Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Running Water

Nieuw van B.A.C.: Xseed

Recommended Posts

Een nieuw product van B.A.C. dat richt zich op de ontkieming van zaad. Het 100% plantaardige Xseed is ontwikkeld om een hoger rendement uit zaaigoed te halen en biedt wellicht de oplossing om oude (slecht ontkiemende) zaden te laten ontkiemen. Ook bij verse zaden zou Xseed voor tijdwinst zorgen. Met Xseed behandeld zaad leidt namelijk niet alleen tot een hoger kiempercentage, maar ook de kiemsnelheid zou sterk toenemen. En een snellere ontkieming leidt tot een snellere ontwikkeling van de zaailing en uiteindelijk tot tijdwinst :D Nou kan ik natuurlijk nog een heel lang verhaal gaan typen, maar hieronder wat nuttige info.

 

Ben benieuwd of er al mensen zijn die ervaring hebben met Xseed. Zo ja, post je ervaring in deze topic.

 

:rolleyes:

 

gallery_8678_11812_292395.png

gallery_8678_11812_232566.png

gallery_8678_11812_943625.png

gallery_8678_11812_1059212.png

gallery_8678_11812_703440.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erg interessant, ook ik ben benieuwd, de plaatjes zien er bijna te mooi uit. Ze mogen bij B.A.C. trouwens wel eens in een cursus Engels investeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat ziet er veel belovend uit, misschien het proberen waard.

 

 

High24/7

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ja de test lijkt me niet zo moeilijk... iets voor de test sectie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit. Wil het zeker proberen. Heb wat moeilijk kiemende zaden liggen kijken of het echt werkt. Vind 45 euro wel veel voor 100 ml. Maar als je het dan afweegt tegen het aantal zaden wat dan wel of beter ontkiemt heb je het zo terug verdiend.

 

 

 

Heb hier nog wel een recept voor oude zaden en is een stuk goedkoper.

 

Sodium hypochlorite (household bleach) Mix one part bleach with 4 1/4 parts water for a 1% solution. A ten-minute soak in one part bleach plus one part water is an FDA approved seed disinfectant.

 

Hydrogen peroxide. Seeds are soaked in a 1 - 3% solution for 1 hour.

 

Saltpeter; Potassium nitrate (KNO3) The seeds are soaked in a 1000 to 3000ppm solution (1 - 3 grams per liter), or are germinated on pads soaked in this solution. Concentration is not crucial, so 1/4 to 1/2 teaspoon per quart is fine. It is about 6 grams per teaspoon.

 

You can also add 15% coconut milk to the above Potassium nitrate mix. For a seed soke.

 

Coconut milk has Gibberellic Acid-3 in it. GA-3 is naturally occurring plant growth regulator which stimulation seed germination.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Vind 45 euro wel veel voor 100 ml. Maar als je het dan afweegt tegen het aantal zaden wat dan wel of beter ontkiemt heb je het zo terug verdiend.

Er is ook een: BAC XSEED 10 GRAM - KLEINE VERPAKKING VOOR 20 ZADEN - Prijs: €6.95

Welhaast ideaal om beschikbaar te stellen voor een test lijkt me.

 

Persoonlijk vind ik de snellere wortelontwikkeling en groei trouwens veel interessanter dan het verhogen van het kiemingspercentage, dat laatste lijkt me meer iets voor zaadbanken die graag met oldschool genetica werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

klinkt toch wel heel mooi hoor..! :D

ben benieuwd hoe groot het verschil zal zijn met ons plantje...

 

kom maar op met dat test topic :rolleyes:

mvg stikkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik moet toegeven die schimmels van hun doen hun werk goed

potje was leeg en 50 zonder moeten planten

en die 50 liggen echt achter vergeleken met de rest

dus zal dit ook geen slangenolie zijn

thanx bac

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo,

 

is dit product inmiddels getest?

 

Mvg,

 

Dy-Dodo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee,het is net nieuw :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wil nogmaals benadrukken dat het om een 100% organisch, ongevaarlijk product gaat.

Je kan de kuipjes desgewenst open maken en opdrinken zonder problemen.

 

:rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb er toevallig 1tje gekregen deze week ma ga het niet gebruiken ( gewoon omdat ik eigenwijs ben en dat bakje voor minimaal 20 zaadjes zijn en zoveel kiem k toch nie )

 

Als ik er iemand mee blij kan maken die het wil testen en zijn belevenis op het forum wil plaatsen ? dan ben ik niet de beroertste om het je te geven mits Whazzup het OK vindt .

