Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kroko

nieuw electrabord

Recommended Posts

ik vraag me af is dit allemaal een beetje goed gedaan?

 

enige sugesties opmerkingen welkom

 

gallery_23978_11316_447297.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou die vsa's niet zomaar op hout bevestigen die dingen worden tering heet, veiligheid voor alles.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad. En die tijdklok, ik zou een digitale bij de hema of blokker kopen voor wat meer geld. Dan kan je verschillende shema's instellen makkelijk over te zetten naar zomer tijd en het is wat meer betrouwbaar. Ik heb er ook zo een gehad als die jij hebt hangen maar die lopers kunnen snel vast lopen en hij is niet accuraat. Doorbrand gevaar is bij deze ook redelijk hoog maar je hebt er wel een relais tussen hangen dus dat scheelt wel een heleboel.

 

Bless

Share this post


Link to post
Share on other sites

overal kabelschoentjes gebruikt?

zet de kabels die vertrekken aan je vsa ook vast op je bord zodat er niet pardoes aan de aansluiting kan getrokken worden..

en zoals gezegd alles op een brandvaste ondergrond monteren!!

 

Mvg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is misschien wel handig om alle kabels even vast te zetten.... hangen ze niet zo aan hun schroefverbinding, want dat gaat op termijn definitief fout!

 

Grtz,

Koi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij je relais heb je je aarde als een fase gebruikt of heb je je aarde geschakeld?

 

Allebij fout!, aarde mag je niet onderbreken en ook niet als fase gebruiken, pas dan een kabel met een ader meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ previous

 

goed opgemerkt!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooi zo de reacties/sugesties tot nu toe ,dank hiervoor

dus niet brandbaar materiaal,...... :D wat hadden we dan hiervoor in gedachten is een dik stukje betontriplex of zo dit is ook hout maar word toch ook gebruikt om brandwerende kasten te maken niet (is ook prijzig :) ) goed of wat anders?o ja hiervoor hingen ze gewoon ook tegen een houten muur heb hier nooit iets van gemerkt dat het hout echt warm werd of zo

 

over de aarde als een fase gebruiken was ik in de verondserstelling als de relais uit gaat is er ook geen stroom meer op vsa dus ook geen stroom is geen aardlek nodig op dat moment.nu ja blijkt verkeerd dus ga het dus ook aanpassen!!

 

de bekabeling kan idd nog beter worden geklemd zeker die naar de lamp zelf maar moet het dak nog afwerken hierna word dit zeker verholpen

 

de tijdklok vervang ik regelmatig kost ook niet veel,ik heb een beetje vrees van digitale versie heb er eens eentje gehad die niet goed werkte,met de relais ertussen heb ik nog nooit een probleem gehad met de timer dat die gaar gaat doen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Kroko,

 

je kunt bijvoorbeeld een stalen plaatje op het hout monteren, en daar weer de VSA's op zetten.

 

maar je kunt ook de VSA's plaatsen op een verhoginkje om het zo maar even te zeggen. Onder de plekken waar de schroeven zitten kun je ook iets van een moer leggen dan heb je niet direct contact tussen het hout en de achterplaat van je VSA.

Ook is er dan gelegenheid om een luchtstroom langs de achterzijde te laten gaan. Wat dan ook weer voor meer koeling zal zorgen.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of een stukje gipsplaat op het hout schroeven dat werkt ook brand vertragend .

maar van warmte van een vsa alleen gaat hout niet branden hoor , dan moet er al heel wat meer aan de hand zijn.

en dan helpt een stukje gips waarschijnlijk ook niet meer

 

ik zou ook nog even serieus naar alle aansluitingen kijken die je hebt gemaakt , want zo op het eerste gezicht lijkt me dat niet te kloppen (maar ik ben geen expert)

 

in ieder geval even zorgen dat al je kabels netjes vast zitten zodat ze niet zomaar los getrokken kunnen worden , het ziet er zo niet erg veilig uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe bedoel je dat het je niet lijkt te kloppen?

