel niet zeker of dit ook zal blijven wanneer de zon daalt in september en oktober... afwachten....

 

gallery_30473_12151_1965029.jpg

gallery_30473_12151_67734.jpg

gallery_30473_12151_1067937.jpg

gallery_30473_12151_668137.jpg

gallery_30473_12151_1750954.jpg

gallery_30473_12151_1581295.jpg

gallery_30473_12151_3331486.jpg

gallery_30473_12151_1800303.jpg

 

Van die laatste spot ben ik bang dat de grond niet zoveel grondstoffen bevat. Het is zanderige grond . Er groeien ook geen brandnetels dus... Ik ga er af en toe eens wat kip en koeienmest korrels gaan strooien denk ik. Ben wel benieuwd naar wat dit gaat geven. In andere topics lijkt zanderige grond niet meteen een probleem dus laten we hopen op het beste.

 

Voorlopig ga ik een tijdje niet meer gaan naar de spots, ze zullen het verder moeten redden.

 

Hopelijk beginnen ze snel een groeispurtje te maken.

 

Zo dat was het dan weer

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit, protput!

 

die laatste spot ook nog wat gaas rond gezet of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

heey

leuk guerilla verslag!

 

Ik wil meeeeer! , het is ook nog een beetje spannend :verrygood

 

ik heb zelf ook nog 3 henkes lolland zaden maar kun je me daar wat informatie over geven want ik krijg het niet gevonden.

Dat ze Deens zijn dat wist ik wel :book:

 

Gr

Koekje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thx ik hou jullie zeker op de hoogte van de vorderingen..

 

@jeroenpoot : Ik heb geen gaas rond de plantjes gezet op die laatste spot. T'is echt low budjet. Het zou dus best kunnen dat ze allemaal sneuvelen. maar hopelijk blijven de konijntjes er af totdat ze groot genoeg zijn...

 

@koekje : Het is ook men eerste keer met dit soortje. Ik ga men ervaringen hier zeker neerschrijven... Van wat ik heb gehoord zijn het vroege bloeiers en zijn ze uitstekend voor buiten te kweken. Ook zeer goede resistentie tegen allerlei ziektes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag weer even langs de spots geweest...

 

Spot 1

 

Het eenzame plantje op deze spot doet het goed. De ondersteuning die ik vorige week heb aangebracht heeft haar werk gedaan en het plantje staat weer goed recht.

 

gallery_30473_12151_326417.jpg

 

 

Spot 2

 

Ook hier doen de twee overgebleven plantjes het goed... het derde lijkt het ook te zullen halen maar veel verwacht ik er niet van

 

gallery_30473_12151_764611.jpg

 

gallery_30473_12151_1569658.jpg

 

gallery_30473_12151_1708745.jpg

 

gallery_30473_12151_1333365.jpg

 

Spot 3

 

Hier heb ik alsnog wat gaas rond de plantjes gezet. Ze stonden er nog allemaal, alleen was er wel al wat schade van beestjes maar dit viel best mee.

 

gallery_30473_12151_358907.jpg

 

gallery_30473_12151_2676970.jpg

 

gallery_30473_12151_2138068.jpg

 

gallery_30473_12151_1298117.jpg

 

gallery_30473_12151_1036566.jpg

 

gallery_30473_12151_2522231.jpg

 

 

Thuisgekomen had ik ook nog een onaangename verassing,...mijn allereerste teek :o

 

gallery_30473_12151_703054.jpg

 

 

 

Ziezo, jullie zijn weer op de hoogte van de vorderingen

 

 

Grtz proput

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit! Jammer alleen dat je de namen er niet bij gezet hebt.

 

 

 

Morgen weer veel zon :o :whip: :bier :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben vandaag weer eventjes langs de plantjes geweest.

 

1ste punt was checken of de plantjes nog goed stonden na het onweer van gisteren....

 

2de punt waren beestjes ; ik ben slakkenkorrels gaan kopen en heb de plantjes preventief bespoten tegen spint en dergelijke...

 

Op de foto's is het niet zo goed te zien, maar ze zijn goed gegroeid... het ene plantje al wat beter dan het andere. Vooral spot 1 en 2 doen het goed. Ik denk dat dit komt omdat ze de laatste dagen optimaal van de zon hebben kunnen profiteren omdat ze al een tijdje in de grond staan en aangepast zijn aan de spot.

 

De plantjes op spot 3 zijn ook gegroeid, maar net iets minder. Ze staan ook nog niet zo lang in de volle grond....

 

Hebben jullie ook zoveel last van dazen? Ik kan geen 10 seconden stilstaan of ze zitten in men nek bloed te zuigen,... super vervelend, ik kan niet met de plantjes bezig te zijn !

 

 

Spot 1; Royal Dane x Durban Excellent

 

gallery_30473_12151_2330683.jpg

 

gallery_30473_12151_1600359.jpg

 

spot 2; Henkes Lolland x (Royal Dane x Thyphoon)

 

gallery_30473_12151_2208506.jpg

 

Spot 3; hier staan zowel Henkes Lolland, Henkes Lolland x (Royal Dane x Thyphoon), Royal Dane x Durban Excellent

Een impressie, van ieder soortje een foto

 

Henkes lolland

gallery_30473_12151_849368.jpg

Henkes Lolland x(RoyalDane x Thyphoon)

gallery_30473_12151_3234459.jpg

Royal Dane x Durban Excellent

gallery_30473_12151_5806.jpg

 

 

grtz proput :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slecht nieuws,....

 

Ik ben gisteren naar de plantjes gaan kijken en ze stonden er maar zielig bij. Ze hebben geen vertakkingen en zijn nog maar een goede 30 cm hoog... ook redelijk geelig kwa bladkleur.

 

Spot 1 en 2 zijn daarenboven helemaal kaal gegeten door herten !!! spot 3 niet, maar daar zoals gezegd verwacht ik daar ook niet veel meer van

 

Ik heb de mannetjes ertussen uitgehaald, dat waren er 2... voor de rest vrouwtjes of nog onbekend.

 

Conclusie : slechte zandgrond met te weinig voeding, ook al had ik extra had bemest met kippen/koemest korrels.

 

Guerilla is dus niet echt aan deze omgeving besteed jammer genoeg.

 

Ik zal nog wel eens foto's gaan nemen en het eindresultaat posten, maar ik vrees dat het nada zal zijn dit jaar! Volgend jaar beter, verhuizen of een auto kopen om wat verder weg de spots op te zoeken...

 

cheers

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...