 

 

 

greetzz st0ny

Share this post


Link to post
Share on other sites

stOny heeft mij dus blij gemaakt met zijn kuipje Xseed, en afgelopen vrijdag heb ik tien zaadjes gezaaid in zaai- en stekgrond (zonder verdere toevoegingen), vijf die een uur in Xseed hebben gedreven en vijf die een uur in water zijn voorgeweekt. Sinds vandaag steken de eerste vijf kopjes boven de grond, waaronder vier die behandeld zijn met Xseed. Sofar so good, update volgt als het interessanter wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey kwam dit product al tegen in de high life lijkt me een mooi goedje helemaal te gek dat ze ook aan de kleine kweker hebben gedaan :huh:

 

@groen gif: kun je niet wat foto's showen hoe ze er bij staan/liggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto's volgen als er wat meer te zien is dan een paar kleine kale steeltjes zoals nu, uiterlijk 12 mei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook zeer benieuwd naar et resultaat :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 dagen verder Groen Gif kom op met die foto's :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadsoort: 10 stuks Zenseeds G13 Project, zie http://www.wietforum.nl/index.php?showtopi...st&p=859936

De zaden waren erg klein, maar wel uniform met zo goed als geen zichtbare onderlinge verschillen qua grootte en rijpheid. 5 stuks één uur geweekt in 2,5 ml Xseed, 5 stuks één uur geweekt in kraanwater, vervolgens gezaaid in zaai- en stekgrond in plastic bekers, binnen bij een temperatuur tussen 18 en 22 graden. In bekertje nr. 10, de laatste zonder Xseed behandeling, heb ik aan de zijkant de 2,5 ml gebruikte Xseed vloeistof gegoten.

 

Opkomst:

Met Xseed: 4 na 3 dagen, 1 na 4 dagen.

Zonder Xseed: 1 na 3 dagen, 3 na 4 dagen (waarbij die met de opgegoten Xseed vloeistof), 1 niet ontkiemd.

 

Ontwikkeling:

Omdat de ontwikkeling vanaf het begin af aan wel heel erg traag ging heb ik de zaden eigenlijk direct afgeschreven, en ze, nadat de zaailingen op waren gekomen, buiten in de tuin gezet, beschermd door nog een tweede beker omwikkeld met alufolie. Onder de brandende zon hebben twee onbehandelde zaailingen in de daarop volgende dagen het loodje gelegd. Het eindresultaat op de foto levert 7 zaailingen op, alle 5 de met Xseed behandelde, in het midden onder die met de opgegoten Xseed vloeistof, en rechtsonder de volledig onbehandelde. Veel verschillen zijn er qua ontwikkeling niet te ontdekken, de wortelontwikkeling was in alle gevallen beroerd, de vijf met Xseed behandelde zaailingen zagen er wel net iets vitaler uit, en de totaal onbehandelde was het kleinst. (Alleen) in de beker met de totaal onbehandelde zaailing zag ik vandaag een klein beetje schimmelvorming, een paar enkele mm's grote witte vlekjes op de binnenkant van de beker. Van de twee niet volgens voorschrift met Xseed behandelde zaailingen is een klein hapje genomen door een of ander beestje een paar dagen geleden.

 

Conclusie:

Of het zaad was beroerd van kwaliteit (erg waarschijnlijk want ook de eerste groei was al niet hoopgevend) of de zaai- en stekgrond deugde niet. Het was een restant nieuwe nog ongebruikte zaai- en stekgrond die, inmiddels volledig uitgedroogd, een jaar in open zak in het schuurtje had gestaan.

Van de Xseed oplossing kan ik eigenlijk nog weinig zeggen, het lijkt erop alsof de zaden beter en iets sneller ontkiemen, en iets sterker worden.

Ik heb inmiddels tien nieuwe zaden in Xseed gesopt, maar dan na ze eerst een uur of tien voorgeweekt te hebben in water totdat ze zonken, zodat ze ook in de Xseed zinken. In het testje bleven de zaden logischerwijs in de Xseed oplossing drijven, en ik vroeg me af of ze daardoor wel voldoende contact met de vloeistof maakten of er voldoende van opnamen.

 

gallery_22220_11124_143734.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...