Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Nesta

Utrecht wil experimenteren met verstrekking cannabis

Recommended Posts

Utrecht wil experimenteren met verstrekking cannabis

 

Bron

 

Het college van B&W van Utrecht wil serieus werk maken van een experiment dat richt zich op mensen met schizofrenie die veel cannabis gebruiken. Het plan is hen medicinale cannabis te verstrekken om zo het gebruik te reguleren. ‘Niet logisch’, oordeelt Margriet van Laar van het Trimbos-instituut.

 

‘Nee concreet is het nog niet’, zegt woordvoerster Natalja Talitsch van de gemeente Utrecht. ‘Maar B&W zoekt naar manieren die de gezondheid van cannabisgebruikers bevorderen.’ Utrecht telt zo’n tachtig mensen met schizofrenie die excessief cannabis gebruiken. Cannabis en schizofrenie vormen een slechte combinatie, onder meer doordat psychoses eerder de kop opsteken door cannabisgebruik.

 

Medicinale cannabis

Het college denkt voor het experiment aan gecontroleerde verstrekking van cannabis aan deze groep gebruikers. ‘Zo kun je in ieder geval zorgen voor goede cannabis, zonder schimmels. Dat zou kunnen via het Bureau voor Medicinale Cannabis. Doel is het gebruik voor deze groep te reguleren, en als het even kan in fasen af te bouwen. Het gaat vaak om mensen die in behandeling zijn bij een ggz-instelling. Maar cannabisgebruik bemoeilijkt die behandeling.’

Forse bedenkingen

Margriet van Laar, programmahoofd drug monitoring bij het Trimbos-instituut, heeft zo haar bedenkingen bij het experiment. ‘Je ziet dat mensen met schizofrenie cannabis vaak als een vorm van zelfmedicatie gebruiken vanwege slaap- en stemmingsproblemen. Maar die problemen kan je ook op andere manieren aanpakken. Meer aandacht voor gedragsinterventies kan bij deze groep goed werken. En als het doel is het cannabisgebruik te verminderen, zijn daar ook alternatieven voor. Ik zou zeggen: bekijk die eerst eens. Zo liet onderzoek van Maarten Smeerdijk van het AMC zien dat problematisch cannabisgebruik bij jongeren met schizofrenie fors wordt verminderd door de ouders te trainen in motiverende gespreksvoering.’

 

Thc als boosdoener

Van Laar wijst op het probleem van de hoge thc-gehaltes in met name nederwiet. ‘Die zorgen er voor dat psychoses gemakkelijker de kop opsteken. In coffeeshops is juist nederwiet erg populair. Buitenlandse hasj bevat vaak meer cannabidiol. Er zijn aanwijzingen dat cannabidiol een remmende werking heeft op psychoses. Het is nog te vroeg om te adviseren: stap dan maar over op hasj met meer cannabidiol. Maar hoe dan ook is het niet verstandig medicinale cannabis met een hoog thc-gehalte voor te schrijven aan deze groep.’

 

Samenwerking

Voor het experiment zoekt het college samenwerking met ggz- en verslavingszorginstellingen in de regio, onder andere Altrecht en Centrum Maliebaan en met het Trimbos-instituut. De gesprekken met deze centra moeten nog op gang komen. ‘We hebben nog geen contact gehad met de gemeente’, zegt Ineke de Bruijn van Centrum Maliebaan. ‘Maar we staan wel positief tegenover deze plannen en willen daar graag over meedenken. Het probleem van verslaving aan cannabis groeit, ook bij mensen met schizofrenie.’

(SvD)

 

 

©Psy, 16-03-2011

Share this post


Link to post
Share on other sites
'Nee concreet is het nog niet', zegt woordvoerster Natalja Talitsch van de gemeente Utrecht. 'Maar B&W zoekt naar manieren die de gezondheid van cannabisgebruikers bevorderen.' Utrecht telt zo'n tachtig mensen met schizofrenie die excessief cannabis gebruiken. Cannabis en schizofrenie vormen een slechte combinatie, onder meer doordat psychoses eerder de kop opsteken door cannabisgebruik.

