Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

klop

gelige bladeren met rood/bruine punten

Recommended Posts

heb bij een aantal planten (+/-40%) een wat gelige kleur (bijna gehele plant, dus niet paar bladeren), nog steeds groen dat wel, zeker in donker, maar geliger dan andere planten. deze bladeren komen vooral voor bij de planten net onder de lampen, dus degene die het meeste licht krijgen.

helaas heb ik geen fotocamera dus kan geen fotos plaatsen.

nu zie ik bij de meeste gelige planten bladeren ontstaan met veel bruin/rode puntjes erop.

weet iemand waar dit aan kan liggen?

ook zijn veel stammen wat paarsig.

echter de planten zelf staan wel mooi recht en stevig erbij.

 

bijna 3 weken bloei gehad, tot nu toe enkel gevoed met 1 ml. bcuzz A+B en vorige keer eerste keer 0.25 ml PK 13/14 extra. nog niet gespoeld.

 

dacht zelf ondervoedning, maar vorige keer heb ik gewoon 1 ml. A+B gegeven (terwijl ik eingleijk moest spoelen), dus voor 3e keer achteen voeding, geen resultaat, gelige blijft.

ook heb ik hier al gzocht: http://members.home.nl/onimusha/bladproblemen.htm

maar zie hier niet iets wat overeen komt.

iemand ideeen?

zit te twijfelen om voeding te verdubbelen, of eens te spoelen met enzymen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als ik zo lees lijkt het mij een overvoeding maar

het kan N tekort P tekort of K tekort zijn maar kan ook juist weer K teveel zijn .

of misschien hangen je lampen te dicht op je plant?

of de lucht is te droog of de wortels te nat ?

NPK tekorten lijken op elkaar en hebben allemaal kenmerk paarse stam/blad/ necrotisch weefsel etcetc

dus is moeilijk om om dat exact te bepalen :D

ik blijf altijd moeilijk vinden hoor met bladproblemen

misschien iemand anders nog een optie

Share this post


Link to post
Share on other sites

lampen hangen zeker niet te dicht, wat wel kan is lucht te droog, deze is structureel onder de 30%, maar hier kan ik niets aan doen, vanalles al geprobeerd dus.

overvoeding lijtk me ook sterk, ben pas met voeding begonnen na week 2 en dan ook nog eens met 0.5 dosis (op bus staat 1 tot 3 ml), daarna verhoogt na 1 ml dosis..

maar ja, dus pk13/14 verhogen? of juist keertje spoelen met enzymen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zelf moet nu gaan beginnen met voeding hebben nog niets gehad nu week 3 bloei.

maar als je lucht te droog is zet je afzuiging dan zachter of koop een verdamper of natte doeken voor de laatste weekjes bloei is het wel een mooie lv maar nu kan nog wel rond de 50/60 zijn

en volgens mij jij bent een hydro of mapito kweker

das niet echt mijn richting als het zo is hoor

kan je beter onimusha vragen dan denk ik das een echte mapito boer :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat het een stikstofprobleem is. wat is nu precies dan de stikstof? is dat N of P of K?

en in normale voeding zit toch voldoende stikstof neem ik aan?

in de shop zeiden ze me, dat het kan dat van de vorige keer nog teveel voeding is achtergebleven en enigszins verzadigd is geraakt en dat ik eerst goed moet spoelen met enzymen, dan kan de stikstof die ik in de voeding geef makkelijker worden opgenomen.

stokstof extra bijgeven schijnt weer risicovol te zijn na 4-5 weken..

weet iemand hier iets over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet niets van hydro, mapito en al die exotische toestanden( ben buitenkweker)

wet ik wel weet is dat stikstof de N i het mestoffen verhaal is.

voor het spoelen

dit doet men omdat mestoffen in feite zouten zijn deze zetten zich af op alle structuren waar het doormoet( wortels, grond mapito, steenwol)

hierdoor krijgen de wortels het moeilijk ( of in somige gevallen onmogelijk) om de nieuw toevoor van meststoffen tot zich te nemen.

remedie : zoals ze zeiden enkele tientalle liters waters doorschassen en nadien nieuw meststoffen geven door het water ( eventueel met enzymen) er door te gieten wrden de zout afzettingen verwijderd en kunnen de wortels weer bij hun gegeerde meststofjes.

 

 

volgens mij lijkt het tekort eerder een combinatie van factoren

eerst en vooral de blokering door de opgehoopte zouten met het hieraan gekoppelde meststof tekort.

ik zou moest ik in u plaats zijn gewoon spoelen en een normale dosis meststof geven en dan kijken wat er gebeurd

al zou een foto natuurlijk meer duidelijkheid brengen

hopelijk helpt dit

Greetings

Bert

Share this post


Link to post
Share on other sites

he klop lijkt het op dit misschien?

leaf4side1.jpg

dit is mg tekort maar symptomen lijken ook op overvoeding

leaf2side1.jpg

 

 

zal eerst maar spoelen net als bert zei en dan kijken wat ze doen of eerst bitterzout proberen en dan kijken hoe ze reageren

zijn echt klote symptomen

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier lijkt het niet op,

denk voedingstekort door te grote temp.verschillen, ben dus flink aan het bijvoeden

Share this post


Link to post
Share on other sites

yep, daar lijken ze op, zal de volgende keer meer kalium en fosfor toevoegen en kijken of het dan niet gebeurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...