 

Aarde mag in geen geval onderbroken zijn ookal loopt er geen stroom! dus aarde NOOIT schakelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou, het lijkt op de foto alsof de relais stroom krijgt via de witte draad die met een stekker in de tijdklok zit

en via de grijze kabel uit de verdeeldoos

de 1 gaat onder in de relais en de andere bovenin , lijkt wel of die bij de vsa's zit gestoken ...

nou zeg ik al ik ben absoluut geen expert maar dat lijkt me toch niet goed ? of ben ik nou zo vaag :D

 

ik dacht dat normaal de stekker in een tijdklok zit en van daar uit naar de relais loopt en vanuit de relais de aansluitingen naar de vsa's gaan...

 

en zoiezo had ik aan de kabel van de vsa naar het relais een stekker gemaakt en na de relais eerst een stopcontact geplaatst

Share this post


Link to post
Share on other sites

de stroom komt binnen langs links in de verdeeldoos,deze word afgetakt naar een stopcontact boven en met een kabel naar beneden op de relais die op zijn beurt naar de vsa gaat,dus de stroom zit toch op de relais rechtstreeks naar de vsa maar word afgesneden door de timer die zijn voeding haalt langs de witte stekker in het stopcontact.dit is toch niet verkeerd??of wel de relais krijgt toch geen voeding door de kabel van de timer en een stekker tussen de vsa en relais heb ik wegelaten omdatdit door de relais toch gewoon rechtreeks op het stroomnet kan zonder we ereen stekker bij(lijkt me veiliger om alleen draad te verbinden en minder stukken te gebruiken)

 

:D :) :tu

een kenner mss??hulp

Share this post


Link to post
Share on other sites

volgens mij moet je die witte stekker die uit je tijdklok komt onder op je relais aansluiten en die grijze kabel daar weg halen , dan zit het naar mijn idee goed

zoals het nu is staat je relais continu onder spanning en doet die tijdklok helemaal niks denk ik dan ...

heb je dit alles al getest door de spanning erop te zetten of niet ?

 

en stekkers aan je vsa is handig voor als je wilt opstarten onder 1 lamp dan kan je ff 1 stekker eruit halen , dat kun je nu niet

nog handiger is een stekker met een aan/uit schakelaar erop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Kroko,

wat is dat voor een relais?

 

Klok-schakeling:

Van de tijdklok gaat een snoer richting het relais:

Hiervan word bruin (Fase) op A1 en blauw (Nul) op A2 aangesloten.

Nu word het relais door de schakelklok geschakelt.

 

VSA´s:

Van een aparte WCD gaat een snoer richting het relais (bij voorbeeld hier een Moeller DIL ER 31):

op 2 NO-contacten:

Op 43 bruin van de WCD en op 33 blauw van de WCD.

Op 44 bruin naar de VSA en op 34 blauw naar de VSA.

Zoals eerder aangegeven: Geel gaat direct van de WCD naar de VSA (Volgens de norm mag de aarde nooit! geschakeld worden)

 

De leidingen naar het relais zijn aan de ene kant voorzien van een stekker, dat houdt in, dat hier met soepele snoer gewerkt word

en adereindhulzen verplicht zijn.

De verbinding naar de VSA kan met VD-draad gebeuren, hierop mogen dan geen Adereindhulzen.

 

Groetjes

Torsten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarde moet je dus buiten het relais om met elkaar verbinden, dus niet schakelen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kan niet goed zien hoe het relais geschakeld word?

Share this post


Link to post
Share on other sites

even vraagje kom ik tot de constatatie dat ik meer stroomverbruik dan verwacht na even testen vanwaar het komt blijkt dat de vsa stroom wegneemt als de lamp uit staat,als ik de onderste kabel loskoppel aan de stroomtoevoer heb ik dit niet meer,nu kan ik deze mee aan de tussenkontakt zetten waar de schakelklok aan zit of moet ik een stekker bevestigen en deze ook onderbreken met een tijdschakelaar om deze niets te laten verbruiken als de lamp uit is??????????????????????????????????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...