 

dan hebben ze nog nooit van cbd rijke soortjes gehoord :) :D , die psychoses juist verminderen / tegen gaan.

 

oeps :huh: :huh: ze kennen het wel, maar ze hebben nooit naar dergelijke ondezoeken gezocht blijkbaar... :tu :no

toch het minste voorwerk wat ze hadden kunnen doen..

 

verder een goed iets, alleen nog recreatieve gebruikers decriminaliseren.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thc als boosdoener

Van Laar wijst op het probleem van de hoge thc-gehaltes in met name nederwiet. 'Die zorgen er voor dat psychoses gemakkelijker de kop opsteken. In coffeeshops is juist nederwiet erg populair. Buitenlandse hasj bevat vaak meer cannabidiol. Er zijn aanwijzingen dat cannabidiol een remmende werking heeft op psychoses. Het is nog te vroeg om te adviseren: stap dan maar over op hasj met meer cannabidiol. Maar hoe dan ook is het niet verstandig medicinale cannabis met een hoog thc-gehalte voor te schrijven aan deze groep.'

 

niks geen aanwijzingen.... onderzoek / bewijs..!!

Het antipsychotische effect van CBD vermindert de symptomen van shizofrenie, dit is aangetoond door een studie waarbij patienten CBD oraal kregen toegediend gedurende vier weken.

 

http://www.wietwiki.nl/index.php?title=CBD

 

 

©Psy, 16-03-2011

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even er aan toevoegen: Algemeen wordt aangenomen, en blijkt ook in de praktijk, dat cannabis met een hoog THC gehalte bijzonder geschikt is voor mensen met ADHD en ADD. Doordat de THC de voorhoofdskwab stimuleert worden remmingen geactiveerd waardoor met name de AD component sterk afneemt. Het heeft hetzelfde werkingsprincipe als ritalin, alleen met minder en andere bijwerkingen.

Andere kwaal, andere middelen. Rode wijn is gevaarlijk voor iemand met schyzofrenie, maar vaak gezond voor hartpatienten.

 

Legaliseren van Cannabis opent de deur voor serieus onderzoek naar de werking en betere toepassing van cannabis als medicatie. Daar zit de oplossing.

 

Chassie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een maat van me heeft ook adhd en ik verbaas me echt hoe rustig die word na een goede joint.

Beter dan Ritalin,en als die speed had gesnoven werd hij ook kalmer.

 

Ritalin is ook een amfetemine soort,ik heb dat ook een keer getest met 2x50 mg maar ik bleef 5 dagen wakker en dacht dat als ik nog 1 nacht langer wakker zou blijven dat ik krankzinnig zou worden.

best wel maf dat iemand met adhd rustig van ritalin word en iemand zonder adhd zo strak als een snaar staat,

bij mijn experiment vond ik dat ik wakkerder bleef van ritalin dan van pep.

Ik heb dan ook geen adhd,maar ik wou experimenteren hoe ritalin nu voelde na de vele verhalen.

 

Ik heb veel drugs getest in mn jonge jaren,maar altijd bewust en nadenkend en ben nooit verslaafd er aan geraakt,

op drank na en diazepam een tijdje.de legaalste drugs zoals tabak,diazepam en alcohol nekte me het meest.

Tabak nog steeds jammer genoeg.........

 

Ook heb ik met diezelfde maat een keer paddos genomen,dat was echt niet fijn....

Hij werd daar juist drukker van.

 

Nee wat dat aan gaat kan iemand met adhd echt beter een sterke soort wiet roken,

stukken gezonder dan ritalin.

Echt hoe rustig die maat van me er van werd vond ik echt tof voor hem,

toen werd ie echt weer zichzelf,eindelijk had ie weer rust in zn hoofd.

 

Ik hoop ook dat ze ooit ritalin gaan vervangen door cannabis,ik ben er van overtuigd dat dat veel beter helpt dan die chemische ritalin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi nederwierie,

 

wil je verhaal wel iets nuanceren hoor, ik heb zelf sinds een aantal maanden een add/adhd diagnose, nu ben ik met je eens dat een stevige joint goed is om rustig te worden ik rook zelf van mijn 16de jaar tot heden(nu 40 jaar oud).

 

maar alle andere symptomen van adhd bestrijd je er zeker niet mee, slecht in sociale contacten onderhouden, beslissingen nemen, klussen afmaken en zo zijn er nog wel 100 mogelijke symptomen.

 

ritalin zorgt er voor dat je daar ook beter in word, in mijn geval beslissingen kunnen nemen als je bijvoorbeeld 1 ding tussen 50 mogelijkheden moet uitzoeken. of simpel een klus afmaken als het even niet gaat zoals je had bedacht.

 

een joint zorgt er ook voor dat ik zonder al teveel rebound kan inslapen.

 

add/adhd kent te veel variaties om te zeggen dat wiet daar tegen helpt, dit is zeker niet altijd en een add/adhd'r is extra verslavings-gevoelig en slaat snel door naar een constante high gedurende de hele dag met (weet ik van een oude vriend van mij) vervelende gevolgen

 

groetjes,

 

ricow70

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ricow70

 

Ik heb ADHD + Manisch-depressief.

 

Ik gebruik al lange tijd wiet en help zeer zeker.

Het vertraagt je denkwereld dus denk je goed na (tot 10 tellen).

 

ritalin die troep heb ik ook gehad net als Dexamfetamine ik werd van beide nog depressiever en agressiever van.

Ook is er een onderzoek dat zeg dat ritalin geen zijn heeft als je wat ouder bent.

En ritalin doet je beter op 1 gedachten focussen ja en dat is lekker met ADHD bijna iemand dood geslagen daar door.

Nog 1tje de onderzoeker in de USA is op no actief gezet door het aannemen van geld.

 

Ritalin: Medische Megablunder

 

BTW ik gebruik alleen olie en vap want met sigaretten werk depressiever.

 

Grz BsX/zODd

 

edit1: toevoeging.

Share this post


Link to post
Share on other sites

er zijn nu eenmaal een heleboel variaties met adhd/add en ook niet iedereen reageert hetzelfde op medicijnen, daarom wou ik het ook nuanceren.

daarnaast zijn er meerdere soorten medicijnen maar heb al wel gezien dat er heel wat verschil is bij behandelaars in kwaliteit van de behandeling/laar.

 

voor mij werkt ritalin wel, voor anderen niet en kunnen beter andere middelen gebruiken of alleen met coaching het af doen.

maakt allemaal niet uit. het gaat mij er puur om dat ja, wiet kan veel goeds brengen, maar bij misbruik ook veel slechts aanrichten.

 

 

ik blow al 26 jaar en ben er zelf ook wel achter gekomen dat te veel ook echt teveel is. en heb ook persoonlijk gezien dat een goede vriend veranderde in een zeer naar persoon die zelfs zijn vriendin klappen gaf, 150-200 gulden per week verblowde terwijl hij geen cent te makken had, zijn vriendin 40 uur werkte en hij aan een joint zat en verwachte ook dat zij thuis de boel schoon maakte, kookte en de zoon verzorgde. en zelf een beetje zat te computeren en er nog een opstak.

 

dit lag natuurlijk wel aan hem zelf maar ik weet heel zeker dat het vele blowen 80% van het probleem veroorzaakte, waarom weet ik dat omdat ik zelf ook bijna doorsloeg en ik het probleem bij mezelf zag ontstaan en een paar maanden gestopt ben met blowen om te normaliseren.

 

niet iedereen kan dit, ik heb van mijn moeder geleerd dat verslaving iets heel naars is , zij was alcoholist en is er aan onderdoor gegaan en ik was al heel jong dat ik dat zag gebeuren en ervoor koos dat dat nooit met mij zou gebeuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...